Bauma 11.–17.4.2013, Saksa: Ennätykset murskaksi

Bauma 2013 oli jättisuuri tapahtuma: näyttelypinta-alaa 57 hehtaaria ja näytteilleasettajia 3 420. Tapahtuman antiin tutustui ennätykselliset 530 000 vierailijaa. Väkimäärästä huolimatta kaikki toimi hyvin.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Koneviestin toimituksen valinta -ansiomerkin saa Kubotan prototyyppipyöräkuormaimet. Laadukkaista minikaivukoneista tunnetun valmistajan uutuuksia odotettaneen innolla. Saksassa valmistetut koneet saapuvat markkinoille vuoden kuluttua. Kubota RP15 painaa 4,3 tonnia ja RP16 4,7 tonnia. Kauhakoot ovat 0,65 m³ ja 0,85 m³. (AT)
Koneviestin toimituksen valinta -ansiomerkin saa Kubotan prototyyppipyöräkuormaimet. Laadukkaista minikaivukoneista tunnetun valmistajan uutuuksia odotettaneen innolla. Saksassa valmistetut koneet saapuvat markkinoille vuoden kuluttua. Kubota RP15 painaa 4,3 tonnia ja RP16 4,7 tonnia. Kauhakoot ovat 0,65 m³ ja 0,85 m³. (AT)

Total Cost of Ownership oli Bauman yleisin mantra, jolla valmistajat pyrkivät erottumaan kilpailijoistaan. Laskelma on tehty pääasiassa ensimmäisen koneen ostolle, eli noin 3–4 vuoden ja alle 10 000 tunnin käyttöajalle. Hankintahinnan lisäksi laskelmassa huomioidaan uuden moottori- ym. tekniikan tuoma alhaisempi polttoaineen kulutus ja huollot. Esimerkiksi Komatsu tarjoaa 9 000 työtunnin huoltopakettia, johon sisältyy partikkelisuodattimen vaihto.

Kaikki suurimmat valmistajat tarjoavat palvelupaketteja, joiden avulla koneen omistaja voi seurata koneen sijaintia, kuormitusastetta, polttoaineen kulutusta ja huollon ajankohtaa. Järjestelmään voidaan yhdistää PIN-koodin käyttö, jolloin konetta ei ulkopuolinen saa käyntiin. Koodin avulla voidaan seurata vaikkapa kuljettajan työaikaa, mikä helpottaa palkanlaskentaa (Katso Koneviesti nro 1/2013).

Valmistajille seurantajärjestelmät tarjoavat tarkkaa tietoa asiakaskunnan sen hetkisestä työtilanteesta, mikä auttaa huoltopalvelujen ja koneiden kysynnän arvioinnissa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Moottoreiden päästömääräysten kiristyminen on tuonut koneisiin paljon uutta tekniikkaa, jota on onneksi ehditty jo testata kuorma-autoissa. Tällä hetkellä valmistettavien koneiden on täytettävä 3B-tason päästömääräykset, mihin päästään useilla eri tekniikoilla.

Maarakennuspuolen suuret valmistajat tavoittelevat pienempiä päästöjä pakokaasujen kierrätyksellä ja jälkikäsittelyllä. Tähän päästään erilaisten filttereiden avulla tai ureaa käyttävällä SCR-tekniikalla. Seuraava päästömääräysten kiristyminen kolkuttaa jo ovella, jolloin useimmat moottorinvalmistajat tulevat soveltamaan kaikkia käytössä olevia tekniikoita sujuvasti. n

Avaa artikkelin PDF