Rengaspaine ratkaisee - Agritechnica 2017, renkaat

Rengaskehitys seuraa tiiviisti muuta tekniikan kehitystä. Vaatimukset ovat kasvaneet nopeuksien kasvun seurauksena ja raskaiden koneiden pintapaineen alentaminen on kestotavoite. Maantielle ja pellolle tarkoitetut yhdistelmärenkaat yleistyvät, niistä erikoisin oli Nokian vielä konseptivaiheessa oleva uutuusrengas.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Goodyear OPTITRAC LSW1400/30R46 on valmistajan oman ilmoituksen mukaan maailman suurin maatalouskonerengas. Se on tarkoitettu suuriin runko-ohjattaviin maataloustraktoreihin korvaamaan pariasennusta. Renkaan leveys on 1,4 m ja halkaisija 2,1 m. (UO)
Goodyear OPTITRAC LSW1400/30R46 on valmistajan oman ilmoituksen mukaan maailman suurin maatalouskonerengas. Se on tarkoitettu suuriin runko-ohjattaviin maataloustraktoreihin korvaamaan pariasennusta. Renkaan leveys on 1,4 m ja halkaisija 2,1 m. (UO)
Vredestein Traction XXL -renkaat on suunniteltu pääasiassa peltokäyttöön, mutta ne ovat mukavat myös maantiellä. Rivat ovat renkaan keskellä lähes kehän suuntaiset, jotta rengas kulkee tasaisesti maantiellä. Reunoilta ripa on perinteisen ripamallin tapaan ottavassa kulmassa, mikä parantaa vetokykyä pellolla. (UO)
Vredestein Traction XXL -renkaat on suunniteltu pääasiassa peltokäyttöön, mutta ne ovat mukavat myös maantiellä. Rivat ovat renkaan keskellä lähes kehän suuntaiset, jotta rengas kulkee tasaisesti maantiellä. Reunoilta ripa on perinteisen ripamallin tapaan ottavassa kulmassa, mikä parantaa vetokykyä pellolla. (UO)
Bridgestone VT-Tractor on VF-luokan rengas, joka on suunniteltu pellolle ja tielle. Peltopito on hyvä, koska ripakuvio on harva ja kosketuspinta-ala suuri. Ripojen päät ovat keskellä rengasta reilusti limittäin, mikä parantaa maantieominaisuuksia. (UO)
Bridgestone VT-Tractor on VF-luokan rengas, joka on suunniteltu pellolle ja tielle. Peltopito on hyvä, koska ripakuvio on harva ja kosketuspinta-ala suuri. Ripojen päät ovat keskellä rengasta reilusti limittäin, mikä parantaa maantieominaisuuksia. (UO)
Continental on palannut maatalousrengasmarkkinoille. Yhtiö on rakentanut uuden tehtaan Espanjaan, jossa valmistetaan yleisimpiä rengaskokoja. Kokovalikoima täydentyy tämän vuoden aikana myös 65-sarjan traktorirenkailla. Continentalin traktori- ja työkonerenkaat myydään raskaaseen kalustoon erikoistuneiden rengasliikkeiden kautta. (UO)
Continental on palannut maatalousrengasmarkkinoille. Yhtiö on rakentanut uuden tehtaan Espanjaan, jossa valmistetaan yleisimpiä rengaskokoja. Kokovalikoima täydentyy tämän vuoden aikana myös 65-sarjan traktorirenkailla. Continentalin traktori- ja työkonerenkaat myydään raskaaseen kalustoon erikoistuneiden rengasliikkeiden kautta. (UO)
Järeissä itsekulkevissa hakkureissa on yleistynyt tiekuvioitujen rengasmallien käyttö. Pezzolato Allroad -hakkurin 31 tonnia kuljettavat Nokian TRI 2 -renkaat, koossa 650/65R38. Niiden tiheä kuvio kestää kulutusta, mutta tarjoaa pitoa maastossa ja sivuteiden liukkailla pinnoilla. (TH)
Järeissä itsekulkevissa hakkureissa on yleistynyt tiekuvioitujen rengasmallien käyttö. Pezzolato Allroad -hakkurin 31 tonnia kuljettavat Nokian TRI 2 -renkaat, koossa 650/65R38. Niiden tiheä kuvio kestää kulutusta, mutta tarjoaa pitoa maastossa ja sivuteiden liukkailla pinnoilla. (TH)
Nokian esittelemän konseptirenkaan prototyyppi on nyt testivaiheessa. Erilaisia kuvioiden versioita ajetaan testeissä ja myöhemmin tulee varsinainen tuotantoversio. Rengas on testien mukaan pito-ominaisuuksiltaan erinomainen, vaikka rengas on keskialueelta tiheä. Reuna-alueiden rakenneratkaisut parantavat renkaan puhdistuvuutta. Kuviossa on yhdistetty kahden ääripään kuvioita, eli erittäin pehmeiden maiden ”riisiviljelyrengasta” ja tiheää tieajoon tarkoitettua rengasta. (TH)
Nokian esittelemän konseptirenkaan prototyyppi on nyt testivaiheessa. Erilaisia kuvioiden versioita ajetaan testeissä ja myöhemmin tulee varsinainen tuotantoversio. Rengas on testien mukaan pito-ominaisuuksiltaan erinomainen, vaikka rengas on keskialueelta tiheä. Reuna-alueiden rakenneratkaisut parantavat renkaan puhdistuvuutta. Kuviossa on yhdistetty kahden ääripään kuvioita, eli erittäin pehmeiden maiden ”riisiviljelyrengasta” ja tiheää tieajoon tarkoitettua rengasta. (TH)
