
Bauma 2010 -näyttely, osa I: Volvo uskoo kasvuun



Vaikka myynti notkahti, kustannussäästöjen ansiosta Volvon tulos ei pudonnut suhteessa yhtä paljon. Myynti on edelleen alhaisella tasolla useilla alueilla, mutta myyntimäärät kasvavat etenkin Kiinassa ja muualla Aasiassa.
Volvo CE:n keskittyy nyt parantamaan koneidensa tehokkuutta ja taloudellisuutta. Uusien moottorimallien polttoaineenkulutusta pyritään alentamaan, hybriditekniikkaa ja voimansiirtolinjoja kehitetään ja koneiden käyttäjien koulutusta lisätään.
Myös uudet TIER IV- ja Stage IIB -päästömääräykset täyttävät dieselmoottorit ovat valmiita käyttöön yli 100 000 tunnin testauksen jälkeen.
Baumassa Volvo käynnisti huomioliivikampanjan, sillä maailmalla sattuu edelleen vuosittain tuhansia tapaturmia konetöiden yhteydessä. Volvon Spirit-asiakaslehden yhteydessä jaetaan huomioliivit lehden saajille. Edellisessä turvallisuuskampanjassa vuonna 2006 jaettiin yli 20 000 suojakypärää Volvo-työkoneiden ostajille.
Volvo Construction Equipmentillä uskotaan maarakennuskoneiden kaupan piristyvän hienoisesti tänä vuonna. Volvo CE:n myynti putosi viime vuonna 39 % verrattuna vuoteen 2008. Myyntivarastoja on onnistuttu vähentämään tämän vuoden aikana puoleen. Varastot ovat nyt tasapainossa suhteessa kysyntään.
Volvolla oli Baumassa näyttelytilaa ulkoalueella 7410 m² ja sisähallissa 2554 m². Koneita ja kuorma-autoja oli esillä yli 60 kappaletta. Uutuustuotteina esiteltiin L150-F-, L180F- ja L220F-pyöräkuormaimet, jotka on varustettu OptiShift-voimansiirrolla.
Compact-kokoluokassa esiteltiin uudet L20F- ja L25F-mallit. Pienemmän koneen työpaino on 4300 kg, moottoriteho 39,9 kW, kauhan murtovoima 35 kilowattia ja nostovoima 35 kilonwetonia. Isovelimalli L25F painaa 4800 kg, Moottoritehoa koneesta löytyy 42 W, murtovoimaa 35 kN ja nostovoimaa 42 kN.
Minikaivukoneita oli uutuutena esillä neljä mallia: EC15C, EC17C, EC18C ja EC20C, joiden työpainot ovat välillä 1,5–2 tonnia. Kaikissa malleissa moottoriteho on 12,3 kW. Suurin kaivusyvyys on kolmessa ensimmäisessä mallissa 2,23 m, mutta EC20C:ssä 2,57 m. EC15C:ssä on avo-ohjaamo, kolmeen muuhun saa myös umpiohjaamon.
Raskaiden kaivukoneiden mallit EC360C ja EC460C ovat uudistuneet. Moottoritehot ovat nousseet joitain prosentteja, samalla vääntömomentit ovat kohonneet pienemmässä mallissa 12 % ja suuremmassa 6 %. Polttoainetalous on parantunut 6–7 %. Myös hydrauliikkapumppujen tuottoa ja työpaineita on nostettu.
Suurimmat ajonopeudet ovat kummallakin mallilla hiukan aikaisempaa korkeammat, ja myös ylävaunu pyörii aikaisempaa vikkelämmin.
Ulkoalueella oli esillä Volvon EC460CHR-purkukone, joka oli varustettu 27,4 metriin ulottuvalla puomistolla. Työpaino on varustuksesta riippuen 48–61,7 tonnia. Työlaitteena voidaan käyttää enimmillään 2,5 tonnia painavaa purkukouraa.
Baumassa esillä yli 60 konetta
Volvo L150F-, L180F- ja L220F-kuormaimien voimansiirtoon saa valinnaisvarusteena OptiShift-tekniikan. Järjestelmä voidaan kytkeä päälle kojetaulussa olevalla katkaisimella, jolloin momentinmuuntimen turbiini ja pumppupyörät lukittuvat toisiinsa, kun ajonopeus ja kuormitus ovat sopivat. OptiShiftiä voidaan käyttää 2-, 3- ja 4-vaihteilla. Polttoaineen kulutuksen kerrotaan alenevan OptiShiftin ansiosta jopa yli 15 prosenttia. n
OptiShiftillä kulutus alas
Osaston luetuimmat
- Valtran Suolahden tehtaalla tuotantoa kehitetään portaittain, jotta tuotantomääriä saadaan kasvatettua – yhden traktorin valmistusaika on noin kahdeksan tuntia
- Herlevi Pulling Team: Uutta vetovoimaa radalle
- Maxpossa oli laitteita moneen tarkoitukseen – lisää Maxpo-uutuuksia esittelyssä
- Koneurakointi Karvola on urakoinnin monialayritys – ELY:n teitä ajetaan Haapavedelle saakka
- Mahdollisuus löytöihin - Konehuutokauppa Tampereella
- Fendtin historia ja taustat
- Lypsynavetasta elementtitehdas – navetan sisällä valmistuu nyt puurunkoisia seinäelementtejä ja höylähirsiä