Jo tuhat kilometriä tasattu

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Terätappien kuluminen riippuu tien kunnosta ja muodosta.
Terätappien kuluminen riippuu tien kunnosta ja muodosta.
Kristian Järviselle kertyy vuodessa tuhansia lanauskilometrejä.
Kristian Järviselle kertyy vuodessa tuhansia lanauskilometrejä.
Tappeja Järvinen voitelee Nano Lubricant -erikoisvoiteluaineella.
Tappeja Järvinen voitelee Nano Lubricant -erikoisvoiteluaineella.

Hirvaskankaan kiinteistö- ja tienhoito on erikoistunut traktoriurakointiin. Tienestiä tuovat erilaiset tehtävät aina maanajosta paalaamiseen. Lanausta kertyy vuodessa useampi tuhat kilometriä. Tärkeimpiä asiakkaita yksityisten lisäksi ovat mm. Destia ja kunnat. Kristian Järvisellä on kokemusta monen kokoisista lanoista.

”Minulla on aiemmin ollut mm. takapyöräohjattu, hieman suurempi lana. Se oli kuitenkin lähes 2 metriä pidempi kuin nykyinen FMG, joten se oli liian kömpelö taajakohteissa. Aisaohjauksen ja lyhyemmän pituutensa ansiosta tämä taipuu myös ahtaammissa paikoissa”.

Haastava kesä

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Nykyisen, FMG TLN570 -lanan, Järvinen hankki kesäkuun alussa. Lanauskilometrejä on kertynyt yli 1 000 kilometriä. ”Pieniä letkujen mitoitusongelmia lukuun ottamatta urakointi on sujunut hyvin. Erikoisen kostea kesä on kuitenkin aiheuttanut haasteita. Tienrungot ovat märkiä, jolloin raskaan liikenteen alla palteet nousevat tavanomaista korkeammalle, mikä aiheuttaa haasteita myös lanaukselle. Vesakon juuria on todella paljon, mikä tukkii tappiterät yllättävän nopeasti. Tehokkuudestaan huolimatta FMG:n käyttö vaatii hieman opettelua, sillä hyvän jäljen saamiseksi lanaa täytyy säätää jatkuvasti”, Järvinen kertoo.

Ketteryyden lisäksi aisaohjauksesta on muitakin hyötyjä, erityisesti pehmeissä olosuhteissa. ”Aisaohjauksen ansiosta pehmeimmillä kohdilla lanaa voi vetää hieman traktoria sivummalla, jolloin riski traktorin luiskaan uppoamisesta pienenee. Kosteissa olosuhteissa jyräpyörät toimiva mainiosti – jälki tiivistyy, eikä pinta pehmiä heti lanauksen jälkeen”.

Raskasta urakointia

Järvinen urakoi John Deere 6155R -traktorilla, jonka toimituspainoksi ilmoitetaan 7 100 kiloa ja nimellistehoksi 114 kilowattia. Lisäksi painoa tuo etukuormain. Järvisen mukaan suurin FMG:n lana tarvitsee vähintään tämän verran massaa edelleen. ”Suurta lanaa ei kannata tätä pienemmällä vetää. Nytkin lukkojen täytyy olla lanatessa jatkuvasti päällä. Traktori on noiden vuoden vanha, mutta eturenkaat alkavat jo olla vaihtokunnossa. Polttoaineen keskikulutukseksi on muodostunut noin 20 litraa tunnissa. Toisaalta leveyden ansiosta kapeammat tiet menevät kerta-ajolla”.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Järvisen lanan terissä on tappiterät, joiden kulumiskestävyys riippuu useista asioista. Kolmelle terämetrille tappien uusiminen maksaa noin 600 euroa. ”Tapit kuluvat epätasaisesti riippuen tien kunnosta ja muodosta. Samanhintaisilla tapeilla voi olla jopa puolen ero kulutuskestävyydessä, joten asiaan kannattaa hieman perehtyä. Kuluminen vähenee, jos tapit pyörivät. Voiteluun ole käyttänyt Nano Lubricant -erikoisvoiteluainetta. Hinnasta ja vaikeasta saatavuudestaan huolimatta kyseessä on uskomaton voiteluaine, joka lisää tappien elinikää selvästi”, Järvinen kertoo.

Arto Turpeinen