John Deere D

John Deere hankki vuonna 1918 Waterloo-yhtiön ja jatkoi tämän N-mallin valmistusta. Waterloo Boy oli jo käynnistänyt uuden D-mallin kehityksen ja se saatiin lopulta myyntiin vuonna 1923. D:ssä oli edelleen 2-sylinterinen moottori ja 2-vaihteinen vaihteisto. Moottorin teho oli 30 hv ja nimelliskierrosluku 800 r/min. Polttoaineena voitiin käyttää esim. moottoripetrolia. Vuoden 1931 mallissa tehoa oli jo 40 hv. Vuonna 1933 lisävarusteeksi tuli ilmakumirenkaat. Vuonna 1935 saatiin vihdoin 3. vaihde. Monissa kilpailijoissa oli tässä vaiheessa jo 4 vaihdetta.
Vuonna 1939 esiteltiin uudistettu D, johon muotoilija oli jättänyt kädenjälkensä samaan tyyliin kuin aiemmin esiteltyihin pienempiin malleihin. Kuljettajan istuimen sijoittelu oli nyt ergonomisempi, ohjauspyörän takana oli mittaritaulu ja hallintalaitteiden sijoittelua oli parannettu. Kytkin oli edelleen pitkä käsivipu oikealla. Lisävarusteena sai nyt sähkökäynnistyksen ja valot, joille kummallekin oli erillinen 6 voltin akku. Paria vuotta myöhemmin tuli saataville ohjausjarrut. Vuonna 1949 esitellyn dieselmalli R:n myötä D:n kysyntä laski ja valmistus päättyi lopulta vuonna 1953. Kolmenkymmenen vuoden aikana oli valmistunut yhteensä noin 160 000 D-mallin traktoria.
| Malli | John Deere D |
|---|---|
| Merkkinimi | John Deere |
| Maahantuotu Suomeen | Kyllä |
| Vuodet | 1939-53 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 2 |
| Iskutilavuus cm3 | 8210 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 171,5×177,8 |
| Nimellisteho hv/kierr. hihnapyörä | 40/900 |
| Vaihteita | 3+1 |
| Nopeudet nimellisk. | 4,8-8,4 |
| Voiman ulosotto | 526 |
| Ohjaus | mek. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 8.53 |
| Eturenkaat takaveto | 7.50-18 |
| Takarenkaat takaveto | 13.5-28 / 13-30 |
| Paino kg takaveto | (2587) |
| Korkeus cm | (155) |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 330 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 178 |
| Polttoainesäiliö l | 89/95+bens. 9 |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






