Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Lännen 8800M urakoi erikoistöissä Raide-Jokeri-työmaalla – koneen varustelun määrittivät työkohteen erityisvaatimukset

Raide-Jokerin työmaalle hankittu Lännen-monitoimikone taipuu moneksi ja perinteisistä urakoista poikkeaviin töihin hiukan erilaisella työmaalla.
Kuva: Timo Rintakoski

Lännen 8800M

  • Lännen monitoimikoneita erikoisvarustellaan mm. verkon- ja radanrakennustöitä varten
  • Lännen-mallisto käsittää kolme versiota
  • Moottoritoimittaja on kaikissa versioissa Agco

Kesällä 2019 alkanut Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakentaminen on mittava urakka. Radan pituus itä-länsi-suunnassa on noin 25 kilometriä. Kun kiskopareja on kaksi, teräskiskoa tulee noin 100 kilometriä ja ajolankaa 50 kilometriä. Tekemistä riittää ahtaassa kaupunkiympäristössä.

Työmaan pääurakoitsijoina toimivat NRC Group Finland Oy ja YIT Suomi Oy. NRC Group Finland Oy on keskittynyt tällä työmaalla raideinfrastruktuurin rakentamiseen sekä sähköistystöihin. NRC Group Finland Oy hankki Lännen 8800M -monitoimikoneen sähköratatöitä varten. Koneen ja sen varustelun määrittivät työkohteen erityisvaatimukset. Koneelta ja sen varustelulta vaaditaan suorituskykyä sekä moottorilta että hydrauliikalta, hyvää ulottuvuutta sekä kykyä nopeasti muuntautua erilaisiin tehtäviin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vaativa työmaa

Kun Raide-Jokerin päälirakenteet, eli pölkyt ja kiskot, oli saatu asennettua, oli vuorossa sähköratatyöt. Tämä käsitti noin 50 metrin välein sijoittuvien sähkörataportaalien pystytyksen sekä ajolankojen asennuksen muine töineen.

Kun portaalit oli saatu asennettua, alkoi ajolankojen vetäminen. Tässä monitoimikone kulki edellä vetäen lankaa ja nosti sen asennuskorkeuteen. Perässä tuli ratatöihin muokattu kurottaja, joka suoritti lopullisen asennuksen.

”Parhaimmillaan olemme työskennelleet sähkörata-asennuksissa noin 60 tuntia per viikko ja joskus enemmänkin, kun olemme työskennelleet myös viikonloppuisin. Teemme tällä työmaalla myös paljon yötöitä, sillä joissakin kohtaa ei muun liikenteen ja liikkuvien ihmisten vuoksi voi työskennellä päivisin,” sähkötöiden työnjohtaja Thomas Holm NRC Group Finland Oy:stä hahmottaa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vaikka sähköratatyöt on saatu valmiiksi ja koeajot käyntiin, riittää radalla paljon tekemistä. Erilaisia viimeistely- ja muutostöitä on tehtävä paljon ennen toukokuuta, jolloin sähkörata-asennusporukan töiden arvioidaan päättyvän. Nyt tehtävien töiden ajaksi pitää varata jännitekatko. Näin loppuvaiheen työt ovat hyvin tarkkaan aikataulutettuja ja säänneltyjä koeajojen väliin.

Koneelta vaaditaan monipuolista suorituskykyä, sillä koneella samaan aikaan sillä ajetaan, nostetaan kaapelia ja käytetään nostokoria.
Koneelta vaaditaan monipuolista suorituskykyä, sillä koneella samaan aikaan sillä ajetaan, nostetaan kaapelia ja käytetään nostokoria. Kuva: Timo Rintakoski

Kattava varustus

Kone varusteltiin tehtaalla sähköratatyöt silmällä pitäen sangen kattavasti. Kaivulaitteeseen asennettiin Encgonin pyörittäjä, jonka päässä on ollut pääosin koko työmaan ajan kaapelintyöntölaite. Kun ajolangat asennetaan sähkörataportaalin yläorteen, tarvitaan asentajaa varten henkilönostin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Radalla liikkumiseen tarvittiin tietysti kiskopyörät. Mutta koska Raide-Jokerin raideväli on 1 000 mm, valittiin hydraulisesti toimiva, suoralla kiskopyörävedolla varustettu versio perinteisen kiskon yläpinnasta tapahtuvan kumipyörävedon sijaan. Kapea raideväli ja korkeat nostot vaativat koneelta erityistä vakautta etenkin, kun esimerkiksi laitureiden kohdalla ei voi käyttää tukijalkoja. Siksi koneen eturenkaat täytettiin jo tehtaalla suolavedellä. Myöhemmin jo työmaan alettua täytettiin myös takarenkaat suolavedellä. Vianorin asentajilta täyttöön meni noin kaksi tuntia.

