Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Lely Discovery on automaattilypsäjän kaveri - Robotti raappaa ritilät väsymättä

Lypsyn automatisointi asettaa aivan uusia vaatimuksia lehmien puhtaudelle. Mainoslausetta mukaillen – puhdas lehmä, parempi maito. Lehmän puhtaana pysymistä edistetään muun muassa pitämällä navetan ritilät puhtaana. Työ on yksinkertaista, eikä siihen tarvita kuin kola ja käyttövoimaa. Yksinkertaista, mutta maistuu ihmistyönä tehtynä pidemmän päälle puulta. Sopii siis hyvin vaikka robotin tehtäväksi.
Lehmät eivät ole oudosta kulkijasta moksiskaan. Kun ritilällä ei ole isoja lantakasoja, pysyvät lehmien jalat puhtaampina. Robotti kannustaa pienellä tönimisellään lehmiä makaamaan paremmin parsissaan.
Lehmät eivät ole oudosta kulkijasta moksiskaan. Kun ritilällä ei ole isoja lantakasoja, pysyvät lehmien jalat puhtaampina. Robotti kannustaa pienellä tönimisellään lehmiä makaamaan paremmin parsissaan. 
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Kierroksen jälkeen kurvataan takaisin varikolle. Inhimillisyyttäkin raapparobotissa voi kuvitella olevan sen verran, että raskaan työn lomassa on välillä ladattava akkuja – kirjaimellisesti. Reitin lähtö- ja päätepisteenä toimiva latausyksikkö voidaan kiinnittää joko lattialle tai seinään.
Kierroksen jälkeen kurvataan takaisin varikolle. Inhimillisyyttäkin raapparobotissa voi kuvitella olevan sen verran, että raskaan työn lomassa on välillä ladattava akkuja – kirjaimellisesti. Reitin lähtö- ja päätepisteenä toimiva latausyksikkö voidaan kiinnittää joko lattialle tai seinään. 
Sadekuurot kuuluvat asiaan vaihtelevissa ilmasto-oloissa. Asiaan on varauduttu ja robotin meno jatkuu vastoinkäymisistä huolimatta.
Sadekuurot kuuluvat asiaan vaihtelevissa ilmasto-oloissa. Asiaan on varauduttu ja robotin meno jatkuu vastoinkäymisistä huolimatta. 
Robotin äly on hyvin suojattu. Päällä näkyvä valkoinen mokkula on gyroskooppi, joka huolehtii etuosassa olevien ultraäänisensorien ohella oikeassa suunnassa pysymisestä. Robottia ohjataan takapyörillä, joilla kummallakin on oma sähkömoottorinsa. Varsinaisen likaisen työn tekevä kääntyvä muoviraappa on edessä leveän metallipyörän alla.
Robotin äly on hyvin suojattu. Päällä näkyvä valkoinen mokkula on gyroskooppi, joka huolehtii etuosassa olevien ultraäänisensorien ohella oikeassa suunnassa pysymisestä. Robottia ohjataan takapyörillä, joilla kummallakin on oma sähkömoottorinsa. Varsinaisen likaisen työn tekevä kääntyvä muoviraappa on edessä leveän metallipyörän alla. 
Laturin elektrodit osuvat automaattisesti robotin latausjohteita vasten.
Laturin elektrodit osuvat automaattisesti robotin latausjohteita vasten. 
Petri Natunen on tyytyväinen raapparobotin toimintaan. Reitin ohjelmointi on yksinkertaista E-Link-kauko-ohjaimen ja valmiiden käskyjen avulla. Ensimmäisen kerran robotti talutetaan reitin läpi, minkä jälkeen työ jatkuu itsenäisesti. Isännän tehtäväksi jää lähinnä katseella seuraaminen.
Petri Natunen on tyytyväinen raapparobotin toimintaan. Reitin ohjelmointi on yksinkertaista E-Link-kauko-ohjaimen ja valmiiden käskyjen avulla. Ensimmäisen kerran robotti talutetaan reitin läpi, minkä jälkeen työ jatkuu itsenäisesti. Isännän tehtäväksi jää lähinnä katseella seuraaminen. 

Robotit ovat tulleet osaksi ihmisten arkipäivää. Teollisuusrobotit ovat koonneet ja hitsanneet erilaisia koneita ja laitteita jo vuosikausia ja maataloustuotantoonkin on ilmestynyt erilaisia robotteja.

 

Ehkä hieman yllättävästi maidontuotannon rutiinien automatisointi aloitettiin lypsystä, joka työvaiheena ei ole yksinkertaisimmasta päästä. Lypsyrobotin vanavedessä navetoissa on yleistynyt lantaritilöitä puhtaaksi kaapiva robotti. Sen työtehtävä onkin lypsyä huomattavasti yksinkertaisempi. Ensimmäisenä markkinoille ehti Lely Discovery jo pari vuotta sitten, mutta tänä vuonna lienee odotettavissa kilpailevia tuotteita.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kädestä pitäen alkuun

Lely Discovery on akkukäyttöinen robotti, jossa on kaksi moottoria, yksi kummallekin vetävälle pyörälle. Robotin etuosassa on muovinen 85 cm leveä kääntyvä raappa, joka kaapii lannan ritilöiden rakoihin ja lietekuiluun robotin kulkiessa reittiään.

