Kaivosbuumi näkyi Maxpo 2011 -näyttelyssä, osa II

Tämän vuoden Maxpo-näyttelylle leimaavaa oli suurten koneiden sekä lisävarusteiden esilläolo. Tämä johtuu pääosin Suomessa olevasta kaivosbuumista, mikä on monelle konemaahantuojalle takkuamisen merkkejä osoittavan kaupan kannalta elintärkeä sektori.
Rotator uusi ilmeensä Hitachin maahantuojana tunnettu Rotator Oy on uusinut yritysilmeensä kirjekuorista lähtien. Yhtiön uusi iskulause on ”Vahvasti järkisyistä”. Kuluvan vuoden panostusten kohteena ovat olleet toimitilat ja jälkimarkkinapalvelut. Rotator Oy:n jälkimarkkinapuolella työskentelee nyt reilut 100 ihmistä. Myös Rotator Oy:llä kaivospuoli on hyvässä vauhdissa, mikä näkyy suotuisana kehityksenä etenkin pyöräkuormaajakaupassa. - Pyöräkuormaajat ovat olleet meille viimeisen viiden vuoden aikana suhteellisen uusi tuoteryhmä. Olemme tänä vuonna päässeet tällä sektorilla hyvään vauhtiin. Etenkin yli 25 tonnin työpainoiset pyöräkuormaajat ovat tähän mennessä käyneet hyvin kaupaksi, sillä olemme toimittaneet asiakkaille jo 12 konetta, kun kokonaismarkkinat ovat 30 kappaletta. Tulosta voi pitää hyvänä, myyntijohtaja Jari Salomäki toteaa. (TR)
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Rotator Oy juhlisti Maxpossa 40-vuotista yhteistyötä autonosturivalmistaja Tadanon kanssa. Suomessa ensikertaa esillä ollut Tadano-Faun 220G-5 on suurin Rotator Oy:n Suomeen toimittama nosturi. Työpainoa sillä on peräti 220 tonnia. (TR)
Rotator Oy juhlisti Maxpossa 40-vuotista yhteistyötä autonosturivalmistaja Tadanon kanssa. Suomessa ensikertaa esillä ollut Tadano-Faun 220G-5 on suurin Rotator Oy:n Suomeen toimittama nosturi. Työpainoa sillä on peräti 220 tonnia. (TR)
Rotator Oy:n osastolla oli Euroopan ensiesittelyssä markkinoiden suurin itsekulkeva teles-kooppipuominostin, JLG 1500SJ. Sen maksimi työskentelykorkeus on 47,7 metriä ja maksimi sivu-ulottuma 24 metriä. 7,5 metrin mittainen korivarsi liikkuu sekä vaaka- että pystysuunnassa. Uutta nostimessa ovat LCD-näytöt, jotka ovat muuttuneet havainnollisimmiksi aikaisempiin näyttöihin verrattuna. (TR)
Rotator Oy:n osastolla oli Euroopan ensiesittelyssä markkinoiden suurin itsekulkeva teles-kooppipuominostin, JLG 1500SJ. Sen maksimi työskentelykorkeus on 47,7 metriä ja maksimi sivu-ulottuma 24 metriä. 7,5 metrin mittainen korivarsi liikkuu sekä vaaka- että pystysuunnassa. Uutta nostimessa ovat LCD-näytöt, jotka ovat muuttuneet havainnollisimmiksi aikaisempiin näyttöihin verrattuna. (TR)
Volvolta 750 hevosvoimainen juhlamalli Volvo juhlistaa 16-litraisen moottorin 25-vuotista taivalta tuomalla markkinoille 750 hevosvoimaisen version. Vääntö on kasvanut kunnioitettavaan 3550 Nm lukemaan. Uusi moottori perustuu samaan tekniikkaan kuin Volvo Trucksin nykyinen 16-litrainen, 700 hevosvoiman dieselmoottori. Se on suora kuusisylinterinen moottori, jossa on yläpuolinen nokka-akseli, neljä venttiiliä sylinteriä kohden ja yksikkösumuttimet. 750 hv:n moottori on saatavana kahdella eri päästötasolla, Euro 5 sekä EEV (Enhanced Environmentally-friendly Vehicle) -versiona. Vakiovarusteena autoihin kuuluvaa Volvon automatisoituna I-Shift -vaihteistoa on kehitetty siten, että se kestää moottorin kasvaneen tehon ja vääntömomentin. Taka-akselivalikoimassa on saatavana akseleita, joissa yhdistelmäpainot voivat nousta aina 250 tonniin. Volvo FH16 750 kuorma-autojen myynti on alkanut ja tuotanto Euroopan markkinoille alkaa vuoden 2012 alussa. (TR)
