Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Kelekkamessut 2025: Pohjoismaiden suurin moottorikelkkatapahtuma sähköistyy vauhdilla

    Rovaniemellä järjestettävä Kelekkamessut on moottorikelkka-alan suurin tapahtuma Pohjoismaissa.
    Kelekkamessut 2025 -näyttely veti yleisöä ennätysmäärän – käytettävissä olevat näyttelytilat alkavat olla äärirajoilla.
    Kelekkamessut 2025 -näyttely veti yleisöä ennätysmäärän – käytettävissä olevat näyttelytilat alkavat olla äärirajoilla. Kuva: Seppo Nykänen

    Kelekkamessut 2025 Rovaniemellä 1.–2.11.2025

    • Messut keräsivät ennätykselliset 19 483 kävijää kahdessa päivässä.
    • Sähköisten maastoajoneuvojen esiinmarssi näkyi erityisesti mönkijöissä.
    • Arctic Catin uudet kelkat saapuvat Suomeen aikaisintaan joulukuussa.

    Rovaniemellä järjestettiin jälleen Kelekkamessut, jotka ovat moottorikelkka-alan merkittävin tapahtuma Pohjoismaissa. Tapahtuma keräsi yhteensä 19 483 vierasta kahden päivän aikana, mikä on messujen uusi ennätys. Suomalaisen yleisön lisäksi messut houkuttelivat runsaasti myös ulkomaisia vieraita.

    Kelkat ja uutuudet

    Kelkkaosastolla ei nähty merkittäviä uutuuksia, sillä tulevan kauden kelkkamallit oli esitelty jo edellisen kevään aikana. Tämä johti siihen, että esillä olivat pääasiassa tutut mallit ja ratkaisut. Huomiota herätti Arctic Catin poissaolo – vaikka valmistajan tuotanto on käynnistynyt uudelleen, eurooppalaista tuontia ei ole vielä päästy aloittamaan. Tarvikekeskukselta arvioidaan, että ensimmäiset uuden vuoden 2026 mallit saapuvat Suomeen vasta joulukuussa.

    Sähköä pukkaa kelkkoihin ja mönkijöihin

    Mönkijäpuolella nähtiin enemmän uutuuksia. Erityisesti sähkömönkijöiden esiinmarssi kiinnitti huomiota. Esillä oli muun muassa Can-Am Outlander Electric -malli sekä Suomen ensiesittelyssä CF-Moton U6, joka on rinnakkain istuttava sähköinen malli. Tapahtumassa nähtiin myös e-Sled-sähkökelkka sekä BRP:n Lynx Adventure Electric ja Polaris Kinetic, joka on rinnakkain istuttava sähkömönkijä.

    Sähköistymisen lisääntyminen maastoajoneuvoissa on väistämätöntä, vaikka aikajänne on hiukan avoin. Maastoliikenteessä vaikuttavat erilaiset lainalaisuudet kuin tieliikenteessä – mönkijöissä sähköistyminen tapahtuu todennäköisesti nopeammin, koska ajosuorite on lyhyempi ja lataus helpompi järjestää. Sen sijaan moottorikelkkojen osalta pitkät, yli 100 km päivittäiset ajomatkat harrastekäytössä asettavat vaatimuksia latauksen suunnittelulle.

    Varusteita ja varaosia

    Vaatteita, varaosia ja lisätarvikkeita oli tarjolla tuttuun tapaan. Kelkkoihin ja mönkijöihin oli tarjolla runsaasti lisävaloja. LED-teknologia mahdollistaa nykyään suuren valotehon myös kelkkoihin, koska ledit kuluttavat merkittävästi vähemmän energiaa verrattuna halogeeni- tai hehkulamppuihin.

    Moottorikelkkailu on harrastus, johon yleinen taloustilanne ei vaikuta yhtä voimakkaasti kuin moniin muihin lajeihin. Myynnin notkahdus näkyy kuitenkin alalla – esimerkkinä Polariksen mittava varastontyhjennyskampanja, jossa ylivuotisia kelkkoja on tarjolla tuhansien eurojen alennuksilla.

    Polaris ja BRP olivat mukana täysillä mallistoillaan ja osastoilla riitti kiinnostuneita kävijöitä tungokseksi asti.

