Pyörät pyörimään - Logistiikka-Kuljetus 2012

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Vantaalainen Ergorej Oy tuo maahan kiinalaisvalmisteisia Attack-trukkeja ja -pienkuormaajia. Trukit on aiemmin tunnettu Baoli-nimellä. Suomeen ensimmäisenä on ennättänyt K-sarjan 2,5-tonnin kokoluokan D25-vastapainotrukki. Trukkivalikoima kattaa niin sähkö-, kaasu- kuin dieselmallit aina 10 tonniin saakka.
Vantaalainen Ergorej Oy tuo maahan kiinalaisvalmisteisia Attack-trukkeja ja -pienkuormaajia. Trukit on aiemmin tunnettu Baoli-nimellä. Suomeen ensimmäisenä on ennättänyt K-sarjan 2,5-tonnin kokoluokan D25-vastapainotrukki. Trukkivalikoima kattaa niin sähkö-, kaasu- kuin dieselmallit aina 10 tonniin saakka.
Attack-pienkuormaajia on tarjolla kahta mallia: 1,5 tonnin HW 1130 ja kuvan 2,2 tonnin HW 1230 K36. Koneet on valmistettu Kiinassa. Moottoreina käytetään Kubotan E2B- tai E3B-sarjojen 18,5–33 kW  3- tai 4-sylinterisiä dieseleitä. Hydrostaattinen voimansiirto on italialaisen Bondioli & Pavesin.
Attack-pienkuormaajia on tarjolla kahta mallia: 1,5 tonnin HW 1130 ja kuvan 2,2 tonnin HW 1230 K36. Koneet on valmistettu Kiinassa. Moottoreina käytetään Kubotan E2B- tai E3B-sarjojen 18,5–33 kW 3- tai 4-sylinterisiä dieseleitä. Hydrostaattinen voimansiirto on italialaisen Bondioli & Pavesin.
Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti valitsi Sisu Polarin Vuoden kuorma-autoksi. Raadin mukaan vahvuuksia ovat huonoille teille sopivat vahvat akselistot ja runko. Moottorina on Mersun 550-hevosvoimainen OM 502 V8. PowerShift-vaihteistossa on automatisoitu vaihteensiirtojärjestelmä.
Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti valitsi Sisu Polarin Vuoden kuorma-autoksi. Raadin mukaan vahvuuksia ovat huonoille teille sopivat vahvat akselistot ja runko. Moottorina on Mersun 550-hevosvoimainen OM 502 V8. PowerShift-vaihteistossa on automatisoitu vaihteensiirtojärjestelmä.
Volvo on toimittanut Suomen ensimmäisen hybridikuorma-auton Lassila & Tikanojalle. Auto on varustettu täyssähköisellä jätepakkaajalla.  Volvo FE on rinnakkaishybridi, eli diesel- ja sähkömoottorin energiaa voidaan hyödyntää yhdessä tai erikseen. Pysähdyksissä lähdettäessä toimii sähkömoottori (120 kW), joka tuottaa heti suuren vääntövoiman. Suuremmilla nopeuksilla dieselmoottori (7,0 l, 340 hv/1300 Nm) käynnistyy ja moottorit toimivat rinnakkain. Kenttätesteissä polttoaineenkulutuksessa ja hiilidioksidipäästöissä on saavutettu jopa yli 30 prosentin säästöjä.
Volvo on toimittanut Suomen ensimmäisen hybridikuorma-auton Lassila & Tikanojalle. Auto on varustettu täyssähköisellä jätepakkaajalla. Volvo FE on rinnakkaishybridi, eli diesel- ja sähkömoottorin energiaa voidaan hyödyntää yhdessä tai erikseen. Pysähdyksissä lähdettäessä toimii sähkömoottori (120 kW), joka tuottaa heti suuren vääntövoiman. Suuremmilla nopeuksilla dieselmoottori (7,0 l, 340 hv/1300 Nm) käynnistyy ja moottorit toimivat rinnakkain. Kenttätesteissä polttoaineenkulutuksessa ja hiilidioksidipäästöissä on saavutettu jopa yli 30 prosentin säästöjä.
Keslift Oy tuo maahan trukkeihin, työkoneisiin, kaivosautoihin ja teollisuusmoottoreihin tarkoitettuja passiivisia ja aktiivisia Mann+Hummel-diesel-partikkelisuodatinjärjestelmiä. Komponentit ovat metallirakenteisia, joten suodatin kestää hyvin tärinää ja iskuja. Järjestelmä puhdistaa itsensä ajon aikana automaattisesti. Suodatin voidaan isomman huollon yhteydessä pestä painepesurilla. ”Mann+Hummel-suodattimet sopivat kaikkiin markkinoilla oleviin trukkeihin, ja tämä soveltuu mainiosti myös kaivos- ja tunnelikoneisiin. Järjestelmän asennusaika on kahdesta päivästä alaspäin”, Keslift Oy:n tekninen johtaja Kari Autio kertoo.
Keslift Oy tuo maahan trukkeihin, työkoneisiin, kaivosautoihin ja teollisuusmoottoreihin tarkoitettuja passiivisia ja aktiivisia Mann+Hummel-diesel-partikkelisuodatinjärjestelmiä. Komponentit ovat metallirakenteisia, joten suodatin kestää hyvin tärinää ja iskuja. Järjestelmä puhdistaa itsensä ajon aikana automaattisesti. Suodatin voidaan isomman huollon yhteydessä pestä painepesurilla. ”Mann+Hummel-suodattimet sopivat kaikkiin markkinoilla oleviin trukkeihin, ja tämä soveltuu mainiosti myös kaivos- ja tunnelikoneisiin. Järjestelmän asennusaika on kahdesta päivästä alaspäin”, Keslift Oy:n tekninen johtaja Kari Autio kertoo.

Timo Rintakoski

Helsingin Messukeskuksessa 9.–12.5. järjestetty teollisuuden, kaupan ja logistiikan palvelutarjoajien näyttelyn pääroolissa olivat kuljetus-, nosto- ja kuormauskalusto sekä informaatio- ja mobiiliteknologia, logistisia palveluita unohtamatta. Näyttelyn teemana oli ”Kotimaiset pyörät pyörimään”.

19. kerran järjestetyillä Logistiikka-Kuljetus-messuilla oli näytteilleasettajia 231 kappaletta 7 maasta. Kolmen messupäivän aikana tapahtumaan kävi tutustumassa 14 878 vierasta.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Näyttelyvieraiden määrä on pudonnut huimasti edellisistä vuosista. Vuonna 2006 kävijöitä oli liki 43 000 ja näytteilleasettajia yli 350. Silloin tosin Tampereen ja Jyväskylän kilpailevat messut puuttuivat tapahtumakartalta. Syvimmän laman keskelläkin vuonna 2009 kävijöitä riitti vielä noin

22 000.

Tapahtuma jäi osaltaan hiukan vaisuksi, sillä muun muassa kaikki merkittävimmät trukkivalmistajat loistivat poissaolollaan. Onneksi esimerkiksi kuorma-autopuolen tarjonta oli hyvin kattavaa.

Messuilla myös kilpailtiin. Scanian järjestämän Young European Truck Driver 2012 -kilpailun Suomen finaalin voitti kuopiolainen Janne Hötti, joka lähtee edustamaan Suomea Euroopan finaaliin. Kuorma-autojen tunnistamisen SM-kilpailun voitti Seppo Leskinen Lahdesta.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tapahtuma järjestetään seuraavan kerran toukokuussa 2015 Helsingin Messukeskuksessa. n

Avaa artikkelin PDF