Volvolta 750 hevosvoimainen juhlamalli Volvo juhlistaa 16-litraisen moottorin 25-vuotista taivalta tuomalla markkinoille 750 hevosvoimaisen version. Vääntö on kasvanut kunnioitettavaan 3550 Nm lukemaan. Uusi moottori perustuu samaan tekniikkaan kuin Volvo Trucksin nykyinen 16-litrainen, 700 hevosvoiman dieselmoottori. Se on suora kuusisylinterinen moottori, jossa on yläpuolinen nokka-akseli, neljä venttiiliä sylinteriä kohden ja yksikkösumuttimet. 750 hv:n moottori on saatavana kahdella eri päästötasolla, Euro 5 sekä EEV (Enhanced Environmentally-friendly Vehicle) -versiona. Vakiovarusteena autoihin kuuluvaa Volvon automatisoituna I-Shift -vaihteistoa on kehitetty siten, että se kestää moottorin kasvaneen tehon ja vääntömomentin. Taka-akselivalikoimassa on saatavana akseleita, joissa yhdistelmäpainot voivat nousta aina 250 tonniin. Volvo FH16 750 kuorma-autojen myynti on alkanut ja tuotanto Euroopan markkinoille alkaa vuoden 2012 alussa. (TR)
Jatkossa työkoneiden merkittävin tuotekehitystä ohjaava seikka on kiristyvät päästömääräykset. Kevään Samoter-näyttelyssä Italiassa ensiesitellyt  (KV 4/2011) Volvon G-sarjan pyöräkoneet ovat saaneet mm. uudet moottorit.  (TR)
Jatkossa työkoneiden merkittävin tuotekehitystä ohjaava seikka on kiristyvät päästömääräykset. Kevään Samoter-näyttelyssä Italiassa ensiesitellyt (KV 4/2011) Volvon G-sarjan pyöräkoneet ovat saaneet mm. uudet moottorit. (TR)
Caterpillarilta uusi K-sarjan pyöräkuormaaja Wihuri Oy esitteli merkittävän pyöräkuormaajauutuuden Suomessa 25 tonnin kokoluokkaan. Maxpossa esitelty 24,1 tonnin työpainoinen Caterpillar 966K korvaa 966H-mallin. Uudistukset ovat merkittäviä, sillä nyt on siirrytty Stage IIIB -päästönormit alittavan moottorin käyttöön. Caterpillar on valinnut pakokaasujen kierrätysjärjestelmän tekniikaksi, jolla tiukentuneet päästövaatimukset alitetaan. C9.3 ACERT kuusisylinterinen, 9,3 litrainen turbomoottori tuottaa 199 kW:n enimmäistehon 1,800 kierroksen kohdalla. Myös vaihteistoa on uusittu. Vaihtaminen on aiempaa nopeampaa ja jouheampaa, sillä nyt suuntakytkin on vaihdettaessa kiinni. (TR)
Caterpillarilta uusi K-sarjan pyöräkuormaaja Wihuri Oy esitteli merkittävän pyöräkuormaajauutuuden Suomessa 25 tonnin kokoluokkaan. Maxpossa esitelty 24,1 tonnin työpainoinen Caterpillar 966K korvaa 966H-mallin. Uudistukset ovat merkittäviä, sillä nyt on siirrytty Stage IIIB -päästönormit alittavan moottorin käyttöön. Caterpillar on valinnut pakokaasujen kierrätysjärjestelmän tekniikaksi, jolla tiukentuneet päästövaatimukset alitetaan. C9.3 ACERT kuusisylinterinen, 9,3 litrainen turbomoottori tuottaa 199 kW:n enimmäistehon 1,800 kierroksen kohdalla. Myös vaihteistoa on uusittu. Vaihtaminen on aiempaa nopeampaa ja jouheampaa, sillä nyt suuntakytkin on vaihdettaessa kiinni. (TR)
Kuljettajalle oleellisimmat uudistukset löytyvät ohjaamosta. Ohjauspyörä on korvattu joystick-ohjaimella, jolloin kädet ovat luonnollisemmassa asennossa ja näkyväisyys eteenpäin on aiempaa parempi. Näkymää hallitseekin suuri mittaritaulu ja monitoiminäyttö. Joystick-ohjaus on tieliikennekelpoinen, sillä kahva ei keskity automaattisesti, vaan on kääntyneenä pyörien suuntaisesti. Oviaukkoa on suurennettu ja ovi aukeaa eteenpäin. Ohjaamoon nouseminen on nyt todella helppoa. Ohjaamon raitisilmasuodatin on siirretty ulkopuolelle, jolloin suodatinhuollon yhteydessä roskat ja pöly putoavat ohjaamon ulkopuolelle. (TR)
Kuljettajalle oleellisimmat uudistukset löytyvät ohjaamosta. Ohjauspyörä on korvattu joystick-ohjaimella, jolloin kädet ovat luonnollisemmassa asennossa ja näkyväisyys eteenpäin on aiempaa parempi. Näkymää hallitseekin suuri mittaritaulu ja monitoiminäyttö. Joystick-ohjaus on tieliikennekelpoinen, sillä kahva ei keskity automaattisesti, vaan on kääntyneenä pyörien suuntaisesti. Oviaukkoa on suurennettu ja ovi aukeaa eteenpäin. Ohjaamoon nouseminen on nyt todella helppoa. Ohjaamon raitisilmasuodatin on siirretty ulkopuolelle, jolloin suodatinhuollon yhteydessä roskat ja pöly putoavat ohjaamon ulkopuolelle. (TR)
