Agco Sisu Power – uusi nimi, pienemmät päästöt ja lisää tehoa

AGCO-konserni panostaa voimakkaasti Linnavuoren moottoritehtaaseen perustuvaan moottorituotantoonsa. Valmiusmäärää nostetaan, kiristyviin päästömääräyksin vastataan ja uuden moottorimallin myötä tehoa on tarjolla entistä enemmän.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Sisu Powerin uutuus on kokoluokassaan ainutlaatuinen riviseiska.
Sisu Powerin uutuus on kokoluokassaan ainutlaatuinen riviseiska.
Agco Sisu Powerilla moottorituotannon tehokkuus pohjautuu pitkälle vietyyn automatiikkaan. Tässä robotti asentaa sylinterinkansia moottorilohkon päälle.
Agco Sisu Powerilla moottorituotannon tehokkuus pohjautuu pitkälle vietyyn automatiikkaan. Tässä robotti asentaa sylinterinkansia moottorilohkon päälle.
SCR-puhdistuslaitteiston toimintakaavio
SCR-puhdistuslaitteiston toimintakaavio
SCR-moottorin urea-vesiseossäiliö voidaan sijoittaa helposti varsinaisen polttoainesäiliön yhteyteen. Säiliöiden mitoitus on suunniteltu siten, että urealisäys tehdään joka toisella tankkauskerralla.
SCR-moottorin urea-vesiseossäiliö voidaan sijoittaa helposti varsinaisen polttoainesäiliön yhteyteen. Säiliöiden mitoitus on suunniteltu siten, että urealisäys tehdään joka toisella tankkauskerralla.

AGCO sitoo ostamiaan yrityksiä tiukemmin yhteisen lipun alle uusilla nimillä. Entinen Sisu Diesel on nyt AGCO Sisu Power ja se valmistaa Sisu Power -moottoreina. Myös saksalaiset ovat saaneet maistaa samaa lääkettä, Fendt Vario -voimansiirto tunnetaan jatkossa nimellä AGCO Variable Transmission (ATV).

Panostusta moottorituotantoon

AGCO on investoinut vuodesta -04 lähtien moottorivalmistukseen tehostamiseen 60,9 ja tuotekehitykseen 35,4 miljoonaa dollaria. Satsaus on kannattanut. Tänä vuonna Linnavuoressa valmistuu noin 30 500 ja Brasilian Mogi Das Cruzesissa noin 13 200 moottoria. Kummassakin paikassa tuotanto on lähes kaksinkertaistunut neljässä vuodessa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Linnavuoressa moottorituotannon kasvun perustana on voimakas automaation ja robottitoimintojen lisääminen sekä osien valmistuksessa että moottoreiden kokoamisessa. Myös alihankinnan osuutta on kasvatettu, kaikkea ei kannata valmistaa itse.

Linnavuoren viime vuoden 475 miljoonan dollarin liikevaihto syntyi noin 800 henkilön työpanoksella. Liikevaihdosta moottoreiden osuus oli 81, osavalmistuksen 7, dieselgeneraattoreiden 6 ja hammaspyörien ja voimansiirtojen 6 prosenttia.

Moottoreista noin 75 prosenttia menee konsernin omiin tuotteisiin. Jatkossa AGCOn moottoritarve tulee kasvamaan voimakkaasti. Linnavuoren valmistuskapasiteetti nostetaan seuraavan neljän vuoden aikana 48 000 ja Mogi das Cruzesin 30 900 moottoriin vuodessa. Linnavuoren osalta lisävalmistukseen tarvittava uusi tuotantoautomatiikka mahtuu nykyisten sienien sisäpuolelle.

Huolimatta oman moottorivalmistuksen voimakkaasta lisäämisestä AGCO jatkaa edelleen Deutz- ja Perkins- (Caterpillar) moottoreiden käyttöä tuotteissaan, ensin mainitun osalta asiaa selittää osaltaan se, että AGCO on Deutzin osakas.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Yhteistyötä Venäjällä

Moottorivalmistusta tehostetaan myös uuden tehtaan perustamisella. Yhdeksän miljoonan dollarin sijoituksella syntyy moottoreita valmistava yhteisyritys 50/50 pohjalla venäläisen, maatalous- ja maanrakennuskoneita valmistavan Concern Tractor Plantsin (CTP) kanssa. Yritys vastaa jatkossa Sisu-moottoreiden kokoamisesta ja jakelusta Venäjälle ja IVY-maihin.

Tänä vuonna Linnavuoresta on jo viety 750 moottoria. Varsinainen moottorivalmistus aloitetaan Vladimirissa, 180 kilometriä Moskovasta vuoden vaihteen jälkeen. Valmistusohjelma koostuu Sisun 3-, 4- ja 6-moottoreista (50–350 hv).

