Intermat 2015 -näyttelyssä erikoisuudet esillä

Intermat-näyttelyssä oli esillä myös Suomessa hieman harvinaisempia laitteita ja koneita. Osa näistä tuskin koskaan saapuu kotimaan markkinoille, mutta muutamille saattaisi olla kysyntää myös pohjolan konemiesten keskuudessa. Ohessa muutamia esillä olleita erikoisuuksia sekä isoilta että hieman pienemmiltä valmistajilta.
Useat näytteilleasettajat olivat järjestäneet osastoilleen erilaisia kilpailutehtäviä, joihin näyttelykävijät saattoivat osallistua. Volvo CE markkinoi ulkoalueellaan Italiassa myöhemmin tänä kesänä järjestettävää Make Your Mark -kuljettajakilpailua tällä ohjaustaitotehtävällä. Teräslevyyn kiinnitetty pultti liikkui urassa vain silloin, kun sitä riiputti täysin suorassa asennossa. Kaivinkone on Volvo ECR25D. (JL)
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Böcker valmistaa tikapuita muistuttavia tavarahissejä. Simply HD 21 / 1-5 pystyy nostamaan 250 kiloa jopa yli 20 metrin korkeuteen. Laitteen jarruton kokonaismassa on ainoastaan 750 kiloa, joten siirto onnistuu henkilöautolla.  Simplyä käytetään joko 2,6 kilowatin sähkömoottorilla tai 5,5 hevosvoiman polttomoottorilla. Työskennelläkseen vehje vaatii 4,6 neliömetrin alan. Mallistosta löytyy myös tikapuihin liitettäviä, vaijerivälitteisiä kiipijöitä, joilla 250 kilon taakka nousee 20 metriin, vaikka voimayksikkö painaa vain 54 kiloa. (AT)
Böcker valmistaa tikapuita muistuttavia tavarahissejä. Simply HD 21 / 1-5 pystyy nostamaan 250 kiloa jopa yli 20 metrin korkeuteen. Laitteen jarruton kokonaismassa on ainoastaan 750 kiloa, joten siirto onnistuu henkilöautolla. Simplyä käytetään joko 2,6 kilowatin sähkömoottorilla tai 5,5 hevosvoiman polttomoottorilla. Työskennelläkseen vehje vaatii 4,6 neliömetrin alan. Mallistosta löytyy myös tikapuihin liitettäviä, vaijerivälitteisiä kiipijöitä, joilla 250 kilon taakka nousee 20 metriin, vaikka voimayksikkö painaa vain 54 kiloa. (AT)
Pachom varoitusjärjestelmä kertoo estävänsä miehen ja koneen yhteentörmäykset mm. rakennustyömailla, varastoissa ja rautateillä. Käytännössä työntekijällä käyttää tyylikästä rannekelloa, joka hälyttää esim. työkoneen tai nosturissa kiikkuvan kontin lähestymisestä. Alueella liikkuviin laitteisiin on asennettu hälytysyksikkö, joka kommunikoi henkilökohtaisten kellojen kanssa. Valitettavasti sporttisen näköisen kellon patterinkestoksi ilmoitetaan ainoastaan noin 30 tuntia, joten ympärivuorokautiseen käyttöön siitä ei ole. (AT)
Pachom varoitusjärjestelmä kertoo estävänsä miehen ja koneen yhteentörmäykset mm. rakennustyömailla, varastoissa ja rautateillä. Käytännössä työntekijällä käyttää tyylikästä rannekelloa, joka hälyttää esim. työkoneen tai nosturissa kiikkuvan kontin lähestymisestä. Alueella liikkuviin laitteisiin on asennettu hälytysyksikkö, joka kommunikoi henkilökohtaisten kellojen kanssa. Valitettavasti sporttisen näköisen kellon patterinkestoksi ilmoitetaan ainoastaan noin 30 tuntia, joten ympärivuorokautiseen käyttöön siitä ei ole. (AT)