Konetilan peitto on kaksiosainen. Takaosa, jonka alla on jäähdyttimet ja polttoainesäiliön korkki, aukeaa manuaalisesti, mutta varsinainen konetilan peitto avautuu sähköisesti. Tilaa päivittäisille tarkastuksille ja huolloille on riittämiin. Konetilasta löytyy myös uudistunut ilmansuodatinjärjestelmä. Lukuisat pienet yksityiskohtien uudistukset, kuten hydrauliletkujen sekä tarkastus ja huoltokohteiden sijoittelu, tekee kuljettajan ja huoltomiehen elämästä aiempaa helpompaa. Myös eturunkoa on uusittu, mikä osaltaan mahdollistaa suuremmat nostovoimat. Kauhan uudelleenmuotoilun ansiosta vakiokauhan koko on suurentunut 4,6 kuution kokoiseksi, mikä on ollut aiemmin suuremman, 972-mallin vakiokauha. Markkinatilanne Wihurilla noudattaa alan yleisiä suuntauksia. Kaivos- ja materiaalinkäsittelypuolella riittää kysyntää, mutta muutoin tilannetta leimaa odottelun maku. Seuraavat merkittävät Caterpillar-uutuudet rantautuvat Suomeen ensi vuoden tammikuussa, jolloin esitellään Stage IIIB -päästönormien mukaiset E-sarjan kaivukoneet. (TR)
Konetilan peitto on kaksiosainen. Takaosa, jonka alla on jäähdyttimet ja polttoainesäiliön korkki, aukeaa manuaalisesti, mutta varsinainen konetilan peitto avautuu sähköisesti. Tilaa päivittäisille tarkastuksille ja huolloille on riittämiin. Konetilasta löytyy myös uudistunut ilmansuodatinjärjestelmä. Lukuisat pienet yksityiskohtien uudistukset, kuten hydrauliletkujen sekä tarkastus ja huoltokohteiden sijoittelu, tekee kuljettajan ja huoltomiehen elämästä aiempaa helpompaa. Myös eturunkoa on uusittu, mikä osaltaan mahdollistaa suuremmat nostovoimat. Kauhan uudelleenmuotoilun ansiosta vakiokauhan koko on suurentunut 4,6 kuution kokoiseksi, mikä on ollut aiemmin suuremman, 972-mallin vakiokauha. Markkinatilanne Wihurilla noudattaa alan yleisiä suuntauksia. Kaivos- ja materiaalinkäsittelypuolella riittää kysyntää, mutta muutoin tilannetta leimaa odottelun maku. Seuraavat merkittävät Caterpillar-uutuudet rantautuvat Suomeen ensi vuoden tammikuussa, jolloin esitellään Stage IIIB -päästönormien mukaiset E-sarjan kaivukoneet. (TR)
Boomlader kulkee kauko-ohjauksella Fintractor Oy:n osastolla oli esillä myös Boomlader-kurottaja, joka perustuu Bobcatin runkoon ja tekniikkaan. Erityistä tässä on koneen ohjaaminen henkilökorista käsin. Konetta voi siirtää sekä tukitassuja käyttää kauko-ohjauksella.  - Parhaiten tämänkaltainen kurottaja sopii esimerkiksi tunnelitöihin, ja ominaisuuksiltaan tätä voisi verrata vaikkapa kuukulkijaan, Kai Pihlaja Fintractor Oy:stä kertoo. (TR)
Boomlader kulkee kauko-ohjauksella Fintractor Oy:n osastolla oli esillä myös Boomlader-kurottaja, joka perustuu Bobcatin runkoon ja tekniikkaan. Erityistä tässä on koneen ohjaaminen henkilökorista käsin. Konetta voi siirtää sekä tukitassuja käyttää kauko-ohjauksella. - Parhaiten tämänkaltainen kurottaja sopii esimerkiksi tunnelitöihin, ja ominaisuuksiltaan tätä voisi verrata vaikkapa kuukulkijaan, Kai Pihlaja Fintractor Oy:stä kertoo. (TR)
Komatsulta ennätyksellinen pyöräkuormaajavuosi Komatsua maahantuova Suomen Rakennuskone Oy on ollut tyytyväinen etenkin hyvin sujuneeseen pyöräkuormaajakauppaan. Suuria koneita on toimitettu kaivoksiin ja louhoksille, mutta myös pienemmän pään koneiden kysyntä on ollut hyvällä tasolla. - Olemassa olevalla kalustolla tehdään todella paljon töitä, joten jatkossakin on syytä varautua tyydyttämään kysyntää sekä vastaamaan jälkimarkkinoiden haasteisiin, myyntijohtaja Kari Kokkonen kertoo. (TR)   Kuvan 110 tonnin työpainoinen kaivukone toimitetaan Kevitsan kaivokselle apukoneeksi mm. siistimään louhoksen reunoja. PC 125 toimitetaan asiakkaalle Atlas Copcon malliston toiseksi suurimmalla, 7 tonnin painoisella vasaralla varustettuna. (TR)
