
Deutz-Fahr 5120 C -traktori: Oman tien kulkija
Deutz-Fahrin ohjaamo on yksi testin hiljaisimmista ja näkyvyys on erittäin hyvä.

Deutz-Fahr 5120 C -traktori sai 694 pistettä. Kuva: Koneviesti toimitus
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Ajoasennon säätövaroja ja ajoittaista pompottamista lukuun ottamatta Deutz on hyvä ajaa tiellä. Ohjaamon ongelmana on ajoasennon säätö, sillä säätövarat ovat osittain puutteelliset. Varsinkin isokokoisilla talvikengillä ohjaamon lattialla on ahdasta, sillä kenkä ei mahdu kunnolla polkimien ja takaosastaan eri tasossa olevan lattian korokkeen väliin. Ohjaamoon kulkua haittaa apukuljettajan istuin, joka ei sovellu tarkoitukseensa kovinkaan hyvin.
Deutz-Fahriin on turha yrittää sovittaa ketjuja, sillä tila takarenkaan ja lokasuojan välissä ei testissä olleella rengaskoolla riitä missään tapauksessa. Lämmityslaitekokeessa Deutz ylsi kelpo suoritukseen sekä ohjaamon lämpenemisen että etulasin sulamisen suhteen.
Työkoneen kytkentä on vaikeaa, sillä tilaa on niukasti sekä takarenkaiden välissä että renkaiden ja työkoneen välissä. Nostolaitteen aktivoiminen voi aiheuttaa yllättäviä tilanteita, jos asennonsäätöpyörää on pyöritetty ennen aktivointia.
Etukuormainkäytössä kuormaimen vipu jää turhan kauas, mutta positiivisena asiana Deutziin on saatavilla kaksoispumppu. Kun lisäpumppu kytketään päälle, kuormaimelle riittää paremmin öljyä alemmilla moottorin kierroksilla, mikä säästänee polttoainetta entisestään. Kuormausta helpottaa myös hyvin toimiva Stop&Go-vedonvapautusautomatiikka, jonka ansiosta kytkinpolkimeen tarvitsee koskea harvoin.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Deutzia vaivaa toimivien ominaisuuksien yhteensovittamisen epäonnistuminen. Hyvä näkyvyys, helposti säädettävä ja toimiva suunnanvaihdin ja hyvät ajo-ominaisuudet unohtuvat äkkiä, kun vaihteen valintaan joutuu keskittymään turhaan epämääräisen vaihdevivun vuoksi, jalka ei mahdu kunnolla lattialle tai ohjaamoon nousu on hankalaa tiellä olevasta apumiehen istuimesta johtuen.
Deutzista on saatavilla myös portaattomalla TTV-vaihteistolla varustettu rinnakkaismalli.


KIITÄMME & MOITIMME
+ Polttoaineen kulutus
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
+ Lämmityslaite
+ Hiljainen ohjaamo
- Ohjaamoergonomia ja ajoasento
- Tila työkoneen kytkennälle
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
- Ketjujen käyttö mahdotonta
Osaston luetuimmat
- Eteläafrikkalainen ACO-traktorimerkki syntyi, kun paikallinen viljelijä ei löytänyt markkinoilta sopivaa vaihtoehtoa − tavoitteena oli luoda tuhoutumaton traktori
- Jouni Kolehmainen sai ensikosketuksen salaojitukseen jo 13-vuotiaana – nyt mies urakoi salaojatyömailla jo kolmannessa sukupolvessa
- Vuoden 2023 traktorivertailussa perehdyttiin etukuormaimien uusiin ominaisuuksiin – kuormainten vaa’at ja automaattiset toiminnot helpottavat päivittäistä työskentelyä
- Kevyt Amazone Cenio -kulttivaattori pystyy käsittelemään isojakin olkimassoja – kokeilussa laite toimi myös märissä olosuhteissa
- Alansa ammattilainen: Harri Sukuvaara maatalouden jatkuvasta myllerryksestä – ”Kaikkeen ei voi vaikuttaa yrittäjänä, mutta oma ruutu pitää hoitaa hyvin, jotta pysyy mukana.”
- Karjatilallinen ja yrittäjä Juha Salin on jatkuva kehittäjä, joka käyttää otolliset tilanteet hyväksi – ”Yrityksen päätöksenteossa ei pitäisi lukita mitään lopulliseksi”
- Traktorivertailun 2023 voitto meni pitkästä aikaa uuteen osoitteeseen – voittaja oli tasaisen vahva testin työtehtävissä