Agritechnica palkitsi uutuustuotteita tapahtuman peruuntumisesta huolimatta – palkinnon saajina maaperän kuntoon ja viljelyn optimointiin liittyviä innovaatioita

Vuoden Agritechnica 2022 on peruttu. Seuraava näyttely on marraskuussa 2023. Näyttelyjärjestäjä julkisti kuitenkin kulta- ja hopeamitaleilla palkitut uutuudet, jotka näyttävät, mihin tuotekehitystä on suunnattu.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Agritechnica 2022 -näyttely on peruttu koronatilanteesta johtuen. Seuraava Agritechnica järjestetään 12.–18.11.2023.

Palkintoraati on kuitenkin ehtinyt jo tehdä työnsä ja on valinnut vuoden parhaat innovaatiot. Uutuuksissa on pari päälinjaa, joita on painotettu. Maaperän kunnosta halutaan pitää huolta – kultaisen mitalin sai järjestelmä, jolla vältetään tallaamasta viljeltävää osaa pellosta. Järjestelmässä pellosta tallataan 5 %, eli 95 % pellosta jää tallaamatta. Palkinnon saivat myös pellon tiivistymisestä kertovat ohjelmat. Jos ongelmakeleillä joudutaan olemaan liikkeellä, voidaan saatua tietoa käyttää ainakin ajolinjasuunnitteluun.

Toinen päälinja uutuuksissa on viljelyn optimointi – täsmällinen kasvinsuojelu mekaanisesti tai kemiallisesti, puinnin ja kuorman täsmällinen purku. Kuljettajan herpaantumisen seuranta ja rengasrikkojen minimointi liittyvät turvallisuuteen. Autonomisten koneiden ohjaus ja kauko-ohjaus ovat haastavaa teknologiaa, johon liittyy myös paljon turvallisuusnäkökohtia.

Agritechnica 2022 -palkitut:

  • Kultamitalin sai NEXAT-järjestelmä, joka vähentää pellon tallaamista
  • Hopeamitaleita jaettiin useita
  • Seuraava Agritechnica järjestetään 12.–18.11.2023

NEXAT-järjestelmä sai kultamitalin

NEXAT on järjestelmä, jolla peltotyöt voidaan tehdä siten, että 14 metrin versiossa 95 % pellon pinta-alasta säilyy tallaamatta, jolloin satopotentiaali kasvaa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

NEXAT:lla voidaan tehdä kaikki maanmuokkaukseen, sadonkorjuuseen, kylvämiseen ja kasvinsuojeluun liittyvät työt. Järjestelmässä maanmuokkaus- ja sadonkäsittelykoneet ovat hinattavia työlaitteita.

NEXAT on suunniteltu itsenäiseksi työkoneeksi, joka liikkuu teloilla tiellä ja se voi kuljettaa työlaitteita mukanaan. Ohjaamo kääntyy 270°, mikä mahdollistaa kuljettajalle hyvän näkyvyyden työssä ja siirtoajossa. Työvälineet on kytketty neljän sähköisen tela-alustan väliin, joita voidaan kääntää 90° maantieajoa varten. NEXAT on sähkökäyttöinen ja sähköä tuotetaan tällä hetkellä kahdella erillisellä 400 kW:n (545 hv) dieselmoottorilla, jotka on varustettu generaattoreilla.

NEXAT on tehokas. Korjuumoduulilla voidaan korjata satoa 130–200 t/h. Uusi puintikonsepti perustuu 5,8 m pitkään aksiaaliroottoriin, joka on sijoitettu kohtisuoraan kulkusuuntaan nähden. Puimurikonsepti on varustettu 36 m3:n viljasäiliöllä. Tyhjennysnopeudella 600 l/s säiliö tyhjenee noin minuutissa.

Kronen pohjapurkuvaunu purkaa tarkasti ja älykkäästi

Krone sai tunnustuksen automaattisesta purkujärjestelmästä GX-vaunuissa, jolla saadaan mahdollisimman tasainen matto laakasiilolla siilon pituudesta riippumatta. Järjestelmä huolehtii maton tasaisuudesta, kunhan järjestelmälle kerrotaan, miten pitkä matto on tarkoitus levittää. Kun matto on tasainen, voidaan saman tien aloittaa tiivistäminen ja tasaisella matolla tiivistämisen lopputulos on rehun säilymisen kannalta hyvä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kronen järjestelmässä ohjataan uuden GX-vaunun purkamista etuseinällä ja matolla taaksepäin. Pohjamattoa liikutetaan ketjulla ja etuseinä seuraa mattoa. Pohjan liikkumista voidaan ohjata kauko-ohjaimella, jolloin lavalle voidaan lastata takaa vaikka kuormalavoja pohjatila täyteen. Kronen pohjapurkuvaunu (44 ja 55 m3) sopii myös öljykasvisiementen ja juurikkaan ja perunan kuljetukseen, kun pohja on joustava ja tiivis.

Traktori ja perävaunu voivat automaattisessa purussa liikkua maksimissaan 3,5 km/h purkujärjestelmän mukautuessa liikkumisnopeuteen. GX-vaunun järjestelmällä kokenut ja uusi kuljettaja saavat kuorman purettua yhtä tarkasti. Järjestelmällä voidaan vähentää polttoaineen kulutusta ja säästää aikaa siilolla.

Continentalin Agro ContiSeal auttaa eteenpäin

Renkaat rikkoutuvat aina väärään aikaan ja väärässä paikassa, mikä pätee myös maatalouskoneisiin. Koneiden ja renkaiden koosta ja painosta johtuen sekä lyhyiden kylvö- ja sadonkorjuukausien aika- ja tehohäviöistä johtuen kuitenkin renkaan vaihto pellolla johtaa merkittäviin viivästyksiin tuotannossa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Continentalin Agro ContiSeal-renkaissa on sisäpuolella viskoosipolymeeri. Kerros tiivistää pistovuodon, jos kulutuspinnan läpi tunkeutuu vieraita esineitä, kuten nauloja tai vastaavia teräviä esineitä. Pistosta huolimatta työkoneella voi jatkaa ajoa ja rengas voidaan korjata tai vaihtaa myöhemmin.

Kun ilma pysyy paremmin renkaassa, voidaan työt saattaa päätökseen. Kyseisillä renkailla voidaan välttää myös renkaan vaihto vaikeissa olosuhteissa maastossa tai tiellä.

Fendtin moottoriin puhtaampaa ilmaa

Moottori tarvitsee puhdasta palamisilmaa ja siksi imuilma kulkee suodattimen läpi. Maatalouskoneet altistuvat erityisen pölyisille ympäristöille. Erityisen suuria pölykuormia syntyy sadonkorjuukaudella. Tässä tapauksessa ilmansuodattimen välipuhdistuksella varmistetaan, että moottori pysyy suorituskykyisenä eikä polttoaineenkulutus turhaan kasva.

Fendt on esitellyt automaattisella pölynpoistojärjestelmällään ratkaisun, joka tunnistaa ilmansuodattimen likaisuuden käytön tai ajon aikana ja puhdistaa sen täysin automaattisesti ilman, että suodatinta pitää poistaa. Ilmansuodattimen sisäpuolelle ohjataan kaksi lyhyttä ja voimakasta painepulssia, jolloin saadaan läpivirtaus ulospäin. Suodattimen pinnalle kertynyt pöly irtoaa ja se imetään samalla ulos kotelosta tyhjiön avulla. Tyhjiö syntyy ennen hydrostaattista jäähdytysilmapuhallinta, jonka pyörimisnopeutta tilapäisesti nostetaan. Painepulssi tulee erillisestä paineilmasäiliöstä, jonka kompressori täyttää etukäteen 12 baarin paineeseen. Automaattiset puhdistusvälit käynnistyvät heti, kun imujärjestelmän alipaine laskee raja-arvon alapuolelle likaisuuden vuoksi. Järjestelmä toimii kaikissa käyttöolosuhteissa.

Kun suodatinta puhdistetaan automaattisesti säännöllisesti, se pysyy pidempään kunnossa. Traktorin seisokit ja likaantuneiden ilmansuodattimien aiheuttama lisääntynyt polttoaineenkulutus voidaan siten minimoida.

Claasin Terranimo varoittaa maan tiivistymisestä

Claas esitteli Terranimo-järjestelmän, jolla kuljettajan on mahdollisuus havaita maaperän tiivistymisriskin kohoaminen koneen terminaalissa työn aikana. Maatalouskoneiden tehot ovat kasvaneet akselimassojen kanssa käsi kädessä. Tämä lisää maaperän tiivistymisriskiä ja etenkin riski kasvaa syvätiivistymiseen, jos koneilla päästään kuitenkin liikkumaan ja tekemään työ huonoissakin olosuhteissa.