Apollo Vredestein  esitteli eri käyttökohteisiin tarkoitettuja kurottajanrenkaita. Keskellä on pehmeiden alustojen riparengas, joka pitää peltokäytössäkin. Vasemmalla näkyy koville alustoille, kuten karjasuojiin ja asfaltille, soveltuva malli. Oikeanpuoleinen on niiden välimuoto. (TH)
Apollo Vredestein esitteli eri käyttökohteisiin tarkoitettuja kurottajanrenkaita. Keskellä on pehmeiden alustojen riparengas, joka pitää peltokäytössäkin. Vasemmalla näkyy koville alustoille, kuten karjasuojiin ja asfaltille, soveltuva malli. Oikeanpuoleinen on niiden välimuoto. (TH)
Kuorma-autopohjaisissa traktoreissa on yleistynyt sekarengastus. Kuvan Man oli varustettu edessä Alliancen tiheän keskialueen riparenkaalla, taka-akselilla oli taasen leveät perävaunurenkaat. Etuakselin ratkaisulla saadaan kääntyvyyttä parannettua, taka-akselin renkaat kantavat paremmin ja kestävät kulutusta. (TH)
Kuorma-autopohjaisissa traktoreissa on yleistynyt sekarengastus. Kuvan Man oli varustettu edessä Alliancen tiheän keskialueen riparenkaalla, taka-akselilla oli taasen leveät perävaunurenkaat. Etuakselin ratkaisulla saadaan kääntyvyyttä parannettua, taka-akselin renkaat kantavat paremmin ja kestävät kulutusta. (TH)
Myös riviviljelykäytön ja ruiskujen renkaissa tieominaisuudet ovat parantumassa. Yksi esimerkki siitä on Alliance Agriflex -mallisto. Rengasta on saatavissa aina kokoon 270/95R54 asti. (TH)
Myös riviviljelykäytön ja ruiskujen renkaissa tieominaisuudet ovat parantumassa. Yksi esimerkki siitä on Alliance Agriflex -mallisto. Rengasta on saatavissa aina kokoon 270/95R54 asti. (TH)
Erilaisiin kiinteistökäytön renkaiden osalta mielenkiintoinen uutuus oli Galaxy Garden- Pro. Se on yhdistelmä tiheää nurmirengasta ja harvaripaista riparengasta. Reilusti pyöristetyt ripojen päät ovat hellävaraisia aroilla pohjilla liikuttaessa. (TH)
Erilaisiin kiinteistökäytön renkaiden osalta mielenkiintoinen uutuus oli Galaxy Garden- Pro. Se on yhdistelmä tiheää nurmirengasta ja harvaripaista riparengasta. Reilusti pyöristetyt ripojen päät ovat hellävaraisia aroilla pohjilla liikuttaessa. (TH)
BKT esitteli laajan valikoiman 65 km/h -luokituksen renkaita. Mallisto kattaa korke aripaisen traktorirengaskäytön Agrimax Forcen ja V-Flecton lisäksi myös tiheäkuvioisen Ridemax-perävaunurenkaan ja kapean Agrimax Spargon, joka on tarkoitettu itsekulkevien ruiskujen renkaaksi. (TH)
BKT esitteli laajan valikoiman 65 km/h -luokituksen renkaita. Mallisto kattaa korke aripaisen traktorirengaskäytön Agrimax Forcen ja V-Flecton lisäksi myös tiheäkuvioisen Ridemax-perävaunurenkaan ja kapean Agrimax Spargon, joka on tarkoitettu itsekulkevien ruiskujen renkaaksi. (TH)
DLG on testannut Vredestein Traction Optimall VF 650/65 R34 ja VF 710/75 R42 -renkaat. Traction Optimall -renkaiden vetokyky on noin 1,5 % parempi kuin kilpailevan VF-renkaan. Vetokyky oli jopa 7 % parempi verrattuna IF-renkaaseen. Vetokyky oli hyvä etenkin alle 20 % luistolla. (UO)
DLG on testannut Vredestein Traction Optimall VF 650/65 R34 ja VF 710/75 R42 -renkaat. Traction Optimall -renkaiden vetokyky on noin 1,5 % parempi kuin kilpailevan VF-renkaan. Vetokyky oli jopa 7 % parempi verrattuna IF-renkaaseen. Vetokyky oli hyvä etenkin alle 20 % luistolla. (UO)
Venäläisiä Voltyre renkaita kaupataan pääasiassa netissä ja hinta edellä -taktiikalla. Ostaminen on tehty helpoksi, sillä kokovalikoima on ilmoitettu edelleen vanhoilla tuumamitoilla. (UO)
Venäläisiä Voltyre renkaita kaupataan pääasiassa netissä ja hinta edellä -taktiikalla. Ostaminen on tehty helpoksi, sillä kokovalikoima on ilmoitettu edelleen vanhoilla tuumamitoilla. (UO)
Michelinin uudet Roadbib-renkaat on tarkoitettu ensisijaisesti yli 200 hevosvoimaisiin traktoreihin, joiden käyttötunneista yli puolet kertyy maantieajosta. Renkaan keskellä oleva palakuvio kasvattaa tieajossa kosketuspintaa 60 %, mikä lisää valmistajan mukaan renkaan käyttöikää jopa neljänneksellä. Ensimmäiset renkaat tulevat myyntiin keväällä 2018, koot ovat 600/70 R30 ja 710/70 R42. (UO)
Michelinin uudet Roadbib-renkaat on tarkoitettu ensisijaisesti yli 200 hevosvoimaisiin traktoreihin, joiden käyttötunneista yli puolet kertyy maantieajosta. Renkaan keskellä oleva palakuvio kasvattaa tieajossa kosketuspintaa 60 %, mikä lisää valmistajan mukaan renkaan käyttöikää jopa neljänneksellä. Ensimmäiset renkaat tulevat myyntiin keväällä 2018, koot ovat 600/70 R30 ja 710/70 R42. (UO)

