Keinuu vaan ei keiku - Keinuva Flex-alavaunu

Kaivinkoneiden joustava Flex-alavaunu on herättänyt kiinnostusta. Valmistajan mukaan rakenne parantaa kaivurin maastokelpoisuutta merkittävästi. Koneviesti sai pikaisen mahdollisuuden verrata rinnakkain jäykkää ja joustavaa alustaa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Keinuvaan Flex- alustaan on saatavilla myös järeämpi perusketju sekä ylimääräiset tela-ohjurit ja tukisukset. Esittelykoneessa näitä ei vielä ollut.
Keinuvaan Flex- alustaan on saatavilla myös järeämpi perusketju sekä ylimääräiset tela-ohjurit ja tukisukset. Esittelykoneessa näitä ei vielä ollut.
Kontiolahtelainen Matti Tikkanen on urakoinut metsissä jo 40 vuotta. Ensimmäiset kokemukset keinuvasta alustasta olivat erittäin positiiviset.
Kontiolahtelainen Matti Tikkanen on urakoinut metsissä jo 40 vuotta. Ensimmäiset kokemukset keinuvasta alustasta olivat erittäin positiiviset.
Keinuvan alustan myötä normaalin alusta maavara kasvaa 600 milliin. Alustan rakenteiden kohdalla maavara on tosin pienempi.Järjestelmä on suojattu iskuja vastaan paineakuilla.
Keinuvan alustan myötä normaalin alusta maavara kasvaa 600 milliin. Alustan rakenteiden kohdalla maavara on tosin pienempi.Järjestelmä on suojattu iskuja vastaan paineakuilla.
Flex-alusta ylittää kannon helposti, eikä ohjaamossa juurikaan tapahdu heilahdusta. Keinuntamatka tela-rungon päistä on noin 300 mm.
Flex-alusta ylittää kannon helposti, eikä ohjaamossa juurikaan tapahdu heilahdusta. Keinuntamatka tela-rungon päistä on noin 300 mm.
Esittelyversiossa alustan rasvanipat olivat vielä hankalissa koloissa. Valmistajan mukaan uusimmassa kehitysversiossa niiden paikkaa on parannettu.
Esittelyversiossa alustan rasvanipat olivat vielä hankalissa koloissa. Valmistajan mukaan uusimmassa kehitysversiossa niiden paikkaa on parannettu.
Perinteisellä alustalla kannon ylitys keinauttaa voimakkaasti koko konetta ja tela lipsahtelee helposti sivulle.
Perinteisellä alustalla kannon ylitys keinauttaa voimakkaasti koko konetta ja tela lipsahtelee helposti sivulle.
Flex-alustan rakenteet vaikeuttavat tela-välien puhdistumista. 700 mm leveämmät tela-laput saa asennettua ainoastaan toispuoleisina.
Flex-alustan rakenteet vaikeuttavat tela-välien puhdistumista. 700 mm leveämmät tela-laput saa asennettua ainoastaan toispuoleisina.

Metsässä työskentely pistää kaivukoneen alustan todella koville. Useimmiten ei ole mahdollista tehdä tasaista petiä tai raivata kantoja ja kiviä edestä, vaan koneella on ajettava suoraan yli. Tela-ajoa tulee muutenkin runsaasti. Useilla merkeillä on valikoimissaan järeämpiä metsä-alustoja, joissa esim. ajomoottorit ja perusketjut ovat vakiomallia järeämpiä ja maavara suurempi. Nyt tuloaan tekee myös keinuva Flex-alusta.

Flex-alustan suunnittelu aloitettiin jo vuonna 2008. Aluksi 8-tonniseen kaivukoneeseen suunniteltu alusta on eri kehitysversioiden kautta saavuttanut kaupallisen asteen. Tällä hetkellä alusta on saatavilla Hyundain lyhytperäisiin R80- ja R145-malleihin, mutta on jatkossa sovitettavissa myös R125-koneeseen. R145-koneesta on saatavilla myös perinteisellä metsäalustalla varustettu R140-sisarmalli. Viimeisimmän Flex-alustan kehitysversion ovat toteuttaneet PKP Flex Oy, Nisula Forest Oy ja Suomen Telakone Oy.

Joustavaa menoa

Flex-alusta toteutetaan katkaisemalla telarungot irti alustasta ja asentamalla jousituskasetti kääntökehän ja telarungon väliin. Vakiotelastoon ei siis sinänsä tule muutoksia. Flex 14 -mallissa kokonaisleveys kasvaa kuitenkin 80 milliä ja maavara paranee 60 sentin korkuiseksi. Normaalissa R145-mallissa maavara on 44 senttiä. Jousituskasetti nostaa koneen työpainoa noin 1 300 kiloa eli kokonaispainoksi tulee noin 16,5 tonnia, mikä on lähes sama kuin perinteisen metsäalustaisen R140-mallin ilmoitettu työpaino.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Keinunnan epäkeskoinen nivelpiste sijaitsee keskellä konetta. Keinuntamatka telarungon päistä on noin 300 millimetriä. Liikerata on symmetrinen ylös ja alas. Keinunta on kytketty ajopiiriin, jolloin ajon pysäyttämisen jälkeen telarungot vakautuvat silloiseen asentoon. Järjestelmä on suojattu iskuja vastaan paineakuilla. Kokonaisuutena rakenteet vaikuttavat erittäin jämäkkätekoisilta ja hyvin suojatuilta.

