
Valtra N113 HiTech -traktori: Kylmiin ja pimeisiin oloihin
Valtran HiTech-vaihteisto toimii sujuvasti, eikä tässä ryhmässä kolme pikavaihdetta ole vähiten.N-sarja on ehtinyt kunnioitettavaan ikään, minkä huomasi testissä osin vanhahtavilta tuntuvina ratkaisuina. Kokonaispaketti on kuitenkin onnistunut ja toimiva.
Ikä tuntuu esimerkiksi vaihteiston toimintojen ohjelmoinnissa, joka suoritetaan vaatimattoman kokoisen mittariston LCD-näytön kautta erilaisia näppäinyhdistelmiä käyttäen.
Lämmityslaite- ja huurteenpoistokokeessa Valtra pärjäsi erinomaisesti. Ohjaamolämpötila kohosi testin aikana aluksi Casen kanssa saman tahtiin, mutta lopussa Valtra kiri edelle. Vaikka Valtran ohjaamolämpötila ei kohonnut erityisen nopeasti, lämmityslaite onnistui ohjaamaan lämpimän ilman etulasille muita traktoreita paremmin ja etulasi suli selvästi nopeammin.
Kulutuslenkillä Valtra vei toiseksi eniten polttoainetta, vaikka moottorin kierrosluku olikin 50 km/h nopeuksiin yltävistä vaihteiston välityksistä johtuen normaalia alempi huippunopeudessa. Tieajossa Valtran ajo-ominaisuudet todettiin erittäin hyviksi ja traktori tuntui tieajossa kokoaan isommalta. Valtra onkin ulkomitoiltaan muita traktoreita suurempi, mikä aiheuttanee muita enemmän haasteita ahtaissa paikoissa työskennellessä.
Kuormausominaisuuksiltaan Valtra arvioitiin toisiksi parhaaksi heti Claasin jälkeen. Kuormatessa suurin ero Claasiin verrattuna on vaihteisto. Pikavaihteita käsin vaihtaessa Claas vetää pidemmän korren, sillä Valtran pikavaihteen painikkeita käyttääkseen kuljettajan on irrotettava ote kuormaimen vivusta.
Ohjaamomelu oli mittauksissa joukon pienin samalla 74 dB lukemalla Deutz-Fahrin kanssa. Valtrassa ollut työvalopaketti oli testin parhaimmistoa, valoa riittää joka suuntaan hyvin. Talvikäyttöä helpottavat myös selkeästi merkityt ja valaistut painikkeet ohjaamossa.
Valtra sopii hyvin niin kesä- kuin talvikäyttöönkin. Uusi N-sarja esitellään KoneAgriassa heti tämän testin ilmestymisen jälkeen. Mikäli talviominaisuudet ovat yhtä hyvällä tasolla edeltäjänsä kanssa, parantunut ohjaamonäkyvyys ja päivitetty vaihteiston hallinta lupaavat hyvää myös talvikäyttöä ajatellen.
KIITÄMME & MOITIMME:
+ Lämmityslaite
+ Etukuormainkäyttö
+ Hiljainen ohjaamo
- Polttoaineen kulutus
- Suuret ulkomitat
- Vaihteiston ohjelmointi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