Komatsulta ennätyksellinen pyöräkuormaajavuosi Komatsua maahantuova Suomen Rakennuskone Oy on ollut tyytyväinen etenkin hyvin sujuneeseen pyöräkuormaajakauppaan. Suuria koneita on toimitettu kaivoksiin ja louhoksille, mutta myös pienemmän pään koneiden kysyntä on ollut hyvällä tasolla. - Olemassa olevalla kalustolla tehdään todella paljon töitä, joten jatkossakin on syytä varautua tyydyttämään kysyntää sekä vastaamaan jälkimarkkinoiden haasteisiin, myyntijohtaja Kari Kokkonen kertoo. (TR) Kuvan 110 tonnin työpainoinen kaivukone toimitetaan Kevitsan kaivokselle apukoneeksi mm. siistimään louhoksen reunoja. PC 125 toimitetaan asiakkaalle Atlas Copcon malliston toiseksi suurimmalla, 7 tonnin painoisella vasaralla varustettuna. (TR)
Atlas Copco tekee ennätyksiä – kiitos kaivossektorin Kompressori, kaivos- ja louhintatuotteiden, teollisuustyökalujen sekä rakennuskoneiden valmistajalla Atlas Copcolla tulee kuluvasta vuodesta ennätyksellinen. Yritys tekee kaikkien aikojen laskutusennätyksensä, kiitos kovassa vedossa olevan kaivossektorin. Myös tunnelirakentamisen tuotteiden kysyntä on ollut kovaa. Urakoitsijat uusivat ja investoivat kalustoaan raskaalla kädellä. - Kehärata, Länsimetro, Raahen Laivakankaan kultakaivos, Kevitsa ja Kittilän kultakaivos ovat meille erittäin merkittäviä kohteita. Urakoitsijat hankkivat kyseisiin kohteisiin paljon uutta kalustoa, sillä etenkin kaivokset pyörivät käytännössä 24/7-syklillä. Esimerkiksi Kevitsaan olemme toimittaneet neljä porausyksikköä, Oy Atlas Copco Louhintatekniikka ab toimitusjohtaja Ilkka Eskola kertoo. Atlas Copco on hankkinut koulutuskäyttöä varten poraussimulaattorin, jonka avulla perehdytetään ja koulutetaan kevitsan porausyksiköiden 20 ammattilaista. Lisäksi Atlas Copco Louhintatekniikka on panostanut vahvasti huoltoresursseihin. Huollon puolella työskentelee jo 15 henkilöä. Kaivoksilla on kiinteänä huoltosopimukset ja ne vaativat erityishuomiota luotettavan palvelun takaamiseksi, joten panostukset sinne jatkuvat edelleen. (TR)    Atlas Copco esitteli Maxpossa uuden tuoteryhmän, rikotuspuomit. Ensisijaiset käyttökohteet näillä ovat kaivokset ja tunnelit. Rikotuspuomi lisää työturvallisuutta, sillä sen avulla voidaan vaaralliset työkohteet pitää miehittämättöminä. Rikotuspuomi soveltuu myös yleiseen pullonkaulaongelman ratkaisuun, kun ylikokoista kiveä murskataan kartiomurskaimessa. Käsittelyprosessia saadaan nopeutettua rikotuspuomin avulla, sillä enää ei tarvitse käsitellä manuaalisesti ylisuurta materiaalia.  Maxpossa oli esillä RB 600 XD -malli, jonka paino on 9340 kiloa. Ulottuvuutta löytyy pituussuunnassa 5,4 metriä ja korkeussuunnassa metrin verran. Käytettävän vasaran kokosuositus on 750–1700 kiloa. Mallisto käsittää versiot aina 5800 kiloon ja 12 metrin ulottuvuuteen saakka. (TR)
Atlas Copco tekee ennätyksiä – kiitos kaivossektorin Kompressori, kaivos- ja louhintatuotteiden, teollisuustyökalujen sekä rakennuskoneiden valmistajalla Atlas Copcolla tulee kuluvasta vuodesta ennätyksellinen. Yritys tekee kaikkien aikojen laskutusennätyksensä, kiitos kovassa vedossa olevan kaivossektorin. Myös tunnelirakentamisen tuotteiden kysyntä on ollut kovaa. Urakoitsijat uusivat ja investoivat kalustoaan raskaalla kädellä. - Kehärata, Länsimetro, Raahen Laivakankaan kultakaivos, Kevitsa ja Kittilän kultakaivos ovat meille erittäin merkittäviä kohteita. Urakoitsijat hankkivat kyseisiin kohteisiin paljon uutta kalustoa, sillä etenkin kaivokset pyörivät käytännössä 24/7-syklillä. Esimerkiksi Kevitsaan olemme toimittaneet neljä porausyksikköä, Oy Atlas Copco Louhintatekniikka ab toimitusjohtaja Ilkka Eskola kertoo. Atlas Copco on hankkinut koulutuskäyttöä varten poraussimulaattorin, jonka avulla perehdytetään ja koulutetaan kevitsan porausyksiköiden 20 ammattilaista. Lisäksi Atlas Copco Louhintatekniikka on panostanut vahvasti huoltoresursseihin. Huollon puolella työskentelee jo 15 henkilöä. Kaivoksilla on kiinteänä huoltosopimukset ja ne vaativat erityishuomiota luotettavan palvelun takaamiseksi, joten panostukset sinne jatkuvat edelleen. (TR) Atlas Copco esitteli Maxpossa uuden tuoteryhmän, rikotuspuomit. Ensisijaiset