Minimaallista maanrakennusta Yanmar SV08-1 -minikaivinkoneella

Kaivukoneen ei aina tarvitse olla kivitalon kokoinen, sillä maa siirtyy auttavasti myös alle tonnin painoisella kihvelillä. Päiväksi tämän kokoluokan koneen saa vuokrattua 120–200 eurolla.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Minikone urakoimassa Tervon Eerikkala Golfin ykkösväylällä. Hiekkaesteessä ollut kivi irtosi helposti, eikä väylälle jäänyt teloista juurikaan jälkiä. Väylän sivussa sijainneen, halkaisijaltaan 25-senttisen koivunkannon irrotus oli pikkukaivurille liian vaativa kohde.
Minikone urakoimassa Tervon Eerikkala Golfin ykkösväylällä. Hiekkaesteessä ollut kivi irtosi helposti, eikä väylälle jäänyt teloista juurikaan jälkiä. Väylän sivussa sijainneen, halkaisijaltaan 25-senttisen koivunkannon irrotus oli pikkukaivurille liian vaativa kohde.
Noin 200 kilon tärylätkä ei korkeasta yläkaaresta kiinnitettynä pelkällä nostolla kohonnut, mutta nousi kaivupuomin avustuksella helposti. Sivulle raskaampaa taakkaa ei kannata kääntää, sillä kone nyökkää välittömästi.
Noin 200 kilon tärylätkä ei korkeasta yläkaaresta kiinnitettynä pelkällä nostolla kohonnut, mutta nousi kaivupuomin avustuksella helposti. Sivulle raskaampaa taakkaa ei kannata kääntää, sillä kone nyökkää välittömästi.
Tonnin painoisella kaivukoneella pystyy kuoppaa kaivamaan, mutta maiden kuormaaminen on hankalaa. Matala nostokorkeus ja lyhyt ulottuvuus rajoittavat ajopelit kottikärryyn, pienoisdumpperiin ja auton peräkärryyn.
Tonnin painoisella kaivukoneella pystyy kuoppaa kaivamaan, mutta maiden kuormaaminen on hankalaa. Matala nostokorkeus ja lyhyt ulottuvuus rajoittavat ajopelit kottikärryyn, pienoisdumpperiin ja auton peräkärryyn.
Turvakaari alhaalla ja alavaunu kapeimmillaan tuhannen kilon Yanmar mahtuu kulkemaan pienestä oviaukosta. Vanhaan navettaan olisi helposti päässyt esimerkiksi purkamaan betonia iskuvasaralla.
Turvakaari alhaalla ja alavaunu kapeimmillaan tuhannen kilon Yanmar mahtuu kulkemaan pienestä oviaukosta. Vanhaan navettaan olisi helposti päässyt esimerkiksi purkamaan betonia iskuvasaralla.

Yanmar SV08-1 on kaivukonemallistojen pienokaisia: painoa sille on kertynyt 1 065 kiloa ja tehoa järisyttävät 7,7 kW. Toisaalta korkeutta on turvakaari alhaalla ainoastaan 155 cm ja leveyttä alavaunu kapeimmillaan 68 cm, joten sillä voidaan työskennellä ahtaissa sisätiloissa.

Testikoneellamme oli tuntimittarin mukaan ajettu 1 680 tuntia. Kone oli varustettu 400 mm leveällä tasakärkisellä luiskakauhalla. Kyseisen kokoluokan koneisiin on saatavilla joitakin lisävarusteita. Iskuvasaralla voidaan nakuttaa betonia sisätiloissa ja NPK:n mallistosta löytyy minikoneisiin tarkoitettuja purkutyölaitteita. Leveitä luiskakauhoja ei tonnin painoisiin koneisiin löydy. Rototilttejä ja kallistuvia luiskakauhoja saa yli 1,5 tonnin painoisiin koneisiin.

Tuhannen kilon kaivukoneen kuljettamiseen riittää jarrullinen peräkärry, jonka kantavuus on 1 500 kiloa, ja järeä farmariauto. Suurin sallittu perävaunumassa täytyy kuitenkin aina tarkistaa oman auton rekisteriotteesta.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vuokraamosta kannattaa kysäistä myös kyseisen koneen kuljetukseen suunniteltua kuljetuskärryä, sillä rampittomasta peräkärrystä pikkukoneen lastaaminen on hankalaa ja vaarallista kaatumisvaaran vuoksi.

