Fendtin tavoitteena 150 traktorin vuosimyynti Suomessa – myyntivoima kasvaa, markkinointi tehostuu

Suomen pelloilla näkyy parin vuoden kuluttua huomattavasti nykyistä enemmän Fendt-traktoreita, mikäli Agcon tytäryhtiön suunnitelmat toteutuvat.
Fendt 300 Vario-sarjaan tuotiin neljä uutta mallia, joiden moottorien teho vaihtelee 95:stä 125:een hevosvoimaan.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
900-sarjan lippulaivana on edelleen Vario 936. 360 hevosvoiman moottoriteho ryyditettynä 60 km/h ajonopeudella on massiivinen paketti.
900-sarjan lippulaivana on edelleen Vario 936. 360 hevosvoiman moottoriteho ryyditettynä 60 km/h ajonopeudella on massiivinen paketti.
800 Vario-sarjan kahdessa uutuudessa on tavoiteltu hyvää teho–paino-suhdetta.  Voimanottoakseli on kolminopeuksinen ja etunostolaitteen nostovoima on 30 kN.
800 Vario-sarjan kahdessa uutuudessa on tavoiteltu hyvää teho–paino-suhdetta. Voimanottoakseli on kolminopeuksinen ja etunostolaitteen nostovoima on 30 kN.
Hermann Merschroth kertoi Fendtin viime vuoden liikevaihdon olleen yhtiön 75-vuotisen historian paras avatessaan uusien traktorimallien esittelytilaisuuden.
Hermann Merschroth kertoi Fendtin viime vuoden liikevaihdon olleen yhtiön 75-vuotisen historian paras avatessaan uusien traktorimallien esittelytilaisuuden.
Peter J. Paffenin mukaan Fendtille tavoitellaan Suomessa 150 traktorin vuosimyyntiä. ”Emme vie asiakkaita Valtralta, sillä Fendt on aivan eri tyyppinen traktori.”
Peter J. Paffenin mukaan Fendtille tavoitellaan Suomessa 150 traktorin vuosimyyntiä. ”Emme vie asiakkaita Valtralta, sillä Fendt on aivan eri tyyppinen traktori.”
Fendtin mukaan viiden uuden traktorin 400 Vario-sarja on ”täydellinen” yleistraktorimallisto. Moottoriteho 115 – 155 hv.
Fendtin mukaan viiden uuden traktorin 400 Vario-sarja on ”täydellinen” yleistraktorimallisto. Moottoriteho 115 – 155 hv.
700-sarjaan on tarjolla lisävarusteeksi tehdasasenteinen Auto-GuidePRO -järjestelmä, joka ohjaa automaattisesti traktorin kulkua esivalittujen suorien tai lohkon muotoja myötäilevän ajolinjan mukaisesti.
700-sarjaan on tarjolla lisävarusteeksi tehdasasenteinen Auto-GuidePRO -järjestelmä, joka ohjaa automaattisesti traktorin kulkua esivalittujen suorien tai lohkon muotoja myötäilevän ajolinjan mukaisesti.

”Tästä lähtien käytössämme on Y maatalouden rinnalla myös Valtran erinomainen myyntiverkosto tarjoamaan Suomeen koko Fendt Vario -mallistoa 95-hevosvoimaisesta 360-hevosvoimaiseen. Näin toimimme ainakin vuoden 2007 loppuun saakka”, Fendtin myynnistä ja markkinoinnista vastaava varatoimitusjohtaja Peter J. Paffen kertoi Koneviestille.

Koneviestin haastattelema Pfaffen myönsi, että Fendtin myynti Suomessa jää tänäkin vuonna 10-12 yksikköön. Luku on varsin pieni, jos sitä vertaa Ruotsin 190:een ja Norjan 200:een. ”Nyt aiomme tehostaa markkinointiamme ja kasvattaa myyntiämme tasaisesti. Tavoitteenamme on ylittää 100:n raja suunnilleen vuoden kuluttua ja päästä jatkossa ehkä 150 traktorin vuosimyyntiin.”

Pfaffen itse asiassa pitää 150 Fendt-traktorin vuosimyyntiä lähitulevaisuudessa Suomessa hyvin realistisena. ”Emme tule viemään asiakkaita Valtralta”, hän kuitenkin painotti, ”Fendt on traktorina eri tyyppinen ja sen asiakkaiden teknologiset tarpeet ovat erilaiset. Meidän näkemyksemme mukaan Fendt voisi olla ison viljatilan ykköstraktori tukenaan kaksi moottoriteholtaan pienempää Valtraa.”

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Pfaffen lisäsi, ettei Fendtin markkinoinnin tehostaminen vie kauppoja Valtralta, vaan nimenomaan suorilta pääkilpailijoilta, kuten John Deerelta.

Entä Suomessa tehdyt SisuDiesel-moottorit, onko niillä Fendtiä ajatellen jokin rooli? ”Ei juuri nyt. Me olemme juuri aloittamassa 21 uuden Fendt-mallin lanseerausta ja niissä kaikissa on tehokkaampien ja vähäpäästöisempien Deutz-moottoreiden uusi sukupolvi. Tytäryhtiömme SisuDiesel toki toimittaa moottoreita Agcon muihin traktoreihin, mutta me olemme erittäin tyytyväisiä Deutzin voimanlähteissä olevaan tekniseen osaamiseen. Moottoritoimituksiin ei todellakaan tule muutoksia Fendtin nykyiseen mallistosukupolveen.”

Kaikissa moottoreissa käytetään neliventtiilitekniikkaa ja yhteispaineruiskutusta. Ruiskutuspaine on enimmillään 1600 baria. Välijäähdytin on korvattu AGRex:ksi kutsutulla pakokaasujen takaisinkierrätyksellä, jonka Fendt väittää pienentävän polttonesteenkulutusta 10 prosentilla välijäähdyttimeen verrattuna. Uusien moottoreiden teholisäys vaihtelee 15:stä 30:een hevosvoimaan.

Kaikissa uusissa moottoreissa on täysi esteröidyn biodieselin käyttövalmius. Sen vuoksi niiden polttonestepumpuissa on erillinen öljyvoitelu. Saksan tämänhetkisin biodieselhinnoin käyttövalmius tietää noin 20 sentin hintaetua litralta perinteiseen moottoripolttoöljyyn nähden.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tuotantoa vauhditetaan

 

Fendtin hallituksen edustaja Hermann Merschrothin mukaan uuden malliston lanseeraus on yhtiön 75-vuotisen historian suurin: sen eteen on tehty 75 miljoonan euron investointi. ”Viime vuoden 815 miljoonan euron liikevaihto oli korkein tähän mennessä ja se kasvoi edellisvuodesta 7,1 prosenttia. Fendt-traktoreita valmistettiin kaikkiaan 11390. Vuoden 2005 lopussa Saksassa ja erityisesti Pohjois-Euroopassa alkaneen ja edelleen jatkuvan kysynnän kasvun takia olemme lisänneet tämän vuoden tuotantotavoitteemme 11700: sta 12200:een.”

Vario-mallistossa on edelleen viisi sarjaa. 300-sarjan uutuudet ovat neljä 95 - 125 hv (ECE R 24) mallia, 400-sarjan viisi uutta mallia yltävät 115:stä 155 hv:aan, 700-sarjan neljä uutta traktoria kattavat teholuokat 130–180 hv, 800-sarjassa uusia on kaksi, 185 ja 205 hv. 900-sarjaan tuli peräti kuusi uutta mallia 220: sta 360:een hevosvoimaan. Kaikkiin 900-sarjan uutuuksiin saatavana on 60 km/h tienopeuteen yltävä vaihteisto. Vakiovaihteistolla suurin ajonopeus on 50 km/h. Saatavana on myös 40 km/h vaihteisto.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

300- ja 400-sarjassa moottorina on sama, nelisylinterinen, 4,04-litrainen diesel. Huoltoväli on 500 tuntia. 300-sarjassa vaihteistona ML 75 Vario, jonka pienin ajonopeus on 30 metriä tunnissa. Tieajossa 50 km/h nopeudella moottorin nopeus on 1700 r/min. Moottorin nimellisteho saavutetaan 1900 r/min pyörintänopeudella.

700- ja 800-sarjan malleissa olevan kuusisylinterisen Deutz-dieselin iskutilavuus on 6,1 litraa ja senkin nimellisteholla moottorin nopeus on 1900 r/min. Vaihteistona on ML 75 Vario. Kuudessa 900-sarjalaisessa on 7,3-litrainen kuusisylinterinen Deutz.

Uusissa malleissa on Fendtin kehittämä ajovakausjärjestelmä, Fendt Stability Control (FSC), joka säätää sähköisesti etu- ja takapyörien pitoa ohjaustarkkuuden ja suuntavakauden sekä jarrutustehon parantamiseen tieajossa.

Ohjaamo, Fendt x5, on aikaisempaa tilavampi, kuljettajan näkökentän laajuus on 320 astetta ja melutaso on alle 70 dB. Ohjaamossa on kolmipistejousitus heilunnanvaimennuksineen.

Avaa artikkelin PDF