Bagela asfaltinkierrätyskoneet kykenevät uudelleen käsittelemään enimmillään 10 tonnia asfalttia, mutta lopputulos riippuu toki olosuhteista. Pienimmän BA400-mallin kapasiteetiksi ilmoitetaan neljä tonnia tunnissa. Käytännössä siis pinnasta kuoritusta asfaltista sulatetaan uutta pinnoitetta. Valmistajan mukaan tonni uutta asfalttia tarvitsee kuusi litraa polttoainetta. Itse laite painaa hieman alle 2000 kiloa. (AT)
Bagela asfaltinkierrätyskoneet kykenevät uudelleen käsittelemään enimmillään 10 tonnia asfalttia, mutta lopputulos riippuu toki olosuhteista. Pienimmän BA400-mallin kapasiteetiksi ilmoitetaan neljä tonnia tunnissa. Käytännössä siis pinnasta kuoritusta asfaltista sulatetaan uutta pinnoitetta. Valmistajan mukaan tonni uutta asfalttia tarvitsee kuusi litraa polttoainetta. Itse laite painaa hieman alle 2000 kiloa. (AT)
Italialainen materiaalinkäsittelykoneisiin erikoistunut Solmec esitteli akkukäyttöistä EXP50ZE-konettaan. 13,8 tonnia painavan pyöräalustaisen suorituskyvyn kerrotaan vastaavan perinteistä sisarmallia. Koneen vastapainoon on sijoitettu kaksi ryhmää 80 voltin ja 930 Ah:n akkuja. Akkujen kestoksi ja latausajaksi ilmoitetaan 8 tuntia ilman suorituskyvyn heikkenemistä. Mikäli halutaan työskennellä yli 8 tunnin päiviä, voidaan akut vaihtaa täysiin trukilla nostamalla. Sähkömoottorin teho on 28 kW ja hydrauliikan tuotto 100 l/min. (AT)
Italialainen materiaalinkäsittelykoneisiin erikoistunut Solmec esitteli akkukäyttöistä EXP50ZE-konettaan. 13,8 tonnia painavan pyöräalustaisen suorituskyvyn kerrotaan vastaavan perinteistä sisarmallia. Koneen vastapainoon on sijoitettu kaksi ryhmää 80 voltin ja 930 Ah:n akkuja. Akkujen kestoksi ja latausajaksi ilmoitetaan 8 tuntia ilman suorituskyvyn heikkenemistä. Mikäli halutaan työskennellä yli 8 tunnin päiviä, voidaan akut vaihtaa täysiin trukilla nostamalla. Sähkömoottorin teho on 28 kW ja hydrauliikan tuotto 100 l/min. (AT)
Ranskalainen CDO Innov valmistaa erilaisiin olosuhteisiin suunnattuja työkalunkantajia. Erityisesti vesikasvillisuuden leikkaamisen suunnattu BPH-13 veneen työpaino on 3600 kiloa ja moottoriteho 130 hevosvoimaa. Syväykseksi ilmoitetaan 35 cm. Taustalla liukuohjattu telatraktori, joita on yhtiö valmistaa neljää eri kokoa. Erittäin pienen pintapaineen omaavia laitteita käytetään esim. pehmeiden alueiden lannoituksissa ja ruiskutuksissa yms. Yhtiö valmistaa myös amfibioajoneuvoja. (AT)
Ranskalainen CDO Innov valmistaa erilaisiin olosuhteisiin suunnattuja työkalunkantajia. Erityisesti vesikasvillisuuden leikkaamisen suunnattu BPH-13 veneen työpaino on 3600 kiloa ja moottoriteho 130 hevosvoimaa. Syväykseksi ilmoitetaan 35 cm. Taustalla liukuohjattu telatraktori, joita on yhtiö valmistaa neljää eri kokoa. Erittäin pienen pintapaineen omaavia laitteita käytetään esim. pehmeiden alueiden lannoituksissa ja ruiskutuksissa yms. Yhtiö valmistaa myös amfibioajoneuvoja. (AT)
Extramate on sähkökäyttöinen ”seisomakuormain”, joka kykenee käsittelemään 300 kilon taakkoja. Akkuvaihtoehtoja on kaksi: 85 tai 150 Ah, jotka latautuvat noin viidessä tunnissa. Kauhan maksiminostokorkeus on 50 cm, mutta saatavilla on myös trukkimasto korkeampia nostoja varten. Extramateen on kauhojen lisäksi saatavilla monia työlaitteita, kuten lumiauroja, leikkureita ja pihtejä. Valmistajan mukaan maksimitaakalla laite kykenee nousemaan 17 % mäkiä. Lisätietoja: www.extramate.net. (AT)