Claasin uusi Terranimo-järjestelmä näyttää kuljettajalle, kuinka suuri on tiivistymisriski vallitsevissa käyttöolosuhteissa. Laskeakseen tämän Claas linkittää CEMOS-apujärjestelmän toimittamat tiedot maaperän tyypistä/kunnosta, akselipainoista ja rengaspaineista Terranimoon. Terranimo simuloi sitten maaperän kuormitusta ja kantavuutta. Tässä laskennassa huomioidaan myös dynaamiset akselipainon siirrot. Terminaalista näkyvät punaiset painelamput osoittavat suurta tiivistymisriskiä. Kuljettaja voi tällöin keskeyttää suunnitellun toimenpiteen tai toteuttaa sopivat työn, kuten lisäpainojen poistamisen tai rengaspaineiden alentaminen ja tarkistaa näiden vaikutukset välittömästi uudelleen.

Välikasvin kylvö suoraan sänkeen

Müthingin CoverSeeder vähentää työvaiheita välikasvien kylvössä ja varmistaa itämistä huolimatta runsaasta olkimassasta. Müthing CoverSeeder yhdistää tutut komponentit uudeksi välikylvöjärjestelmäksi, kun peruskoneena on Müthingin työleveydeltään 2,8 metrinen Agriline Vario ja kylvökoneena APV:n piensiemenkylvölaite. Koneen edessä on piikkirivi, joka painaa olkimassaa maata vasten. Vasararoottori silppuaa oljen ja sängen, johon sekoittuu välikasvin siemenet. Siemenet peittyvät maamassaan sekoitetulla olkimassalla. Kun siemenet on kylvetty ja peitetty, jyräkiekot parantavat maakosketusta ja nopeuttavat itämistä. Rulla ohjaa työkorkeutta. Minimaalinen muokkaus ja kate suojaavat maaperää haihtumiselta ja eroosiolta ja tarjoavat itämiseen tarvittavaa kosteutta myös erittäin kuivissa olosuhteissa.

New Hollandin OptiSpreadilla levitys tasaisesti

Leikkuupuinnissa peltoon palautettava materiaali pitäisi saada levitettyä tasaisesti sivusuunnassa, jotta seuraavassa työvaiheessa päästään helpommalla ja ravinteet palautuvat peltoon tasaisesti.

New Holland on kehittänyt ensimmäisen suoralla mittaustekniikalla varustetun silputun materiaalin jakelujärjestelmän, OptiSpread Automation Systemin. Leikkuupuimurin molemmille puolilla 2D-tutka-anturit mittaavat leikatun materiaalin nopeutta, heittoa ja jakautumiskuviota. Jos jakautumiskuvio ei vastaa optimia, molemmilla puolilla olevien hydraulikäyttöisten syöttöroottoreiden pyörimisnopeutta nostetaan tai vähennetään, kunnes jakautumiskuvio vastaa optimia. Tekniikka rekisteröi jakautumisen tuulessakin ja mahdollistaa leviämiskartan tekemisen.

New Holland optimoi paalauksen

New Hollandiin esitellään järjestelmä, joka helpottaa kuljettajan työtä kanttipaalauksessa. Tavoitteena on yleensä kerätä karholta maksimaalinen määrä tavaraa tasaisella syötöllä, mutta välttää tukoksia ja muita häiriöitä. Tavoitteena voi olla myös tietty, haluttu paalipaino.

New Hollandin Big Baler Automation on järjestelmä, jossa käyttäjä voi syöttää halutun paalipainon kanttipaalaimeen. Järjestelmä säätää traktorin nopeutta ja ohjaa paalaimen asetuksia ennakoivasti ja itsenäisesti. LiDAR-anturi (Light Detection and Ranging) mittaa optisesti traktorin edessä olevaa karhoa laserin avulla ja IMU-anturi havaitsee traktorin kiihtyvyyden ja suunnan. Samaan aikaan seurataan traktorin GPS-anturin keräämää tietoa. Traktoria ohjataan automaattisesti karholla ja yhdistelmän nopeus mukautuu ennakoivasti karhoon. Kerätyillä tiedoilla lasketaan jatkuvasti paalin painoa, jotta voidaan säätää paalauspaineasetusta ja ajoneuvon nopeuden kautta yksittäisten männäniskujen kerrospaksuuksia. Tämän seurauksena paalain käy jatkuvasti suurella teholla myös sadonkorjuu- ja sato-olosuhteiden muuttuessa ja saavutetaan aina sama esiasetettu paalin paino.