    Polariksella kaikki energiavaihtoehdot mönkijöissä.
    Polariksella kaikki energiavaihtoehdot mönkijöissä. Kuva: Seppo Nykänen
    Polariksen 6x6-malliin oli asennettu mielenkiintoinen telaratkaisu: takaosassa on kaksi telastoa, joissa on sisäinen jousitus kuten kelkoissa. Etupää menee astinlaudan alle, ja näkyvät taittopyörät ovat kiinteät eli etupää ei liiku. Etupyörien tilalle ei tarvita teloja, sillä takatelat ulottuvat astinlaudan alle rungon puoliväliin eivätkä päästä keulaa sukeltamaan. Myyjä on norjalainen ja osat valmistetaan Suomessa.
    Polariksen 6x6-malliin oli asennettu mielenkiintoinen telaratkaisu: takaosassa on kaksi telastoa, joissa on sisäinen jousitus kuten kelkoissa. Etupää menee astinlaudan alle, ja näkyvät taittopyörät ovat kiinteät eli etupää ei liiku. Etupyörien tilalle ei tarvita teloja, sillä takatelat ulottuvat astinlaudan alle rungon puoliväliin eivätkä päästä keulaa sukeltamaan. Myyjä on norjalainen ja osat valmistetaan Suomessa. Kuva: Seppo Nykänen
    Arctic Cat oli Tarvikekeskuksen osastolla 2025-malleilla, ja uudet kelkat saapuvat Suomeen vasta joulukuussa. Catin tuotanto on käynnistynyt uudestaan vasta viime keväänä, eikä maahantuonnin järjestelyjä ole vielä ehditty saada valmiiksi. Uuden edustajan odotetaan kuitenkin aloittavan jakelun jälleenmyyjille.
    Arctic Cat oli Tarvikekeskuksen osastolla 2025-malleilla, ja uudet kelkat saapuvat Suomeen vasta joulukuussa. Catin tuotanto on käynnistynyt uudestaan vasta viime keväänä, eikä maahantuonnin järjestelyjä ole vielä ehditty saada valmiiksi. Uuden edustajan odotetaan kuitenkin aloittavan jakelun jälleenmyyjille. Kuva: Seppo Nykänen
    Lynx Commander Core on varusteltu hyötykelkka, jossa on kolme moottorivaihtoehtoa: e-Tec 600R, ACE 900 ja ACE 900 turbo. Kuvan takaboxi on lisävaruste.
    Lynx Commander Core on varusteltu hyötykelkka, jossa on kolme moottorivaihtoehtoa: e-Tec 600R, ACE 900 ja ACE 900 turbo. Kuvan takaboxi on lisävaruste. Kuva: Seppo Nykänen
    BRP:n osaston sähkökelkka ja -mönkijä.
    BRP:n osaston sähkökelkka ja -mönkijä. Kuva: Seppo Nykänen
    CF-Moto yllätti esittelemällä uuden U6-sähkömönkijän, jossa on 35 kW:n moottori, 15,2 kWh:n akku ja valmistajan mukaan maksimitoimintamatka yhdellä latauksella on 110 km.
    CF-Moto yllätti esittelemällä uuden U6-sähkömönkijän, jossa on 35 kW:n moottori, 15,2 kWh:n akku ja valmistajan mukaan maksimitoimintamatka yhdellä latauksella on 110 km. Kuva: Seppo Nykänen
    e-Sled ei ole enää mikään uutuus – tuotanto pyörii Mikkelissä.
    e-Sled ei ole enää mikään uutuus – tuotanto pyörii Mikkelissä. Kuva: Seppo Nykänen
    CF-Moton rinnakkain istuttavien uutuusmallissa on runsaasti uutta tekniikkaa: kolmisylinterinen, 90 hv:n moottori, sähköinen vaihteenvaihtaja, ilmastointi, sähköikkunat ja sähkötoiminen tuulilasi. U10-malli on saatavilla myös ABS-versioina; tieliikenteessä sallittu enimmäisnopeus on 80 km/h.
    CF-Moton rinnakkain istuttavien uutuusmallissa on runsaasti uutta tekniikkaa: kolmisylinterinen, 90 hv:n moottori, sähköinen vaihteenvaihtaja, ilmastointi, sähköikkunat ja sähkötoiminen tuulilasi. U10-malli on saatavilla myös ABS-versioina; tieliikenteessä sallittu enimmäisnopeus on 80 km/h. Kuva: Seppo Nykänen
    Eurovagon esitteli avolavalle nostettavaa matkailukoria. Koria ei kiinnitetä perinteisesti lavalle, vaan se sidotaan kuormaliinoilla. Näin ollen autolle ei tarvitse tehdä muutoskatsastusta, koska vajaa 300 kg painava kori katsotaan lastiksi.
    Eurovagon esitteli avolavalle nostettavaa matkailukoria. Koria ei kiinnitetä perinteisesti lavalle, vaan se sidotaan kuormaliinoilla. Näin ollen autolle ei tarvitse tehdä muutoskatsastusta, koska vajaa 300 kg painava kori katsotaan lastiksi. Kuva: Seppo Nykänen
    Kelkkoihin on nyt saatavana tehokkaita lisävaloja, LED-valot ovat pienikokoisia ja niiden sähkönkulutus on vähäinen.
    Kelkkoihin on nyt saatavana tehokkaita lisävaloja, LED-valot ovat pienikokoisia ja niiden sähkönkulutus on vähäinen. Kuva: Seppo Nykänen
    Polaris Rangerin ensimmäinen omassa tehtaassa valmistettu ohjaamo.
    Polaris Rangerin ensimmäinen omassa tehtaassa valmistettu ohjaamo. Kuva: Seppo Nykänen