CTT Moskova 2014: Monilla mausteilla

Venäjän suurin rakennuskonenäyttely CTT järjestettiin kesäkuun alussa Moskovassa. Helteinen sää ja hienot puitteet tarjosivat mielenkiintoisen kattauksen itäisen naapurimme rakennusteollisuudesta.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Chelyabinskin traktoritehtaan uutuusmalli on noin 10 tonnia painava rautateiden huoltoauto TMB-2. Voimanlähteenä toimii 122-kilowattinen Deutz. Harjakoneen harjaksina toimivat jäykät vaijerinpätkät. Yhtiöllä on varsin kunniakas historia, sillä nettisivuston meriittilistalta löytyy pitkä lista kommunistisen työväenpuolueen kunniamerkkejä.
Chelyabinskin traktoritehtaan uutuusmalli on noin 10 tonnia painava rautateiden huoltoauto TMB-2. Voimanlähteenä toimii 122-kilowattinen Deutz. Harjakoneen harjaksina toimivat jäykät vaijerinpätkät. Yhtiöllä on varsin kunniakas historia, sillä nettisivuston meriittilistalta löytyy pitkä lista kommunistisen työväenpuolueen kunniamerkkejä.
Kopimash valmistaa erilaisia traktorin tai puskukoneen perään kiinnitettäviä ketjukaivureita. Laitteet voidaan varustaa erilaisilla ketjuilla, esim. routaiselle maalle löytyy oma mallinsa. Maksimi kaivusyvyys on 2 metriä. Lisätietoja: www.kopimash.pkt.ru
Kopimash valmistaa erilaisia traktorin tai puskukoneen perään kiinnitettäviä ketjukaivureita. Laitteet voidaan varustaa erilaisilla ketjuilla, esim. routaiselle maalle löytyy oma mallinsa. Maksimi kaivusyvyys on 2 metriä. Lisätietoja: www.kopimash.pkt.ru
Kraneksin EK270LC muistuttaa muotoilultaan Hitachi UH:ta, mutta varsinaista yhteistyötä yritys tekee Komatsun kanssa, sillä omien tuotteiden lisäksi Kraneks tekee metallitöitä Komatsulle. Kraneks EK270LC painaa 28 tonnia. Moottorivaihtoehtoina ovat 132-kilowattinen Jamz tai 135-kilowattinen Isuzu. Jamzin iskutilavuus on 11 litraa, Isuzun 6,5 litraa.
Kraneksin EK270LC muistuttaa muotoilultaan Hitachi UH:ta, mutta varsinaista yhteistyötä yritys tekee Komatsun kanssa, sillä omien tuotteiden lisäksi Kraneks tekee metallitöitä Komatsulle. Kraneks EK270LC painaa 28 tonnia. Moottorivaihtoehtoina ovat 132-kilowattinen Jamz tai 135-kilowattinen Isuzu. Jamzin iskutilavuus on 11 litraa, Isuzun 6,5 litraa.
Laadukkaampaa venäläistä kaivukoneosaamista edusti UMG. Mallistosta löytyy kolme tela-alustaista ja kaksi pyörä-alustaista konetta. Erikoisuutena mallistosta löytyy myös kolmiakselisen Kamazin päälle asennettu kaivukoneen ylävaunu. Moottoreina kaikissa malleissa on Deutz ja pumppuina Bosch-Rexroth. Muotoilusta homma ei ainakaan jää kiinni.
Laadukkaampaa venäläistä kaivukoneosaamista edusti UMG. Mallistosta löytyy kolme tela-alustaista ja kaksi pyörä-alustaista konetta. Erikoisuutena mallistosta löytyy myös kolmiakselisen Kamazin päälle asennettu kaivukoneen ylävaunu. Moottoreina kaikissa malleissa on Deutz ja pumppuina Bosch-Rexroth. Muotoilusta homma ei ainakaan jää kiinni.
Hitachi ZX225 oli varustettu mielenkiintoisella liukupuomi-kahmari yhdistelmällä. Takana pilkottava Hitachi 180ZX-5G edustaa jo uutta vitossarjaa, mutta moottorin päästötaso vastaa Euroopassa yli kymmenen vuotta sitten käytettyä Stage 2 -normia. Molemmissa versioissa on käytössä Isuzun samantehoinen moottori, mutta Euroopassa päästöjä alennetaan EGR:n avulla.
Hitachi ZX225 oli varustettu mielenkiintoisella liukupuomi-kahmari yhdistelmällä. Takana pilkottava Hitachi 180ZX-5G edustaa jo uutta vitossarjaa, mutta moottorin päästötaso vastaa Euroopassa yli kymmenen vuotta sitten käytettyä Stage 2 -normia. Molemmissa versioissa on käytössä Isuzun samantehoinen moottori, mutta Euroopassa päästöjä alennetaan EGR:n avulla.
Näyttelyalueen ainoa rototiltti löytyi Liebherrin osastolta. Hieman yllättäen myös kallistuvat kauhat ja pikakiinnikkeiden valmistajat loistivat poissaolollaan.
