Vanteet tarkastelussa – tyyppimerkinnät kertovat vanteen ominaisuudet.

Vanteen ominaisuudet vaikuttavat koneen ulkomittojen lisäksi ajo- ja käyttöominaisuuksiin. Renkaan ja vanteen on sovittava toisiinsa, jotta pyörä toimii halutulla tavalla. Renkaan teknisissä tiedoissa on ilmoitettu sille hyväkysyttyjen vanteiden koot ja tyypit.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vanteiden ja renkaiden koko- ja mallivalikoima on valtava, koska eri koneryhmien vanteet poikkeavat merkittävästi toisistaan. Tieliikennemääräykset rajoittavat ajoneuvojen levyttä, mikä on huomioitava renkaita ja vanteita valittaessa.

Standardisoinnin ansiosta homma pysyy hallinnassa. Euroopassa renkaiden ja vanteiden mitoituksia ja niiden sopivuutta toisiinsa koordinoi alan keskusjärjestö ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation).

Renkaan teknisissä tiedoissa ilmoitetaan sille sopivat vannevaihtoehdot, joista ei saa poiketa. 

Tällä hetkellä useimmat myynnissä olevat vanteet toimivat myös sisärenkaattomana. Venttiilien ja vanteen sekä lukkovanteiden osien välillä olevat tiivisteet toimivat luotettavasti, mikäli vanteessa ei ole mekaanisia vaurioita.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Perustietoa vanteista:

  • Renkaan ja vanteen on sovittava toisiinsa, jotta pyörä toimii halutulla tavalla
  • Vanteen ominaisuudet vaikuttavat koneen ulkomittojen lisäksi ajo- ja käyttöominaisuuksiin
  • Vanteet voidaan räätälöidä renkaan ja koneen mittojen mukaan
Kuvan vanteessa on reiät paripyörien ja pyöräpainojen kiinnitystä varten. Paripyörät kuormittavat vannetta rajusti kiinnityspulttien kohdalta, minkä vuoksi pyörän kiinnityspulttien alle on asennettu erillinen vahvikerengas. Se jakaa kiinnitysmuttereiden aiheuttaman kuormituksen tasaisesti koko pulttikehälle.
Kuvan vanteessa on reiät paripyörien ja pyöräpainojen kiinnitystä varten. Paripyörät kuormittavat vannetta rajusti kiinnityspulttien kohdalta, minkä vuoksi pyörän kiinnityspulttien alle on asennettu erillinen vahvikerengas. Se jakaa kiinnitysmuttereiden aiheuttaman kuormituksen tasaisesti koko pulttikehälle. Kuva: Uolevi Oristo
Lukkovanteet ovat säilyttäneet asemansa raskaissa maarakennuskoneissa, vaikka yksiosaiset vanteet ovatkin yleistyneet kevyemmissä koneissa. Sisärenkaattomia vyörenkaita voidaan käyttää, koska lukkovanteen osien välissä olevat tiivisteet toimivat luotettavasti, mikäli vanteessa ei ole mekaanisia vaurioita.
Lukkovanteet ovat säilyttäneet asemansa raskaissa maarakennuskoneissa, vaikka yksiosaiset vanteet ovatkin yleistyneet kevyemmissä koneissa. Sisärenkaattomia vyörenkaita voidaan käyttää, koska lukkovanteen osien välissä olevat tiivisteet toimivat luotettavasti, mikäli vanteessa ei ole mekaanisia vaurioita. Kuva: Uolevi Oristo
Metsäkoneissa käytetään yksiosaisia vanteita, joissa on vahvistetut reunat ja jämäkät suojat venttiileille. Metsäkoneiden vanteessa reunan huullos on usein karhennettu, jotta rengas ei ala kovassa vedossa pyöriä vanteella. Vanneissa on usein myös olake, jotta sisärenkaaton rengas pysyy tiiviisti vanteella.
Metsäkoneissa käytetään yksiosaisia vanteita, joissa on vahvistetut reunat ja jämäkät suojat venttiileille. Metsäkoneiden vanteessa reunan huullos on usein karhennettu, jotta rengas ei ala kovassa vedossa pyöriä vanteella. Vanneissa on usein myös olake, jotta sisärenkaaton rengas pysyy tiiviisti vanteella. Kuva: Uolevi Oristo

Valmistusta asiakkaan tarpeiden mukaan

Vanteiden valmistus on keskittynyt muutamiin isoihin yrityksiin, joista osa on suoraan rengasvalmistajien omistuksessa. Trelleborg on valmistanut vanteita pitkään ja suomalainen Levypyörä Oy on vuodesta 2019 lähtien kuulunut Nokian-konserniin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Rengasalan yritykset räätälöivät edelleen vanteita, koska varsinkin käytössä olevia traktoreita ja työkoneita varustetaan alkuperäistä leveämmillä renkailla. Leveät renkaat vanteineen ovat kallis, mutta onneksi kestävä tuote. VRP Mäkelän Reijo Mäkelä kertoi asentaneensa samat renkaat asiakkaan kolmanteen korjuukoneeseen, vanne muutettiin kunkin koneen mittojen mukaan.

Rengaskoon muuttaminen

Kannattaa olla tarkkana, mikäli työkoneeseen halutaan vaihtaa aiempaa leveämmät renkaat. Laadukas vanne on kallis komponentti, minkä vuoksi jotkut valmistajat käyttävät ensiasennusrenkaissa kapeinta mahdollista vaihtoehtoa. Mikäli vanne on alun perin mitoitettu alakanttiin, niin leveämmän renkaan asentaminen voi vaatia myös vanteiden vaihdon, jolloin rengaskoon kasvattamisen kustannukset kasvavat. Liian kapealle vanteelle asennetun renkaan koko kosketuspinta ei ole käytössä, eikä rengas kanna tasaisesti.

Rengaskoon suurentaminen kasvattaa yleensä myös koneen leveyttä! Traktoreiden renkaiden välissä olevaa tilaa rajoittavat ohjaamon sisäleveys sekä pyörien kääntymisen tarvittava tila. Aikaisempaa leveämpien renkaiden tarvittava tila otetaan ulkopuolelta, jolloin esimerkiksi perävaunujen 260 sentin leveys ylittyy.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Traktoria voi tuunata vaikkapa tällaisilla ukrainalaisen yrityksen valmistamilla vanteilla. Vanteen kehä näkyy hyvin.
Traktoria voi tuunata vaikkapa tällaisilla ukrainalaisen yrityksen valmistamilla vanteilla. Vanteen kehä näkyy hyvin. Kuva: Uolevi Oristo
Vanteen kiinnityskohdan ja keskipisteen välistä etäisyyttä nimitetään offsetiksi tai ET:ksi – ne tarkoittavat siis samaa asiaa.
Vanteen kiinnityskohdan ja keskipisteen välistä etäisyyttä nimitetään offsetiksi tai ET:ksi – ne tarkoittavat siis samaa asiaa. Kuva: Valmistaja
Vanteen keskilevyn etäisyys vanteen keskikohtaan nähden saadaan ottamalla seuraavat mitat: A: Akseleissa olevien renkaiden kiinnityslaippojen välinen keskinäinen etäisyys. B: Teknisesti pienin mahdollinen sisäleveys. C: Renkaan keskikohta. D: Ulkoleveys, huomioi tieliikennemääräykset
Vanteen keskilevyn etäisyys vanteen keskikohtaan nähden saadaan ottamalla seuraavat mitat: A: Akseleissa olevien renkaiden kiinnityslaippojen välinen keskinäinen etäisyys. B: Teknisesti pienin mahdollinen sisäleveys. C: Renkaan keskikohta. D: Ulkoleveys, huomioi tieliikennemääräykset Kuva: Valmistaja
Pulttikehän läpimitta, keskireiän koko, kiinnityspulttien reikien koko ja reiän ulkoreunan profiili pitää myös mitata. A: Keskireiän halkaisija. B: Pulttikehän läpimitta. C: Pulttien lukumäärä. D: Kiinnityslaipan etäisyys vanteen reunasta, jota kutsutaan joko offsetiksi tai ET:ksi. E: Pultin reiän koko. F: Vanteen halkaisija. G: Vanteen leveys tuumina. H: Vanteen reunan korkeus.
Pulttikehän läpimitta, keskireiän koko, kiinnityspulttien reikien koko ja reiän ulkoreunan profiili pitää myös mitata. A: Keskireiän halkaisija. B: Pulttikehän läpimitta. C: Pulttien lukumäärä. D: Kiinnityslaipan etäisyys vanteen reunasta, jota kutsutaan joko offsetiksi tai ET:ksi. E: Pultin reiän koko. F: Vanteen halkaisija. G: Vanteen leveys tuumina. H: Vanteen reunan korkeus. Kuva: Valmistaja
DW-profiililla varustettu vanne.
DW-profiililla varustettu vanne. Kuva: Valmistaja

Hitsattu tai pulttikiinnitteinen keskiö

Maa- ja metsätalouskoneissa sekä kuljetuskalustossa käytetään vanteita, jotka koostuvat kiinteästä vannekehästä ja siihen hitsaamalla tai pultein kiinnitetystä keskiöstä. Hitsatuilla keskiöllä varustetut vanteet ovat yleistyneet, koska ne ovat kestävämpiä ja varmemmin pyöreitä kuin pulttikiinnitteisillä keskiöillä varustetut vanteet.

Ns. lukkovanteet ovat pitäneet pintansa maarakennus- ja materiaalinkäsittelykoneissa sekä erikoisajoneuvoissa, koska vanteen irrotettava reuna mahdollistaa jäykän renkaan asennuksen vanteelle. Lukkovanteen koostuvat yleensä 3–5 osasta, jotka kiinnitetään toisiinsa lukkokappaleella.

Vanteiden mitoituksesta

Rengasvalmistajan taulukosta selviää renkaalle sopivan vanteen koko ja profiili, joista ei kannata poiketa.

Vanteen sopivuuden määrittäminen aloitetaan yleensä tarkistamalla kiinnityspulttien määrä. Raskaamman kaluston vanteissa on yleensä 8 tai 10 kiinnityspulttia, joiden paksuus riippuu koneen painosta.

Seuraava askel on tarkistaa vanteen keskireiän koko, joka sekin on kooltaan pitkälle standardoitu. Vanteen keskiön etäisyys keskilinjasta tulee määrittää siten, että renkaan sisäpinta ei kosketa runkoon, mutta toisaalta ajoneuvon kokonaisleveys ei kasva liian suureksi.