
Caterpillar uudistaa myös pienemmän pään kaivinkoneitaan – 10-tonnisen Cat 310 -kaivinkoneen hydrauliikassa on laajasti säätömahdollisuuksia

Caterpillar on viime vuosina uusinut kaivinkonemallistoaan ahkerasti uuden sukupolven mallisarjaan. Samalla sarjaa ilmaisseesta mallinumeron perässä olleesta kirjaimesta on luovuttu. Pikakokeilussa olleen reilun kymmenen tonnin painoisen koneen mallimerkintä onkin ytimekkäästi 310. Kyseessä on merkin ensimmäinen tähän kokoluokkaan julkaistu kone.
Pienemmästä päästä laskettuna 310 on myös ensimmäinen kiinteällä pääpuomilla varustettu kone, tätä pienemmissä on tyvitaitto. Kaivuvakautta on haettu myös pitkällä peräylityksellä, jota korostaa erillinen lisävastapaino.
Cat 310:
- Kyseessä on ns. mini-kaivukonemalliston suurin versio
- Hydrauliikan sähköinen esiohjaus mahdollistaa monipuoliset säädöt kaivutoimintoihin
- Maahantuoja on vuodesta 2020 lähtien ollut Avesco Oy


Uudistunut muotoilu ja huomio elinkaarikustannuksiin
Cat 310:n voimanlähteenä hyrisee 51,8-kilowattinen Cat C3.3B -moottori, joka luonnollisesti täyttää luokan 5 eli Stage 5 -päästömääräykset. Pakokaasujen puhdistamisessa hyödynnetään DPF-suodatinta. Hydrauliikan tuotoksi ilmoitetaan 233 litraa minuutissa.
Uuden mallisarjan ideologian mukaisesti myös 310:ssä on pyritty pienentämään elinkaarikustannuksia. Tämän havaitsee esim. aiempaa kulmikkaammassa ulkonäössä. Kun aiemmin konepeitot olivat yhtenäiset, niin nyt moottoritila paljastuu usean pienen luukun takaa. Mahdollisen kolhun sattuessa ei siis tarvitse vaihtaa koko moottoritilaa peittävää suojaa, vaan selvitään yksittäisten luukkujen vaihtamisella. Valmistajan mukaan kulmikas muotoilu myös ohjaa esteisiin osuvat hipaisut tiettyihin kohtiin ilman koko peräpuntin raapiutumista.
Uudessa mallisarjassa elinkaarikustannuksia on pyritty pienentämään siten, että yhä useampi vara- ja huolto-osa sopii useisiin eri malleihin.
Rakenteelliset muutokset vaikuttavat väistämättä myös huollettavuuteen. Päivittäiset tarkistuskohteet ovat edelleen hienosti esillä, mutta hieman aiempaa syvemmällä koneen uumenissa. Esim. jäähdytinkennojen puhdistaminen on hankalampaa. Akku on kuitenkin näppärästi esillä takakulmassa.

Sähköinen esiohjaus
Koneen merkittävin uudistus on sähköisesti esiohjattu hydrauliikka. Tämä mahdollistaa hydrauliikan laajat säätömahdollisuudet. Näyttöpaneelin kautta voi säätää esim. hydrauliikan nopeutta ja kaivukahvojen vastetta. Lisäksi jopa liikekohtaisia nopeuksia saa muutettua.
Kun näihin ominaisuuksiin yhdistetään moottorikierrosten vaikutus hydrauliikkaan, niin luvassa on melkoinen kombinaatio eri mahdollisuuksia.
Säädöistä riippuen Cat saattaa käyttäytyä hyvin eri tavoilla – väärillä asetuksilla koneesta saattaa saada täysin virheellisen kuvan. Asetuksiin on syytä paneutua huolella. Asiaa eivät tosin auta valikkotekstien huonot suomennokset.
Tarvittaessa Catista saa todella rivakan mättökoneen tai säätöjä muuttamalla rauhallisen ja tarkan. Järjestelmä kaipaisi ehdottomasti esiasetettuja profiileja, jolloin eri työtehtävien asetukset saisi otettua käyttöön yhdellä napin painalluksella.
Runsaiden ominaisuuksien vuoksi uuden koneen ostajalle on tarpeen perusteellinen käyttökoulutus. Kaikkien osapuolien kannalta on harmillista, mikäli kaupat jäävät syntymättä väärien asetusten synnyttämän mielikuvan perusteella.


