
Isuzu D-Maxiin jarruremontti: Napa piti purkaa jarrulevyä vaihtaessa
Isuzun katsastus ei sujunut toivotulla tavalla, kun jarrudynamometri osoitti etujarrujen puoltavan liikaa. Tässä tapauksessa fiksuimmaksi ratkaisuksi todettiin rakentaa koko etujarrut uusiksi.
Teimme Isuzu D-Maxiin jarruremontin. Operaatio on hieman normaalia työläämpi, sillä jarrulevyt sijaitsevat pyörän napojen takapuolella. Kuva: Tapio VesterinenIsuzu D-Maxin etujarrujen korjaus
- Vuosimallin 2014 Isuzu D-Max hylättiin katsastuksessa puoltavien etujarrujen vuoksi.
- Vaihdoimme Isuzuun jarrusatulat, -levyt ja -palat. Osien hinta oli noin 300 euroa.
- Korjauksen jälkeen auto läpäisi katsastuksen ongelmitta.
Vuosimallin 2014 Isuzu D-Maxin katsastus tyssäsi etujarrujen puoltamiseen. Puhelinpalaverissa totesimme vaihtoehdoiksi joko vanhojen satuloiden kunnostamisen tai uusien hankkimisen.
Varaosien hintakartoituksen jälkeen kokonaistaloudellisemmaksi ratkaisuksi todettiin uusien satuloiden tilaaminen. Jarrusatulan korjaussarjan hinta olisi ollut reilun kympin luokkaa, mutta aikaa kuluu helposti sen verran, että tehtaassa tehty tai kunnostettu satula tulee loppupeleissä edullisemmaksi.
Koska jarrupalatkin olivat jo kulahtaneet, päätettiin niiden lisäksi uusia myös jarrulevyt.
Poikkeava rakenne
D-Maxin jarrujen rakenne poikkeaa hieman muiden hyötyajoneuvojen ratkaisusta. Yleensä ottaen pakettiautokokoluokan autoissa jarrulevy on vanteen ja pyörän navan välissä, Isuzussa se on sen sijaan asennettu pyörän navan takapuolelle.
Rakenteesta johtuen pyörän napa laakereineen on purettava aina, kun jarrulevy halutaan vaihtaa. Laakerin irrotustarpeesta johtuen remontti ei onnistu aivan perustyökaluilla, mutta kummoisia erikoistyökaluja ei kuitenkaan välttämättä vaadita.
Seuraavissa kuvissa esittelemme remontin vaiheet pääpiirteittäin. Omatoimiasennukseen ryhtyjän kannattaa varmistaa korjausohjeet omaan autoonsa esimerkiksi korjaamokäsikirjasta, joita Isuzuun löytyi Googlen avulla peräti ilmaiseksi.
Vanhat jarrulevyt eivät olleet vielä kovinkaan toivottoman näköisiä. Ne päätettiin kuitenkin uusia, sillä Jussi aikoo pitää Isuzua maatalousajoneuvona vielä jonkin aikaa. Remontti alkoi irrottamalla vanha jarrusatula navasta. Kuva: Tapio Vesterinen
Pölysuojan poistamisen jälkeen ensimmäinen vaihe on irrottaa napamutterin lukitusruuvit. Edelliset korjaajat olivat vaurioittaneet kannat osasta ruuveista. Lähtivät kuitenkin taisteluitta auki. Kuva: Tapio Vesterinen
Napamutteri avattiin sylinterimutteriavaimella, sillä tähän käyttöön soveltuvaa erikoishylsyä ei ollut vielä varastossa. Kuva: Tapio Vesterinen
Syy hieman normaalia työläämpään remonttiin selviää tästä kuvasta. Toisin kuin yleensä, Isuzussa jarrulevy sijaitsee pyörän navan takapuolella. Siitä syystä napa laakereineen on purettava irti, ennen kuin jarrulevy voidaan vaihtaa. Kuva: Tapio Vesterinen
Navan irrottamisen jälkeen napa irrotettiin jarrulevystä avaamalla kiinnityspultit. Kuva: Tapio Vesterinen
Pulttien avaamisen jälkeen päästiin naputtelemaan ABS-jarrujen hammaskehä irti navasta. Kuva: Tapio Vesterinen
Tämän jälkeen päästiin painamaan prässissä jarrulevy irti navasta. Sovite ei ollut kovinkaan tiukka kummallakaan puolella, kevyt painallus riitti irrottamaan osat toisistaan. Kuva: Tapio Vesterinen
Uusi jarrulevy naputeltiin napaan ja kiinnityspultit kiristettiin korjaamokäsikirjan neuvomaan 103 Nm:n momenttiin. Kuva: Tapio Vesterinen
Kun jarrulevy ja napa saatiin yhteen, naputeltiin ABS-kehä takaisin paikalleen. Tässä vaiheessa huomattiin, että navan stefat olivat jääneet tilaamatta jarruosien kanssa. Vaihdetaan sitten seuraavassa jaksossa. Kuva: Tapio Vesterinen
Napamutteri kiristettiin ensin 29 Nm:n tiukkuuteen ja löysättiin sen verran, että mutteri pyörii sormin. Kuva: Tapio Vesterinen
Sopiva napamutterin kiristysmomentti saavutetaan Isuzun ohjeen mukaan silloin, kun vaa’alla pyörän pinnapultista vetäessä 9,3–13,3 Newtonin voima saa navan pyörähtämään. Tarkoitukseen käytettiin digitaalista matkalaukkuvaakaa. Kuva: Tapio Vesterinen
Napamutterin kiristyksen jälkeen ja navan kokoamisen jälkeen uusi jarrusatula ja -palat asetettiin paikalleen huollettuun satulan kannattimeen, ja jarrut ilmattiin paineilmakäyttöisellä ilmauslaitteella. Kuva: Tapio VesterinenJarrusatulat maksoivat noin 62 ja 92 euroa kappale, jarrulevypari kustansi noin 92 euroa. Jarrupalasarjan hinta oli noin 25 euroa. Liukutappisarja maksoi vajaat 16 euroa.
Osien hinnaksi kertyi siten alle 300 euroa, aikaa kului kaikkine valokuvausposeerauksineen parisen tuntia.
Remontti sujui hyvin, sillä kovin ikäviä yllätyksiä ei tullut ja kaikki pultit lähtivät suhteellisen nätisti auki.
Teksti ja kuvat: Tapio Vesterinen, tekninen avustus: Jussi Rauhala
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


