Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Vahva suomalaisedustus - Eurotier 2018 kiinnostaa yrityksiä

Hannoverin messualueella 13.–17.11. järjestettävä Eurotier-näyttely kiinnostaa paitsi suomalaisia kotieläintuottajia myös suomalaisia yrityksiä. Eurotierissä on mukana peräti 24 suomalaisyritystä.
Pellon Group lähtee Eurotier-näyttelyyn esittelemään uutta Feedline e-Pro -mattoruokintajärjestelmää.
Pellon Group lähtee Eurotier-näyttelyyn esittelemään uutta Feedline e-Pro -mattoruokintajärjestelmää. 
Nord Mills Oy:n esivalssimylly sijoittui hyvin saksalaisen ammattilehtikustantamon DLV:n  Innovation of the year -kilpailussa, jonka tulokset julkistettiin Eurotier-näyttelyn yhteydessä.
Nord Mills Oy:n esivalssimylly sijoittui hyvin saksalaisen ammattilehtikustantamon DLV:n Innovation of the year -kilpailussa, jonka tulokset julkistettiin Eurotier-näyttelyn yhteydessä. 
Murska-myllyt ovat jo tuttuja Eurotier-näyttelystä. Teemu Aho lähtee tänäkin vuonna Hannoveriin edistämään ylivieskalaistuotteiden myyntiä maailmalle.
Murska-myllyt ovat jo tuttuja Eurotier-näyttelystä. Teemu Aho lähtee tänäkin vuonna Hannoveriin edistämään ylivieskalaistuotteiden myyntiä maailmalle. 
Nipere Oy:n myllyt ovat esillä jälleen Hannoverissa. Kuvan osasto on viime vuoden Agritechnica-näyttelystä.
Nipere Oy:n myllyt ovat esillä jälleen Hannoverissa. Kuvan osasto on viime vuoden Agritechnica-näyttelystä. 
Demeca lähtee esittelemään tuotepalettiaan Eurotier-näyttelyyn, kertoo Sami Vinkki.
Demeca lähtee esittelemään tuotepalettiaan Eurotier-näyttelyyn, kertoo Sami Vinkki. 
Ledistys Oy etsii Eurotier-näyttelystä paitsi asiakkaita myös jälleenmyyjiä maailmalta, kertoo Mika Kiiskinen.
Ledistys Oy etsii Eurotier-näyttelystä paitsi asiakkaita myös jälleenmyyjiä maailmalta, kertoo Mika Kiiskinen. 
Antti-Teollisuus Oy osallistuu edellisvuosien tapaan suomalaisten yhteisosastolle Hannoverissa, sanovat toimitusjohtaja Kalle Isotalo (vas.) ja kaupallinen johtaja Jouni Virtaniemi.
Antti-Teollisuus Oy osallistuu edellisvuosien tapaan suomalaisten yhteisosastolle Hannoverissa, sanovat toimitusjohtaja Kalle Isotalo (vas.) ja kaupallinen johtaja Jouni Virtaniemi. 

Suomalaiset maatalousyrittäjät ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana oppineet vierailemaan ulkomaisissa näyttelyissä. Kynnys näyttelyreissulle on matala, sillä useat matkanjärjestäjät ja tuottajaosuuskunnat tekevät ryhmämatkoja varsinkin Hannoverissa järjestettäviin näyttelyihin, Agritechnicaan ja Eurotieriin.

Tänäkin vuonna todennäköisesti useita satoja suomalaisia kotieläintuottajia vierailee marraskuun puolivälissä järjestettävässä Eurotier-näyttelyssä. Maailman suurin alan näyttely houkuttelee messuvieraiden lisäksi näytteilleasettajia, ja tässäkin suomalaiset ovat kunnostautuneet – tänä vuonna Eurotierissä on mukana 24 kotimaista alan yritystä.