Etukuormaajaan asennettiin kaapelikelalaite, josta syötetään ajolankaa taakse ja ylös. Lisäksi varusteluihin kuuluu harjalaite, jolla on putsattu lunta kiskoilta. Ja koska käytettäviä laitteita ja toimintoja on paljon, oli keskusvoitelujärjestelmä itsestään selvä ratkaisu.

Lännen-monitoimikoneessa on lisävarusteena teleskooppinen ajolankaohjuri ”tikku”, jonka päässä on kruunuhaarukka. Tällä nostetaan ja ohjataan koneen edessä olevalta kelapukilta tuleva ajolanka sopivaan asennuskorkeuteen.
Lännen-monitoimikoneessa on lisävarusteena teleskooppinen ajolankaohjuri ”tikku”, jonka päässä on kruunuhaarukka. Tällä nostetaan ja ohjataan koneen edessä olevalta kelapukilta tuleva ajolanka sopivaan asennuskorkeuteen. Kuva: Timo Rintakoski

Kaupunkiympäristössä työskenneltäessä on kiinnitettävä erityistä huomiota turvallisuuteen, etenkin kun lukuisat lisälaitteet aiheuttavat katvealueita näkyvyyteen ja työmaalla siirrytään nopeastikin eri suuntiin. Tämän takia koneessa on kamerat ja molempiin suuntiin omat näytöt. Lisäksi, vaikka kone on ilmastoitu, lasipintoihin asennettiin kalvot. Kuljettajien mukaan tämä on ollut hyvä ratkaisu aurinkoisina hellepäivinä työskenneltäessä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Luottotyökone

Lännen 8800M hankittiin Raide-Jokerin työmaata ja sähkörata-asennuksia varten toukokuussa 2021. Nyt koneella on ajettu noin 2 500 tuntia, joten luppoaikaa ei kahteen vuoteen ole mahtunut. Kone on toiminut lähes moitteetta, ainoastaan alussa oli pieni öljyvuoto, joka saatiin nopeasti kuntoon sopimushuollon toimesta.

”Kyllä tämä on ollut todella luotettava kone. Itse olen ollut nyt vuoden tämän puikoissa, eikä mitään vikoja ole ilmaantunut. Luotettavuus ja toimintavarmuus ovat tärkeitä seikkoja tällaisella työmaalla, jossa täytyy noudattaa tarkkoja aikatauluja. Tämä on lisäksi hyvä ajaa ja helppo käyttää, ” konetta ohjastava Tommi Greus kertoo.

Siellä missä pystytään käyttämään tukijalkoja, on Lännen monitoimikone vakaa ja tasapainoinen työkalu.
Siellä missä pystytään käyttämään tukijalkoja, on Lännen monitoimikone vakaa ja tasapainoinen työkalu. Kuva: Timo Rintakoski

Hän kertoo myös, että kone on pääosin todella sopiva sillä tehtyihin töihin. Joitain parannuksiakin voisi tehdä. Eniten hän kaipaa koneelle parempaa vakautta, sillä koneella tehdään paljon töitä ilman tukijalkoja. ”Aiemmin ajamani Huddig oli kyllä selkeästi vakaampi kone,” hän muistelee. Takarenkaiden suolavesitäyttö paransi koneen vakautta hiukan.

Lisäksi Rexrothin ohjainsauvoissa on pitkähköt liikkeet, joten lyhyemmät sauvat ovat toivelistalla. Muutoin ohjaamossa asiat ovat kunnossa. Säätimet ja katkaisimet sijaitsevat ja toimivat loogisesti. Työympäristö on kaiken kaikkiaan miellyttävä. Lisäksi Greus näkee, että nostokori voisi olla yläkiinnikkeinen paremman käytettävyyden ja tilankäytön vuoksi.

