Perävaunu- ja nosturivalmistaja AS Fors MW - Farman & Bigabin koti

Metsäperävaunumarkkinoilla on vahvasti esillä merkki Farma. Sen valmistaja AS Fors MW on mielenkiintoinen yhdistelmä Viroa ja Ruotsia. Sama yritys on mukana myös koukkulavavaunuvalmistuksessa Bigab-tuotemerkillä.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
AS Fors MW:n tehtaat sijaitsevat Viron Sauessa, Pärnuntien varrella, 20 km Tallinnasta. Napakka tehdas tuottaa markkinoille Farma-metsäperävaunuja ja Bigab-koukkulavavaunuja. Yritys on vahva esimerkiksi Euroopan markkinoilla.
AS Fors MW:n tehtaat sijaitsevat Viron Sauessa, Pärnuntien varrella, 20 km Tallinnasta. Napakka tehdas tuottaa markkinoille Farma-metsäperävaunuja ja Bigab-koukkulavavaunuja. Yritys on vahva esimerkiksi Euroopan markkinoilla.
Farman metsäperävaunumallisto on laaja. Perusvaunuja on kaikkiaan 18, erilaisia nostureita 12. Vaunuja on saatavana ilman vetoa sekä hydraulisella rullavedolla. Lisäksi Black-Bruin-napamoottoriveto on saatavilla T14-vaunumalliin.
Farman metsäperävaunumallisto on laaja. Perusvaunuja on kaikkiaan 18, erilaisia nostureita 12. Vaunuja on saatavana ilman vetoa sekä hydraulisella rullavedolla. Lisäksi Black-Bruin-napamoottoriveto on saatavilla T14-vaunumalliin.
Järeämmissä Farman vaunumalleissa on runkorakenne toteutettu kahdeksankulmaisella kotelopalkilla, jossa teli ja pankot ovat pulttikiinnitteisesti.
Järeämmissä Farman vaunumalleissa on runkorakenne toteutettu kahdeksankulmaisella kotelopalkilla, jossa teli ja pankot ovat pulttikiinnitteisesti.
Bigabin 12-mallia sisältävän malliston lippulaiva on 15-19-koukkulavavaunu. 15 tarkoittaa kuormakapasiteettia, 19 yhdistelmän kokonaispainoa. 15-19-vaunun rakenne mahdollistaa eri pituisten lavojen käytön teleskooppisen kippirungon ansiosta. Vaunuihin on saatavissa runsaasti erilaisia hydrauliikan optioita. Kuvan vaunu on varustettu sähköisellä vaihtoventtiilistöllä ja se ei vaadi traktorilta kuin yhden kaksitoimisen ulosoton.
Bigabin 12-mallia sisältävän malliston lippulaiva on 15-19-koukkulavavaunu. 15 tarkoittaa kuormakapasiteettia, 19 yhdistelmän kokonaispainoa. 15-19-vaunun rakenne mahdollistaa eri pituisten lavojen käytön teleskooppisen kippirungon ansiosta. Vaunuihin on saatavissa runsaasti erilaisia hydrauliikan optioita. Kuvan vaunu on varustettu sähköisellä vaihtoventtiilistöllä ja se ei vaadi traktorilta kuin yhden kaksitoimisen ulosoton.
Bigab-tuotemerkki saavuttaa tänä vuonna 40 vuoden iän. Fors MW osti Bigabin valmistusoikeudet vuonna 1999.
Bigab-tuotemerkki saavuttaa tänä vuonna 40 vuoden iän. Fors MW osti Bigabin valmistusoikeudet vuonna 1999.
Juhlavuoden kunniaksi ensimmäisenä kehitetystä ja edelleen valmistettavasta 12-15-mallista tehdään 40 kappaleen juhlamalli, jossa on jousitetut akselistot.
Juhlavuoden kunniaksi ensimmäisenä kehitetystä ja edelleen valmistettavasta 12-15-mallista tehdään 40 kappaleen juhlamalli, jossa on jousitetut akselistot.
Uusin aluevaltaus on ketjuraivauspää puutavarakuormaimiin ja kaivukoneisiin. Farma FH 100 on mielenkiintoisesti ideoitu, tavanomaisesta poiketen sillä voi työskennellä kahteen suuntaan. Esimerkiksi kaivukoneessa voidaan tehdä laajoja, nopeita sivusuuntaisia niittoliikkeitä.