Rengasvalmistajien osuus Agritechnica-näyttelyssä oli vahva. Työkoneiden koko kasvaa, minkä vuoksi hinattavat koneet syrjäyttävät nostolaitekiinnitteisiä laitteita, mikä sopii varmasti rengasvalmistajille. Yokohaman Rubber Companyn omistaman ATG-Groupin edustaja kertoi, että näyttelyssä oleviin koneisiin on asennettu noin 600 Alliance-rengasta.

Ensiasennusrenkaiksi pääsy kasvattaa merkin tunnettavuutta ja avaa tuotekehitykselle kanavia, joiden välityksellä saadaan täsmätietoa isojen konevalmistajien suunnitelmista. Alliance onkin tehnyt vahvaa yhteistyötä esimerkiksi Claasin kanssa, yksi yhteistyön tuloksista on nopean luokituksen työkonerengas, jonka kestoikää on saatu pidennettyä.

Uusien renkaiden kysyntä on tällä hetkellä todella hyvä, koska konevalmistus lähti edellisvuonna nousuun. Hyvä menekki näkyy varsinkin uutta rengasteknologiaa edustavien renkaiden pitkinä toimitusaikoina.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Traktoreiden ja työkoneiden nopeuksien ja massojen noustessa myös renkaiden kulutus suurenee, mikä tulee kasvattamaan renkaiden jälkimarkkinoita.

Kaksineuvoiset renkaat esillä

Useammallakin valmistajalla oli esillä erilaisia uusia yhdistelmärenkaita, joiden tavoitteena on yhdistää maatalouskäyttö ja nopea tieajo sekä aikaisempaa pitempi käyttöikä. Tällaisia renkaita löytyy traktoreiden lisäksi ajettaviin työkoneisiin. Ajettavat ruiskut ovat vaativa kohderyhmä, koska renkaat ovat tallaantumisen minimoimiseksi kapeat, mutta niiden tulee silti pystyä kantamaan säiliö täynnä olevan ruiskun paino myös nopeassa siirtoajossa.

Renkaiden nopea paineensäätö yleistyy varsinkin lietteen ajossa, sillä peltoajossa tarvitaan tiivistymisen välttämiseksi matalaa painetta. Maantieajossa vaaditaan kantavuutta ja myös korkeamman painetason tuomaa suuntavakavuutta.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Michelinin Roadbib-rengas on suunniteltu siten, että renkaan muoto muuttuu todella paljon, kun sen painetta säädetään. Maantiellä rengas kulkee pääasiassa sen keskiosassa olevan nappulakuvion varassa, jolloin myös renkaan muodonmuutoksista johtuva vierintävastus pienenee. Pellolla rengas painuu, jolloin sen sivut alkavat kantaa ja sivujen harvempi ripakuvio saa otteen pellon pehmeästä pinnasta.

