Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Tulevan talven koettelemuksia voi helpottaa ennakkohuollolla ja -tarkistuksilla – näin varaudut talveen

Ilmojen vähitellen kylmentyessä ja ensilunta odotellessa on juuri sopiva hetki uhrata muutama ajatus tulevaan talveen.
Kuva: Tommi Hakala

Pihapiiri kuntoon ensin

Ennen kuin edes kaivellaan konekaluston huoltovarusteita esiin, kannattaa luoda arvioiva silmäys pihapiiriin – oliko ehkä viime talvena hankaluuksia saada lumimyräkän jälkeen joku ovi auki, tai jonkin sopukan auraus vaati aina käsityötä?

Usein pienilläkin muutoksilla voidaan aurauksen sujuvuutta parantaa todella paljon. Esimerkiksi muutama pensas tai puu uhraamalla saatetaan säästää roppakaupalla lapiotyötä.

Kun piha-asiat on saatu kuntoon, on aika siirtyä koneiden talvikunnon tarkastamiseen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Valoa tarvitaan

Riittävän valon saaminen on talvella kaiken A ja O. Siksi koneen kaikki valaisimet kannattaakin käydä läpi tarkasti jo syksyllä. Jos käytössä on polttimolla varustettuja valaisimia, ainakin helposti tarkistettavat kannattaa avata ja poistaa hapettumat.

Lisävalojen asentaminen on myös huomattavasti mukavampaa syksyllä kuin talvella lumen ja jään keskellä.

Vesivahinkojen ennaltaehkäisy

Taivaalta tulevan veden tai lumen kanssa toimiminen on melko suoraviivaista: estetään veden pääsy vääriin paikkoihin ja hoidetaan lumen sulamisvedet hallitusti pois. Vaikka taivaalta tulevan veden tihutöihin olisi varauduttu, myös kylmässä pintoihin tiivistyvä vesi on haitallista ja aiheuttaa ongelmia kostuttamalla sähköliitoksia ja rakenteita.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kumimattojen ”tyhjentäminen” säännöllisesti vähentää sisäpintoihin tiivistyvän kosteuden määrää.

Ikkunat, ovet ja katot tiivistetään siten, että sadevesi ja tuiskulumi saadaan pidettyä ohjaamon ulkopuolella. Antennien, valojen ja hälytysmajakoiden läpiviennit ovat tavallisia vuotopaikkoja – nämä tarkistetaan ja tiivistetään.

Akuutin kostumisen varalta ohjaamossa pidetään kumilastaa, jolla ikkunoihin tiivistyvä vesi saadaan pyyhittyä pois.

Ennen pakkaskautta vaihdetaan polttoaineen suodattimet, tai ainakin tarkistetaan, että vedenerottimiin ei ole kertynyt vettä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Liukkaudentorjuntaa

Liukkauden torjunta on yhtä tärkeä sekä koneen että kuskin osalta. Ei se paljon auta, että auraustraktorissa on ketjut paikoillaan, jos kuski liukastuu hiekoittamattomalla pihalla. On siis syytä näin syksyllä varata valmiiksi ja hiekoitushiekkaa kannellisiin laatikoihin sopiviin kohtiin kulkureittien varrelle.

Valmiina avustamaan

Vaikka itse selviäisi lumisilla ja liukkailla teillä, kanssaihmisiä saattaa joutua avustamaan ongelmatilanteissa. Yllättäviä avustuskeikkoja silmällä pitäen traktorin tai työkoneen ohjaamoon onkin siksi syytä varata hinausvälineet, virtakaapelit ja jonkin sortin lapio valmiiksi. Usein nimittäin ojaan suistuneen menopelin vetopisteiden esiin saaminen edellyttää pienempää tai isompaa manuaalista kaivuu-urakkaa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Sähkökatkojen varalta

Talvimyrskyt tekevät usein tepposet ja sähköt katkeavat juuri hankalimpaan mahdolliseen aikaan. Ensiapuna on syytä pitää otsalamppuja, taskulamppuja, varaparistoja ja sulakkeita helposti löydettävissä paikoissa.

Koneviestissä on vuosien varrella julkaistu iso määrä artikkeleja, joissa on esitelty erilaisia talviajan ongelmia helpottavia tuotteita ja niksejä. Kaikki jäljempänä mainitut artikkelit löytyvät Koneviestin nettisivuilta sähköisestä arkistosta.

Koneviestin talvea käsittelevät artikkelit:

• 6/2006 Kauhaan pakokaasua ja jäähdytysneste lämpimäksi

• 14/2006 Puimuridieselin seisonta-ajan suojaus

• 16/2006 ja 12/2010 Autosta hätäsähköt taloon osa I ja Autosta hätäsähköt taloon osa II

• 1/2007 Kylmä konehalli – Työ kylmässä vaatii kunnon varusteet

• 2/2007 Dieselmoottorien polttoainesuotimien ja tankkien oikea vedestäminen

• 3/2008 Dieselmoottorin eristäminen

• 1/2009 Polttonestelämmittimien toimintahäiriöt

• 15/2009 Kylmälle akulle ei sähkö kelpaa – Akkulämmitin

• 2/2011 Pyyhkii puhtaasti jäätävissäkin oloissa – Lämmitettävät Everblades- lasinpyyhkijät

• 14/2011 Pakkasvahti Green Start

• 3/2014 Moottorin lämmitys nestekaasulla

• 17/2015 Lunta ja pakkasta – Talvi on hydrauliikalle vaikea aika

• 4/2016 Vertailussa apukäynnistimet – Pakkasaamun pelastajat

• 17/2016 Koneet säältä suojaan – pressuhallin pystytys

• 2/2017 Dieselkäyttöiset infrapunalämmittimet

• 2/2017 Akun etävalvontaa – Ctek Battery Sense ja Battery Monitor

• 15/ 2017 Apukaukovalojen asennus CAN-väyläohjattuun autoon

• 2/2018 ja 3/2018 Miksi kone ei käynnisty - Moottorin käynnistinlaitteiden vianetsintä, osa 1 ja Startin huolto - Moottorin käynnistinlaitteiden vianetsintä, osa 2

• 4/2018 Eco-OF-telojen uudelleennastoitus

• 3/2020 Lataako akku? – Laturin toiminnan tarkastaminen