Uusin aluevaltaus on ketjuraivauspää puutavarakuormaimiin ja kaivukoneisiin. Farma FH 100 on mielenkiintoisesti ideoitu, tavanomaisesta poiketen sillä voi työskennellä kahteen suuntaan. Esimerkiksi kaivukoneessa voidaan tehdä laajoja, nopeita sivusuuntaisia niittoliikkeitä.
Fors MW:n kolmas tuotemerkki on entinen Niab, nykyinen Farma-N. 2002 ostettu ruotsalaisyritys valmistaa traktorikiinnitteisiä sykeprosessoreita. Muista merkeistä poiketen prosessoriosa on käänteinen, jolloin oksa putoavat suoraan maahan. Prosessoria käytetään koneen takana olevista hallintalaitteista.
Fors MW:n kolmas tuotemerkki on entinen Niab, nykyinen Farma-N. 2002 ostettu ruotsalaisyritys valmistaa traktorikiinnitteisiä sykeprosessoreita. Muista merkeistä poiketen prosessoriosa on käänteinen, jolloin oksa putoavat suoraan maahan. Prosessoria käytetään koneen takana olevista hallintalaitteista.
Yhtiön valmistamat tuotteet testataan Forsin säätiön tilalla. Vaihtolavojen lisäksi testausohjelman käy läpi esimerkiksi kuvassa oleva puutavaran kuljetuslava. Testaus tehdään karusti – reilusti ylimitoitetulla vetokalustolla.
Yhtiön valmistamat tuotteet testataan Forsin säätiön tilalla. Vaihtolavojen lisäksi testausohjelman käy läpi esimerkiksi kuvassa oleva puutavaran kuljetuslava. Testaus tehdään karusti – reilusti ylimitoitetulla vetokalustolla.
Kuvan vaunu on varustettu reilulla ylipaineistuksella, jotta heikot kohdat löytyisivät.
Kuvan vaunu on varustettu reilulla ylipaineistuksella, jotta heikot kohdat löytyisivät.
Farmat ja Bigabit syntyvät sulassa sovussa samassa kokoonpanohallissa. Tulevaisuuden suunnitelmissa on siirtyminen paikkakoonnasta linjakokoonpanoon. Yritys valmistaa Viron tehtaallaan lähes kaikki osat. Vain valuosia ja pienempiä komponentteja tulee alihankkijoilta.
Farmat ja Bigabit syntyvät sulassa sovussa samassa kokoonpanohallissa. Tulevaisuuden suunnitelmissa on siirtyminen paikkakoonnasta linjakokoonpanoon. Yritys valmistaa Viron tehtaallaan lähes kaikki osat. Vain valuosia ja pienempiä komponentteja tulee alihankkijoilta.
Alkukesästä 2018 oli uusin tehtaan hankinta asennuksessa. Suuressa työstökeskuksessa saadaan tulevaisuudessa koneistettua kaikki suurimmatkin kappaleet valmiina hitsausten jälkeen.
Alkukesästä 2018 oli uusin tehtaan hankinta asennuksessa. Suuressa työstökeskuksessa saadaan tulevaisuudessa koneistettua kaikki suurimmatkin kappaleet valmiina hitsausten jälkeen.
Farman valikoimaan kuuluvat myös kaivukoneisiin ja puutavarakuormaimiin asennettavat giljotiinikaatopäät. Etenkin Virossa niille on käyttöä, kun erilaisia lehtimetsiä uudistetaan havupuille. Kuvassa yrityksen omistavan säätiön tilalla suoritetaan tyypillistä hoitamattoman kuvion raivausta. Energiakäyttöön menevää puuta kertyy valtavasti, sillä maaperä on hyvin ravinteikasta multaa.
Farman valikoimaan kuuluvat myös kaivukoneisiin ja puutavarakuormaimiin asennettavat giljotiinikaatopäät. Etenkin Virossa niille on käyttöä, kun erilaisia lehtimetsiä uudistetaan havupuille. Kuvassa yrityksen omistavan säätiön tilalla suoritetaan tyypillistä hoitamattoman kuvion raivausta. Energiakäyttöön menevää puuta kertyy valtavasti, sillä maaperä on hyvin ravinteikasta multaa.