Vienti vaatii esillä oloa

Suomalaiset maatalouskonevalmistajat panostavat kotimarkkinoiden lisäksi vientiin ja oma tuotemerkki on saatava tutuksi tai muuten kauppaa ulkomaille ei synny. Hannoverin näyttelyt ovatkin yrityksille hyvä näköalapaikka.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Yksi tunnetuimmista suomalaisista maatalouskonealan tuotemerkeistä on Avant, jonka liikevaihdosta vienti vastaa leijonanosasta – 80 prosentista. Avant on perinteisesti ollut näkyvästi esillä sekä Agritechnicassa että Eurotierissä, eikä tämäkään vuosi tee poikkeusta. Avant Tecnon varatoimitusjohtajan Jani Käkelän mukaan Avantin sähkökäyttöinen ja litiumakullinen e6-kuormaaja tulee olemaan isosti esillä. Lisäksi lanseerataan muutamia uusia työlaitteita.

”Meillä on jälleen iso osasto, jossa esitellään kuormainten ominaisuuksia. Se tuntuu kiinnostavan kovasti ja keräävän yleisöä”, Käkelä kertoo ja toivottaa suomalaisetkin messuvieraat osastolle tervetulleiksi.

Menestystä mitaleille asti

Itse näyttelyssä menestynein yritys on viime vuosien aikana ollut Pellon Group, jonka Manure Master -lannanpoistokone palkittiin neljä vuotta sitten Eurotier-näyttelyssä hopeamitalilla. Manure Master oli jo esittelyvaiheessa valmis tuote, ja Pellon Group onkin myynyt sitä varsin hyvin ensiesittelyn jälkeen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Myyntijohtaja Harri Muilu sanoo, että tänä vuonna Pellon Groupin osastolla pääosassa tulee olemaan uuden sukupolven mattoruokkijajärjestelmä, Feedline e-Pro. Pellon Groupilla on Saksassa kattava jälleenmyyjäverkosto ja sikäläisiä asiakkaita käynee tutustumassa uutuuteen.

”Saksassa ja Keski-Euroopassa asiakkainamme on kaiken kokoisia tiloja, joita kiinnostaa automaattinen ruokinta”, Muilu kertoo.

”Viennin osuus meillä on 50–60 % Suomessa valmistettujen tuotteiden myynnistä. Kauimmainen vientikohde meillä löytyy Tiibetin Lhasasta, jossa mattoruokkija ruokkii lypsykarjaa navetassa, joka on 4 000 metrin korkeudella merenpinnasta.”

Murskalla vankkaa vientiä

Ulkomaan markkinoilla on jo pitkään toiminut myös ylivieskalainen Aimo Kortteen Konepaja Oy, jonka Murska-valssimyllyt ovat päätyneet jo 35 maahan, kertoo Teemu Aho, joka on itsekin lähdössä Eurotieriin yhtiön osastolle.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Vienti kattaa liikevaihdostamme 50–70 %. Nyt näyttäisi siltä, että rehuviljan murskesäilönnän etuihin on herätty Keski-Euroopassa ja Englannissakin.”

Jo aiemmin vahvaa jalansijaa Murskan tuotteet ovat saaneet itäisen Euroopan maissa, erityisesti Venäjällä. Nyt Eurotierissä Murskan tuotteista uutena on esillä järeämmän puolen täyttölaite, jolla ison myllyn täyttö käy kätevästi.

Viennin edistämisraha tarpeen

Myllyjä ja rehunsiirtospiraaleja valmistava Nord Mills Oy on niin ikään ollut mukana Eurotierissä ja Agritechnicassa jo useamman kerran. Nord Millsin esivalssimylly sai myös kansainvälistä huomiota neljä vuotta sitten, kun se oli saksalaisen ammattilehtikustantamon DLV:n Innovation of the year -kilpailussa ehdolla oman sarjansa voittajaksi.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Nord Mills Oy:n Pertti Pirttinen sanoo, että läsnäolo Hannoverin messuilla on melkeinpä välttämätöntä, jos haluaa tuotteitaan myös vientiin. Ulkomaan messuilla tärkeää on näkyvyys ja sitä saadaan oikeanlaisella osastolla ja oikealla messupaikalla.

”Ei sieltä oikein poiskaan voi olla. Olemme saaneet Hannoverista hyviä kontakteja ja varsinkin Ruotsin myynti on kasvanut”, Pirttinen kertoo.

Hän painottaa myös viennin edistämistuen merkitystä suomalaisten kone- ja laitevalmistajien ponnisteluissa.

”Viennin edistämistuki on elintärkeä meidän kannaltamme. Se ei saisi jäädä pois”, Pertti Pirttinen painottaa.