Kannentiiviste on polttomoottorissa kaikkein suurimmille rasituksille joutuva tiiviste – tiivistettä vaihdettaessa esityöt on tehtävä huolella
Kannentiivisteen asennuksessa on noudatettava poikkeuksellisen suurta tarkkuutta, jotta se kestäisi suunnitellun käyttöiän.
Kannentiivisteen vaihto edellyttää aina tiivistepintojen huolellista tarkastamista ja puhdistusta. Vanhan tiivisteen jäämien irrottamiseen pitää käyttää työvälinettä, joka ei aiheuta naarmuja koneistettuihin pintoihin. Kuva: Heikki HaapakoskiKannentiivisteen pettäminen on harvoin itse tiivisteen syy. Varsinainen juurisyy on tavallisesti jäähdytyksen riittämättömyys, joka puolestaan voi johtua nesteen vajentumisesta, jäähdyttäjän tukkeutumisesta tai vaikka tuuletuspuhaltimen epäkuntoisuudesta. Syynä voi olla myös moottorin väärä käyttötapa – moottori on sammutettu heti kovan kuormituksen jälkeen, jolloin palotilojen ympärille kertynyt lämpö ei ennätä tasaantua tai kylmää moottoria kuormitetaan äärimmilleen.
Kertaalleen uusitun kannentiivisteen elinikä voi jäädä lyhyeksi, jollei asennuksessa ole noudatettu tarpeellista huolellisuutta. Tämä koskee niin tiivistepintojen valmistelua, tiivistepintoihin liittyvien mittausten tekoa kuin kannenpulttien huolellista ja ohjeiden mukaista kiristämistä.
Jo ennen kannen irrotusta täytyy selvittää moottorivalmistajan kaikki kyseiseen työvaiheeseen liittyvät ohjeet. Luonnollisesti tämä on erittäin tärkeätä yläpuolisella nokka-akselilla varustetuissa moottoreissa, mutta myös muissa moottorityypeissä saattaa olla syytä noudattaa esimerkiksi käänteistä kiristysjärjestystä kannenpulttien irrotuksessa.
Ennen uuden tiivisteen asettamista on tiivistepinnat huolellisesti puhdistettava kaikista vanhan tiivisteen jäämistä. Vesikanavien reunoilla on usein joko selvää ruostetta tai karstakertymää, joka on hiottava pois. Pultinreikien reunoilla ei saa olla kohoumia. Kaikessa puhdistuksessa tulee noudattaa varovaisuutta, ettei tiivistepintoihin tule naarmuja.
Puhdistuksen jälkeen sekä lohkon että venttiilikannen tiivistepintojen suoruus tarkastetaan mittaviivaimella ja rakotulkilla. Mittaustuloksia verrataan valmistajan antamiin enimmäisarvoihin ja niiden ylittyessä tehdään tarvittava oikaisuhionta.
Sylinteriputkia käyttävissä moottoreissa aiheuttavat putket huomattavan lisätyön. Sylinteriputkia asennettaessa on niitä vasten tulevien liitospintojen oltava täysin puhtaat ja sileät. Kun käytetyt putket asennetaan takaisin, on niiden puhdistaminen kaikesta liasta ja karstasta tärkeää.
Sylinteriputkien korkeus suhteessa sylinteriryhmän yläpintaan on kriittinen tekijä ja sen huolellinen tarkastaminen on välttämätöntä. Periaatteessa tarkastus tapahtuu neljästä suunnasta mittaviivaimella ja rakotulkilla putken ollessa paikoillaan ja puristuksessa.
Jos putken yläpinta jää liian alhaiseksi, tarvittava puristus ei synny, ja tiivistevuoto ilmenee ennemmin tai myöhemmin. Liian korkealla oleva putken reuna voi johtaa putken laipan vaurioon tai vastinpinnan perään antamiseen lohkon puolella. Kannen tiivisteen puristus jää joka tapauksessa vajaaksi putken ympärillä, mikä voi johtaa nestevuotoihin.
Myös kannentiivisteiden suhteen tarvitaan huolellisuutta. Tiivisteen on oltava virheetön, ja taipunut tai murtunut tiiviste kannattaa mieluummin hylätä kuin yrittää sen asentamista. On myös hyvä tarkistaa, että tiiviste todella on oikea, sillä eri porauksilla olevat tiivisteet voivat erota toisistaan vain sylinterien reikien läpimitan pienellä erolla.
Kannen pulttien – tai pinnapulttien ja niiden muttereiden – tulee olla täysin puhtaat ja niiden on kierryttävä helposti juuttumatta. Pultit on asennettava öljyttyinä, jotta suunniteltu kiristysmomentti voidaan saavuttaa. Itsestään selvää lienee se, että valmistajan ilmoittamasta kiristysjärjestyksestä ei voi poiketa ja että kiristys täytyy tehdä riittävän tarkalla momenttiavaimella.
Niissä tapauksissa, joissa jälkikiristys on vaatimuksena, se on tehtävä samalla huolellisuudella. Jos jokin pulteista ei liikahda uudelleenkiristyksessä, on oikean kiristysmomentin varmistamiseksi löysättävä kyseistä pulttia enintään neljänneskierros ja kiristettävä se sitten momenttiin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