Extramate on sähkökäyttöinen ”seisomakuormain”, joka kykenee käsittelemään 300 kilon taakkoja. Akkuvaihtoehtoja on kaksi: 85 tai 150 Ah, jotka latautuvat noin viidessä tunnissa. Kauhan maksiminostokorkeus on 50 cm, mutta saatavilla on myös trukkimasto korkeampia nostoja varten. Extramateen on kauhojen lisäksi saatavilla monia työlaitteita, kuten lumiauroja, leikkureita ja pihtejä. Valmistajan mukaan maksimitaakalla laite kykenee nousemaan 17 % mäkiä. Lisätietoja: www.extramate.net. (AT)
Laser Grader on maailman pienin kolmiakselinen tiehöylä. Painoa englantilaisvalmisteisella laitteella on 1500 kiloa, jota kiidättää Kubotan 22,5 hevosvoimainen moottori. Puskulevyn leveys on 1,52 metriä. Laserohjauksen ansiosta tasaustarkkuus on jopa + /- 3 mm. Pikku-höylää käytetään esim. urheilukentillä, ratsastusmaneeseissa sekä keskeneräisten rakennusten sisällä tapahtuvassa murskepintojen tasauksessa. (AT)
Laser Grader on maailman pienin kolmiakselinen tiehöylä. Painoa englantilaisvalmisteisella laitteella on 1500 kiloa, jota kiidättää Kubotan 22,5 hevosvoimainen moottori. Puskulevyn leveys on 1,52 metriä. Laserohjauksen ansiosta tasaustarkkuus on jopa + /- 3 mm. Pikku-höylää käytetään esim. urheilukentillä, ratsastusmaneeseissa sekä keskeneräisten rakennusten sisällä tapahtuvassa murskepintojen tasauksessa. (AT)
Unimecitalia valmistaa betonityövälineitä kuljetuskärryistä sekoituslaitteisiin. FG4XA on 193 kg painava pieni betonimylly, jota voi vetää vaikka henkilöautolla. Laitteessa on irrotettava vetoaisa ja valopalkki. Rummun tilavuus on 352 litraa. Takana näkyy yrityksen valikoimiin kuuluva tela-alustainen itselastaava 350 litran betonimylly. Voimanlähteenä on joko 13 hv:n bensiinimoottori tai 10 hv:n diesel. (JL)
Unimecitalia valmistaa betonityövälineitä kuljetuskärryistä sekoituslaitteisiin. FG4XA on 193 kg painava pieni betonimylly, jota voi vetää vaikka henkilöautolla. Laitteessa on irrotettava vetoaisa ja valopalkki. Rummun tilavuus on 352 litraa. Takana näkyy yrityksen valikoimiin kuuluva tela-alustainen itselastaava 350 litran betonimylly. Voimanlähteenä on joko 13 hv:n bensiinimoottori tai 10 hv:n diesel. (JL)
Esillä oli useita ainoastaan katukiveyksien asentamiseen suunnattuja laitteita. Eurotransposen versiolla kivet  voidaan kantaa kuormalavalla, asennus tapahtuu erillisellä puomilla. Imuperiaatteella toimiva laite kykenee käsittelemään 300 kilon painoisia kiviä. Koko paketti painaa 5200 kiloa ja on toimii Kubotan 57 hevosvoimaisella moottorilla. (AT)
Esillä oli useita ainoastaan katukiveyksien asentamiseen suunnattuja laitteita. Eurotransposen versiolla kivet voidaan kantaa kuormalavalla, asennus tapahtuu erillisellä puomilla. Imuperiaatteella toimiva laite kykenee käsittelemään 300 kilon painoisia kiviä. Koko paketti painaa 5200 kiloa ja on toimii Kubotan 57 hevosvoimaisella moottorilla. (AT)
