
Valmistajat esittelivät erilaisia akkupaketteja Agritechnicassa – etävalvontatoiminnot ovat osa nykytekniikkaa
Kaikilta suurilta kone- ja moottorivalmistajilta oli Agritechnicassa näytteillä oma akkupaketti.
John Deere pääsi mukaan akkupakettivalmistukseen hankkimalla itävaltalaisen Kreisel Electricin osake-enemmistön. Valmistaja näkee jo lähitulevaisuudessa mahdollisuuksia pienten maataloustraktoreiden ja maarakennuskoneiden sekä puutarhakoneiden sähköistymisessä. Kuva: Tapio VesterinenLitiumakkuja Agritechicassa esittelivät sähkövoimansiirtoon erikoistuneiden – usein melko pienien ja nuorten – yritysten ohella perinteiset kone- ja dieselmoottorivalmistajat. Tietysti viimeksi mainitut eivät todennäköisesti ole itse tehneet akustonsa tuotekehitystä. Esimerkiksi AGCO:n taholta kerrottiin, että Fendt eVariossa käytetyn akuston suunnittelu ja valmistus oli ostettu saksalaiselta akkuhin ja elektronisiin laitteisiin erikoistuneelta BMZ Groupilta.
Akustot vaativat aina toimintaa ohjaavan järjestelmän ja sen rooli näytti muodostuvan yhä laajemmaksi. Järjestelmään liitettävällä etävalvonnalla valmistaja pystyy havainnoimaan akun käyttöä ja sekä käyttöolosuhteita akun koko elinkaaren ajan mukaan lukien sen kierrättäminen elinkaaren päättyessä.
Caterpillarin esittelemään työkoneakkuun oli rakennettu etävalvontatoiminnot, joilla valmistaja voi valvoa sen latausta ja varaustilaa läpi koko käyttöiän. Valvontajärjestelmä pystyy tarkkailemaan kunkin yksittäisen moduulin tilaa ja niitä pystytään tarvittaessa valmistajan toimesta uusimaan. Siirtäminen toiseen koneeseen on mahdollista, mutta se edellyttää, että tieto asiasta ladataan akun ohjausjärjestelmään.
Caterpillarilta myös korostettiin, että he ymmärtävät niitä olosuhteita, joissa koneilla tosielämässä työskennellään ja siksi akkupaketti on tehty kestämään pölyä, kosteutta, iskuja sekä hankalia lämpötiloja.
Caterpillarilta kerrottiin, että yritys on suunnitellut oman litium-akkupaketin päämääränään pienentää akkukäyttöisten koneiden elinkaarikustannuksia. Siksi akkupaketin rakenne ja siihen tehty ohjelmisto mahdollistavat helpon irrotettavuuden, uudelleenkäyttämisen toisessa koneessa sekä kierrätettävyyden. Pakettia tullaan tekemään 48, 300 ja 600 voltin versioina. Ensin mainittu painaa 265 kg ja kaksi jälkimmäistä noin 500 kg. Kuva: Jussi Laukkanen
Agco on valinnut akkuteknologiakumppanikseen BMZ:n. Kansainvälisellä yrityksellä on 25 vuoden kokemus akkujen valmistuksesta. Kuvan akkua käytetään Sustainable TOTY -palkinnon voittaneessa Fendt e107V Vario -traktorissa. Kuva: Tapio Vesterinen
MAN:in litiumioni-akkupaketti käyttää NMC-teknologiaa. Se varastoi tehoa 80/89 kWh joko 450 tai 780 voltin jännitteellä. Painoa paketilla on noin 620 kg. Kuva: Jussi LaukkanenJoko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat