Caterpillar uudistaa myös pienemmän pään kaivinkoneitaan – 10-tonnisen Cat 310 -kaivinkoneen hydrauliikassa on laajasti säätömahdollisuuksia

Työpainoltaan noin 10 t Cat 310 astuu täysin uuteen kokoluokkaan. Hydrauliikan säädettävyys on lisääntynyt, ja kaivukoneessa on myös aivan uusia ominaisuuksia.
Kiinteällä pääpuomilla varustetun Cat 310:n ulkonäkö on muuttunut kulmikkaampaan suuntaan. Valmistajan mukaan tämä tuo säästöjä elinkaarikustannuksiin.
Kiinteällä pääpuomilla varustetun Cat 310:n ulkonäkö on muuttunut kulmikkaampaan suuntaan. Valmistajan mukaan tämä tuo säästöjä elinkaarikustannuksiin. Kuva: Arto Turpeinen
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Caterpillar on viime vuosina uusinut kaivinkonemallistoaan ahkerasti uuden sukupolven mallisarjaan. Samalla sarjaa ilmaisseesta mallinumeron perässä olleesta kirjaimesta on luovuttu. Pikakokeilussa olleen reilun kymmenen tonnin painoisen koneen mallimerkintä onkin ytimekkäästi 310. Kyseessä on merkin ensimmäinen tähän kokoluokkaan julkaistu kone.

Pienemmästä päästä laskettuna 310 on myös ensimmäinen kiinteällä pääpuomilla varustettu kone, tätä pienemmissä on tyvitaitto. Kaivuvakautta on haettu myös pitkällä peräylityksellä, jota korostaa erillinen lisävastapaino.

Cat 310:

  • Kyseessä on ns. mini-kaivukonemalliston suurin versio
  • Hydrauliikan sähköinen esiohjaus mahdollistaa monipuoliset säädöt kaivutoimintoihin
  • Maahantuoja on vuodesta 2020 lähtien ollut Avesco Oy
Akku ja tankkauspumpun letku ovat hyvin esillä, mutta jäähdyttimien puhdistus on hivenen hankalaa.
Akku ja tankkauspumpun letku ovat hyvin esillä, mutta jäähdyttimien puhdistus on hivenen hankalaa. Kuva: Arto Turpeinen
Catissa on konsernin oma 51,8-kilowattinen moottori, joka täyttää Taso 5 -päästömääräykset. Suuren konepeiton sijaan käytössä on useampi pieni luukku.
Catissa on konsernin oma 51,8-kilowattinen moottori, joka täyttää Taso 5 -päästömääräykset. Suuren konepeiton sijaan käytössä on useampi pieni luukku. Kuva: Arto Turpeinen

Uudistunut muotoilu ja huomio elinkaarikustannuksiin

Cat 310:n voimanlähteenä hyrisee 51,8-kilowattinen Cat C3.3B -moottori, joka luonnollisesti täyttää luokan 5 eli Stage 5 -päästömääräykset. Pakokaasujen puhdistamisessa hyödynnetään DPF-suodatinta. Hydrauliikan tuotoksi ilmoitetaan 233 litraa minuutissa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Uuden mallisarjan ideologian mukaisesti myös 310:ssä on pyritty pienentämään elinkaarikustannuksia. Tämän havaitsee esim. aiempaa kulmikkaammassa ulkonäössä. Kun aiemmin konepeitot olivat yhtenäiset, niin nyt moottoritila paljastuu usean pienen luukun takaa. Mahdollisen kolhun sattuessa ei siis tarvitse vaihtaa koko moottoritilaa peittävää suojaa, vaan selvitään yksittäisten luukkujen vaihtamisella. Valmistajan mukaan kulmikas muotoilu myös ohjaa esteisiin osuvat hipaisut tiettyihin kohtiin ilman koko peräpuntin raapiutumista.

Uudessa mallisarjassa elinkaarikustannuksia on pyritty pienentämään siten, että yhä useampi vara- ja huolto-osa sopii useisiin eri malleihin.

Rakenteelliset muutokset vaikuttavat väistämättä myös huollettavuuteen. Päivittäiset tarkistuskohteet ovat edelleen hienosti esillä, mutta hieman aiempaa syvemmällä koneen uumenissa. Esim. jäähdytinkennojen puhdistaminen on hankalampaa. Akku on kuitenkin näppärästi esillä takakulmassa.

Hydrauliikan ominaisuudet ovat laajalti säädettävissä. Näyttöpaneelin suomennukset jättävät toivomisen varaa.
Hydrauliikan ominaisuudet ovat laajalti säädettävissä. Näyttöpaneelin suomennukset jättävät toivomisen varaa. Kuva: Arto Turpeinen

Sähköinen esiohjaus

Koneen merkittävin uudistus on sähköisesti esiohjattu hydrauliikka. Tämä mahdollistaa hydrauliikan laajat säätömahdollisuudet. Näyttöpaneelin kautta voi säätää esim. hydrauliikan nopeutta ja kaivukahvojen vastetta. Lisäksi jopa liikekohtaisia nopeuksia saa muutettua.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kun näihin ominaisuuksiin yhdistetään moottorikierrosten vaikutus hydrauliikkaan, niin luvassa on melkoinen kombinaatio eri mahdollisuuksia.