Rauch TerraService laskee kantavuuden

AgriCircle AG:n kanssa yhdessä kehitetty Rauch TerraService tarjoaa viljelijöille digitaalisen palvelun, jonka avulla voidaan laskea pellon kantavuutta ja kulkukelpoisuutta etukäteen. Käyttäjän on syötettävä tähän tarvittavat konetiedot tai haettava tiedot, jotka on etukäteen tallennettu. Paikallinen maaperän kosteus arvioidaan Sentinel-1-satelliittien tutkamittauksilla yhdessä säätietojen kanssa. Maaperän rakennetta koskevat tiedot syötetään ja maaperän kosteustietojen avulla lasketaan maatalousmaan ajettavuus etukäteen kannettavassa terminaalissa. Maaperän kulkukelpoisuus näytetään 10 metrin ruuduissa. Tarvittaessa käyttäjälle saa varoituksen, jos maa ei ole kantavuudeltaan riittävä tai on riski jäädä kiinni. Järjestelmällä voidaan optimoida peltojen ajojärjestystä, liittymien käyttöä ja tankkaus- sekä purkupaikkoja. Ohjelman avulla voidaan etukäteen katsoa etäpellon kantavuus. Jos pellolle ei kannata mennä, jäävät työvalmistelut ja peltomatkat pois.

Autonomisten koneiden turvallinen ohjaus

Käyttö- ja ajoneuvoturvallisuus ovat haasteita kauko-ohjattavissa, mutta etenkin autonomisissa koneissa. Tästä syystä autonomisten koneiden käyttöä sallitaan vain rajoitetuilla alueilla, tai kun käytetään monimutkaisia anturijärjestelmillä ja kalliita tekniikoilla.

SIS REMOTE on integroitu ohjausjärjestelmä autonomisten maatalouskoneiden kauko-ohjaukseen. Sitä ovat olleet kehittämässä Reichardt Steuerungstechnik, HBC-radiomatic, Vogt ja MDB. Radio-ohjausjärjestelmästä ja ISOBUS-automaatiosta koostuva skaalautuva järjestelmä täyttää toiminnallisen turvallisuuden vaatimukset. Sen avulla voidaan valvoa ja ohjata useita koneita samanaikaisesti. Ohjausjärjestelmä kehitettiin alun perin sarjatuotantoon maisemanhoitoon tarkoitettuihin tela-alustaisiin koneisiin. Langaton, älykäs käyttöpääte on integroitu turvalliseen radio-ohjausjärjestelmään. Käytössä on GNSS-navigointiin perustuva automaattinen ohjausjärjestelmä RTK-korjaussignaalilla sekä täydelliseen ISOBUS-automaatioon perustuvia prosesseja. Ohjaustapa antaa mahdollisuuden hyödyntää autonomisia koneita, kun käytössä on samanaikaisesti ISOBUS-automaatiota ja automaattista radanohjausta. Tällä varmistetaan kuljettajan ja ympäristön turvallisuus, automatisoidaan työprosesseja ja tarkennetaan niitä.

Ohjelma opastaa vähentämään tiivistymistä

Maaperän tiivistyminen on nykykoneilla merkittävä riski. Merkittävä osa vahingoista syntyy koneiden virheellisestä käytöstä tai pellolla ajamisesta väärään aikaan.

Agtech 2030:n Compaction Prevention System (CPS) tarjoaa palvelua, joka näyttää pellon senhetkisen tiivistymisriskin etukäteen määritetylle työkoneyhdistelmälle. Muuttujina ovat maalaji, tehtävä työ ja kone, rengaspaineet, maanmuokkausmenetelmä, kasvillisuus ja sen kasvuvaihe. Pellon tiivistymisherkkyys saadaan karttapohjalle, joka toisaalta auttaa kuljettajaa tekemään myös ajolinjavalintoja etukäteen. Toisaalta järjestelmällä voidaan suunnitella tapauskohtaisesti esimerkiksi tankkauspaikkoja. Kun kuljettaja näkee kartalta riskialueet, niitä voidaan myös välttää.