Ensikohtaaminen

Ensivaikutelma yksiakselisen peräkärryn päällä lepäävästä koneesta on häkellyttävä. Istuinkorkeus on samaa luokkaa mönkijän kanssa ja puomin sylinterit näyttävät melkein samoilta kuin isomman perhefarmarin takaluukun kaasujouset.

Ohjaamo on mallia avara ja kyytiin nouseminen tapahtuu helposti. Turvakaarellisessa koneessa riittää tilaa sivusuunnassa, mutta jalkoja joutuu levittämään lähellä olevan ”etukonsolin” vuoksi. Ohjausvivut sijaitsevat kojelaudassa, ainoastaan puomin tyvitaitto tapahtuu jalkapolkimella. Koneessa ei ole lainkaan mittaristoa, ja esimerkiksi polttoaineen määrä tarkistetaan 10 litran tankin kupeessa sijaitsevasta helmestä. Tuntimittari on ohjauspaneelin alalaidassa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Teloilla ajaminen tapahtuu kahdella vivulla. Peräkärrystä alas ajettaessa kone vaikuttaa kiikkerältä, mutta maan tasolla meno tasoittuu. Ajonopeudeksi pikku-Yanmarille ilmoitetaan 1,8 km/h, mikä on koneen kokoon suhteutettuna aivan riittävää kyytiä. Pintapaineeksi valmistaja ilmoittaa 0,29 baria, mutta kovin pehmeälle pikkukoneella ei kannata mennä. Puskulevy ei nouse kovinkaan ylös ja alkaa epätasaisessa tai pehmeässä maastossa nopeasti tökkiä.

Positiivinen yllätys

Ensimmäisellä kuopaisulla hymy leviää kasvoille väistämättä: tuhannen kilon koneella voi jopa kaivaa. Testimielessä kesantopellolle syntyy metrin syvyinen kuoppa hujauksessa ja hiekkapenkkaan ilmestyy noin 40 cm syvä kaapelioja näppärästi. Tosin ensimmäiset paksummat puunjuuret ja kivet pysäyttävät etenemisen nopeasti ja tiukempaa savea joutuu kaivamaan nikertämällä.

Käytännössä paras alue murtovoimalle on 30 cm sisällä ulottuvuudesta, joten tiukempia kohtia varten pitää koneen olla täsmälleen oikealla kohdalla. Koko ulottuvuuden ollessa ainoastaan

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

285 cm konetta ajaa helposti liian pitkälle ja kaivuvoimat laskevat.

Vaikka kaapelioja syntyikin suhteellisen mukavasti, sen peittäminen on työlästä. Kaivannon takaa kaivumaita ei yletä vetämään takaisin ja käännöllä maiden liikuttelu on hankalaa. Paras tapa onkin tilan salliessa työnnellä maat puskulevyllä tasaiseksi. Alavaunun vetokyky riittää helposti maan puskemiseen, mutta telat alkavat nopeasti lyödä tyhjää. Sopivan pienillä siivuilla kaivanto tosin peittyy sutjakasti.

Yanmar SV08-1 on suhteellisen tarkka kauhan terällä vedettäessä, mutta esimerkiksi kauhan pohjalla tasaaminen ei onnistu sulavasti. Hydrauliikka ei kestä useaa liikettä samanaikaisesti ja homma menee tökkimiseksi. Koneella täytyy muutenkin kaivaa rauhallisin ottein, sillä äkkinäiset liikkeet ja liiallinen hosuminen saavat koko koneen hyppimään ja nivelet kolisemaan.

Käyttömukavuutta

Testikoneessa ei ohjaamoa ollut, joten kaivumukavuus on suoraan suhteessa vallitsevaan säätilaan. Melutaso ei ole häiritsevän korkea ja työskennellessä pystyy apumiehen kanssa juttelemaan huutamatta.

Käsitukia koneessa ei ole, joten niiden virkaa joutuu toimittamaan omilla reisillään. Pidempään kaivaessa alkavatkin hartiat ja kädet puutua. Ahterin alla hyrrittävä moottori lämmittää istuinta kesäkelillä ikävästi, joten työn tauotuksesta täytyy huolehtia jo pelkästään hygieniasyistä.

Koneella on yllättävän vakaata kaivaa. Pitkittäissuunnassa Yanmar ei ala juurikaan nyökätä edes puskulevy ilmassa. Sivusuuntaan kaivaessa kone pysyy suht hyvin paikallaan, mutta etenkin syvemmälle kaivaessa kippaaminen tapahtuu todella yllättäen, joten varovaisuus on paikallaan ja turvavyö on syytä pitää kiinnitettynä.