Säädöistä riippuen Cat saattaa käyttäytyä hyvin eri tavoilla – väärillä asetuksilla koneesta saattaa saada täysin virheellisen kuvan. Asetuksiin on syytä paneutua huolella. Asiaa eivät tosin auta valikkotekstien huonot suomennokset.

Tarvittaessa Catista saa todella rivakan mättökoneen tai säätöjä muuttamalla rauhallisen ja tarkan. Järjestelmä kaipaisi ehdottomasti esiasetettuja profiileja, jolloin eri työtehtävien asetukset saisi otettua käyttöön yhdellä napin painalluksella.

Runsaiden ominaisuuksien vuoksi uuden koneen ostajalle on tarpeen perusteellinen käyttökoulutus. Kaikkien osapuolien kannalta on harmillista, mikäli kaupat jäävät syntymättä väärien asetusten synnyttämän mielikuvan perusteella.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Hydrauliikan ominaisuudet ovat laajalti säädettävissä. Näyttöpaneelin suomennukset jättävät toivomisen varaa.
Hydrauliikan ominaisuudet ovat laajalti säädettävissä. Näyttöpaneelin suomennukset jättävät toivomisen varaa. Kuva: Arto Turpeinen
Sadelippa on yllättävän kätevä varuste. Ylävaunu sopivaan asentoon käännettynä lippa estää tuulilasin jäätymistä.
Sadelippa on yllättävän kätevä varuste. Ylävaunu sopivaan asentoon käännettynä lippa estää tuulilasin jäätymistä. Kuva: Arto Turpeinen

Ergonominen ohjaamo

Cat 310:ssä työasentoa saa säädettyä näppärästi esim. kyynärnojien korkeutta muuttamalla. Tämä käy pikalukkojen ansiosta helposti. Myös näkyvyys ohjaamosta on hyvä, vaikka ohjaamon vasen pilari onkin suoraan kuljettajan kohdalla. Peruutuskamera kytkeytyy automaattisesti teloja liikutettaessa.

Laadukkaan oloisesta kokonaisuudesta poikkeaa näyttöpaneeli, joka on hivenen rimpulan oloinen. Toimintoja voi hallita joko navigointirullalla tai näytön painikkeiden kautta. Polttoainetaso ja moottorin lämpötila ilmaistaan selkeillä viisareilla.

Nykytyylin mukaisesti radion ja lämmityslaitteen toiminnot on keskitetty näytölle. Toimintoja kuitenkin ohjataan kuljettajan oikealla puolella sijaitsevilla katkaisimilla ja navigointirullalla. Myös tämä ratkaisu vaatii hieman totuttelua.

Kokonaisuudessaan Catin hytti on kuitenkin miellyttävä. Matalan melutason lisäksi plussan puolelle nousevat esim. mukavat pientavaroiden säilytystilat. Myös lämmityslaitteen suuttimia on saatu sijoitettua vähintään riittävä määrä.

Puskulevyn huulilevy on pulttikiinnitteisenä irrotettavissa ja helposti vaihdettavissa.
Puskulevyn huulilevy on pulttikiinnitteisenä irrotettavissa ja helposti vaihdettavissa. Kuva: Arto Turpeinen

Tela-ajoa kaivukahvalla

Catissa on muutamia harvinaisia ominaisuuksia. Vakionopeudensäädin ei välttämättä ole huippunopeudeltaan 4,9 kilometriä tunnissa liikkuvalle koneelle kaikkein tarpeellisin ominaisuus, mutta kahvaohjaus osoittautui näppäräksi.

Cattia voi nimitäin halutessaan ajaa vasemmalla kaivukahvalla ilman ajopolkimien painamista. Toisella kahvalla saa hallittua puskulevyä, eli toiminnot vastaavat liukuohjainten kuormainten hallintaa. Hiemankin pidemmillä siirtymillä kahvaohjaus helpottaa ajoa huomattavasti. Myös puskulevyllä tasaaminen luontuu tällä ratkaisulla polkimien veivaamista helpommin.

Syksyllä 2020 järjestetyssä kuuden tonnin kaivinkoneiden vertailussa Cat ylsi toiselle sijalle. Kuljettajien kommenteissa vastaanotto oli kuitenkin hieman ristiriitainen. Pikakokeilun perusteella myös 310:ssa on samoja piirteitä. Hydrauliikan saa perehtymisellä toimimaan erinomaisesti, mutta käytettävyyden helpottamiseksi koneeseen toivoisi esim. esiasetettuja käyttäjäprofiileja.

KIITÄMME & MOITIMME:

  • Hydrauliikan toiminta on erittäin laajasti räätälöitävissä.
  • Säätöjen monimutkaisuus
  • Väärillä asetuksilla koneen hallinta on hankalaa.

Lue lisää