Eurotier 2018 -näyttelyn kuormauskalustoa — kuormauskoneiden koko kasvaa

Eurotier-näyttelyn kuormauskonevalikoima oli uusien voimanlähteiden osalta pieni pettymys, vaikka muutama sähkökäyttöinen uutuus olikin esillä. Kaasukäyttöiset laitteet loistivat, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta, poissaolollaan.
Weidemann 1160 eHoftrac on ollut markkinoilla jo muutaman vuoden.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Weidemann 1160 eHoftrac -laitteen suurin uutuus oli harjalaite, jota käytettään suoraan omalla sähkömoottorilla, mikä parantaa hyötysuhdetta ja vähentää siten akkujen lataustarvetta. Konekesko Oy.
Weidemann 1160 eHoftrac -laitteen suurin uutuus oli harjalaite, jota käytettään suoraan omalla sähkömoottorilla, mikä parantaa hyötysuhdetta ja vähentää siten akkujen lataustarvetta. Konekesko Oy. Kuva: Uolevi Oristo
Schäffer e23 on sähkökäyttöinen kuormain, jossa on Li-ion- akku. Valmistajan mukaan 30 minuutin latausaika riittää. Suurin ajonopeus on 20 km/h. Nostokorkeus on 2,44 m ja ajomoottorin teho 6,5 kW. Hydraulipumppua pyörittää 9,0 kW:n moottori.
Schäffer e23 on sähkökäyttöinen kuormain, jossa on Li-ion- akku. Valmistajan mukaan 30 minuutin latausaika riittää. Suurin ajonopeus on 20 km/h. Nostokorkeus on 2,44 m ja ajomoottorin teho 6,5 kW. Hydraulipumppua pyörittää 9,0 kW:n moottori. Kuva: Uolevi Oristo
Giant 4500 on uuden sukupolven kuormain, jonka suunnittelussa on otettu huomioon päästötaso 5 täyttävän moottorin tarpeet. Malli toimitetaan joko tavanomaisella Z-aisastolla tai uudella teleskooppipuomilla, jolloin nostokorkeus on 4,35 m. Hyväkone Oy.
Giant 4500 on uuden sukupolven kuormain, jonka suunnittelussa on otettu huomioon päästötaso 5 täyttävän moottorin tarpeet. Malli toimitetaan joko tavanomaisella Z-aisastolla tai uudella teleskooppipuomilla, jolloin nostokorkeus on 4,35 m. Hyväkone Oy. Kuva: Uolevi Oristo
Weidemann 9080 -kuormain voidaan varustaa joko perinteisellä aisastolla tai teleskooppipuomilla. Weidemanin suurin malli on tarkoitettu raskaiden kuormaustöiden lisäksi myös perävaunun vetoon, sillä sen suurin sallittu perävaunupaino on 18 t. Konekesko Oy.
Weidemann 9080 -kuormain voidaan varustaa joko perinteisellä aisastolla tai teleskooppipuomilla. Weidemanin suurin malli on tarkoitettu raskaiden kuormaustöiden lisäksi myös perävaunun vetoon, sillä sen suurin sallittu perävaunupaino on 18 t. Konekesko Oy. Kuva: Uolevi Oristo
Schäffer 2630 on ensimmäinen 2 tonnin kokoluokan kuormain, jossa on sama sähköisesti ohjattu SPT-voimansiirto kuin Schäfferin isommissa malleissa. Sen hyötysuhde on korkean käyttöpaineen ansiosta hyvä. 2630-mallin teho on 18,5 kW/25 hv. Turun Konekeskus Oy.
Schäffer 2630 on ensimmäinen 2 tonnin kokoluokan kuormain, jossa on sama sähköisesti ohjattu SPT-voimansiirto kuin Schäfferin isommissa malleissa. Sen hyötysuhde on korkean käyttöpaineen ansiosta hyvä. 2630-mallin teho on 18,5 kW/25 hv. Turun Konekeskus Oy. Kuva: Uolevi Oristo
Claas Torion 956 Sinus on runko- ja takapyöräohjattu kuormain, jonka omapaino on 9 t ja suurin nostokorkeus 3,5 m. Moottoriteho on 46 kW/63 hv. Hydrostaattisessa voimansiirrossa on 2 nopeusaluetta, jotka vaihtuvat automaattisesti. Suurin nopeus 40 km/h. Konekesko Oy.
Claas Torion 956 Sinus on runko- ja takapyöräohjattu kuormain, jonka omapaino on 9 t ja suurin nostokorkeus 3,5 m. Moottoriteho on 46 kW/63 hv. Hydrostaattisessa voimansiirrossa on 2 nopeusaluetta, jotka vaihtuvat automaattisesti. Suurin nopeus 40 km/h. Konekesko Oy. Kuva: Uolevi Oristo
Runko-ohjatussa ja teleskooppipuomilla varustetussa JCB Telemaster TM 420 -kuormaimessa on JCB:n oma 4,6 l moottori. Nostokorkeus on 5,4 metriä ja nimellisnostovoima 4,1 t. Powershift-ajovoimansiirrossa on 6 vaihdetta, suurin nopeus on 40 km/h. NHK-keskus Oy.
Runko-ohjatussa ja teleskooppipuomilla varustetussa JCB Telemaster TM 420 -kuormaimessa on JCB:n oma 4,6 l moottori. Nostokorkeus on 5,4 metriä ja nimellisnostovoima 4,1 t. Powershift-ajovoimansiirrossa on 6 vaihdetta, suurin nopeus on 40 km/h. NHK-keskus Oy. Kuva: Uolevi Oristo
Avant esitteli isolla osastollaan työlaitevalikoimaansa, joka on markkinoiden laajin. Litium-akulla varustettu Avant e6 herätti vahvaa kiinnostusta yleisössä. Avantilla on Saksassa oma tytäryhtiö, joka hoitaa tukkumyynnin saksalaisille, eri kohderyhmiin suuntautuneille jälleenmyyjille.
Avant esitteli isolla osastollaan työlaitevalikoimaansa, joka on markkinoiden laajin. Litium-akulla varustettu Avant e6 herätti vahvaa kiinnostusta yleisössä. Avantilla on Saksassa oma tytäryhtiö, joka hoitaa tukkumyynnin saksalaisille, eri kohderyhmiin suuntautuneille jälleenmyyjille. Kuva: Uolevi Oristo
Merlo 65.9 -kurottaja oli varustettu prototyyppi-kyltein, vaikka koneen tekniikasta kerrottiin melko paljon. Moottori on 125 kW:n FPT ja koneen omapaino on 11,5 t. Nostokyky on 6,5  t ja suurin nostokorkeus 8,8 metriä. Suurin uutuus lienee portaaton CVT-voimansiirto. Rotator Oy.
Merlo 65.9 -kurottaja oli varustettu prototyyppi-kyltein, vaikka koneen tekniikasta kerrottiin melko paljon. Moottori on 125 kW:n FPT ja koneen omapaino on 11,5 t. Nostokyky on 6,5 t ja suurin nostokorkeus 8,8 metriä. Suurin uutuus lienee portaaton CVT-voimansiirto. Rotator Oy. Kuva: Uolevi Oristo

