
Don Rödlinin ura on edennyt maatalouskonehuolloista lisälaiteasennuksiin – nykyään pääpaino on kauhanpyörittäjissä
Tein jo 1990-luvun alussa Koneviestiin artikkelin Ruotsista rantautuneesta ihmeellisestä vekottimesta, jonka avulla kaivavan koneen puomin päähän asennettu lisälaite – useimmiten kauha – pyöri ja kallistui ennennäkemättömällä tavalla. Merkki oli Multivip, valmistaja Essverk, ja se oli ensimmäinen virallisesti maahantuotu kallistuva kauhanpyörittäjä. Jo 1980-luvulla Swingotilt-nimisiä laitteita kulkeutui Ruotsista Suomeen.
Kallistuva kauhanpyörittäjä tuli virallisesti Suomeen 90-luvun alussa, vaikka jo 80-luvulla joitain Swingotiltin nimeä kantavia yksilöitä uitettiin Ruotsista meille. Kuvan Multivip oli ensimmäisiä, jolle aloitettiin virallinen maahantuonti.Suomen kärvistellessä lamassa oli uuden lisälaitteen alku takkuinen. Samaisen laman aikana teknisen koulun kone- ja tuotantotekniikan koulutuksen käynyt, inkoolainen Don Rödlin haali maatalouskoneiden huoltohommia mistä sattui saamaan.
Rödlin toimii nykyään Rotatorin huollossa niin sanotusti lisälaiteorientoituneena huoltomiehenä. Pitkä kokemus kaikenlaisesta kalustosta toki saa keikkailemaan satunnaisesti vaikka pyöräkuormaajien häiriöitä tutkailemassa. Mies on tehnyt merkittävän uran muttereita vääntäen ja käsiään rasvassa uittaen.
Maatalouskonekauppa Tuko työllisti miestä vaihtokoneiden kunnostuksessa ennen tuota syvää 90-luvun lamaa. Vuosikymmenen ankea aloitus siivitti miehen myös Skotlantiin erilaisiin projekteihin. Siellä aiemmin kokonaisen saarenkin omistanut ja sittemmin pois myynyt äiti asui torpassa ja kasvatti lampaita sekä Highland-lehmiä.
1990-luvulla, taantuman hellittäessä, erilaiset maatalouskoneiden huoltohommat jatkuivat ympäri maakuntia perustetun kommandiittiyhtiön nimissä. Kylmissä ja kosteissa peltihalleissa sekä maastossa tehdyt raskaat huoltotyöt ottivat veronsa ja terveys reistaili.
”Vain selkä, sormet, niskat ja hartiat vaivasivat, muuten olin kunnossa”, virnistää Rödlin aluksi.
Don Rödlin on asentanut ja korjannut kauhanpyörittäjiä jos toisenkin. Eri merkit ovat tulleet tutuiksi niin huoltoyrittäjänä kuin usean eri työnantajan palveluksessa. Pitkä käytännön kokemus erilaisten koneiden sekä laitteiden huolto- ja korjaustöistä on kerryttänyt tietotaitoa, jota ei kirjoista opita. Kuva: Olli PäiviöVuonna 1996 huoltosopimus muun muassa New Hollandin traktoreista SGN Niemisen kanssa toi kaivattua jatkuvuutta työtilanteeseen. Samantyyppinen sopimus syntyi Hankkijan kanssa vuonna 2000. Yhä teknisemmäksi muuttuva kalusto vaati jatkuvaa kouluttautumista. Vuokratussa hallissa työolosuhteet olivat hyvät.
Touhukkaan miehen muita työhommia huoltojen lisäksi olivat muun muassa päivystävänä palopäällikkönä toimiminen ja ambulanssissa työskentely. Myös maatalousoppilaitoksessa Don kävi opettamassa huoltohommia esikoisen kiikkuessa selkärepussa. Mainittakoon, että kyseinen esikoispoika Kim pyörittää nyt huoltoalan yritystä isänsä perustamalla kommandiittiyhtiö D. Rödlin Kb:n nimellä. Yhtiön, jonka Rödlin löi hetkeksi pöytälaatikkoon vuonna 2008, kun asiakkaiden maksuviiveet ja erilaiset terveysmurheet iskivät päällimmäisiksi.
Yrittäjästä työntekijäksi
Fintractorin teknisen tuen ja takuukäsittelijän homma kutsui nopeasti; merkkeinä tuolloin olivat muun muassa Bobcat ja Dieci. Viisi vuotta vierähti jo historiaan siirtyneen Fintractorin palveluksessa. Kauhanpyörittäjät tulivat osaksi arkea tuona aikana.
”Ensimmäinen asennus oli Engcon 21 tonnin painoiseen Caseen”, muistaa Rödlin.
Ja sitten seurasi syvä sukellus kauhanpyörittäjämaailmaan. Työnantajaksi kirjattiin Steelwrist vuonna 2014. Ensimmäinen viikko meni Ruotsissa tehtaan tuotantolinjalla työskennellen, mikä kuului kaikkien rekrytoitavien lähtölaukaukseen.
”Saimme nostettua Steelwristin markkinaosuutta nopeasti ja Volvo Construction oli suurin asiakkaamme.”
Tuolloin kauhanpyörittäjiäkin asennettiin jonkin verran vielä suoraan loppukäyttäjille, mutta se muuttui nopeasti.
”Kun lisälaitteet asennetaan konemyyjien toimesta, saadaan koko paketti rahoitukseen”, sanoo Rödlin.
Steelwrist-pesti loppui 2019 ja melko pian samana vuonna löytyi työpaikka Volvo Construction Finlandilta, jonka pieniin pyöräalustaisiin kaivukoneisiin Rödlin oli kehittänyt pyörittäjien asennuspaketin. Pyöräohjaus kahvoihin oli tuolloin erikoispiirre.
”Kyllä ne pienet pyöräalustaiset Volvot olivat minun vauvojani.”
Volvolla mies teki kaikkea mahdollista varustelua pyörittäjien lisäksi.
”Tuolloin tajusin, että asennuksessa pitää osata sekä kauhanpyörittäjää, peruskonetta että mielellään myös 3D-järjestelmää. Näin syntyy paras lopputulos. Jokaisen lisälaiteasentajan pitäisi käydä myös kentällä tutkimassa oman käden jälkiä. Lämpimässä hallissa tehdyt ratkaisut eivät välttämättä toimi rajuissa, kosteissa ja kuraisissa olosuhteissa.”
Volvolta Rödlin siirtyi Rotatorin palvelukseen vuonna 2021. Pääpaino on kauhanpyörittäjäasioissa ja niihin liittyvissä säädöissä. Käsittelyssä on pääasiassa keltaiset ja punaiset pyörittäjät. Engcon on ollut Rotarentin kaluston päämerkki, mutta Rototilt on lisännyt osuuttaan tänä vuonna muun muassa tehdasasennusten myötä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