Intermatin ehdottomasti suurimmat koneet olivat kaksi Kobelcon G-sarjan telanosturia. Näistä suuremman CKE2500G:n nostokyky on 250 tonnimetriä 4,6 metrin etäisyydellä ja omapaino 217 tonnia. Maksimi työskentelysäde on 84 metriä. G-sarjassa on siirrytty täysin hydrauliseen ohjausjärjestelmään, jonka kerrotaan olevan käyttövarma ja pitkäikäinen myös hapettavissa olosuhteissa kuten meri-ilmastossa. (JL)
Intermatin ehdottomasti suurimmat koneet olivat kaksi Kobelcon G-sarjan telanosturia. Näistä suuremman CKE2500G:n nostokyky on 250 tonnimetriä 4,6 metrin etäisyydellä ja omapaino 217 tonnia. Maksimi työskentelysäde on 84 metriä. G-sarjassa on siirrytty täysin hydrauliseen ohjausjärjestelmään, jonka kerrotaan olevan käyttövarma ja pitkäikäinen myös hapettavissa olosuhteissa kuten meri-ilmastossa. (JL)
Mecalac palkittiin tänä vuonna Intermat-messuorganisaation puolesta peräti kahdella palkinnolla. Mecalacin uusi M-pikakiinnike sai hopeaa työlaite innovaatioiden sarjassa ja sen lisäksi Mecalac 8MCR RR -ratakaivinkone oli nostettu kuuden muun koneen kanssa esimerkiksi erityismaininnan arvoisesta uudesta mallista. Koneen ajo kiskoilla on helppoa, sillä liikkuminen tapahtuu hydrostaattisesti ja jokaisessa pyörässä on oma hydraulimoottori. (JL)
Mecalac palkittiin tänä vuonna Intermat-messuorganisaation puolesta peräti kahdella palkinnolla. Mecalacin uusi M-pikakiinnike sai hopeaa työlaite innovaatioiden sarjassa ja sen lisäksi Mecalac 8MCR RR -ratakaivinkone oli nostettu kuuden muun koneen kanssa esimerkiksi erityismaininnan arvoisesta uudesta mallista. Koneen ajo kiskoilla on helppoa, sillä liikkuminen tapahtuu hydrostaattisesti ja jokaisessa pyörässä on oma hydraulimoottori. (JL)
Työmaiden tarpeisiin suunniteltuja erikoiskontteja oli pinossa Containexin osastolla. Yritys valmistaa työmaatilojen lisäksi lukemattomia erityyppisiä kontteihin perustuvia työ-, toimisto- ja myymälätiloja. Pinon alimmaisena olevassa toimisto-varastotilassa on pariovet molemmissa päädyissä sekä henkilöovi ja ikkuna yhdellä sivustalla. Hinta oli ainoastaan noin 2 500 euroa. (JL)
Työmaiden tarpeisiin suunniteltuja erikoiskontteja oli pinossa Containexin osastolla. Yritys valmistaa työmaatilojen lisäksi lukemattomia erityyppisiä kontteihin perustuvia työ-, toimisto- ja myymälätiloja. Pinon alimmaisena olevassa toimisto-varastotilassa on pariovet molemmissa päädyissä sekä henkilöovi ja ikkuna yhdellä sivustalla. Hinta oli ainoastaan noin 2 500 euroa. (JL)
Plaissance Eguipmentin päätuotteena ovat tela- ja pyöräalustaiset pellonraivausjyrsimet ja siinä tuoteryhmässä yrityksellä on merkittävä markkinaosuus. Galortrax 400 on 410 hv:n kone, jota pääasiassa käytetään umpeenkasvaneiden maiden palauttamiseksi viljelykelpoisiksi. Koneen rakenne vaikutti kiitettävän funktionaaliselta ja järkevältä. (JL)
Plaissance Eguipmentin päätuotteena ovat tela- ja pyöräalustaiset pellonraivausjyrsimet ja siinä tuoteryhmässä yrityksellä on merkittävä markkinaosuus. Galortrax 400 on 410 hv:n kone, jota pääasiassa käytetään umpeenkasvaneiden maiden palauttamiseksi viljelykelpoisiksi. Koneen rakenne vaikutti kiitettävän funktionaaliselta ja järkevältä. (JL)
Telapuskukoneistaan tunnettu kiinalainen Shantui haluaa tosissaan Euroopan markkinoille. Yritys on panostanut näkyvyyteen sekä alan lehdissä että messuilla. Shantuin messuosasto Intermatissa oli vähintäänkin riittävän kokoinen. (JL)