Venäläiset eivät ainakaan vielä välitä päästöistä, pelkkä voima riittää. Näin ollen moottoreissa on perinteiset mekaaniset polttoaineen ruiskutuslaitteet.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Toiminta on suunniteltu nousujohteiseksi. Aluksi moottorivalmistuksen rinnalla harjoitetaan kokonaisten moottoreiden, moottorikomponenttien ja osien tuontia Linnavuoresta. Paikallista osavalmistusta kehitetään siten, että rahallisesti mitattuna venäläisten osien osuus moottorin arvosta nousee 30 prosenttiin. Tavoiteltu vuosituotanto on 18 000 moottoria vuonna 2012. Jos suunnitelmat toteutuvat, niin Sisu Power -moottoreiden yhteenlaskettu vuosivalmistus nousee 97 500 moottoriin

Urea puhdistaa pakokaasut

Päästöjä vähentävän tekniikan käyttöönotto on tähän saakka huonontanut polttoainetaloutta ja kasvattanut moottorin jäähdytystarvetta (kasvaneet kennopaketit moottorin etupuolella vaativat tilaa).

Tier 3B -päästövaatimukset astuvat voimaan vuonna 2011 ja Tier 4 -vaatimukset vuonna 2014.

3B-tason saavuttamiseen on kaksi vaihtoehtoista keinoa, joko pakokaasun takaisinkierrätys (EGR) tai urearuiskutus pakosarjaan (SCR). Nelosessa on hyödynnettävä yhtäaikaisesti kumpaakin edellä mainittua.

SCR parantaa nykyiseen 3A-tason päästörajoitusteknologiaan verrattuna polttoainetaloutta ja pienentää lämpökuormitusta niin, että jäähdyttimiä ei enää tarvitse suurentaa. Etujen vuoksi Sisu Powerilla valittiin 3B-tason savuttamiseen SCR, joka on jo yleisessä käytössä raskaassa tieliikennekalustossa.

SCR-menetelmässä moottori viritetään käymään mahdollisimman alhaisella hiukkaspäästötasolla ja pakokaasun typpioksiditaso säädetään vastaamaan parasta polttoainetaloutta (vanha Tier 2 -taso). Edellä mainitut saavutetaan optimoimalla palamistapahtuma, 1800 baarin ruiskutuspaineella, edelleenkehitetyllä moottorin ohjauselektroniikalla ja parannetulla ahtamistekniikalla (hukkaportti- ja kaksoisahdinsovellutukset).

Tämän jälkeen moottorin apulaitevalikoimaa täydennetään järjestelmällä, joka ruiskuttaa urea-vesiseosta (kauppanimi AdBlue, vaaraton, väritön ja hajuton neste) pakolinjaan annostuksella 2–3 prosenttia käytetystä polttoainemäärästä. Urea–vesi-seoksen käynnistämän kemiallisen reaktion seurauksena pakokaasuun muodostuu vetyä, joka pelkistää typpioksidin vaarattomaksi typeksi ja vedeksi.

SCR:llä saavutetaan 5–10 prosenttia parempi polttoainetalous kuin Tier 3A-moottorilla samalla tai hieman alemmalla lämpökuormituksella. Savutus ja voiteluöljyn nokeentuminen vähenevät.

Vaihtoehtoiset polttoaineet

Fossiilinen diesel säilyttää asemansa pitkälle tulevaisuuteen. Tästä huolimatta vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttömahdollisuuksia selvitetään

Sisu Power hyväksyy ensimmäisen polven biodieselin lukuun ottamatta SCR-moottoreita kaikkiin muihin tuotannossa oleviin moottoreihinsa, toisen polven biodiesel kelpaa myös SCR-moottoreihin

Kaksipolttoainemoottorit (sytytys pienellä dieselruiskauksella ja työ etanolilla) ovat testissä Brasiliassa.

Myös kaasumaisilla polttoaineilla käyviä moottoreita ja hybridiratkaisuja kehitetään.

Tehokkaampi moottori

Työkonemoottoreilta vaaditaan entistä enemmän tehoa. Sisun nykyisen moottorimalliston tehohaarukka on 50–430 hevosvoimaa. Tavoitteena on 500 hevosvoimaa, johon päästään uuden, seitsemän sylinterisen moottorin voimin.

Uutuuden perustana on vanha 8,4-litrainen kuutonen, joka on kasvatettu 9,8-litraiseksi seitsemännellä sylinterillä. Tehokkaammillaan moottori voidaan virittää antamaan 365 kilowatin (500 hv) teho ja 1800 Nm:n vääntö. Koska valtaosa osista on yhteisiä kuutosmoottorin kanssa, niin ainakin alkuvaiheessa pieneksi jäävä, manuaaliseen kokoonpanoon perustuva vuosituotanto on kannattavaa. Sarjavalmistus alkaa vuodenvaihteen jälkeen.

Uutuuden käyntiääni on kuulemma miellyttävä ja värinätön käynti syntyy ilman tasapainotuskoneistoja.

Seitsemän sylinteriä on ainutlaatuinen ratkaisu tässä teholuokassa. Riviseiskoja on tähän mennessä tavattu laivojen konehuoneissa. Uutuutta tullaan jatkossa tapaamaan sekä leikkuupuimureissa, traktoreissa, kontinkäsittelykoneissa, aggregaateissa että muissa työkoneissa.

Avaa artikkelin PDF