Paineensäätöjärjestelmät yleistyvät

Michelin uskoo renkaiden paineensäätöjärjestelmien yleistymiseen, koska se osti viime vuonna kaksi alan valmistajaa.

Renkaiden nopea paineensäätö on tehokkain keino sopeuttaa renkaan ominaisuuksia pelto- ja tieajoon. Urakointikäytössä paineen säädön on tapahduttava todella nopeasti: rengaspaine on pystyttävä nostaman maantieajoon sopivaksi sillä aikaa, kun traktorilla ja perävaunulla siirrytään pellolta lietesäiliölle. Paineen laskun on tapahduttava vielä nopeammin. Renkaiden kantopinta-alan pitää olla mahdollisimman suuri, kun ajetaan kuorman kanssa pellolla.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kuviot kehittyvät

Riparenkaiden kuviot ovat viime vuosina alkaneet muistuttaa enemmän toisiaan. Rivat kaareutuvat siten, että ne ovat renkaan keskiosassa lähdes kehän suuntaiset. Ripojen kärjet ovat osittain limittäin, mikä vähentää renkaan tärinää. Ripa kaartuu renkaan ulkosyrjää kohden, jotta renkaan reunaosat saavat pitävän otteen pellon pinnasta. Vredestein on yksi tämän ripamallin kehittäjistä.

Perävaunujen renkaiden harvat sivurivat ovat saaneet tiheän keskialueen kaverikseen. Sivun harvemmat rivat taasen parantavat pyörimistä pehmeällä alustalla ja lisäävät puhdistuvuutta.

Selkeä trendi oli ripakuvioisissa vetorenkaissa ripojen välinen matala kuviointi, joka parantaa renkaan puhdistuvuutta. Valmistajat muotoilevat nämä harjanteet toisistaan poikkeavasti, vaikka perusperiaate on kaikilla sama. Erilainen muotoilu on keino välttää kopiointisyytökset.

Nokian Renkaiden Consept Tyre on poikkeus muiden ”kaksineuvoisten” renkaiden joukossa. Siinä on yhdistetty erittäin pureva, pehmeiden olosuhteiden kuvio ja tiekuvio. Lisäksi ripojen palakoko on erittäin suuri, mikä lisää kulutuskestävyyttä. Näyttelyn aikaan kerrottiin testauksessa olevan kolme erilaista kuvioversiota, joista lopullinen tullaan valitsemaan.

Lisää leveyttä

Puimureiden, raskaiden traktoreiden sekä ajettavien työkoneiden ensiasennusrenkaina käytetään nykyään IF- ja VF-luokiteltuja renkaita. Haluttu kantavuus saavutetaan IF-renkaalla 20 % matalammalla rengaspaineella kuin vakiorenkaalla, toisaalta rengas kantaa 20 % enemmän kuin vakiorengas. VF-renkaan vastaavat prosentit ovat tuplasti paremmat, eli sillä voidaan kantavuuden kärsimättä ajaa 40 % matalammalla rengaspaineella kuin perinteisellä renkaalla.

IF- ja VF-renkaat on alun perin tarkoitettu leveille renkaille, minkä vuoksi niiden jälkiasennus on vaatinut yleensä myös vanteiden uusimisen. European Tyre and Rim Technical Organisation (ETRTO) on kehittänyt NRO-standardia, jonka täyttävissä renkaissa ei tarvita leveää erikoisvannetta.

Vanhat valmistajat palaavat

Continental ja Pirelli luopuivat toistakymmentä vuotta sitten maatalousrenkaiden valmistuksesta ja keskittyivät muiden ajoneuvojen renkaisiin. Pirelli myi rengasvalmistuksensa Trelleborgille ja Continental Mitakselle. Edustusten myynneistä on kulunut jo niin paljon aikaa, että aikanaan määräajaksi tehdyt kilpailun rajoitussopimukset ovat rauenneet, minkä vuoksi yritykset ovat voineet aloittaa maatalousrenkaiden valmistuksen uudelleen.

Pirellin maatalousrenkaita tehdään Etelä-Amerikassa, joten niiden markkinoiden painopiste on todennäköisesti kotimantereella. Continentalin uusi traktorirengastehdas valmistui Espanjassa olevan rengastehtaan viereen. Continentalin mallisto on vielä rajoitettu, minkä vuoksi ”paluumuuttajat” panostavat tässä vaiheessa renkaiden korvausmarkkinoille. Valikoimassa on perinteisellä 85 % profiilisuhteella oleva rengas sekä astetta matalampi 70-sarjalainen.