Telapuskukoneistaan tunnettu kiinalainen Shantui haluaa tosissaan Euroopan markkinoille. Yritys on panostanut näkyvyyteen sekä alan lehdissä että messuilla. Shantuin messuosasto Intermatissa oli vähintäänkin riittävän kokoinen. (JL)
Muovikomposiittinen kaivantosillan elementti on mitoiltaan 1 500 x 500 mm  ja se riittää 70-senttiselle kaivannolle. Kantavuus on mitoitettu siten, että suurin akselipaino on 12 tonnia. Levy painaa vain 44 kg, joten sen siirtämiseen riittää kaksi työntekijää.  Valmistaja on Oxford Plastic Systems. (JL)
Muovikomposiittinen kaivantosillan elementti on mitoiltaan 1 500 x 500 mm ja se riittää 70-senttiselle kaivannolle. Kantavuus on mitoitettu siten, että suurin akselipaino on 12 tonnia. Levy painaa vain 44 kg, joten sen siirtämiseen riittää kaksi työntekijää. Valmistaja on Oxford Plastic Systems. (JL)
Mustang 2100RT oli Intermatissa esillä Manitoun osastolla. Mustang-pienkuormaimien valmistus tapahtuu USA:ssa, mutta varsinaisesti merkki on osa ranskalaista Manitouta. Asiaan antaa oman mausteensa se seikka, että Mustang tuotemerkkinä kilpailee Gehlin kanssa, joka myös on Manitoun omistuksessa. (JL)
Mustang 2100RT oli Intermatissa esillä Manitoun osastolla. Mustang-pienkuormaimien valmistus tapahtuu USA:ssa, mutta varsinaisesti merkki on osa ranskalaista Manitouta. Asiaan antaa oman mausteensa se seikka, että Mustang tuotemerkkinä kilpailee Gehlin kanssa, joka myös on Manitoun omistuksessa. (JL)
Dressta valmistaa suuria pyöräkuormaimia ja puskukoneita. Se on nykyisin osa kiinalaista LiuGongia. Tehdas sijaitsee edelleen Puolassa, minne tuotanto siirtyi USA:sta Huta Stalova Wolan ostettua Dresserin puskukone- ja pyöräkuormaintuotannon vuonna 2005. Dresser puolestaan oli hankkinut nämä mallit International Harvesterilta sen jouduttua 80-luvulla talousvaikeuksiin. Suurin malli on nykyisin TD-25R. (JL)
Dressta valmistaa suuria pyöräkuormaimia ja puskukoneita. Se on nykyisin osa kiinalaista LiuGongia. Tehdas sijaitsee edelleen Puolassa, minne tuotanto siirtyi USA:sta Huta Stalova Wolan ostettua Dresserin puskukone- ja pyöräkuormaintuotannon vuonna 2005. Dresser puolestaan oli hankkinut nämä mallit International Harvesterilta sen jouduttua 80-luvulla talousvaikeuksiin. Suurin malli on nykyisin TD-25R. (JL)
Bridgestone oli tuonut Pariisiin vetonaulaksi maailman suurimman vyörenkaan, yli 4 metriä korkean kaivosautojen VRF-renkaan. Varsinaisesti Bridgestonen tavoitteena oli tehdä tunnetuksi sekä Total Tyre Life -pinnoituskonseptia että Total Tyre Care -rengashallintajärjestelmää, jolla työkonerenkaisiin liittyvät huolto- ja valvontatehtävät voi ulkoistaa Bridgestonen asiantuntijoille. (JL)
Bridgestone oli tuonut Pariisiin vetonaulaksi maailman suurimman vyörenkaan, yli 4 metriä korkean kaivosautojen VRF-renkaan. Varsinaisesti Bridgestonen tavoitteena oli tehdä tunnetuksi sekä Total Tyre Life -pinnoituskonseptia että Total Tyre Care -rengashallintajärjestelmää, jolla työkonerenkaisiin liittyvät huolto- ja valvontatehtävät voi ulkoistaa Bridgestonen asiantuntijoille. (JL)

Avaa artikkelin PDF