Tilakoon suureneminen näkyy koneiden koon kasvuna, perinteisten pienkuormainten valmistajien suurimmat mallit kolkuttavat jo 10 tonnin rajaa.

Sähkökäyttöisten työlaiteiden puute on tällä hetkellä yksi sähkömoottorikäyttöisten kuormainten yleistymisen este. Weidemann esitteli sähkökäyttöisen kuormaimensa jo noin viitisen vuotta sitten. Eurotierissä sen keulalle oli asennettu sähkömoottorin pyörittämä kesantoleikkuri. Sähkökäyttöisen murskaimen hyötysuhde on parempi kuin hydraulisen, mikä on akkujen keston kannalta tärkeä ominaisuus.

Schäffer oli liittynyt Weidemannin joukkoon uudella e23-mallillaan. Siinä käytettävä akkuteknologia perustuu litium-akkuihin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Edullinen rahoitus on tehokas kilpailukeino. Koneita tarjotaan jopa 0-korkoisilla rahoituksilla ja erilaisin vuokrajärjestelyin.

Avant on pisimmällä akkuteknologiassa, koska sillä on jo muutaman vuoden kokemus sarjavalmistuksesta. Avant Tecno Oy kehittää akkuja yhdessä Uudenkaupungin autotehtaan tytäryhtiön kanssa.

Kaukoidästä tulevien kuormauskoneiden hyökkäystä ei Eurotierissä nähty tänäkään vuonna.