Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • EGOPower + -lingon teho yllätti testaajat – näin sujui linkous akkuvoimin

    Akkukäyttöisen koneet yleistyvät myös talvikäytössä. Testasimme EGO Power+:n lumilingon. Kokonaisuus osoittautui toimivaksi.
    Egopower+ on kaksivaihelinko, jossa ruuvi työntää lumen varsinaiselle heittosiivikolle.
    Egopower+ on kaksivaihelinko, jossa ruuvi työntää lumen varsinaiselle heittosiivikolle.  Kuva: Arto Turpeinen

    EGO Power+ SNT2400E -lumilinko

    • Akkukäyttöinen kaksivaihelinko.
    • Jännite 56 volttia, työleveys 61 cm.
    • Neljä led-valoa.

    Hautala Servicen edustama EGO Power+ on tullut vauhdikkaasti myös suomalaisille akkukonemarkkinoille. Suveen on tarjolla monenlaisia akkukäyttöisiä puutarhatyökaluja lehtipuhaltimesta siimaleikkuriin ja ruohonleikkuriin. Myös talvikäyttöön on tuotteita, kuten akkukäyttöinen itsevetävä lumilinko.

    Kaksivaihelinko

    Egopower+ on kaksivaihelinko, jossa ruuvi työntää lumen varsinaiselle heittosiivikolle. Työleveys on 61 cm. Ruuvi on kaksiosainen, jossa molemmissa osissa on murtopultti. Tämä jouduttiin vaihtamaan kertaalleen, kun pihamaalta löytyi yllättävä kivi. Operaatio luonnistui pienellä näpräämisellä.

    Syöttöruuvi on kaksiosainen. Molemmille puoliskoille on oma murtopulttinsa. Työleveys on 61 cm. Kevyellä pakkaslumella lentäisi lunta leveämmältäkin alueelta.
    Syöttöruuvi on kaksiosainen. Molemmille puoliskoille on oma murtopulttinsa. Työleveys on 61 cm. Kevyellä pakkaslumella lentäisi lunta leveämmältäkin alueelta.  Kuva: Arto Turpeinen

    Lingon käyttäminen on helppoa. Nappia painamalla kaksivaiheinen heittosiivikko käynnistyy. Varsinaiselle lingolle on oma kahvansa, joka lukittuu käynnistymisen jälkeen automaattisesti pohjaan. Ajoa puolestaan hallitaan vasemmanpuoleisella kahvalla. Periaatteessa linkouksen voi siis tehdä pelkästään yhtä kättä käyttämällä.

    Vasemmanpuoleisella kahvalla ohjataan ajoa ja oikealla varsinaista linkousta. Tämä lukittuu automaattisesti jatkuvalle syötölle. Ajonopeuttia ja linkouksen tehoa voi säätää liukukytkimillä.
    Vasemmanpuoleisella kahvalla ohjataan ajoa ja oikealla varsinaista linkousta. Tämä lukittuu automaattisesti jatkuvalle syötölle. Ajonopeuttia ja linkouksen tehoa voi säätää liukukytkimillä.  Kuva: Arto Turpeinen

    Vipuja lingossa kuitenkin on riittävästi. Itsevetävässä laitteessa ajon ja linkouksen tehoa saa säädettyä omilla liukukytkimillään. Löytyypä asetuksista jopa pakki, mikä helpottaa ahtaissa paikoissa toimimista. Ilman akkuja EgoPower painaa noin 68 kiloa, mutta liikkuu taaksepäin käsivoiminkin. Täydellä nopeudella linko vetää ripeästi, alkutuntuman perusteella jopa liian nopeasti, mutta sopivat asetukset löytyivät pienen harjoittelun jälkeen.

    Lumenheittomatkaksi ilmoitetaan 15 metriä
    Lumenheittomatkaksi ilmoitetaan 15 metriä Kuva: Arto Turpeinen

    Syöksytorven lipan kulmaa ja heittosuuntaa säädetään omista vivuistaan. Torvi kääntyy 200 astetta puolelta toiselle. Ahtaissa paikoissa kädet käyvät muutenkin kuin lämpimikseen, sillä lumenheittomatkaksi ilmoitetaan 15 metriä. Tämä on helppo uskoa, kun pakkaslumi alkaa lentää naapurin puolelle. Tehon puolesta pakkaslumella käytössä voisi olla jopa lisäsiivekkeet, joilla saisi aurattua leveämmän alueen.

    Näppärät ajovalot

    Jo aiemmin kesällä 2023 testatussa päältä ajettavassa ruohonleikkurissa oli Suomen valoisiin kesäöihin olosuhteisiin kohtalaisen turhat ajovalot. Lumilingossa asia on toinen. Testikoneessa oli neljä led-valoa, joista kaksi oli syöttötorven päällä ja kaksi ylempänä kahvoissa.