Suomessa Fors MW:n tunnetaan lähinnä vihreistä Farma-tuotemerkillä valmistettavista metsäperävaunuista ja harmaaksi maalatuista puutavarakuormaimista. Niiden vahvin markkina-alue on Ruotsissa, jossa merkki on ollut markkinajohtajana ja saavuttanut yrityksen antamien tietojen mukaan peräti 50 prosentin markkinaosuuden.

Myös muualla Euroopassa Farma on yksi vahvimmista brändeistä, joka näkyy vahvasti metsäalan näyttelytapahtumissa. Toiseksi suurin markkina-alue Farma-tuotteille onkin Saksa.

Metsäperävaunumalliston valmistus alkoi vuonna 1995, kun yhtiön perustaja Leif Fors havaitsi Ruotsin markkinoilla olevan tarvetta kohtuuhintaisille mutta laadukkaasti valmistetuille metsäperävaunuyhdistelmille. Ensimmäisen perävaunumallin rinnalle syntyi nopeasti lisää versioita, ja tällä hetkellä valmistusohjelma kattaa 18 perävaunumallia.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vaunuihin liitettäviä nosturimalleja on 12 eri versiota. Uusimpana valmistukseen ovat tulossa vähitellen kolmannen sukupolven G3-mallit, joista ensimmäiset esiteltiin viime vuonna.

Tärkeä osa AS Fors MW:n liikevaihdosta muodostuu puutavaranostureiden myynnistä muille konevalmistajille esimerkiksi pieniin kuormatraktoreihin ja työkoneisiin. Suomessa Farman nostureita asennetaan esimerkiksi Logbullet- ja Usewood-pienmetsätraktoreihin.

Bigab laajensi tuoteskaalaa

Metsäperävaunujen tuotannon rinnalla tuoteperhettä haluttiin laajentaa, ja yritykseen hankittiin vuonna 1999 ruotsalainen Bigab-perävaunumallisto. Bigab oli valmistanut vuodesta 1978 alkaen erilaisia maansiirtoperävaunuja sekä Euroopassa entistä enemmän suosiota saaneita vaihtolavaperävaunuja. Vaunujen tuotanto siirrettiin Sauen tehtaille Viroon ja niiden valmistus liitettiin Farma-tuoteperheen rinnalle samaan kokoonpanohalliin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Bigabin valmistuksen 40-vuotisjuhlien kunniaksi on nyt valmistunut 40 kappaleen sarja erikoisvarusteltuja 12-15-vaunuja. Kyseinen malli on ollut alusta asti tuotannossa ja juhlamalliston myötä vaunuun on nyt tulossa vaihtoehdoksi parabelijousituksella varustettu akselisto.

Vaunujen lisäksi valmistetaan runsaasti erilaisia vaihtolavoja. Maansiirtoa varten on valittavissa erilaisia perälautaratkaisuja, ja kevyempien materiaalien kuljetuksiin lavat voidaan varustaa korkeammilla laidoilla. Mallistossa on myös koneiden kuljetukseen tarkoitettu lavaratkaisu.

Bigabin tuotemerkillä valmistetaan myös vaunuihin kiinteästi asennettavaa kokoontaittuvaa Z-nosturimallistoa. Nostureihin on saatavana runsaasti erilaisia kahmarivaihtoehtoja. Vaunujen varustelumahdollisuudet ovat muutenkin hyvin laajat. Vaunujen hydrauliikan käyttöön on useita vaihtoehtoja ja vaunut voidaan varustaa esimerkiksi hydraulisella aisaohjauksella.