käyttökohteet näillä ovat kaivokset ja tunnelit. Rikotuspuomi lisää työturvallisuutta, sillä sen avulla voidaan vaaralliset työkohteet pitää miehittämättöminä. Rikotuspuomi soveltuu myös yleiseen pullonkaulaongelman ratkaisuun, kun ylikokoista kiveä murskataan kartiomurskaimessa. Käsittelyprosessia saadaan nopeutettua rikotuspuomin avulla, sillä enää ei tarvitse käsitellä manuaalisesti ylisuurta materiaalia. Maxpossa oli esillä RB 600 XD -malli, jonka paino on 9340 kiloa. Ulottuvuutta löytyy pituussuunnassa 5,4 metriä ja korkeussuunnassa metrin verran. Käytettävän vasaran kokosuositus on 750–1700 kiloa. Mallisto käsittää versiot aina 5800 kiloon ja 12 metrin ulottuvuuteen saakka. (TR)
Konekeskolle Sennebogen maahantuonti  Ensi kertaa esillä oli Manitou MT 625T -pienkurottaja, joka on tarkoitettu kiinteistö-, nosto- ja kuormaustöihin. Leveyttä koneella on ainoastaan 1,82 ja korkeutta 1,92 metriä. Nostotehoa on 2500 kiloa enimmäisnostokorkeuden ollessa 5,85 metriä. Ulottuvuus eteenpäin on etupyöristä mitattuna 2,5 metriä 1,2 tonnin kuormalla. Konepeiton alla on Kubotan nelisylinterinen, 3331 kuutioinen V3307-DI-T-E3B-suoraruiskutusturbodiesel, joka tuottaa 55,4 kW:n enimmäistehon väännön ollessa 265 Nm 1400 kierroksen kohdalla. Voimansiirto on hydrostaattinen ja varustettu kahdella nopeusalueella enimmäisnopeuden ollessa 25 km/h. (TR)
Konekeskolle Sennebogen maahantuonti Ensi kertaa esillä oli Manitou MT 625T -pienkurottaja, joka on tarkoitettu kiinteistö-, nosto- ja kuormaustöihin. Leveyttä koneella on ainoastaan 1,82 ja korkeutta 1,92 metriä. Nostotehoa on 2500 kiloa enimmäisnostokorkeuden ollessa 5,85 metriä. Ulottuvuus eteenpäin on etupyöristä mitattuna 2,5 metriä 1,2 tonnin kuormalla. Konepeiton alla on Kubotan nelisylinterinen, 3331 kuutioinen V3307-DI-T-E3B-suoraruiskutusturbodiesel, joka tuottaa 55,4 kW:n enimmäistehon väännön ollessa 265 Nm 1400 kierroksen kohdalla. Voimansiirto on hydrostaattinen ja varustettu kahdella nopeusalueella enimmäisnopeuden ollessa 25 km/h. (TR)
Konekesko esitteli ensimmäistä kertaa saksalaiset Sennebogen-materiaalinkäsittelykoneet. Green Line -mallisto on kattava ja tarjolla on yli 40 eri mallia 11 tonnin kokoluokasta aina 270 tonnin jättiin saakka. Käyttökohteet näille löytyvät mm. bioenergian, purkutöiden, satamien, kierrätyksen sekä sahojen ja metsäteollisuuden parista. Lisäksi kaikki koneversiot on modifioitavissa asiakkaan erikoistoiveiden mukaisesti. Kuvan 818 M on työpainoltaan 19,9 tonnin kokoinen ja on malliston kevyempää päätä. (TR)
Konekesko esitteli ensimmäistä kertaa saksalaiset Sennebogen-materiaalinkäsittelykoneet. Green Line -mallisto on kattava ja tarjolla on yli 40 eri mallia 11 tonnin kokoluokasta aina 270 tonnin jättiin saakka. Käyttökohteet näille löytyvät mm. bioenergian, purkutöiden, satamien, kierrätyksen sekä sahojen ja metsäteollisuuden parista. Lisäksi kaikki koneversiot on modifioitavissa asiakkaan erikoistoiveiden mukaisesti. Kuvan 818 M on työpainoltaan 19,9 tonnin kokoinen ja on malliston kevyempää päätä. (TR)
Kuvassa näkyvän Mobiiliseula ST3.5 lisäksi Metso esitteli Maxpossa uuden Lokotrack LT120 -leukamurskainlaitoksen. Asiakas voi ensimmäistä kertaa tilata murskaimensa joko hydrauli- tai sähkökäyttöisenä E-versiona. Sähköversion käyttöenergia voidaan ottaa vaihtoehtoisesti joko ulkopuolisesta sähköliitännästä tai mukana tulevasta, 420 kV:n dieselgeneraattorista. Ulkopuolinen sähkönsyöttö mahdollistaa entistä taloudellisemman ja ympäristöystävällisemmän tavan murskata kiveä. Lokotrack LT120 ulkonäkö poikeaa aikaisemmista malleista, vaikka se hyödyntää työmailla testattua tekniikkaa, joka on käytetty Lokotrack-laitesarjassa jo yli 25 vuoden ajan. (UO)