Kokeilussa kokeneella

Jutuntekohetkellä keinuva-alustainen Hyundai R145 LCR-9 oli koeajossa kontiolahtelaisella Matti Tikkasella, jolla on 40-vuotinen kokemus maarakennuksesta. Erityisesti työtunteja on kertynyt metsänparannukseen liittyvistä urakoista. Flex-alustalla Tikkanen oli työskennellyt 20 hehtaarin laikutuksen verran. Paikalle saatiin myös perinteisellä metsäalustalla varustettu Hyundai R140.

Tikkasen ensikokemukset Flex-
alustasta olivat positiivisia. ”Olo on vähän kuin pikku-pojalla uuden lelun saadessaan. Ensimmäinen laikutettu aukko oli erittäin pehmeällä maaperällä. Aluksi arvelin, että keinuvatelainen sukeltaa heti, mutta yllättäen homma onnistui erittäin hyvin. Kone polkaisi telan alle jääneet kannot suosiolla maaperään, eikä mitään hieromista esiintynyt”, myhäilee Tikkanen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Pikaisenkin kokeilun perusteella Flex-alusta vakuutti myös allekirjoittaneen. Jäykällä alustalla kannot pyritään kiertämään tai ainakin ajamaan tela suoraan kannon yli, jolloin ylittämistä joutuu usein keventämään puomilla. Flex-alustalla kone nousee useimmiten mukisematta kannon yli, kun taas jäykkäalustainen tökkää ja alkaa sutia. Myös kannolta laskeutuminen sujuu pehmeämmin, eikä ohjaamossa erityisempää rytkäystä tapahdu. Vetorattaiden suuntaan edettäessä tupsaus on aavistuksen suurempi.

Maanmuokkauksen lisäksi Flex-
alusta saattaisi soveltua mainiosti myös muihin kohteisiin. Esimerkiksi epätasaisella asfaltilla tai betonilla työskentely on usein kiikkerää, sillä tasaisen pedin tekeminen on mahdotonta. Myös poravaunun etenemiskyky olisi keinuva-alustaisena parempi. Tikkasen laikutusurakkaan kuului myös kalliolla kiikkumista. ”Liukkailla kallioilla könytessä saattaa rivakamman liikkeen jälkeen seurata sydämen tykytyksiä, sillä kone lipsahtelee helposti. Keinuva-alustaisella koneella tätä ei tapahtunut kertaakaan”.

Pieniä toiveita

Esittelykoneen telasto oli mallia vakio eli telaohjureita oli kaksi kappaletta puolellaan. Ylimääräisten telaohjureitten ja tukisuksien asentaminen on erittäin suositeltavaa, sillä keinuvassa alustassa telarunko luonnollisesti heiluu normaalia enemmän, jolloin kannon ylityksessä löysän ketjun putoamisvaara on suuri.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Flex-alustan runko alkaa heti telalapun laidasta, joten 700 milliä leveämpiä lappuja ei saa asennettua kuin toispuoleisina. Samalla myös telavälien puhdistaminen on selvästi normaalia vaikeampaa. Tikkanen ei tosin yleensä puhdista telavälejä muutenkaan.

”En puhdista telavälejä oikeastaan koskaan, varsinkin talvella se on toivotonta puuhaa. Kyllä ne maat sieltä lähtee omia aikojaan. 70 senttiä leveät laput riittävät normaalissa muokkauksessa mainiosti, mutta perusketju pitäisi ehdottomasti olla kokoa 6, kun tässä alustassa ketju on kokoa 4”. Valmistajan mukaan järeämmät ketjut ja tela-ohjurit ovatkin saatavilla lisävarusteena.

Puhdistamista saattaisi helpottaa korkeampi väli telarungon ja ketjun välillä. Esimerkiksi normaalissa metsäalustaisessa väli on selvästi Flex-alustaa suurempi. Pienenä kehitystoiveena voisi esittää myös alustaa tukevien liukulevyjen rasvanippojen keskittämisen yhteen suojattuun paikkaan. Esittelyversiossa nipat sijaitsivat omissa pienissä koloissaan, jotka jäätyvät talviolosuhteissa nopeasti umpeen. Valmistajan kommenttien mukaan alustaa on syksyn mittaan jatkojalostettu. Esim. rasvanippojen sijaintia ja suojauksia on kehitetty, mutta jutun painoon menohetkellä tarkat muutokset eivät olleet tiedossa.

Lisähinnalle vastinetta

Flex14-alusta tuo koneelle lisähintaa noin 30 000 euroa.

”Hinnan kuullessani ajattelin, että onko minun selkäni tosiaan sen arvoinen, mutta näiden kokemuksien perusteella en enää tavallisella alustalla olevaa konetta hankkisi. Tällä iällä pitää jo kiinnittää huomiota työmukavuuteen. Illalla huononiskaisenkin olo on selvästi virkeämpi, sillä heilumisen sijaan voi keskittyä työskentelyyn. Kestävyyttä on vielä hankala arvioida, mutta jämäkälle tämä vaikuttaa, eikä rikkoontuminenkaan työskentelyä lopeta”, toteaa Tikkanen.

Työmukavuuden lisäksi Flex-
alusta puoltaa paikkaansa myös taloudellisesta näkökohdasta. Esimerkiksi ohjuripyöriin ja muihin osiin kohdistuvat iskut ja rasitus ovat selvästi perinteistä mallia pienempiä. Jouhevamman etenemisen myötä työskentely on nopeampaa, sillä turha ruopiminen ja kiipeily jäävät vähemmällä. Tällä on merkittävä vaikutus myös polttoainetehokkuuteen.

Lue lisää