Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

RPAS-alan osaamista Suomesta - Suunta ylöspäin

Vaikka drounien komponentit ja massatuotteet tulevatkin Kaukoidästä, löytyy myös Suomesta paljon osaamista. Innovaatiorahoituskeskus TEKES on ottanut RPAS-alan nyt yhdeksi kehittämiskohteeksi.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Avartek AR-2700 on siviilimuunnos yrityksen sotilaskäyttöön suunnatusta RPAS-lennokista. Numerosarja kertoo siipien jännevälin (2,7 m). Kameroita mahtuu mukaan kaksin kappalein.
Avartek AR-2700 on siviilimuunnos yrityksen sotilaskäyttöön suunnatusta RPAS-lennokista. Numerosarja kertoo siipien jännevälin (2,7 m). Kameroita mahtuu mukaan kaksin kappalein. 
Geodrone on kompakti (moottorien etäisyys  on 72 cm) ammattilaislaite, joka voidaan varustaa monipuolisin kameralaittein. Kopteri varusteineen mahtuu kokonaisena kuljetusboxiin, joka puolestaan sopii pikkuautoonkin. Kopteri on räätälöitävissä tilausvaiheessa.
Geodrone on kompakti (moottorien etäisyys on 72 cm) ammattilaislaite, joka voidaan varustaa monipuolisin kameralaittein. Kopteri varusteineen mahtuu kokonaisena kuljetusboxiin, joka puolestaan sopii pikkuautoonkin. Kopteri on räätälöitävissä tilausvaiheessa. 
GeoDrone on kompakti (moottorien etäisyys  on 72 cm) ammattilaislaite, joka voidaan varustaa monipuolisin kameralaittein. Kopteri varusteineen mahtuu kokonaisena kuljetusboxiin, joka puolestaan sopii pikkuautoonkin. Kopteri on räätälöitävissä tilausvaiheessa.
GeoDrone on kompakti (moottorien etäisyys on 72 cm) ammattilaislaite, joka voidaan varustaa monipuolisin kameralaittein. Kopteri varusteineen mahtuu kokonaisena kuljetusboxiin, joka puolestaan sopii pikkuautoonkin. Kopteri on räätälöitävissä tilausvaiheessa. 
Kuvasarja kertoo MosaicMillin työnkulusta. Kasvustokartoituksen lähtökohtana voi olla esim väärävärikuva, josta ohjelmalla muokataan lehtivihreän kuntoa kuvaava NDVI-kuva. Lopputuloksena asiakas voi saada esimerkiksi vyöhykekartan, jota voidaan hyödyntää paikkakohtaisessa lannoitteenlevityksessä (VRA-työtiedosto). Referenssiarvot saadaan, kun lohkolle asetetaan valko-harmaa levyt kalibrointia varten.
Kuvasarja kertoo MosaicMillin työnkulusta. Kasvustokartoituksen lähtökohtana voi olla esim väärävärikuva, josta ohjelmalla muokataan lehtivihreän kuntoa kuvaava NDVI-kuva. Lopputuloksena asiakas voi saada esimerkiksi vyöhykekartan, jota voidaan hyödyntää paikkakohtaisessa lannoitteenlevityksessä (VRA-työtiedosto). Referenssiarvot saadaan, kun lohkolle asetetaan valko-harmaa levyt kalibrointia varten. 
vasarja kertoo MosaicMillsin työnkulusta. Kasvustokartoituksenlähtökohtana voi olla esim väärävärikuva, josta ohjelmalla muokataan lehtivihreän kuntoa kuvaava NDVI-kuva. Lopputuloksena asiakas voi saada esimerkiksi vyöhykekartan, jota voidaan hyödyntää paikkakohtaisessa lannoitteenlevityksessa (VRA-työtiedosto). Referenssiarvot saadaan, kun lohkolle asetetaan valko-harmaa levyt kalibrointia varten.
vasarja kertoo MosaicMillsin työnkulusta. Kasvustokartoituksenlähtökohtana voi olla esim väärävärikuva, josta ohjelmalla muokataan lehtivihreän kuntoa kuvaava NDVI-kuva. Lopputuloksena asiakas voi saada esimerkiksi vyöhykekartan, jota voidaan hyödyntää paikkakohtaisessa lannoitteenlevityksessa (VRA-työtiedosto). Referenssiarvot saadaan, kun lohkolle asetetaan valko-harmaa levyt kalibrointia varten. 
Kuvasarja kertoo MosaicMillsin työnkulusta. Kasvustokartoituksenlähtökohtana voi olla esim väärävärikuva, josta ohjelmalla muokataan lehtivihreän kuntoa kuvaava NDVI-kuva. Lopputuloksena asiakas voi saada esimerkiksi vyöhykekartan, jota voidaan hyödyntää paikkakohtaisessa lannoitteenlevityksessa (VRA-työtiedosto). Referenssiarvot saadaan, kun lohkolle asetetaan valko-harmaa levyt kalibrointia varten.
Kuvasarja kertoo MosaicMillsin työnkulusta. Kasvustokartoituksenlähtökohtana voi olla esim väärävärikuva, josta ohjelmalla muokataan lehtivihreän kuntoa kuvaava NDVI-kuva. Lopputuloksena asiakas voi saada esimerkiksi vyöhykekartan, jota voidaan hyödyntää paikkakohtaisessa lannoitteenlevityksessa (VRA-työtiedosto). Referenssiarvot saadaan, kun lohkolle asetetaan valko-harmaa levyt kalibrointia varten. 

Nimi Rikola on vilahtanut useaan otteeseen Koneviestinkin peltoviljelyä sivuavissa artikkeleissa. Hyperspektrikameroihin keskittyvä oululaisfirma ei ole kuitenkaan yksin. Esittelemme tällä kertaa muutaman alan eturivin suomalaisyrityksen.