Kuvassa näkyvän Mobiiliseula ST3.5 lisäksi Metso esitteli Maxpossa uuden Lokotrack LT120 -leukamurskainlaitoksen. Asiakas voi ensimmäistä kertaa tilata murskaimensa joko hydrauli- tai sähkökäyttöisenä E-versiona. Sähköversion käyttöenergia voidaan ottaa vaihtoehtoisesti joko ulkopuolisesta sähköliitännästä tai mukana tulevasta, 420 kV:n dieselgeneraattorista. Ulkopuolinen sähkönsyöttö mahdollistaa entistä taloudellisemman ja ympäristöystävällisemmän tavan murskata kiveä. Lokotrack LT120 ulkonäkö poikeaa aikaisemmista malleista, vaikka se hyödyntää työmailla testattua tekniikkaa, joka on käytetty Lokotrack-laitesarjassa jo yli 25 vuoden ajan. (UO)
JCB Fastrac 8000-sarjassa on takana hieman suuremmat pyörät kuin edessä. Mallisto on kasvanut 310 hevosvoimaan asti. Uusimmat mallit on varustettu Agco Sisu Powerin dieselin moottorilla ja AGCOn (Fendt) toimittamalla portaattomalla voimansiirrolla. Sisun SCR-järjestelmä pistää päästöt kuriin. Myynti JCB-Agri. (UO)
JCB Fastrac 8000-sarjassa on takana hieman suuremmat pyörät kuin edessä. Mallisto on kasvanut 310 hevosvoimaan asti. Uusimmat mallit on varustettu Agco Sisu Powerin dieselin moottorilla ja AGCOn (Fendt) toimittamalla portaattomalla voimansiirrolla. Sisun SCR-järjestelmä pistää päästöt kuriin. Myynti JCB-Agri. (UO)
Pka 2500S on teiden ja kevyen liikenteen väylien nopeaan auraukseen tarkoitettu aura, jonka peruskoneena käytetään lähinnä maasto- ja lava-autoja. Auran siipi on -40 pakkasasteen kestävää muovia, joka tekee aurasta kevyen ja myös hiljaisen. Kaksiosainen siipi seuraa hyvin epätasaisen tien pintaa. Aura on nopea irrottaa, mutta se voidaan pitää koko aurauskauden autossa kiinni, koska se voidaan napin painalluksella siirtää kapeaan kuljetusasentoon lähelle auton nokkaa. Aura painaa 160 kg, työleveys 2,5 m, etuylitys on kuljetusasennossa vain 1,1 m ja  työn aikana 2,2 m. Aurassa on useita turvaominaisuuksia, jotka suojaavat auraa ja ajoneuvoa törmäyksiltä. Hinta tarjouksen mukaan, myynti Terosa Oy. (UO)
Pka 2500S on teiden ja kevyen liikenteen väylien nopeaan auraukseen tarkoitettu aura, jonka peruskoneena käytetään lähinnä maasto- ja lava-autoja. Auran siipi on -40 pakkasasteen kestävää muovia, joka tekee aurasta kevyen ja myös hiljaisen. Kaksiosainen siipi seuraa hyvin epätasaisen tien pintaa. Aura on nopea irrottaa, mutta se voidaan pitää koko aurauskauden autossa kiinni, koska se voidaan napin painalluksella siirtää kapeaan kuljetusasentoon lähelle auton nokkaa. Aura painaa 160 kg, työleveys 2,5 m, etuylitys on kuljetusasennossa vain 1,1 m ja työn aikana 2,2 m. Aurassa on useita turvaominaisuuksia, jotka suojaavat auraa ja ajoneuvoa törmäyksiltä. Hinta tarjouksen mukaan, myynti Terosa Oy. (UO)
Steelwrist esitteli uutta malliaan X07. Sen kaikki runko-osat on tehty valamalla, mikä tekee rakenteesta tukevamman ja kevyemmän. S-45 kytkennällä varustettu kauhanpyöritin sopii 5–7,5 tonnin koneisiin ja täyttää mallistossa olleen aukon. Pyörittimen paino on 210 kg ja kallistusvara on 45 astetta kumpaankin suuntaan. (JK)
Steelwrist esitteli uutta malliaan X07. Sen kaikki runko-osat on tehty valamalla, mikä tekee rakenteesta tukevamman ja kevyemmän. S-45 kytkennällä varustettu kauhanpyöritin sopii 5–7,5 tonnin koneisiin ja täyttää mallistossa olleen aukon. Pyörittimen paino on 210 kg ja kallistusvara on 45 astetta kumpaankin suuntaan. (JK)
Volvo ja Steelwrist ovat tiivistäneet yhteistyötään niin, että kaivukoneisiin tulevat kauhanpyörittimet asennetaan jo tehtaalla. Täten säästyy aikaa ja vaivaa, kun koneessa olevia vakiokahvoja ei tarvitse purkaa pois. Samalla voidaan asentaa muitakin komponentteja valmiiksi. Steelwrist esitteli myös asentotunnistinta (esittelijän kädessä), joka sijoitetaan kauhanpyörittimen sisään. Se kertoo näyttöyksikölle (ja siis kuljettajalle) aina missä kulmassa kauha on, joten kallistusten ja tasausten teko helpottuu. Näyttöyksikön kautta voidaan tehdä muitakin asetuksia, esimerkiksi säätää pyörityksen nopeutta. (JK)
