Ford 8N

Henry Fordin ja Harry Fergusonin yhteistyö oli käynnistynyt vuonna 1939, kun Ferguson-painonsiirtojärjestelmällä varustetun 9N-mallin valmistus alkoi USA:ssa. Vuonna 1947 Fordin ja Fergusonin yhteistyö kariutui, kun Ford-yhtymän johtoon nimitetty Henry Ford II totesi yhtiön menettävän rahaa jokaisen traktorin osalta. Kesällä 1947 Ford esitteli uudet 8N ja 8NAN -mallit, joissa nostolaitetta oli hieman muutettu. Edeltäviin malleihin verrattuna 8N:ssä oli lisätty myös moottorin tehoa ja vaihteisto oli 4-vaihteinen. Voimanotto pysähtyi ajokytkintä käytettäessä. 8N oli bensiinikäyttöinen ja Pohjois-Euroopassa yleisempi 8NAN oli petrolikäyttöinen versio. Punarunkoinen traktori oli ilmeeltään vanhoja harmaita raikkaampi. Fergusonin nostamien kanteiden tuloksena oikeus määräsi Fordin lopettamaan 8N- ja 8NAN-traktorien valmistuksen vuoden 1952 lopussa. Parhaimpina vuosina näiden mallien tuotanto oli ylittänyt 100 000 traktoria vuodessa.
| Malli | Ford 8NAN |
|---|---|
| Merkkinimi | Ford |
| Maahantuotu Suomeen | Kyllä |
| Vuodet | 1947-52 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 4 |
| Iskutilavuus cm3 | 1962 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 80,95×95,25 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 24,4/1980 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 114/1500 |
| Vaihteita | 4+1 |
| Nopeudet nimellisk. | 5,4-20,0 |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 15.5 |
| Hydrauliikan paine bar | 140 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. |
| Nostovoima kg | 750 |
| Voiman ulosotto | 545 |
| Jarrut | rumpuj. |
| Ohjaus | mek. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 6.4 |
| Eturenkaat takaveto | 4.00-19 |
| Takarenkaat takaveto | 10-28 |
| Paino kg takaveto | (1090) |
| Korkeus cm | (138) |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 292 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 196 |
| Polttoainesäiliö l | 33 |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