Ergonominen ohjaamo
Cat 310:ssä työasentoa saa säädettyä näppärästi esim. kyynärnojien korkeutta muuttamalla. Tämä käy pikalukkojen ansiosta helposti. Myös näkyvyys ohjaamosta on hyvä, vaikka ohjaamon vasen pilari onkin suoraan kuljettajan kohdalla. Peruutuskamera kytkeytyy automaattisesti teloja liikutettaessa.
Laadukkaan oloisesta kokonaisuudesta poikkeaa näyttöpaneeli, joka on hivenen rimpulan oloinen. Toimintoja voi hallita joko navigointirullalla tai näytön painikkeiden kautta. Polttoainetaso ja moottorin lämpötila ilmaistaan selkeillä viisareilla.
Nykytyylin mukaisesti radion ja lämmityslaitteen toiminnot on keskitetty näytölle. Toimintoja kuitenkin ohjataan kuljettajan oikealla puolella sijaitsevilla katkaisimilla ja navigointirullalla. Myös tämä ratkaisu vaatii hieman totuttelua.
Kokonaisuudessaan Catin hytti on kuitenkin miellyttävä. Matalan melutason lisäksi plussan puolelle nousevat esim. mukavat pientavaroiden säilytystilat. Myös lämmityslaitteen suuttimia on saatu sijoitettua vähintään riittävä määrä.

Tela-ajoa kaivukahvalla
Catissa on muutamia harvinaisia ominaisuuksia. Vakionopeudensäädin ei välttämättä ole huippunopeudeltaan 4,9 kilometriä tunnissa liikkuvalle koneelle kaikkein tarpeellisin ominaisuus, mutta kahvaohjaus osoittautui näppäräksi.
Cattia voi nimitäin halutessaan ajaa vasemmalla kaivukahvalla ilman ajopolkimien painamista. Toisella kahvalla saa hallittua puskulevyä, eli toiminnot vastaavat liukuohjainten kuormainten hallintaa. Hiemankin pidemmillä siirtymillä kahvaohjaus helpottaa ajoa huomattavasti. Myös puskulevyllä tasaaminen luontuu tällä ratkaisulla polkimien veivaamista helpommin.
Syksyllä 2020 järjestetyssä kuuden tonnin kaivinkoneiden vertailussa Cat ylsi toiselle sijalle. Kuljettajien kommenteissa vastaanotto oli kuitenkin hieman ristiriitainen. Pikakokeilun perusteella myös 310:ssa on samoja piirteitä. Hydrauliikan saa perehtymisellä toimimaan erinomaisesti, mutta käytettävyyden helpottamiseksi koneeseen toivoisi esim. esiasetettuja käyttäjäprofiileja.
KIITÄMME & MOITIMME:
- Hydrauliikan toiminta on erittäin laajasti räätälöitävissä.
- Säätöjen monimutkaisuus
- Väärillä asetuksilla koneen hallinta on hankalaa.
Lue lisää
Osaston luetuimmat
- Kuinka kaivinkoneen vaihtoarvo säilytetään? – Näillä vinkeillä pidät koneen arvoa yllä22.4.
- Vertailimme kaivinkoneiden varaosien hintakehitystä – hämmentäviä muutoksia on tapahtunut kahden vuoden aikana26.4.
- Alansa ammattilainen: "Tässä roolissa pitää olla samaan aikaan pankkiiri, pappi ja psykologi" – Jarkko Kosunen urakoi hullun rohkeudella20.4.
- Järeä Åkerman H14 -kaivinkone soveltuu myös harrastekäyttöön – ”Hullun käsissä tämä on hirveä vehje”16.9.2021
- Panostaja Juha Altti aloitti uransa jo pikkupoikana lataamalla tulitikunpäitä kiväärinhylsyyn – "Kunnon dynamenttia ei voita mikään!"12.5.2021
- Video: 40 vuotta vanhalla Åkerman H14 -kaivinkoneella kaivaminen on Juhana Korhoselle lähes terapeuttinen kokemus – Korhonen kertoo, millaista harrastekoneella on työskennellä16.9.2021
- Maxpo 2022 -kaivukoneuutuuksissa näkyy polttoainekulujen jahtaaminen ja käyttökustannukset – katso kuvat uusista koneista20.5. Tilaajalle