    Lingossa on yhteensä neljä LED-valoa, jotka ovat kaamoksessa tarpeen. Etummaiset nielun päällä olevat olevat valot olivat kuitenkin nopeasti lumen peitossa.
    Lingossa on yhteensä neljä LED-valoa, jotka ovat kaamoksessa tarpeen. Etummaiset nielun päällä olevat olevat valot olivat kuitenkin nopeasti lumen peitossa.  Kuva: Arto Turpeinen

    Valot ovat oivat lisä iltapimeällä lingotessa. Nielun yläpuolelle sijoitetut valot ovat kuitenkin äkkiä ummessa, etenkin kevyellä hangella pakkaslumella. Muutenkin linkoaminen oli melkoista sotkemista. sillä syöksytorvi on täysin avoin, jolloin linko peittyy lumen lentäessä ulos torvesta lumihuntuun.

    Harvinaisen talvisista olosuhteista johtuen EGO Poweria ei päästy testaamaan nuoskalumella. Mitään tukkeutumisia ei kovemmalla pakkasella esiintynyt. Tukkeutumia varten on kidan päällä on kuitenkin kätevästi kiinnitettynä erillinen pieni lapio, jolla jälkisiivous kannattaa tehdä. Kidan alapuolella on paikat myös kahdelle varamurtopultille.

    Nielun päällä on paikka pienelle lapiolle. Avonaisen syöksytorven vuoksi linko ja kuljettaja ovat nopeasti täysin lumessa. Tukkeentumista ei kuitenkaan esiintynyt.
    Nielun päällä on paikka pienelle lapiolle. Avonaisen syöksytorven vuoksi linko ja kuljettaja ovat nopeasti täysin lumessa. Tukkeentumista ei kuitenkaan esiintynyt.  Kuva: Arto Turpeinen

    Testilinkoon oli asennettu nielun alle eräänlaiset liukupalat, joiden korkeutta saa säädettyä pultteja löysäämällä. Myös kahvojen korkeutta saa säädettyä siipimuttereiden auttamana. Testiasetuksia olisi ollut syytä muuttaa, sillä aivan puhdasta jälkeä ei polanteisella pihatiellä syntynyt. Hangessa mentiin kuitenkin nurmikkoa raapien. Myös pinttyneempi liittymän lumivalli poistui, mutta jonkinlaiset ketjut olisivat tarpeen, sillä hankalammissa kohdissa ilmeni pitovaikeuksia.

    Akunkesto riippuu käytöstä

    Tarkan akunkeston määrittäminen on mahdotonta, sillä olosuhteet ja käyttötapa vaikuttavat virran riittävyyteen suuresti. Valmistajan kertoo viitteellisiä arvoja, joiden mukaan kahdella 2,5:n ampeeritunnin akulla saavutetaan noin 14 minuutin toiminta-aika, mutta järeimmillä 12 Ah:n akuilla päästään 57 minuuttiin.

    Testilingossa oli kaksi 7,5 Ah:n akkua. Virran riittävyys riippui todella paljon olosuhteista. Normaalia parin sentin kevyttä pakkaslunta lingottaessa potkua riitti peräti 51 minuuttia, kun pakkasta oli neljä celsiusastetta. Lämpötilan laskettua lukemiin -16 saavutettiin lähes samoissa olosuhteissa 33 minuutin toiminta-aika.

    Kovimmassa kokeessa lingottiin käytävää noin 30 cm paksuun hankeen, jolloin heittosiivikon pyörintänopeus oli suurimmillaan. Pakkasta oli noin 15 astetta. Menovirtaa riitti 22 minuutin ajaksi. Normaalille omakotiasujalle virtaa siis riittää helposti pihojen ja ajoteiden putsaamiseen. 7,5 Ah:n akku latautui täyteen noin 59 minuutissa.

    Aivan hiljainen ei akkulinko ei kuitenkaan ole, sillä korvantasolta mitattuna desibelit nousivat syöttöruuvin pyörimisen myötä 77 desibelin tasolle. Naapuruston polttomoottorilinkoihin verrattuna melutaso on taajuudeltaan kuitenkin miellyttävän erilainen ja selvästi pienempi.

    Kokonaisuudessaan linko oli positiivinen kokemus. Ainakin äveriäämmälle asukille kokonaisuus on todella toimiva. Hintalappu kuitenkin rajoittaa ostohalukkuutta. Pelkän rungon hinta on 1750 euroa sisältäen arvonlisäveron. Lisää hintaa tulee akuista. Kuuden ampeeritunnin akut maksavat 398 euroa kappale. Suurimman 12 ampeeritunnin akun hinta on 787 euroa. Lompsaa saa siis kaivaa, mutta linko sinänsä on mainio. Pienilläkin akuilla omakotitaloasujan piha putsaantuu helposti.

    KIITÄMME & MOITIMME:

    + Tehokkuus

    + Akunkesto keveissä olosuhteissa

    + Ajovalot

    – Hinta akkupaketteineen

    – Lunta tuiskuaa ympäri linkoa

    – Veto-ominaisuus vaatii totuttelua

    Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje