Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Biokaasusta nesteytettyä metaania rekkojen tankkeihin – Euroopassa biokaasulaitoksia on jo muutettu metaanin tuotantolaitoksiksi

Biokaasulaitokselle voi olla kannattavampaa tuottaa nesteytettyä metaania kuin sähköä verkkoon.
Kuvassa KV:n kokeilema metaanilla toimiva traktori (New Holland T6.180 Methane Power). Polttoaine ei kuitenkaan ollut nesteytetty metaani vaan kaasumainen metaani, joka oli säiliössä 200 barin paineessa. Kuvituskuva.
Kuvassa KV:n kokeilema metaanilla toimiva traktori (New Holland T6.180 Methane Power). Polttoaine ei kuitenkaan ollut nesteytetty metaani vaan kaasumainen metaani, joka oli säiliössä 200 barin paineessa. Kuvituskuva. Kuva: Tapio Vesterinen

Biokaasua on tähän saakka käytetty ennen muuta sähkön tuottamiseen – kaasua polttoaineena käyttävä kaasutinmoottori pannaan pyörittämään sähkögeneraattoria. Kun sähköstä on saanut Keski-Euroopassa hyvän hinnan – yli 20 c/kWh – se on ollut kannattavaa.

Nyt tähän on tulossa muutos, kun biokaasusähkön hinta laskee. Biokaasusta on tehtävä jotain muuta. Ja se muu voi olla esimerkiksi nesteytettyä metaania rekkaliikenteen polttoaineeksi.

Tämän kehityksen näin matkalla Pohjois-Italiassa. Alppivuorien keskellä olevan seudun 130 karjatilaa päättivät rakentaa biokaasulaitoksen hoitamaan alueen lantaongelmaa. Kun alueella maatalous perustui karjatalouteen, tuli lantaa enemmän kuin mitä peltoihin oli lupa levittää, ravinnepitoisuudet nousivat liian korkeiksi. Laitoksen tehtäväksi tuli biokaasun tuottaminen ja biomädätteen jalostaminen sellaiseen muotoon, että sitä voi myydä lannoitteeksi muille ravinteita kaipaaville lähialueille.

Kun laitoksen rakentamista v. 2008 suunniteltiin, biokaasusähköstä sai 28 c/kWh. Kun laitos v. 2016 käynnistyi, sähköstä sai 14 c/kWh.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Insinöörit pantiin suunnittelemaan biokaasun jalostamista nestemäiseksi metaaniksi ja sen myymistä raskaan liikenteen polttoaineeksi. Henkilöautot kulkevat vastedes sähköllä, mutta rekassa akut painavat liikaa. Monen tonnin lisäpaino on pois hyötykuormasta.

Kun 40 t rekka tankataan nestemäisellä metaanilla, se kulkee yhdellä tankkauksella 1500 km.

Polttoaineyhtiöt ovat hyvin kiinnostuneita myymään jakeluasemillaan metaania, koska sillä voi korvata osan biopolttoaineiden sekoittamisvelvoitteesta. LNG on fossiilinen polttoaine, mutta lannasta tehty biometaani ei. Nestemäinen biometaani on itse asiassa samaa kuin nesteytetty maakaasu eli LNG, jolla laivat kulkevat.

Kuljetusyhtiöt ovat metaanista kiinnostuneita, koska se on halvempaa kuin diesel. Moottoriksi sopii sytytystulpallinen kaasutinmoottori, mutta on niitä maailmalta saatavissa, sanovat kuljetusyhtiöt.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Mädätyksen yhteydessä syntyvä biokaasu sisältää metaania puolet, toisesta puolesta runsaat 40 % on hiilidioksidia, ja loppu vesihöyryä ja hiukan rikkivetyä. Hiilidioksidi saadaan metaanista eroon kalvosuodattimella. Toinen menee kalvosta läpi, toinen ei. Myös loppu rikkivety ja vesi erotetaan, ja lopputuote on 99 % metaania. Se nesteytetään jäähdyttämällä -150 asteeseen. Varastosäiliöt ja autojen polttoainesäiliöt ovat vakuumieristettyjä.

Myös hiilidioksidi puhdistetaan, nesteytetään ja myydään elintarviketeollisuudelle. Sitä käyttää esimerkiksi panimoteollisuus. Limsapullon kylkeen tuskin pannaan tietoa siitä, että kaasu on kotoisin eläinlannasta. Puhdasta se kuitenkin on.

Italiassa nähty nesteytetyn metaanin tuotantolaitos ei ole Euroopassa suinkaan ainoa laatuaan. Pohjois-Saksassa nähtiin samantapainen laitos ja tuo yhtiö kertoi muuttavansa kaikki biokaasulaitoksensa nesteytetyn metaanin tuotantoon. Paineistetulle biokaasulle, jota tankataan henkilöautoihin, ei nähdä markkinoita, koska kaasuautot eivät kiinnosta autovalmistajia.

Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje