Pyöräalustaisten kaivinkoneiden vertailu: pitkäperäinen Volvo EW160E vastaan lyhytperäinen Volvo EWR170E

Pyöräalustaisilla kaivukoneilla urakoidaan yleensä taajama-alueilla. Tämän vuoksi myös koneen ulkomitoilla on merkitystä, sillä usein työmaat ovat ahtaita. Volvon valikoimaan kuuluu niin lyhyt- kuin pitkäperäisiäkin malleja.
Lyhytperäisen pyöräalustaisen Volvo EWR170E -kaivinkoneen mukana oli peräkärryvarustus.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Volvolla on maarakennuskonemarkkinoilla varsin vankka asema. Erityisesti pyöräkuormainpuolella markkinaosuus on suuri, mutta myös pyöräalustaisia kaivukoneita myydään rutkasti. Malleja on kaikkiaan kuusi kokoluokissa 6–22 tonnia. Lisäksi valikoimaan lukeutuu 26-tonninen materiaalinkäsittelykone.

Nykytrendin mukaisia lyhytperäisiä malleja on kaksi: EWR150E ja EWR170E. Saimme kokeiltavaksi jälkimmäisen. Mielenkiintoisena lisänä mukana oli peräkärryvarustus. Pitkäperäisenä verrokkina toimi EW160E.

Punnitsimme vertailun koneet, ja työpainossa eroa kaksikolla on noin 1000 kiloa. Pitkäperäisen EW160E:n työpaino ilman kauhaa oli 17 910 kiloa ja lyhytperäisen EWR170E:n 18 820 kiloa. Voima- tai kaatokuormamittauksia emme tällä kertaa tehneet, sillä varusteissa oli suurta eroa. Lisäksi eroa oli käyttötunneissa – EW160E oli kokenut jo yli 2100 tunnin työuran, kun EWR170E oli täysin uusi. Varustuksessa merkittävimmät erot olivat kauhanpyörittäjät. EW160E:ssa oli pihtivarusteinen Engconin rototiltti NTP-kiinnityksellä, kun EWR170E oli varustettu pihdittömällä Steelwristillä ja S-kiinnikkeellä.

Vertailun pitkäperäisenä verrokkina toimi Volvo EW160E.
Vertailun pitkäperäisenä verrokkina toimi Volvo EW160E. Kuva: Arto Turpeinen
Vertailun Volvojen hallintalaitteet eivät vakiona juuri eroa toisistaan. Koneisiin on mahdollista tilata Steelwristin rototiltti suoraan tehtaalta. Pitkäperäisessä oli kuitenkin käytössä Engconin vastaava malli.
Vertailun Volvojen hallintalaitteet eivät vakiona juuri eroa toisistaan. Koneisiin on mahdollista tilata Steelwristin rototiltti suoraan tehtaalta. Pitkäperäisessä oli kuitenkin käytössä Engconin vastaava malli. Kuva: Arto Turpeinen
EWR170E:ssä oli lisävarusteiset, mutta erittäin monipuolisilla säädöillä varustetut käsinojat. Konsolia ylösnostettaessa noja voi kuitenkin painaa katkaisimia.
EWR170E:ssä oli lisävarusteiset, mutta erittäin monipuolisilla säädöillä varustetut käsinojat. Konsolia ylösnostettaessa noja voi kuitenkin painaa katkaisimia. Kuva: Arto Turpeinen

Sama ohjaamo

Siirryttäessä E-sarjaan vuonna 2015 Volvojen hyttejä uudistettiin ja näkyvyyttä parannettiin suurentamalla lasipinta-alaa. Tela-alustaisissa lyhytperäisissä luovuttiin samalla pyöristetystä liukuoviohjaamosta. Nykyään niin lyhyt- kuin pitkäperäisissä Volvo-kaivinkoneissa on kaikissa sama uudistunut hyttimalli, joka tarjoaa varsin hyvän näkyvyyden.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Samasta hytistä johtuen hallintalaitteet eivät lyhyt- tai pitkäperäisessä vakiokoneessa poikkea toisistaan. Testikoneista EWR170E oli kuitenkin varustettu kaikilla herkuilla, mikä tarkoittaa myös viilennysominaisuudella varustettua istuinta ja käsinojien erinomaisen monipuolisia säätöjä. Sivukonsolia ylös nostettaessa käsinoja pitää kuitenkin kääntää erikseen ylös, sillä selkänojaan liitettynä käsituki ei nouse samassa paketissa, ja saattaa painaa konsolin katkaisimia.

Molempien versioiden melutaso on erittäin alhainen, esimerkiksi työskentelyn aikana desibelit jäävät jopa alle 70 dB:n lukemiin. Käytännössä ainoa ero syntyy siirtoajossa, sillä lyhytperäinen osoittautui kolme desibeliä meluisammaksi. Koneiden alavaunut ovat samat, mutta suuremman massan ja vähemmän ajettujen komponenttien myötä lyhytperäisessä 170:ssä voimansiirto rasittuu enemmän, mikä heijastuu aavistuksen korkeampina meluarvoina.

Eri moottorit

Lyhytperäisen Volvon perän kääntösäteeksi ilmoitetaan 1790 mm ja pitkäperäisen 2150 mm. Eroa on siis peräti 36 cm. Koska lyhytperäisen mallin ohjaamoa ei ole kutistettu, on tarvittava tila täytynyt järjestää muualta. Ratkaisuksi on keksitty nelisylinterinen moottori, kun sisarmallissa voimaa antaa kuutoskone.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Molempien Stage 5 -päästömääräykset täyttävien moottorien teholukema on yllättäen sama 112 kilowattia, mutta vääntömomentti on pienemmässä myllyssä 98 newtonmetriä pienempi (716 Nm vs. 618 Nm). Moottorit ovat Volvon omaa tuotantoa. SCR-järjestelmän lisäksi päästöjä puhdistetaan pakokaasujen takaisinkierrätyksellä ja DPF-suodattimella.

Valmistaja ilmoittaa kummallekin Volvolle saman murtovoiman 126 kN ja saman kaivuvoiman 82 kN. Nostokapasiteeteissa on sen sijaan pieniä eroja. Esimerkiksi tuet ylhäällä 4,5 metrin päästä sivulta voi EW160E:llä nostaa 3,5 kN ja EWR170E:llä 3,7 kN. Myös tukijalat ja puskulevy alhaalla lyhytperäinen nostaa 300 kg enemmän nostokapasiteetin ollessa 6,8 kN.

Sen sijaan edestäpäin puskulevy alhaalla pitkäperäinen nostaa 8,2 kN ja lyhytperäinen 8,0 kN. Valmistajan ilmoittamia voima-arvoja voidaan pitää luotettavina, koska valmistajat on velvoitettu tekemään voimamittaukset standardisoiduilla mittaustavoilla.

Testikuljettajat kokivat lyhytperäisen käytännön työssäkin perinteistä mallia vakaammaksi. Osittain tuntuma voi johtua myös uudemmasta rengastuksesta, mutta valmistajan mittauksetkin tukevat havaintoa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Lyhytperäisessä on nelisylinterinen moottori. Pitkäperäisessä on suuremman tilan vuoksi vielä kuutoskone. Molempien moottoreiden teho on 112 kilowattia.
Lyhytperäisessä on nelisylinterinen moottori. Pitkäperäisessä on suuremman tilan vuoksi vielä kuutoskone. Molempien moottoreiden teho on 112 kilowattia. Kuva: Arto Turpeinen
Molemmissa versioissa suodattimet ovat oivasti esillä, mutta lyhytperäisen remontointi on tilanahtauden vuoksi hankalampaa.
Molemmissa versioissa suodattimet ovat oivasti esillä, mutta lyhytperäisen remontointi on tilanahtauden vuoksi hankalampaa. Kuva: Arto Turpeinen

Mäki punnitsee voimansiirron

Esitetietojen mukaan alavaunun suorituskyvyn pitäisi olla sama molemmissa malleissa, mutta ilmeisesti painoero ja uudenkarhea voimansiirto tekivät lyhytperäisestä hitaamman. Moottorin pienempi vääntö voi olla myös osasyynä. Esimerkiksi reilun puolen kilometrin pituisessa mäkikokeessa EWR170E hävisi pitkäperäiselle mallille yhdeksän sekuntia.

Myös tasamaan kiihtyvyys on hieman heikompi, eikä teho riitä kumpuilevassa maastossa 35 km/h:n huippunopeuden ylläpitämiseen. Puominjousituksen myötä siirtymät sujuvat molemmilla malleilla erittäin pehmeästi ja turvallisen tuntuisesti.

Hydrauliikaltaan molemmat versiot ovat volvomaisesti erittäin nopeita, eikä hallintaominaisuuksissa vaikuttanut olevan eroa. Hydrauliikan tuotoksi kerrotaan myös sama 275 minuuttilitran lukema. Työskentelyä helpottaa mm. automaattisesti kytkeytyvä kaivujarru. EWR170E oli varustettu myös esim. kahvaohjauksella, jonka ansiosta kaivutyön siirroissa käsiä ei tarvitse irrottaa kahvoista, vaan konetta saa ohjattua kahvojen rullilla.

Lyhytperäisen koneen polttoainetankki on 50 litraa pienempi kuin pitkäperäisessä. Etukulmaan sijoitetut AdBlue-säiliöt ovat kuitenkin samankokoiset.
Lyhytperäisen koneen polttoainetankki on 50 litraa pienempi kuin pitkäperäisessä. Etukulmaan sijoitetut AdBlue-säiliöt ovat kuitenkin samankokoiset. Kuva: Arto Turpeinen
Lyhytperäisessä mallissa konetilan päälle noustaan koneen sivusta, kun pitkäperäisessä tämä tapahtuu etukulmasta.
Lyhytperäisessä mallissa konetilan päälle noustaan koneen sivusta, kun pitkäperäisessä tämä tapahtuu etukulmasta. Kuva: Arto Turpeinen
Vertailussa olleiden Volvo-kaivinkoneiden meluarvot.
Vertailussa olleiden Volvo-kaivinkoneiden meluarvot. Kuva: Jukka-Pekka Lindbäck
Vertailussa olleiden kaivinkoneiden mäkikokeen tulokset.
Vertailussa olleiden kaivinkoneiden mäkikokeen tulokset. Kuva: Jukka-Pekka Lindbäck
Vertailussa olleiden Volvo-kaivukoneiden kiihtyvyyden.
Vertailussa olleiden Volvo-kaivukoneiden kiihtyvyyden. Kuva: Jukka-Pekka Lindbäck
Tankkauspumpun letku on sijoitettu molemmissa Volvoissa alavaunun alle omaan lokeroonsa.
Tankkauspumpun letku on sijoitettu molemmissa Volvoissa alavaunun alle omaan lokeroonsa. Kuva: Arto Turpeinen

Komponenttien sijoittelussa eroja

Lyhytperäisyydestä johtuen myös komponenttien sijoittelussa on eroja. Vaikka perussuodattimet ovatkin hienosti molemmissa esillä, niin lyhytperäisessä remontit joudutaan tekemään erittäin ahtaissa tiloissa. Nestepintojen tason näkee näyttöpaneelilta, mutta varmuuden vuoksi on syytä välillä vilkaista myös perinteistä öljytikkua.

Lyhytperäisessä moottoritilan päälle noustaan koneen sivusta, kun pitkäperäisessä kiipeäminen luonnistuu etukulmasta. Tilanahtauden vuoksi EWR170E:n polttoainetankki on 50 litraa pienempi kuin sisarmallissa. Etukulmaan sijoitetun AdBluen-säiliön tilavuus on molemmissa 25 litraa. Kulutukseksi arvioidaan n. 5 % polttoaineen menekistä.

Lyhytperäisessä mallissa akut ovat koneen sivupellin takana, kun pitkäperäisessä ne on sijoitettu näppärään koteloon ylävaunun etukulmaan. Myös esim. ilmansuodatin ja keskusrasvarin säiliö ovat hieman eri paikoissa, mutta molemmissa versioissa hyvin huollettavissa.

Lyhytperä yllättää

Pikakokeilun perusteella Volvojen vahva markkinaosuus ei ole sattumaa, sillä molemmat koneet vaikuttivat erittäin laadukkailta ja suorituskykyisiltä. Erityisen miellyttäväksi osoittautui lyhytperäinen EWR170E, vaikka voimansiirron ponnekkuus ei aivan pitkäperäiselle pärjännytkään. Myös kaivuvakauden puolesta lyhytperäinen kone yllätti.

Koneiden hinnassakaan ei ole suurta eroa, sillä lyhytperäinen on vain noin 5 000 euroa kalliimpi. Se on kohtuullinen hinta näppärämmästä pyöriteltävyydestä. Mikäli remontoinnin ahtaus ja pienempi moottori sekä polttoainetankki eivät haittaa, niin lyhytperäinen Volvo on oiva valinta.

Grafiikka: Jukka-Pekka Lindbäck

Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:

Kohti parempaa tuottavuutta

Peräkärryllä varustettu kaivukone – kätevää, mutta rajoitettua

Katso video peräkärryn ja pyöräalustaisen kaivinkoneen yhdistelmän yhteistyöstä:

Video: Peräkärryn ja pyöräalustaisen kaivinkoneen yhdistelmä on työmaalla näppärä paketti