Kiinnostuksen kautta ammatti-
koptereiden valmistajaksi

VideoDrone on pieni jyväskyläläisyritys, jonka RPAS laitteet ovat aloittaneet pohjoismaiden valloituksen yhdessä Geotrimin ja ruotsalaisfirma Trimtecin kanssa – molemmat firmat ovat myös Trimblen edustajia ja halusivat laajentaa deltasiipisten RPAS-laitteiden ohella myös kopteritekniikkaan.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kovan hintakilpailun RPAS- maailmassa oma elintila löytyi ammattilaisratkaisujen järjestelmätoimituksista. Juhani Mikkolan suunnittelemia ja rakentamia GeoDroneja menee nykyään lähinnä ammattikäyttöön kaupunkien teknisen toimen osastoille, maarakentamiseen, suunnittelutoimistoille jne. Mikkola kertoo tuoreen esimerkin – Jyväskylän kaupunki kilpailutti ison rakennuskohteen arkkitehtisuunnittelun ja voitto meni ulkomaille. Ilman GeoDronen ja erikoisohjelmisto PIX4D:n avulla tehtyä tarkkaa 3D-ilmamallinnusta olisi saksalaisen arkkitehtitoimiston haluamat kartta-aineistot tulleet todella kalliiksi. Nyt kaupungin oma tekninen osasto kykenee toteuttamaan vastaavia vaativia kuvauksia omin voimin, nopeasti ja edullisesti.

Vasta 2011 perustettu VideoDrone on hionut kopterien tekniikkaa keveämmäksi, toimintavarmemmaksi ja helppokäyttöisemmäksi. Kokonaispakettiin kuuluu aina koulutus, nopea tuki ja huolto. Hintakin nousee vääjäämättä monikertaiseksi verrattuna samantyyppisiin harrastelaitteisiin, mutta tämä on realiteetti, toteaa Mikkola. Pelkkää keveää kameratelinettä satunnaisesti tarvitsevat mediatuottajat (kuva ja video) valitsevat usein jonkun muun ratkaisun, jonka hintaluokka on edullisempi.

Kameratekniikkana kopteriin on saatavilla modifioituja väärävärikameroita ja myös multi- ja hyperspektrikamerat tai lämpökamera ovat käytettävissä.

Kartoituskoptereiden segmentillä VideoDrone tekee yhteistyötä toisen kotimaisen toimijan MosaicMillin kanssa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

MosaicMill kartoittaa 
pellot ja metsät

Alunperin metsien kartoitukseen kehitetty EnsoMosaic-ohjelma soveltuu erilaisten orto-oikaistujen karttojen työstämiseen ja analysointiin. Ohjelmistoa käytetään jo monissa maissa ja hyvin erilaisilla alustoilla alkaen miehitetyistä lentokoneista ja sisältäen nykyään myös RPAS-laitteet, kertoo Ismo Hippi.

Erityisesti peltokartoituksiin MosaicMill on kehittänyt tavan vakioida eri vuosien väliset erot siten, että lehtivihreän ja siitä johdetun NDVI-arvojen voimakkuuksia voidaan suoraan verrata keskenään. Oheiset kuvat selventävät tilannetta. Erona tavanomaiseen NDVI-mittaukseen (esimerkkinä traktorien kasvustosensorit) MosaicMillin tulosteesta voidaan suoraan lukea, miten saatu tulos vertautuu samalla lohkolla aikaisempina vuosia mitattuihin arvoihin. Menetelmä perustuu kameran ”väritasapainon” vakiointiin kolmen erivärisen referenssilevyn avulla.

Kameratekniikkana MosaicMill käyttää väärävärikameraksi modifioituja keveitä standardikameroita ja tarvittaessa myös edistyneempää multi- tai hyperspektritekniikkaa. Ohjelmalla voidaan prosessoita myös lämpökameroiden tuottamaa kuvaa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Avartek tulossa 
kartoitusmarkkinoille

Avartek on pitkään valmistanut maalilennokkeja puollustusvoimille. Nyt firmassa on kehitetty myös siviiliversio, joka on suunnattu kartoituskäyttöön. Katapultilla laukaistava lennokki on varustettu polttomoottorilla, joten lentoaika voi olla jopa 6 tuntia. Täysin autonomiseen suunnistukseen kykenevällä laitteella voi olla hyötykuormaa aina 7 kiloon saakka. Kameroita mahtuu mukaan kaksin kappalein ja laskeutumiseen voidaan käyttää laskuvarjoa. Pitkän lentoajan hyödyntäminen on mahdollista, sillä Trafin ohjeistus mahdollistaa ilmatilan ”varaamisen” ennakkoilmoitusmenettelyn kautta, jolloin lennokin ei tarvitse olla jatkuvasti näköyhteyden kautta kontrolloitavissa.

Systeemin käytettävyys ratkaisee

Perus NDVI-kartoitukseen löytyy jo hyviä vaihtoehtoja ja kokonaisuuden käyttökelpoisuuden ratkaiseekin sekä kuvantamiseen saatavat kamerat, että ohjelmistojen ominaisuudet ja lopulta tiedon hyödyntämisen mahdollisuudet. Alkavan sesongin aikana monet alkuvaiheen kysymykset tulevat saamaan vastauksia. Raportoimme kesän kokemuksista myöhemmin.

Miehittämättömien lentolaitteiden varaan rakentuvilta innovaatioilta odotetaan paljon. Suomen RPAS-yhdistys on alan yhteenliittymä, joka ohjaa kehitystä ja on alan edunvalvoja. Lisätietoa: www.rpas.fi

Kuvat: Juha Knaapi, valmistajat