Päälle päin Lely Discovery on varsin urheilullisen mutta yksinkertaisen näköinen laite. Yksinkertaista on myös robotin ohjelmointi. Käyttäjä opettaa robotille reitin tai reitit suoraan ajoineen ja käännöksineen ensimmäisen kerran ns. kädestä pitäen E-Link-kauko-ohjaimella. Sen jälkeen robotti toimii itsenäisesti.

"Ainoa huono puoli tässä on se, että tämä ymmärtää vain Lontoon murretta", nauraa tyytyväinen Discoveryn käyttäjä Petri Natunen Joroisista.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Käyttöä helpottaa kuitenkin se, että ohjelmoinnissa tarvitaan vain muutamia komentoja, joilla reitti saadaan määritettyä robotin muistiin.

Monta reittiä muistissa

Raapparobotti voi hoitaa enimmillään 16 eri reittiä. Itse asiassa varman toiminnan kannalta useampi lyhyt reitti on yhtä pitkää reittiä parempi. Tällöin mahdolliset virheet, kuten syystä tai toisesta tapahtuvat reitiltä poikkeamiset jäävät vaikutuksiltaan pienemmiksi.

Näin on laita Petri Natusenkin navetassa. Robotti hoitaa kolme eri reittiä kolme kertaa vuorokaudessa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

"Eri lantakäytävät olisi hyvä laittaa eri reiteiksi, jolloin eksymismahdollisuus pienenee", Natunen muistuttaa.

Reitin puhdistamisen jälkeen robotti käy aina latausasemalla. Latausta varten raapparobotin molemmissa kyljissä on metallinauhat, joihin latausaseman elektrodit vastaavat. Robotti voi siis ladata itsensä kummalta puolelta tahansa.

Latausaikaa tarvitaan saman verran kuin työskentelyaikaakin. Akuissa riittää virtaa maksimissaan neljän tunnin työskentelyyn, mutta yleensä huomattavasti lyhyempi työrupeama riittää. Kapasiteettia on kuitenkin hyvä olla vaikkapa sähkökatkoksia varten.

Reitti käskyjen mukaan

Uuden reitin lähtöpiste on aina latausasema. Reitti suunnitellaan valmistajan ohjeen mukaan siten, että reitille tulee mahdollisimman monta "törmäyspistettä", esimerkiksi käännöstä seinän vieressä. Törmäyspisteet ovat tarpeen, koska takapyörän sensorista tapahtuva matkan mittaus ei välttämättä toimi oikein pyörien sutimisesta johtuen. Olosuhteethan voivat aika ajoin olla navetassa hyvinkin liukkaat. Reittiä opetettaessa suositellaankin, että ritilät ja seinämät ovat mahdollisimman puhtaat, jolloin sutiminen jää ensimmäisellä kerralla minimiin.

Kaikki käännökset on tehtävä 60, 90 tai 180 asteen suuruisina. Käännöskulmat robotti mittaa gyroskoopin avulla. Discovery voi kulkea suoraan joko seuraamalla seinää aivan sen vieressä tai seuraamalla sitä ulompana halutun matkan päässä ultraäänianturin avulla. Näin tapahtuu esimerkiksi silloin, kun puhdistetaan ritilöiden keskiosaa. Paras reitti robotille onkin ohjeen mukaan sekoitus ultraääniseurantaa ja seinämän seurantaa.

Lehmät tottuvat nopeasti

Raapparobotti on osoittautunut oivalliseksi apuriksi navetoissa. Tyytyväisenä myhäilee Petri Natunenkin. Discovery on kaapinut loppumatonta urakkaansa Natusella muutaman kuukauden ajan ja töitä riittää tilanväelle tehtäväksi aivan riittävästi vielä näinkin.

"Hyvin on raapparobotti toiminut", Natunen toteaa hymyssä suin.

Saman voi todeta omin silminkin, sillä lehmien jalat ja utareet ovat varsin puhtaita. Kolattavaa ritilälattiaa on Natusen pihattonavetassa vajaat 500 neliömetriä, mutta puolen vuoden kuluttua robotin työmaa laajenee 800 neliömetrillä, kun navetan laajennus valmistuu. "Jos uutta rakennusosaa otetaan käyttöön vaiheittain, niin raapparobotille opetetaan sitä mukaa uusia reittejä", Natunen kertoo.

Natunen kertoo, että raapparobotti otettiin käyttöön samaan aikaan kuin lypsyrobottikin. Automaattilypsy vaatii lehmiltä puhtautta ja säännöllinen ritilöiden puhdistus auttaa tässä asiassa. Lehmät ihmettelivät tietenkin alussa outoa mönkijää, mutta tottuivat nopeasti robotin verkkaiseen menoon.

Avaa artikkelin PDF