Näyttelyalueen ainoa rototiltti löytyi Liebherrin osastolta. Hieman yllättäen myös kallistuvat kauhat ja pikakiinnikkeiden valmistajat loistivat poissaolollaan.
Ennakkoluulottomalla värityksellä siunattu Chetra EGP-450 edusti laadukkaampaa venäläistä kaivukoneosaamista. Cumminsin QSM1-moottorista työtehonsa saava 45-tonninen kone olikin eräs näyttelyn uutuuksista. Chetra oli eräs harvoista polttoainetehokkuudella koneitaan markkinoineista yrityksistä, sillä yhtiön mukaan koneen tietokoneohjatulla hydrauliikalla voidaan saavuttaa 10 % polttoainesäästöt.
Ennakkoluulottomalla värityksellä siunattu Chetra EGP-450 edusti laadukkaampaa venäläistä kaivukoneosaamista. Cumminsin QSM1-moottorista työtehonsa saava 45-tonninen kone olikin eräs näyttelyn uutuuksista. Chetra oli eräs harvoista polttoainetehokkuudella koneitaan markkinoineista yrityksistä, sillä yhtiön mukaan koneen tietokoneohjatulla hydrauliikalla voidaan saavuttaa 10 % polttoainesäästöt.
Ukrainan epävarmasta tilanteesta ja talouspakotteista huolimatta Venäjällä parannetaan infrastruktuuria tasaisesti. Esimerkiksi maassa vuonna 2018 järjestettävät jalkapallon MM-kisat pakottavat panostamaan sujuviin kulkuyhteyksiin. Eräs koko maanosan vaarallisimmista tieosuuksista on Moskovan kehätie, jonka varrella myös Crocus Expo sijaitsee.
Ukrainan epävarmasta tilanteesta ja talouspakotteista huolimatta Venäjällä parannetaan infrastruktuuria tasaisesti. Esimerkiksi maassa vuonna 2018 järjestettävät jalkapallon MM-kisat pakottavat panostamaan sujuviin kulkuyhteyksiin. Eräs koko maanosan vaarallisimmista tieosuuksista on Moskovan kehätie, jonka varrella myös Crocus Expo sijaitsee.
Manitex Liftking 12M -maastotrukki kulkee roudankin runtelemalla pihamaalla. 8 300 kiloa painavan trukin nostokyky on 5 400 kiloa. Huippunopeus on 30 kilometriä tunnissa. Suurin nostokorkeus on jopa yli 420 cm. Moottorina hyrrää 92-kilowattinen Perkins.
Manitex Liftking 12M -maastotrukki kulkee roudankin runtelemalla pihamaalla. 8 300 kiloa painavan trukin nostokyky on 5 400 kiloa. Huippunopeus on 30 kilometriä tunnissa. Suurin nostokorkeus on jopa yli 420 cm. Moottorina hyrrää 92-kilowattinen Perkins.
Pyöräkuormaimella tasaisen pinnan tekeminen saattaa olla äkkinäiselle hankala homma. Kirovets-yhtiö oli helpottanut asiaa asentamalla kuormaimensa peräosaan puskulevyn. Sama tehdas valmistaa myös mm. pyöräkuormaimiin suunniteltuja kyntöauroja.
Pyöräkuormaimella tasaisen pinnan tekeminen saattaa olla äkkinäiselle hankala homma. Kirovets-yhtiö oli helpottanut asiaa asentamalla kuormaimensa peräosaan puskulevyn. Sama tehdas valmistaa myös mm. pyöräkuormaimiin suunniteltuja kyntöauroja.
Suuressa maassa myös kärryt ovat isoja. Puolalainen Bodex valmistaa varsin jyhkeitä kippaavia puoliperävaunukärrejä. Vakiotilavuus on 33 kuutiota, mutta neliakselisena kärryn tilavuudeksi saadaan jopa 76 kuutiota.
Suuressa maassa myös kärryt ovat isoja. Puolalainen Bodex valmistaa varsin jyhkeitä kippaavia puoliperävaunukärrejä. Vakiotilavuus on 33 kuutiota, mutta neliakselisena kärryn tilavuudeksi saadaan jopa 76 kuutiota.
Puolalainen Zaslaw valmistaa erilaisia peräkärryjä rakennus-ja metsäteollisuuden tarpeisiin. Puoliperävaunumallisella tukkikärryn kokonaispituus on 13,7 metriä. Kolmiakselinen versio painaa 4 900 kiloa. Kantavuutta löytyy yli 30 tonnia. Pankkovaihtoehtoja on 4,  mukana mm. Nurmi ja Alucar.
Puolalainen Zaslaw valmistaa erilaisia peräkärryjä rakennus-ja metsäteollisuuden tarpeisiin. Puoliperävaunumallisella tukkikärryn kokonaispituus on 13,7 metriä. Kolmiakselinen versio painaa 4 900 kiloa. Kantavuutta löytyy yli 30 tonnia. Pankkovaihtoehtoja on 4, mukana mm. Nurmi ja Alucar.