Volvo ja Steelwrist ovat tiivistäneet yhteistyötään niin, että kaivukoneisiin tulevat kauhanpyörittimet asennetaan jo tehtaalla. Täten säästyy aikaa ja vaivaa, kun koneessa olevia vakiokahvoja ei tarvitse purkaa pois. Samalla voidaan asentaa muitakin komponentteja valmiiksi. Steelwrist esitteli myös asentotunnistinta (esittelijän kädessä), joka sijoitetaan kauhanpyörittimen sisään. Se kertoo näyttöyksikölle (ja siis kuljettajalle) aina missä kulmassa kauha on, joten kallistusten ja tasausten teko helpottuu. Näyttöyksikön kautta voidaan tehdä muitakin asetuksia, esimerkiksi säätää pyörityksen nopeutta. (JK)
Marttiinin kauhakallistin oli puolestaan saanut kylkeensä pihdit (MP-20).”Käyttäjien pyynnöstä”, kertoi Ilkka Marttiini. Pihtipaketti lisää pyörittimen painoa n. 170 kg. Mroto-20- kallistin pihdeillä varustettuna oli tarjolla messuhintaan 17 000 euroa (alv. 0). Se on tarkoitettu alkaen 12 tonnin kaivukoneisiin. Rakenteessa on käytetty erikoisteräksiä ja letkut sekä sylinterinvarret on suojattu hyvin. Pyöritin painaa sovitteesta riippuen 590 kg + pihtien paino. (JK) Lisätietoja: www.marttiinimetal.fi
Marttiinin kauhakallistin oli puolestaan saanut kylkeensä pihdit (MP-20).”Käyttäjien pyynnöstä”, kertoi Ilkka Marttiini. Pihtipaketti lisää pyörittimen painoa n. 170 kg. Mroto-20- kallistin pihdeillä varustettuna oli tarjolla messuhintaan 17 000 euroa (alv. 0). Se on tarkoitettu alkaen 12 tonnin kaivukoneisiin. Rakenteessa on käytetty erikoisteräksiä ja letkut sekä sylinterinvarret on suojattu hyvin. Pyöritin painaa sovitteesta riippuen 590 kg + pihtien paino. (JK) Lisätietoja: www.marttiinimetal.fi
Hansa-Machinesin osastolla esiteltiin Laski-kantojyrsimiä. Kuvassa olevan F500 (760 kg, 23 hv:n bensiinimoottori) mallin lisäksi sarjan kevyeen päähän kuuluu kaksi pienempää mallia, F350 (136 kg) ja F450 (195–230 kg). Pienemmät koneet jyrsivät kannon 200 milliä maan pinnan tason alle ja suurin malli pääsee 400 mm syvyyteen. Keveytensä vuoksi koneita on helppo siirrellä työmaalta toiselle. Vaikeampiin olosuhteisiin mallistossa on myös suurempia telavetoisia malleja ja kaivukoneisiin kauhan tilalle asennettava malli. Lisätietoja: www.hansamachines.fi (JK)
Hansa-Machinesin osastolla esiteltiin Laski-kantojyrsimiä. Kuvassa olevan F500 (760 kg, 23 hv:n bensiinimoottori) mallin lisäksi sarjan kevyeen päähän kuuluu kaksi pienempää mallia, F350 (136 kg) ja F450 (195–230 kg). Pienemmät koneet jyrsivät kannon 200 milliä maan pinnan tason alle ja suurin malli pääsee 400 mm syvyyteen. Keveytensä vuoksi koneita on helppo siirrellä työmaalta toiselle. Vaikeampiin olosuhteisiin mallistossa on myös suurempia telavetoisia malleja ja kaivukoneisiin kauhan tilalle asennettava malli. Lisätietoja: www.hansamachines.fi (JK)
Wacker Neusonin maantiivistäjää (Dpu 130) ohjataan infrapunakauko-ohjaimella. Näin käyttäjä voi olla itse turvallisemmassa paikassa, esim. kaivannon reunalla.  Valmistaja kehuu tärylevyä markkinoiden voimakkaimmaksi ja kertoo sen vastaavan 7-tonnin valssijyrää. Kauko-ohjattuna tärylevy sopii hyvin rinteiden tiivistämiseen. Laite on täynnä hienouksia, kone esimerkiksi sammuu itsestään, jos se on työskennellessään ajautunut liian lähelle käyttäjää. Mittoja: leveys 120 cm, paino 1170 kg ja tiivistysvoima 130 kN.  Lisätietoja: www.edeco.fi (JK)
Wacker Neusonin maantiivistäjää (Dpu 130) ohjataan infrapunakauko-ohjaimella. Näin käyttäjä voi olla itse turvallisemmassa paikassa, esim. kaivannon reunalla. Valmistaja kehuu tärylevyä markkinoiden voimakkaimmaksi ja kertoo sen vastaavan 7-tonnin valssijyrää. Kauko-ohjattuna tärylevy sopii hyvin rinteiden tiivistämiseen. Laite on täynnä hienouksia, kone esimerkiksi sammuu itsestään, jos se on työskennellessään ajautunut liian lähelle käyttäjää. Mittoja: leveys 120 cm, paino 1170 kg ja tiivistysvoima 130 kN. Lisätietoja: www.edeco.fi (JK)