Tuoteperhettä laajennetaan

Farman tuotenimen alla mallistoa on laajennettu myös muille alueille. Metsäinen laajennus tehtiin vuonna 2002, kun AS Fors MW osti valmistusoikeudet ruotsalaisiin Niab-traktoriprosessoreihin ja muutti ne Farma-N -merkin alle.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Puutavarakuormainten varusteiksi on tarjolla energiapuukoura, jolle on soviteosat myös kaivukonekäyttöön. Keski-Euroopan markkinoille on tarjolla siellä yleinen metsätilojen työväline eli nostolaitesovitteinen juontokoura.

Uusin aluevaltaus on tiealueiden hoitoon tarkoitettu Farma FH 100 -ketjuraivauspää, jonka tuotanto on alkamassa tänä vuonna.

Tehdas kovassa uudistustahdissa

Yrityksen tuotantolaitos on viimeisten vuosien aikana kokenut useita uudistuksia ja sama tahti jatkuu tulevaisuudessa. Tuotanto on pyörinyt täydellä teholla ja tehtaaseen on hankittu lisää erilaisia työstökonekeskuksia sekä hitsausrobotteja.

Viimeisimpänä käyttöön on tulossa suuri aarporauskeskus, jossa tullaan tekemään valmiiksi hitsattujen suurienkin kappaleiden reikien ja tasopintojen koneistukset. Jo aiemmin tuotannon tehostamiseen on kuulunut Bigabin runkojen hitsausrobotin käyttöönotto, minkä myötä runkokohtaista läpimenoaikaa on saatu laskettua 6 tunnilla. Myös maalaamo on muutoksen alla – toiseen maalaamo-osaan on tulossa liotuspesu sylintereille ja muille pienemmille komponenteille.

Osa yrityksen komponenteista valmistetaan Kiinassa, missä yhtiön oma, Shanghaihin vuonna 2008 perustettu toimipiste vastaa alihankintatoimitusten valvonnasta. Samalla osasto välittää yrityksen tuotteita Kaukoidän markkinoille.

Kaikki suuremmat hitsattavat komponentit valmistetaan kuitenkin Virossa, Kiinasta tuodaan lähinnä kahmareita ja hydrauliikkasylintereitä. Valuosia ja koneistuspalvelua ostetaan myös muilta virolaisilta yrityksiltä.

AS Fors MW 2018:

Päämarkkina-alueet Eurooppa ja Kanada

- tuotteista 50 % Ruotsin markkinoille

Kolme toimipistettä:

- Viro, Saue 137 työntekijää, valmistus, varaosat ja takuuasiat

- Ruotsi, Nörrköping 7 työntekijää, varaosat ja tuotetuki

- Kiina, Sanghai 3 työntekijää, kaukomarkkinointi ja alihankinnan organisointi

70 yksittäistä tuotetta + erilaiset varustelut 20 000 aktiivista osanumeroa

AS Fors MW:n virstanpylväät:

1992 Fors MW perustetaan ”Tehdas Nro 46:n” paikalle

1995 Farma-mallisto kehitetään ja tuotanto alkaa

1996 Ostetiin Saueen tehtaan tontti

1997 Ruotsin Boråsiin perustetaan markkinointiyhtiö Farma Nordic

1998 Tehdas muuttaa Saueen ja toimintaan tulee mukaan neljä uutta osakasta

1999 Bigab osaksi yritystä

2002 Niab osaksi yritystä

2004 Nörrköpingiin perustetaan jälkimarkkinointiosasto

2008 Fors MW Sanghai perustetaan

2009 Farma G2 -nosturimallisto

2012 Bigab G2 -mallisto

2013 Farma G2 -perävaunmallisto

2014 Leif Fors ostaa koko yrityksen itselleen

2015 Yritys siirtyy Fors-säätiön omistukseen

2017 Farma G3 -nosturimallisto esitellään

2018 Bigab 40-vuotisjuhlavuosi