John Deere on maailmalla tunnettu myös maarakennuskoneiden valmistajana, mutta Euroopan markkinoilla ei merkkiä ole nähty. Syynä tähän on yhtiön yhteistyö Hitachin kanssa, jonka vuoksi John Deere ei saavu sotkemaan vanhan maailman markkinoita. Asiallisen oloinen JD E210LC painaa 23 tonnia ja on varustettu yhtiön omalla 112-kilowattisella Power Tech -moottorilla.
John Deere on maailmalla tunnettu myös maarakennuskoneiden valmistajana, mutta Euroopan markkinoilla ei merkkiä ole nähty. Syynä tähän on yhtiön yhteistyö Hitachin kanssa, jonka vuoksi John Deere ei saavu sotkemaan vanhan maailman markkinoita. Asiallisen oloinen JD E210LC painaa 23 tonnia ja on varustettu yhtiön omalla 112-kilowattisella Power Tech -moottorilla.
Jyrsinvalmistaja PrimeTechin uusin tela-alustainen PT300-malli on varustettu John Deeren 205-kilowattisella moottorilla. Vakiomallin paino on noin 12,5 tonnia. Laitteeseen on saatavan myös kiven murskaimia ja erilaisia hakkureita. Videoiden perusteella lepikko murskaantuu lähes väkivaltaisella rytinällä. PrimeTechin kotimainen maahantuoja on Tapio Pirttinen Oy.
Jyrsinvalmistaja PrimeTechin uusin tela-alustainen PT300-malli on varustettu John Deeren 205-kilowattisella moottorilla. Vakiomallin paino on noin 12,5 tonnia. Laitteeseen on saatavan myös kiven murskaimia ja erilaisia hakkureita. Videoiden perusteella lepikko murskaantuu lähes väkivaltaisella rytinällä. PrimeTechin kotimainen maahantuoja on Tapio Pirttinen Oy.
JCB:llä on Venäjällä vankka markkina-asema, mikä näkyi myös osaston koossa. JCB 1CXT on tela-alustainen liukuohjattu kaivurikuormain, jonka maksimi kaivusyvyys on jopa 3 metriä. Etukuormaajan nostokorkeus on 2,7 metriä. Koneen paino on noin 3,9 tonnia. Liukuohjatut koneet ovat Venäjällä varsin suosittuja, mikä näkyi myös lukuisina esillä olleina koneina.
JCB:llä on Venäjällä vankka markkina-asema, mikä näkyi myös osaston koossa. JCB 1CXT on tela-alustainen liukuohjattu kaivurikuormain, jonka maksimi kaivusyvyys on jopa 3 metriä. Etukuormaajan nostokorkeus on 2,7 metriä. Koneen paino on noin 3,9 tonnia. Liukuohjatut koneet ovat Venäjällä varsin suosittuja, mikä näkyi myös lukuisina esillä olleina koneina.
Hollantilainen Sherpa 100 -minikuormain on saatavana bensa-, diesel- tai sähkökäyttöisenä. Samasta laitteesta löytyy myös erittäin ahtaisiin tiloihin suunniteltu kapeampi versio. Dieselmalli on varustettu Kubotan 14-kilowattisella moottorilla. Painoa laitteella on 730 kiloa. Sherpa valmistaa myös runko-ohjattuja pienkuormaimia, suurin malli painaa 1 390 kiloa.
Hollantilainen Sherpa 100 -minikuormain on saatavana bensa-, diesel- tai sähkökäyttöisenä. Samasta laitteesta löytyy myös erittäin ahtaisiin tiloihin suunniteltu kapeampi versio. Dieselmalli on varustettu Kubotan 14-kilowattisella moottorilla. Painoa laitteella on 730 kiloa. Sherpa valmistaa myös runko-ohjattuja pienkuormaimia, suurin malli painaa 1 390 kiloa.
Doosanin omistama DISD on mielenkiintoinen esimerkki koneiden räätälöinnistä eri alueille. Merkin pyöräkuormaimet on suunnattu kehittyville markkinoille, kuten Afrikkaan, Latinalaiseen Amerikkaan ja Venäjälle. Ulkonäöltään kiinalaisvalmisteinen DISD muistuttaa hyvin paljon Doosania, mutta työnjälki ja komponenttien laatu on selvästi emoyhtiön tuotteita kehnompi. Ensimmäiset DISD-merkkiset kuormaimet valmistettiin vuonna 2010.
Doosanin omistama DISD on mielenkiintoinen esimerkki koneiden räätälöinnistä eri alueille. Merkin pyöräkuormaimet on suunnattu kehittyville markkinoille, kuten Afrikkaan, Latinalaiseen Amerikkaan ja Venäjälle. Ulkonäöltään kiinalaisvalmisteinen DISD muistuttaa hyvin paljon Doosania, mutta työnjälki ja komponenttien laatu on selvästi emoyhtiön tuotteita kehnompi. Ensimmäiset DISD-merkkiset kuormaimet valmistettiin vuonna 2010.

