Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Belarus MTZ-2 -traktorin kytkinlevyt mittatilaustyönä – kytkin syntyi kitkalevyn paloista

Kytkin- ja jarrulevyjä saa tarvikeosana hyvinkin vanhoihin koneisiin, usein ne ovat eri merkkien kesken vielä vaihtokelpoisia, eikä hintakaan ole pilvissä. Kun kysymyksessä on hyvin harvinainen malli, jossa on vielä normaalista huomattavasti poikkeava kytkin, joudutaan turvautumaan omatoimisuuteen. Kitkalevyn paloista syntyy toimiva, mutta tuhottoman kallis kytkin. Sellainen on nyt vuoden 1954 Belarus MTZ-2:ssa.
Tilaajalle
Virosta 10 vuotta sitten hankitun Belarus MTZ-2:n kytkin alkoi muutama vuosi sitten luistaa siinä määrin, että traktoria ei enää omin avuin voitu ajaa kuorma-auton lavalle. Uudempaan Belarukseen tai mihin tahansa länsikoneeseen kytkinremontin tekeminen olisi ollut yksinkertaista, tässä vm.1954 traktorissa on kuitenkin toimintatavaltaan poikkeava kytkin, jollaisia ei ole tehty sitten 50-luvun lopun. Valmiita kytkinlevyjä ei löytynyt mistään maailman kolkasta.