
Lisää vauhtia pienemmillä paineilla






Renkaiden kehitystahti jatkuu vahvana. Valmistajat pyrkivät erilaisilla teknisillä ratkaisuilla lisäämään renkaiden kantopinta-alaa ja samalla alentamaan tarvittavaa rengaspainetta kantavuudesta ja vauhdista tinkimättä.
Tavanomaista alhaisemman käyttöpaineen sallivat IF- ja VF-luokitellut renkaat yleistyivät ensin korjuukoneissa ja perävaunuissa, mutta nyt myös traktoreissa. Lähes kaikki uudet traktoreihin ja työkoneisiin tarkoitetut renkaat täyttävät D-nopeusluokituksen (65 km/h) vaatimukset.
Traktorin kokojen ja 60 km/h ajonopeuden yleistyminen kasvattavat tietysti renkaiden kokoluokkaa. Toisaalta myös maantieominaisuuksien merkitys kasvaa ja ensi sijassa tiekäyttöön suunniteltujen renkaiden merkitys kasvaa. Suomessa renkaiden talviominaisuudet ovat edelleen tärkeä valintaperuste.
Renkaiden kestävyys kivisessä maastossa ja metsässä heikkenee lähes samaa tahtia kuin niiden pelto-ominaisuudet paranevat. Siksi muutamat valmistajat kehittävät ilmatonta rengasta liukuohjattuihin kuormaimiin tai jopa golf-kärryihin, potentiaalisin asiakasryhmä lienee kuitenkin sotilaskäyttöön tarkoitetut mönkijät.
Uolevi Oristo
Osaston luetuimmat
- Powerliftillä työskentelevän Anu Virtasen intohimona on nostaminen – ”Jos voittaisin lotossa, kotipihani olisi täynnä kurottajia”
- Stihl kehittää lähivuosina uusia akkulaitteita ja latausinfraa – myöskään polttomoottorilaitteita ei ole unohdettu
- Valtran Suolahden tehtaalla tuotantoa kehitetään portaittain, jotta tuotantomääriä saadaan kasvatettua – yhden traktorin valmistusaika on noin kahdeksan tuntia
- Maxpossa oli laitteita moneen tarkoitukseen – lisää Maxpo-uutuuksia esittelyssä
- Herlevi Pulling Team: Uutta vetovoimaa radalle
- Koneurakointi Karvola on urakoinnin monialayritys – ELY:n teitä ajetaan Haapavedelle saakka
- Vuorenmaa Yhtiöt Oy 60 vuotta – laakereista teollisuuden komponentteihin