15. kertaa järjestetty CTT Moskovaan osallistui yli tuhat näytteilleasettajaa 35 eri maasta. Tapahtuma oli kasvanut hieman viime vuodesta, jolloin Bauma-näyttely verotti osallistujien määrää. Moskovan kehätien varrella sijaitsevasta Crocus Exposta oli CTT:lle varattu 130 000 neliömetriä näyttelypinta-alaa. Samaan aikaan alueella järjestettiin myös kolme muuta yhdyskuntatekniikkaan liittyvää näyttelyä. Tämän vuoksi alueella tuotteitaan esitteli yhteensä yli 1 800 näytteilleasettajaa.

Erinomaisesti sujuneista näyttelyjärjestelyistä huolimatta tuotteisiin tutustumista hieman vaikeutti englanninkielisen materiaalin puute ja yritysten edustajien kehno kielitaito. Selväksi kuitenkin tuli, miten suuria laatueroja esillä olleista koneista löytyi. Kontrasti myös länsimaista löytyvien merkkien ja paikallisten, pienille markkinoille suunnattujen laitteiden välillä oli häkellyttävän suuri.

Suurimmista rakennuskonevalmistajista paikalla olivat lähes kaikki, ainoastaan Cat ja Volvo loistivat poissaolollaan. Näytteilleasettajien kirjavaan joukkoon mahtui myös varsin eksoottisia yrittäjiä, joita tuskin tullaan pohjolan markkinoilla näkemään.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Perustekniikka pääosassa

CTT Moskova -näyttelyssä ei hybriditekniikasta tai päästömääräyksistä puhuttu, vaan pääpaino oli perustekniikassa ja komponenteissa. Syykin tähän on selvä: Venäjällä päästöjen hallinta on vielä alkutekijöissään.

Euroopan markkinoilla aletaan jo hiljalleen siirtyä Stage4Final-päästötasolle, mikä tarkoittaa koneisiin ilmestyvän yhä monimutkaisempaa tekniikkaa. Vuosituhannen alussa Venäjä suunnitteli ensimmäisen tason päästömääräysten käyttöönottoa, mutta tullikiistat Kazakstanin ja Valko-Venäjän kanssa pakottivat alueen perumaan suunnitelmat.

Venäjän hallitus kaavaili Stage 3 -päästötasojen käyttöönottoa vuoden 2014 alusta, mutta tätäkään ei ole virallisesti vahvistettu. Vastaavat määräykset astuivat Euroopassa voimaan jo vuonna 2006. Määräysten käyttöönottoa vaikeuttaa myös paikallisen polttoaineen huono laatu, sillä se ei rikkipitoisena sovellu nykyiselle päästöteknologialle.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ukrainan kireä tilanne ja yleinen epävarmuus ovat aiheuttaneet varovaisuutta myös maarakennusalalle. Yhtiöiden edustajien mukaan kauppa käy edelleen, mutta harkinta-ajat ovat pidentyneet ja monia investointeja saatetaan vielä lykätä. Varsinaisten talouspakotteiden vaikutuksia on kuitenkin erittäin hankalaa arvioida. n

Katso lisäkuvat!

www.koneviesti.fi

Avaa artikkelin PDF