Koeajojen käynnistyttyä radalla tehtäviin töihin tarvitaan varaus ja jännitekatko. Työryhmä tekee tässä tukijohtimien muutostöitä.
Koeajojen käynnistyttyä radalla tehtäviin töihin tarvitaan varaus ja jännitekatko. Työryhmä tekee tässä tukijohtimien muutostöitä. Kuva: Timo Rintakoski

Raide-Jokeri

Raide-Jokeri on noin 25 kilometriä pitkä pikaraitiotie Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välillä.

Pikaraitiotien keskinopeus on 25 km/h, ja maksiminopeus on 70 km/h. Kyytiin mahtuu kerrallaan 214 matkustajaa, mikä on 2–3 kertaa suurempi kapasiteetti kuin telibusseissa.

Raide-Jokeri toteutetaan allianssimallilla. Hankkeen suunnittelijakonsulttina toimii Ramboll Finland Oy:n, Sitowise Oy:n ja Swecon muodostaman ryhmittymä. Urakoitsijana toimivat NRC Group Finland Oy ja YIT Suomi Oy. Kaupunkien muodostama tilaajaorganisaatio, suunnittelija ja urakoitsija muodostavat yhteisen allianssiorganisaation.

Rakennustyöt alkoivat vuoden 2019 kesäkuussa. Nyt käynnissä on tekniset koeajot sekä järjestelmien käyttöönottotestaukset, joiden pitäisi olla valmiit kesäkuussa 2023.

Päälirakennustyöt aloitetaan runkomelueristeiden asentamisella. Tämän jälkeen jaetaan puolipölkyt kiskojen kiinnitystä varten. Radalle rakennetaan sekä kiintoraidelaattaa että perinteistä sepelirataa.

Kiskotus pölkkyjen päälle tapahtuu 18-metrisillä kiskoilla. Tiukoissa kaarteissa käytetään tehtaalla esitaivutettuja kiskoja. Kiskot hitsataan jatkuviksi termiittihitsausmenetelmällä.

Raiteiden mittauksessa toleranssit ovat pieniä, sillä 1 000 mm raideleveys saa poiketa 2 mm leveämmäksi ja 1 mm kapeammaksi.

Normaalista Suomen junaliikenteen ja metron raidevälista (1 524 mm) poiketen Raide-Jokerin raideväli on Helsingin raitiovaunujen tapaan 1 000 mm. Koneeseen asennettiin hydraulivetoiset kiskopyörät. Pyörät ovat irti kiskoista ja ovat edelleen yli 2 500 tunnin jälkeen kuin uudet.
Normaalista Suomen junaliikenteen ja metron raidevälista (1 524 mm) poiketen Raide-Jokerin raideväli on Helsingin raitiovaunujen tapaan 1 000 mm. Koneeseen asennettiin hydraulivetoiset kiskopyörät. Pyörät ovat irti kiskoista ja ovat edelleen yli 2 500 tunnin jälkeen kuin uudet. Kuva: Timo Rintakoski

Osa raidealueista on ns. viherraidetta, jossa raitiotiellä on kasvi- tai nurmipinta. Viherraide viivyttää hulevesiä, sitoo liikenteen päästöjä ja katupölyä, vähentää tärinää ja melua sekä parantaa kaupunkiympäristön viihtyisyyttä ja monimuotoisuutta.

Raide-Jokeri on yksi pääkaupunkiseudun suurimmista vesihuoltoverkostohankkeista johtosiirtojen, saneerauksien ja uuden vesihuollon rakentamisen takia.

Raide-Jokerin reitillä on 32 siltaa, joista 12 on täysin uusia. Osa silloista uusitaan ja osaan tehdään raidelinjan vaatimat muutokset. Lisäksi on rakennettu yksi kalliotunneli ja yksi uusi betonitunneli.

Raide-Jokerin reitille rakennetaan 16 sähkönsyöttöasemaa. Niissä 20 V vaihdinsähkö muutetaan 750 VDC sähköksi, mikä voidaan syöttää ajojohdinjärjestelmään.

Lähde: Raide-Jokeri-esite