Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Vieremän liukasliikkeiset kiihdytyskilpailut

Vieremäen talvitapahtuma uhkasi muuttua jääratakilpailusta uintireissuksi.
Tämä Valmet oli vahva ennakkosuosikki, mutta vasta kilpailua edeltäneenä yönä tehty turboasennus kaipasi vielä pientä säätöä. Vieremällä käytetyt kisaviritykset riittivät vain jumbosijoille, mutta tulevaisuudessa tämä kone tulee olemaan vahva haastaja.
Tämä Valmet oli vahva ennakkosuosikki, mutta vasta kilpailua edeltäneenä yönä tehty turboasennus kaipasi vielä pientä säätöä. Vieremällä käytetyt kisaviritykset riittivät vain jumbosijoille, mutta tulevaisuudessa tämä kone tulee olemaan vahva haastaja. 
Jani Juntusen Valmet 565 selvisi uudempien traktoreiden mittelöissä kakkoseksi, neljännelle sijalle ylsi Arto Kopelin ohjustama International. Järvenpuoleisella radalla saatiin aina paremmat tulokset, vaikka jää näytti siinä tismalleen yhtä liukkaalta kuin rannanpuoleisellakin kaistalla. Parempaan pitoon saattoi olla syynä eri suuntaan tehty auraus.
Jani Juntusen Valmet 565 selvisi uudempien traktoreiden mittelöissä kakkoseksi, neljännelle sijalle ylsi Arto Kopelin ohjustama International. Järvenpuoleisella radalla saatiin aina paremmat tulokset, vaikka jää näytti siinä tismalleen yhtä liukkaalta kuin rannanpuoleisellakin kaistalla. Parempaan pitoon saattoi olla syynä eri suuntaan tehty auraus. 
Kaikkein tyylikkäimmin maaliin tuli Erkki Revon Xingtai 120, ei vaarallisen näköisiä sivuluisuja eikä muitakaan temppuiluja, vaan vakaata eteenpäin menoa. 1-sylinterisen Xingtain huippunopeus ei ole suurensuuri, mutta sikäli kovaa oli meno, että taakse jäi jopa yksi täysikokoinen 70-luvun traktori.
Kaikkein tyylikkäimmin maaliin tuli Erkki Revon Xingtai 120, ei vaarallisen näköisiä sivuluisuja eikä muitakaan temppuiluja, vaan vakaata eteenpäin menoa. 1-sylinterisen Xingtain huippunopeus ei ole suurensuuri, mutta sikäli kovaa oli meno, että taakse jäi jopa yksi täysikokoinen 70-luvun traktori. 

Vieremäläinen moottorikerho MK2001 ry. on jo kuusi kertaa järjestänyt traktoreiden kiihdytyskilpailut, kisapaikkana on joka kerran ollut Palosenjärven jää ja ajankohta maaliskuun alkupuoli. Kilpailuluokkia on tähän saakka ollut kolme, eli ennen vuotta-65 tehdyt traktorit, vm. ‑65 ja nuoremmat traktorit, sekä avoin sarja, jossa ovat voineet kilpailla uudet nelivedot.

 

Lämmennyt ilmasto pääsi tänä vuonna vaikuttamaan tapahtumaan, sillä 9. maaliskuuta toteutuneesta kisasta piti jättää pois uusien traktoreiden sarja heikon jäätilanteen takia. Mahdollisimman lähelle rantaa sijoitettu ja suurella vaivalla jäädytetty rata kesti hyvin pienempiä koneita, jäätä kun oli mittauksien mukaan pohjaan asti.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Suurien traktoreiden pois jääminen vaikutti hieman osallistujamääriin: parhaimmillaan kilpailussa on ollut 60 osallistujaa, nyt vanhempien traktoreiden sarjassa kaasutteli 8 konetta, uudemmassa 12. Hitaampien koneiden ja vaivalloisten ratajärjestelyjen takia nyt kilpailtiin 90-metrisellä radalla, joka kyllä riitti hyvin paremmuusjärjestyksen selvittämiseen.

Tasainen kilpailu

Kisa oli selkeä pudotuspeli, eli kaksi traktoria ajoi vuoroin kummallakin radalla ja paremman yhteisajan saanut pääsi jatkoon. Lopulliseen sijoitukseen eivät vaikuttaneet alkuerien ajat, vaan finaalissa kilpakumppanista saatu voitto. Radoista järvenpuoleinen oli selvästi pitävämpi, tämän takia oli päädytty kahteen suoritukseen. Lyhennetyllä radalla ei ennättänyt tulla kovin suuria eroja, parin viritetymmän koneen etumatka olisi ollut huomattavasti selvempi autokisoissa käytetyllä neljännesmailin matkalla. Ihan hyvään traktorivauhtiin jotkut pääsivät nytkin, joutuisin kone kiidätteli 90 metrin taipaleen alle 13 sekunnissa, mikä tarkoittaa n. 25 km:n keskinopeutta. Kun otetaan huomioon seisova lähtö, niin loppumetreillä vauhti on ollut ihan kiitettävää vanhalle traktorille.

Liukkaalla jäällä ilman liukuesteitä porhaltavat traktorit ottivat tietenkin sivuluisuja, mutta kokeneet kuljettajat selvisivät kiperistä paikoista eikä vaarallisia tilanteita päässyt syntymään. Maaliviivalta alkaneet jarrutukset olivat pitkiä, mutta avointa jäätä riitti.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Palosenjärvellä oli tarkoitus järjestää myös oma kiihdytyskilpansa ennen vuotta ‑80 tehdyille mopoille, mutta koska osanottajia ei ilmaantunut, tyydyttiin Tunturi Sportilla ja Raisulla tehtyyn näytöskiihdytykseen. Ennakkotietojen mukaan ohjelmassa piti olla myös pitkänastaisten speedway-pyörien näytösajo, mutta jäätilanteen takia siitäkin piti luopua. Lyhyellä radalla näytöstä ei voitu antaa ja pitkällä radalla oli puoleen sääreen asti vettä.

Väliaikaviihdykkeeksi oli mönkkäriajelua lapsille, moottorikelkkakyytiä sekä pyöritystä napakelkassa eli hoijakassa. Mantereen puolella saattoi mittauttaa traktorinsa tehot virallisella jarrudynamometrillä. Vieremän kisasta jäi hyvä maku suuhun, niin kuin jäi Tapanin pihvaamasta kahvistakin. Itse kilpailu oli rento, jollaiseksi se oli tarkoitettukin. Jokainen kilpailija tietysti painoi kaasua minkä kykeni, mutta tuskin sentään verenmaku suussa. Useammalle tärkeintä oli jalo osallistuminen, jos kohta palkintopokaalitkin olivat komeita. Jos jollakin on intoa kokeilla traktorinsa kiihtyvyyttä kovassa seurassa, niin ensitalvena se taas onnistuu, tietoa saa vaikka nettiosoitteessa www.mk2001.net, tai puhelimitse Seppo Rönköltä 040-5151 362.

Lisäkuvat kisasta ja tulokset löytyvät Koneviestin nettisivuilta.

Avaa artikkelin PDF