Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Bauma 2010 -näyttely, osa I: Volvo uskoo kasvuun

Volvo esitteli Compact-sarjan uudet L20F- ja L25F-mallit. Kuvassa L25F, joka painaa 4,8 tonnia.
Volvo esitteli Compact-sarjan uudet L20F- ja L25F-mallit. Kuvassa L25F, joka painaa 4,8 tonnia. 
OptiShift-voimansiirto lukitsee momentinmuuntimen määrätyllä nopeudella ja kuormituksella. Tämän ansiosta luisto pysähtyy ja polttoainetta säästyy jopa yli 15 prosenttia.
OptiShift-voimansiirto lukitsee momentinmuuntimen määrätyllä nopeudella ja kuormituksella. Tämän ansiosta luisto pysähtyy ja polttoainetta säästyy jopa yli 15 prosenttia. 
Suurin OptiShift-voimansiirrolla varustettavista pyöräkuormaimista on L220F, jonka työpaino on 31–35 tonnia. Moottoriteho on 261 kW ja suurin irrotusvoima 224,5 kN.
Suurin OptiShift-voimansiirrolla varustettavista pyöräkuormaimista on L220F, jonka työpaino on 31–35 tonnia. Moottoriteho on 261 kW ja suurin irrotusvoima 224,5 kN. 
Volvo EC18C on uusi minikaivukonemalli, joka painaa ohjaamon kanssa 1,76 tonnia. Irrotusvoima on 1,14 kN ja suurin kaivusyvyys vakiona 1,15. Erikoispitkällä kaivuvarrella syvyyden saa kasvatettua 2,23 metriin.
Volvo EC18C on uusi minikaivukonemalli, joka painaa ohjaamon kanssa 1,76 tonnia. Irrotusvoima on 1,14 kN ja suurin kaivusyvyys vakiona 1,15. Erikoispitkällä kaivuvarrella syvyyden saa kasvatettua 2,23 metriin. 

Vaikka myynti notkahti, kustannussäästöjen ansiosta Volvon tulos ei pudonnut suhteessa yhtä paljon. Myynti on edelleen alhaisella tasolla useilla alueilla, mutta myyntimäärät kasvavat etenkin Kiinassa ja muualla Aasiassa.

Volvo CE:n keskittyy nyt parantamaan koneidensa tehokkuutta ja taloudellisuutta. Uusien moottorimallien polttoaineenkulutusta pyritään alentamaan, hybriditekniikkaa ja voimansiirtolinjoja kehitetään ja koneiden käyttäjien koulutusta lisätään.

Myös uudet TIER IV- ja Stage IIB -päästömääräykset täyttävät dieselmoottorit ovat valmiita käyttöön yli 100 000 tunnin testauksen jälkeen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Baumassa Volvo käynnisti huomioliivikampanjan, sillä maailmalla sattuu edelleen vuosittain tuhansia tapaturmia konetöiden yhteydessä. Volvon Spirit-asiakaslehden yhteydessä jaetaan huomioliivit lehden saajille. Edellisessä turvallisuuskampanjassa vuonna 2006 jaettiin yli 20 000 suojakypärää Volvo-työkoneiden ostajille.

Volvo Construction Equipmentillä uskotaan maarakennuskoneiden kaupan piristyvän hienoisesti tänä vuonna. Volvo CE:n myynti putosi viime vuonna 39 % verrattuna vuoteen 2008. Myyntivarastoja on onnistuttu vähentämään tämän vuoden aikana puoleen. Varastot ovat nyt tasapainossa suhteessa kysyntään.

Volvolla oli Baumassa näyttelytilaa ulkoalueella 7410 m² ja sisähallissa 2554 m². Koneita ja kuorma-autoja oli esillä yli 60 kappaletta. Uutuustuotteina esiteltiin L150-F-, L180F- ja L220F-pyöräkuormaimet, jotka on varustettu OptiShift-voimansiirrolla.

Compact-kokoluokassa esiteltiin uudet L20F- ja L25F-mallit. Pienemmän koneen työpaino on 4300 kg, moottoriteho 39,9 kW, kauhan murtovoima 35 kilowattia ja nostovoima 35 kilonwetonia. Isovelimalli L25F painaa 4800 kg, Moottoritehoa koneesta löytyy 42  W, murtovoimaa 35 kN ja nostovoimaa 42 kN.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Minikaivukoneita oli uutuutena esillä neljä mallia: EC15C, EC17C, EC18C ja EC20C, joiden työpainot ovat välillä 1,5–2 tonnia. Kaikissa malleissa moottoriteho on 12,3 kW. Suurin kaivusyvyys on kolmessa ensimmäisessä mallissa 2,23 m, mutta EC20C:ssä 2,57 m. EC15C:ssä on avo-ohjaamo, kolmeen muuhun saa myös umpiohjaamon.

Raskaiden kaivukoneiden mallit EC360C ja EC460C ovat uudistuneet. Moottoritehot ovat nousseet joitain prosentteja, samalla vääntömomentit ovat kohonneet pienemmässä mallissa 12 % ja suuremmassa 6 %. Polttoainetalous on parantunut 6–7 %. Myös hydrauliikkapumppujen tuottoa ja työpaineita on nostettu.

Suurimmat ajonopeudet ovat kummallakin mallilla hiukan aikaisempaa korkeammat, ja myös ylävaunu pyörii aikaisempaa vikkelämmin.

Ulkoalueella oli esillä Volvon EC460CHR-purkukone, joka oli varustettu 27,4 metriin ulottuvalla puomistolla. Työpaino on varustuksesta riippuen 48–61,7 tonnia. Työlaitteena voidaan käyttää enimmillään 2,5 tonnia painavaa purkukouraa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Baumassa esillä yli 60 konetta

Volvo L150F-, L180F- ja L220F-kuormaimien voimansiirtoon saa valinnaisvarusteena OptiShift-tekniikan. Järjestelmä voidaan kytkeä päälle kojetaulussa olevalla katkaisimella, jolloin momentinmuuntimen turbiini ja pumppupyörät lukittuvat toisiinsa, kun ajonopeus ja kuormitus ovat sopivat. OptiShiftiä voidaan käyttää 2-, 3- ja 4-vaihteilla. Polttoaineen kulutuksen kerrotaan alenevan OptiShiftin ansiosta jopa yli 15 prosenttia. n

OptiShiftillä kulutus alas

Avaa artikkelin PDF