Pienten tilojen erikoiskone

Alavaunun leveyttä voidaan säätää yhdestä vivusta vetämällä välillä 680–840 mm. Alavaunua kavennettaessa koneen korkeus samalla hieman kasvaa, mutta se mahtuu siitä huolimatta kulkemaan normaalista oviaukosta. Yleensä tonnin painoisia kaivukoneita käytetäänkin pienten mittojensa vuoksi sisätiloissa tapahtuvaan purkamiseen ja kaivamiseen.

Kuopiolaisella purkutöihin erikoistuneella Timanttityö Huttusella on ollut useita pienimmän kokoluokan koneita, joita on käytetty piikkaukseen ja massojen kuormaamiseen.

”Minikokoinen kone on usein erittäin hyvä vaihtoehto rakennusten sisällä tapahtuvaan purkutyöhön. Pienet hydrauliikan öljytilavuudet tosin saattavat aiheuttaa ongelmia erityisesti iskuvasaraa käytettäessä, sillä öljyt tuppaavat kuumenemaan nopeasti”, kertoo toimitusjohtaja

Tom Huttunen.

Taloudellista voimattomuutta

200-kiloinen tärylätkä ei pelkällä nostovoimalla nouse, mutta kaivupuomilla ja kauhasylinterillä auttamalla nostaminen onnistuu. Nostoketjut tulisi saada kiinni mahdollisimman alhaalta, sillä matala nostokorkeus ei mahdollista taakan nostamista kovinkaan ylös. Sivulle käännettäessä kone kippaa välittömästi, joten käytännössä täry täytyy nostaa koneen edestä ilmaan ja peruuttaa peräkärry alle.

Suurimmaksi tyhjennyskorkeudeksi mittasimme kauhanpohjasta 145 cm, mikä periaatteessa riittäisi esimerkiksi pienelle traktorin peräkärrylle. Harmillisesti tämäkään ei riittäisi pienen ulottuvuuden vuoksi kuin laidan viereen pudottamiseen, joten tonnin kaivukoneella ei voi kuormata kuin pieneen teladumpperiin tai auton peräkärryyn.

Polttoainetta 40 metrin kaapelinkaivannon aukaisuun ja peittämiseen kului noin 2,5 litraa, mitä voi pitää varsin taloudellisena tuloksena.

Voittaa lapiomiehen

Yanmar SV08-1 ei ole pienestä koostaan huolimatta mikään leikkikalu. Tehoa löytyy pienimuotoiseen kaivutyöhön kohtuullisesti. Halpa vuokrahinta, näppäryys ja helppo liikuteltavuus tekevät tuhannen kilon kaivukoneesta kiinnostavan vaihtoehdon perinteiselle lapion heiluttamiselle. Lisätietoa kaivukoneen vuokrauksesta on luettavissa Koneviestin numerosta 8/2012. n

 

Vapaan viikonlopun tai loman lähestyessä saattaa joutua tiukkojen valintojen eteen. Pelikonsolin saisi ostettua parilla satasella, mutta toisaalta pienen kaivukoneen saa vuokrattua viikonlopuksi samalla hinnalla.

 

Kaivukoneella pihan saa mustalle muralle äkkiä. Jälkeä syntyy ja mieli lepää. Pelikonsolilla näkyvää jälkeä ei ilmesty kuin silmäpussien muodossa.

Kaivukoneella ajamisella on myös terapeuttisia vaikutuksia. Parin tunnin rivakan ojankaivuun myötä aggressiot, regressiot ja muut perversiot huuhtoutuvat pois kuin ojassa lirittävä kuravesi.

Kaivukoneen vuokraamisella on perhepoliittisia vaikutuksia. Lapset ja vaimo katsovat ihaillen uljasta moottorilapiota ohjastavaa perheenpäätä ja osallistuvat innolla jälkien korjaamiseen. Pelikonsolia hakatessa vaimo katsoo pahalla silmällä ja lapset mankuvat vuoroaan. Kuvaruutua tuijottaessa jää myös kesäntuntu aika vähäiseksi.

Antaa naapurilla olla isompi vene ja autossa hienommat vanteet. Jätä siis peliohjaimen tatti rauhaan ja hommaa kaivukone.

 

Arto Turpeinen

 

Avaa artikkelin PDF

Lue lisää