Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Deutz-Fahr 5120 C -traktori: Oman tien kulkija

Deutz-Fahrin ohjaamo on yksi testin hiljaisimmista ja näkyvyys on erittäin hyvä.
Deutz-Fahr 5120 C -traktori sai 694 pistettä.
Deutz-Fahr 5120 C -traktori sai 694 pistettä. Kuva: Koneviesti toimitus
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ajoasennon säätövaroja ja ajoittaista pompottamista lukuun ottamatta Deutz on hyvä ajaa tiellä. Ohjaamon ongelmana on ajoasennon säätö, sillä säätövarat ovat osittain puutteelliset. Varsinkin isokokoisilla talvikengillä ohjaamon lattialla on ahdasta, sillä kenkä ei mahdu kunnolla polkimien ja takaosastaan eri tasossa olevan lattian korokkeen väliin. Ohjaamoon kulkua haittaa apukuljettajan istuin, joka ei sovellu tarkoitukseensa kovinkaan hyvin.

Deutz-Fahriin on turha yrittää sovittaa ketjuja, sillä tila takarenkaan ja lokasuojan välissä ei testissä olleella rengaskoolla riitä missään tapauksessa. Lämmityslaitekokeessa Deutz ylsi kelpo suoritukseen sekä ohjaamon lämpenemisen että etulasin sulamisen suhteen.

Työkoneen kytkentä on vaikeaa, sillä tilaa on niukasti sekä takarenkaiden välissä että renkaiden ja työkoneen välissä. Nostolaitteen aktivoiminen voi aiheuttaa yllättäviä tilanteita, jos asennonsäätöpyörää on pyöritetty ennen aktivointia.

Etukuormainkäytössä kuormaimen vipu jää turhan kauas, mutta positiivisena asiana Deutziin on saatavilla kaksoispumppu. Kun lisäpumppu kytketään päälle, kuormaimelle riittää paremmin öljyä alemmilla moottorin kierroksilla, mikä säästänee polttoainetta entisestään. Kuormausta helpottaa myös hyvin toimiva Stop&Go-vedonvapautusautomatiikka, jonka ansiosta kytkinpolkimeen tarvitsee koskea harvoin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Deutzia vaivaa toimivien ominaisuuksien yhteensovittamisen epäonnistuminen. Hyvä näkyvyys, helposti säädettävä ja toimiva suunnanvaihdin ja hyvät ajo-ominaisuudet unohtuvat äkkiä, kun vaihteen valintaan joutuu keskittymään turhaan epämääräisen vaihdevivun vuoksi, jalka ei mahdu kunnolla lattialle tai ohjaamoon nousu on hankalaa tiellä olevasta apumiehen istuimesta johtuen.

Deutzista on saatavilla myös portaattomalla TTV-vaihteistolla varustettu rinnakkaismalli.

KIITÄMME & MOITIMME

+ Polttoaineen kulutus

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

+ Lämmityslaite

+ Hiljainen ohjaamo

- Ohjaamoergonomia ja ajoasento

- Tila työkoneen kytkennälle

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

- Ketjujen käyttö mahdotonta