
Komatsu PC80MR-5 -kaivukone: Perusvarma puurtaja

Komatsu oli mitatulla 8595 kilon työpainollaan vertailun kevein kone. Merkillä olisi periaatteessa myös aavistuksen painavampi, eri mallisarjaa edustava PC88MR-10, joka olisi ilmoitetulta 8,5–9,13 tonnin työpainollaan mahtunut testiryhmään.
Komatsun oviaukko on saranamalliin siirtymisestä huolimatta pieni, ja isommat kuljettajat joutuvat nousemaan kyytiin keinottelemalla. Ohjaamo oli kuitenkin eräs vertailun hiljaisimmista. Esimerkiksi tyhjäkäynnillä desibelilukemat olivat matalimmat.
Kohtalaisen pieni näyttöpaneeli on merkkiuskollisesti sinisävytteinen. Katkaisimia on erittäin vähän, sillä suurinta osaa toiminnoista hallitaan näytön kautta. Taloudellisempaa kaivutapaa voi harjoitella Eco-mittarin avulla.
Suhteellisen lyhyen kaivupuomin vuoksi ulottuvuus ei ollut paras mahdollinen, mutta vastapainona puomin vetovoima oli vertailun paras. Toisaalta kaatokuorma pitkittäissuuntaan oli muihin koneisiin verrattuna heikko. Hydrauliikka ei kunnolla riitä useampaan yhtäaikaiseen liikkeeseen, etenkin jos teloilla ajetaan samaan aikaan.
Testikoneen kaivukahvojen liikeradat olivat poikkeuksellisen suuret, sillä jostain syystä Engconin vipuihin oli asennettu jatkopätkät, joita ei välttämättä tarvittaisi. Jatkeen vuoksi kahvakumitkin olivat aavistuksen lyhyet. Lievää moitetta aiheuttivat myös pienet, läppämalliset ajopolkimet.
Plussat:
Suhteellisen hiljainen ohjaamo
Kaivupuomin voima
Kevyt kuljetuspaino
Miinukset:
Kaatokuorma eteen
Ahdas oviaukko
Ajo ja hydrauliikka eivät toimi yhtäaikaa
Vakiovarusteita: Ilmastointi, alavaunun pohjasuoja, 2 x led-työvalo puomissa, työvalot katolla: 2 x edessä, 1 x takana, radio, optiona testikoneessa “Road Liner”-telat
Lisävarusteet: Engcon EC209
Testikoneen hinta: 95 000 euroa + alv 24 %
615 pistettä
Pisteen hinta 155 euroa
Osaston luetuimmat
- Pyöräkuormaimiin on tarjolla renkaita moneen eri käyttöön – valinnassa kannattaa huomioida renkaan käyttötarkoitus
- Video: 40 vuotta vanhalla Åkerman H14 -kaivinkoneella kaivaminen on Juhana Korhoselle lähes terapeuttinen kokemus – Korhonen kertoo, millaista harrastekoneella on työskennellä
- Mikko Moilasta viehättää työn maanrakennuksen monimuotoisuus – "Konekuskin täytyy huolehtia työmaasta monipuolisesti"
- Video: Koneviesti kävi tutustumassa omatekoiseen pyöräkuormaajaan – Timo Hyppönen kertoo mietteitään vuosikymmenen kestäneestä rakennusprojektista
- Saris PXL 2030 -perävaunu + HMF 50-TM – hallittua kuormausta
- ECM ES85 -kaivukone: Vankka voimapussi
- Peräkärryllä varustettu kaivukone – kätevää, mutta rajoitettua