Huolto ja Työkalut

Eco-OF-telojen uudelleennastoitus - Ensimmäinen kunnostus

Monitoimikoneen kulku oli telojen kuluessa muuttunut hankalan lipsuvaksi. Kun keväällä lumi väheni, laittoi vaaratilanne – sivuliukuminen rotkon reunalle – lisää vauhtia asioihin ja ketjuihin päätettiin hitsata uudet pitonastat.
Nastojen paikkojen merkintä tehtiin vanerisella sapluunalla. Nastoja ei saa sijoittaa telakengän keskialueelle, koska esimerkiksi kivien ylityksessä kyseinen kohta rasittuu eninten.

Tarve pitonastojen uudistukselle oli selvä, mutta koska kyseessä olivat hyvin harvinaiset, tilaustyönä teetetyt 90-luvun lopun ketjut 500-millisille renkaille, ei haluttu ottaa riskiä telojen menemisestä pilalle hitsaustyön johdosta. Tämän vuoksi ennen työhön ryhtymistä tutustuttiin huolella hitsausohjeisiin ja avuksi värvättiin myös ammattihitsari.

Työtä varten hankittiin Metsätyö Oy:ltä alkuperäiset, 40 millin korkuiset pitonastat.

Sisälle lämpimään

Koska operaatio tehtiin alkutalvella, ei ulkotiloissa hitsaaminen olisi mahdollistanut teloille riittävää peruslämpöä – tai lämmitys olisi vaatinut paljon nestekaasua. Telat kuljetettiinkin läheisen puutavara-autoyrityksen korjaamotiloihin. Siellä telat saivat olla puhaltavan lämmittimen edessä pari vuorokautta, jolloin niiden lämpö nousi reilusti hitsaukseen vaadittavalle tasolle. Samalla telat kuivuivat kauttaaltaan.

Puhdistus ja kuivaus

Hitsauksen ajaksi telat aseteltiin lattialle suoraksi. Koska telat koostuivat kahdesta 15 telankengän yhdistelmästä, saatiin niistä ohjeiden mukaiset hitsausryhmät. Lattialla telakenkiä pystyi myös vapaasti kallistamaan, mikä helpotti hitsaamista ja paransi lopputuloksen laatua.

Telakengät puhdistettiin hitsauskohdalta mahdollisimman puhtaaksi ruosteesta kulmahiomakoneen lamellilaikalla. Puhdistusvaiheen jälkeen kohdat esilämmitettiin ja kuivattiin nestekaasupolttimella. Hitsaus tehtiin OK48-perushitsauspuikoilla, joten esilämmitys tehtiin 75 asteen lämpötilaan. Tämän ”rukkaslämmön” saavuttamisen havaitsee vaikkapa sylkäisytestillä: rauhallinen kihaus kertoo lämmön olevan riittävä.

Hitsaus vaiheittain

Hitsauspuikot hankittiin varta vasten tähän projektiin ja paketit säilytettiin avaamattomana aivan hitsauksen aloitukseen asti. Puikot ja hitsausta odottavat pitonastat myös pidettiin lämpimänä koko työskentelyn ajan.

Jotta pitonastan paikkaa ei olisi tarvinnut jokaisessa kohdassa erikseen mitata, tehtiin vanerista ohjain. Metsätyö Oy:ltä pitonastan sijoittelusta, että telavalmistajan tekemien rasitustestien mukaan nastan paikka vaikuttaa todella paljon telakengän kestävyyteen. Oikean paikan merkitys korostuu etenkin leveillä telamalleilla, jo sentin muutos sivusuunnassa muuttaa telaan kohdistuvaa vääntöä merkittävästi.

Nastojen pienet pitohitsaukset tehtiin 2,5 millisillä puikoilla. Näin syntynyt sauma jäi sen verran pieneksi, että varsinainen hitsaussauma sulatti sen itseensä. Varsinainen sauma hitsattiin 3,25-millisillä puikoilla.

15 telakengän ryhmänä hitsaus onnistui näppärästi. Pitohitsausten jälkeen pystyi saman tien aloittamaan vastakkaisen puolen varsinaisen sauman hitsauksen, sen jälkeen pitohitsattujen puolten ylihitsauksen. Telojen hitsauksessa ei kauan nokka tuhissut.

Jälkijäähdytys

Hitsauksen jälkeen telat saivat jäähtyä seuraavaan päivään hallin lämmössä. Se varmisti, ettei telakenkiin muodostunut shokkimaista lämpötilan muutosta, joka voisi aiheuttaa murtuman alun.

Projektin jälkeen telojen käytettävyys muuttui selkeästi: pitoa löytyy nyt kaikkiin suuntiin ja koneen liikkuminen sivukaltevillakin urilla on varmaa. Hyvä pito on nasta juttu.

Teksti: Tommi Hakala

kuvat: Tommi Hakala, Nordictraction Oy, testiryhmä: Ari Hanhisuo, Eero Nurmi

Lue lisää