Jouko Heinomäki kertoi Snowstar-lumiaurojen suosituimpien mallien olevan hydraulisesti levitettävää mallia. Niillä on helppo aurata kaiteiden ja katuvalojen kohdalla, kun auralla voi väistää eteen tulevia esteitä. Auroja on useita malleja työleveyden vaihdellessa 1450–4400 mm. Myös yrityksen siipilumikauhojen kysyntä on kasvussa. Lisätietoja www.jhkone.com (JK)
Jouko Heinomäki kertoi Snowstar-lumiaurojen suosituimpien mallien olevan hydraulisesti levitettävää mallia. Niillä on helppo aurata kaiteiden ja katuvalojen kohdalla, kun auralla voi väistää eteen tulevia esteitä. Auroja on useita malleja työleveyden vaihdellessa 1450–4400 mm. Myös yrityksen siipilumikauhojen kysyntä on kasvussa. Lisätietoja www.jhkone.com (JK)
Topi esitteli uutta R340 raivauskonettaan. Uusi suunnittelu ja lujat rakenneteräkset ovat pudottaneet painoa (-30%) ja pienentäneet tarvittavaa hydrauliikan virtausta (80 l/min = -40%). Rakenteet on kokemuksen kautta viritetty niin, että koneella voidaan työskennellä täysitehoisesti päivästä toiseen. Esimerkiksi teräyksikkö voidaan vaihtaa nopeasti vain muutama pultti avaamalla. Terälautaseen voidaan kiinnittää erilaisia teriä tilanteen mukaan. Ketjuterällä katkeaa jopa 10 cm puut,  vaijeriterät puolestaan eivät niin hanakasti sinkauttele kiviä.  Lisätietoja antaa Keijo Keski-Korpi numerossa: 0400 678 987. (JK)
Topi esitteli uutta R340 raivauskonettaan. Uusi suunnittelu ja lujat rakenneteräkset ovat pudottaneet painoa (-30%) ja pienentäneet tarvittavaa hydrauliikan virtausta (80 l/min = -40%). Rakenteet on kokemuksen kautta viritetty niin, että koneella voidaan työskennellä täysitehoisesti päivästä toiseen. Esimerkiksi teräyksikkö voidaan vaihtaa nopeasti vain muutama pultti avaamalla. Terälautaseen voidaan kiinnittää erilaisia teriä tilanteen mukaan. Ketjuterällä katkeaa jopa 10 cm puut, vaijeriterät puolestaan eivät niin hanakasti sinkauttele kiviä. Lisätietoja antaa Keijo Keski-Korpi numerossa: 0400 678 987. (JK)
Kelluvien Bigfloat-kaivukoneiden mallisto laajenee kevyempään suuntaan. Kokonaispainon ollessa vain  12 150 kg ja kuljetuspituuden 6,9 m, voidaan konetta kuljettaa jopa 3-akselisella kuorma-autolla. Kone voidaan tuoda tontille uittamalla, mikäli kohde sijaitsee hankalan maakulkuyhteyden päässä. Vaikka kone on pieni, onnistuu rantojen ruoppaus jopa yli 4 metrin syvyyteen, mikä vaatii tosin lisäponttonit. Markkinoille uusi kone saadaan keväällä. Lisätietoja: www.remu.fi (JK)
Kelluvien Bigfloat-kaivukoneiden mallisto laajenee kevyempään suuntaan. Kokonaispainon ollessa vain 12 150 kg ja kuljetuspituuden 6,9 m, voidaan konetta kuljettaa jopa 3-akselisella kuorma-autolla. Kone voidaan tuoda tontille uittamalla, mikäli kohde sijaitsee hankalan maakulkuyhteyden päässä. Vaikka kone on pieni, onnistuu rantojen ruoppaus jopa yli 4 metrin syvyyteen, mikä vaatii tosin lisäponttonit. Markkinoille uusi kone saadaan keväällä. Lisätietoja: www.remu.fi (JK)

Tunnelmat ovat odottavat. Niin kai voisi parhaiten kuvailla Maxpon tunnelmia konekaupan kannalta. Alkuvuonna hyvin käynyt konekauppa on hieman hyytynyt lomakauden jälkeen. Maailmalta kantautuneet uutiset ovat panneet yrittäjät varovaisiksi investointipäätöksiä tehtäessä. Mutta tarpeet konekaluston uusimiselle eivät ole kadonneet mihinkään, päinvastoin. Kaksi kovaa lumitalvea ovat kerryttäneet kiinteistönhoitoon soveltuvien koneiden mittareihin reippaasti tunteja ja työtilanne maarakennusalalla on kuitenkin edelleen hyvä. Lisäksi edellisen taantuman aikana vaihtamatta jääneet koneet alkavat olla jo reippaasti vaihtoikäisiä. Suuret kaivos- ja tunnelihankkeet kasvattavat erilaisten koneiden kysyntää ja tätä kautta myös olemassa olevaa tarjontaa. Toki valtaosa esillä ollutta kalustoa oli alle 20 tonnin työpainoisia koneita, joista muodostuu konekaupan volyymi.

Avaa artikkelin PDF