John Deere A/B

John Deeren malli GP ei ollut kyennyt vastaamaan Farmallin tuomaan haasteeseen alle 30 hv luokassa. Seuraajaksi esiteltiin kaksi kilpailukykyisempää mallia, isompi A ja pienempi B. Vuonna 1934 esitellyn A:n moottori oli petrolikäyttöinen 2-sylinterinen 5,1-litrainen. Vaihteita oli 4+1 ja kytkin oli 10-tuumainen kahdella levyllä. Jarrukengät vaikuttivat tasauspyörästöön. Vakiona oli voiman ulosotto ja lisävarusteena hydraulinen nostolaite, mikä oli mallin edistyksellisin ominaisuus. A oli rinnakkain olevilla etupyörillä varustettu riviviljelytraktori. Leveällä etuakselilla varustettu malli tunnettiin merkinnällä AR. Näiden lisäksi oli mm. hedelmätarhaversioita ja korkean maavaran malleja.
Vuonna 1935 esiteltiin B, jonka moottori oli vain 2,4-litrainen ja 16-hevosvoimainen. Kytkin oli 8-tuumainen, mutta muilta osin se jakoi tekniikkansa A-mallin kanssa. Eurooppalaisittain yleisin versio oli leveän etuakselin BR-versio.
Vuonna 1938 jäähdytin piilotettiin prässättyjen peltien taakse, kun nimekäs muotoilija Henry Dreyfuss oli palkattu modernisoimaan John Deeren ulkoasu. Vuonna 1940 moottorin tilavuutta kasvatettiin hieman ja ulosottoakselin halkaisija kasvoi standardiksi muodostuneeseen kokoon. Sähkökäynnistys tuli lisävarusteeksi. Akun sijoituksen mahdollistamiseksi A:n konepeltiä pidennettiin. Vuoden 1941 malleissa oli kumipyöräversioissa 6+1 vaihteisto, jolla saatiin 20 km/h maantienopeus.
Vuonna 1947 tuli moottorivaihtoehdoksi bensamoottori. Samalla B:n iskutilavuutta kasvatettiin jälleen. Bensaversion A:ssa tehoa oli 38 hv ja B:ssä 26 hv. Sähkökäynnistys ja valot, A:ssa myös hydraulinen nostolaite, tulivat vakiovarusteeksi. Lisävarusteena sai ulkopuolisen hydrauliikan.
A-mallia ja B-mallia valmistettiin kumpaakin noin 300 000 kappaletta. B on John Deeren historian eniten valmistettu traktorimalli.
| Malli | John Deere B | John Deere B | John Deere B | John Deere A | John Deere A |
|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | John Deere | John Deere | John Deere | John Deere | John Deere |
| Maahantuotu Suomeen | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä |
| Vuodet | 1935-38 | 1940-47 | 1947-52 | 1934-40 | 1940-52 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| Iskutilavuus cm3 | 2441 | 2867 | 3111 | 5061 | 5256 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 108×133,4 | 114,3×139,7 | 119,1×139,7 | 139,7×165,1 | 139,7×171,5 |
| Nimellisteho hv/kierr. hihnapyörä | 16/1150 | 20/1150 | 22-26/1150 | 24-29/975 | 30-38/975 |
| Vaihteita | 4+1 | 4+1/6+1 | 4+1/6+1 | 4+1 | 4+1/6+1 |
| Nopeudet nimellisk. | 3,8-10,1 | 4,0-19,8 | 4,0-19,8 | 3,8-10,1 | 4,0-19,8 |
| Voiman ulosotto | 554 | 554 | 554 | 544 | 544 |
| Jarrut | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. |
| Ohjaus | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 4.88 | 4.88 | 4.88 | 5.2 | 5.2 |
| Eturenkaat takaveto | 5.00-16 | 5.00-16 | 5.00-16 | 5.50-16 | 5.50-16 |
| Takarenkaat takaveto | 7.50-36 | 7.50-36 | 10-38 | 9-36 | 11-38 |
| Paino kg takaveto | (1253) | (1601) | (1846) | (1677) | (1814) |
| Korkeus cm | (142) | (145) | (145) | (156, AR 140) | (160, AR 140) |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 306 | 319 | 336 | 330 | 340 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 203 | 203 | 203 | 222 | 222 |
| Polttoainesäiliö l | 45+bens. 4 | 45+bens. 4 | 45+bens. 4 | 53+bens. 4 | 53+bens. 4 |
| Nostolaitehydrauliikka | - | (mek.) | (mek.) | (mek.) | (mek.) |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