Järjestelmällä voidaan myös verrata eri menetelmien vaikutusta maan tiivistymiseen tietyissä olosuhteissa, jolloin järjestelmä tarjoaa käyttäjille päätöksenteon apuvälineitä, missä ja milloin pelloilla tulisi tehdä töitä tietyllä työkonekokoonpanolla.

Herättäkää torkkuja

Yksitoikkoinen työskentely väsyttää. Kuljettajan nukahtaminen sekunniksikin rattiin missä tahansa työssä voi aiheuttaa vakavia seurauksia.

Rostselmash on ottanut mallia autopuolen uneliaisuusvaroitusjärjestelmistä ja kehittänyt vastaavan maataloussektorille. RSM Ok ID seuraa jatkuvasti kuljettajan tilaa. Havaitessaan uneliaisuuden merkkejä tai muita vireystilamuutoksia, järjestelmä ilmoittaa siitä välittömästi kuljettajalle kovalla äänimerkillä. Samalla lähtee viesti Agrotronic-tilanhallintajärjestelmään. Järjestelmä seuraa kuljettajan uneliaisuuden merkkejä pupilleista, silmänräpäyksistä, pulssista ja pään asennnosta kameran avulla. RSM Ok ID -järjestelmä on kytketty koneen ISOBUS-väylään, joten se pystyy pysäyttämään ajoneuvon aktiivisesti.

Amazone DirectInjekt -tarpeenmukainen annostelu

Amazone-kasvinsuojeluruiskuihin on kehitetty kasvinsuojeluaineille nopea, joustava ja tarpeenmukainen annostelu, jolloin mahdollisesti tarvittava tehoainetta ei sekoiteta isoon säiliöön, vaan tarvittava lisätehoaine syötetään järjestelmään kartta-aineiston perusteella ja Isobus-järjestelmän ohjaamana. Lisätehoaineet voidaan levittää samalla kerralla, kun pellolla liikutaan muutenkin, mikä säästää peltoja tallaamiselta.

DirectInject-järjestelmä on integroitu alkuperäiseen ruiskutusainepiiriin pääpumpun jälkeen siten, että nestevirta haaraantuu ja sivuvirta ohjataan sekoittimeen, jonne syötetään myös lisättävä tehoaine. Neste liikkuu vain yhteen suuntaan, sillä rajoitusventtiili estää paluun ja pääsäiliön nesteeseen ei näin sekoa lisätehoainetta. Kun levityskartat ovat saatavilla, järjestelmä reagoi ajoissa ja pisteruiskutus voidaan tehdä pellolla tarkasti. Lisäsäiliön käyttämättömät kasvinsuojeluaineet voidaan palauttaa alkuperäiseen kanisteriin, jolloin tarvittavan kasvinsuojeluaineen määrää ei tarvitse tietää ennen levitystä. Automaattinen puhdistus on mahdollinen Comfort-Pack plus -paketin avulla.

Claas optimoi pöydän asetukset

CLAAS on kehittänyt ensimmäisen säätötekniikan, CEMOS AUTO HEADERin, joka optimoi pituussäädettävän pöydän ja laonnostokelan puitavaan kasvustoon. Laserskanneri rekisteröi järjestelmässä jatkuvasti sadon korkeutta. Kun käyttäjä on määrittänyt kelan nimellisen korkeuden, etäisyyden kasvustoon ja pöydän pituuden, ne mukautuvat automaattisesti kasvuston ja pöydän korkeuden muuttuessa. Järjestelmä tunnistaa sadon korkeuden ja ohjaa teräpalkin jälkeen pöydälle putoavan kasvuston vaakakuljettimelle. Teräpalkin etäisyys pohjakuljettimelta eli pöydän pituus säädellään kolakuljettimen anturitiedon mukaan. Anturi kertoo läpimenevän massavirran paksuuden.

Torju rikat tarkasti

Toistuva mekaaninen rikkakasvien torjunta riveillä on olennainen toimenpide etenkin luomutuotannossa. Sillä varmistetaan, että sadon kasvu ylittää kilpailevien rikkakasvien kasvun ja haraus tehdään siten terveen sadon ja hyvän sadon turvaamiseksi. Koneelliseen rikkakasvitorjuntaan on tarttunut saksalainen Planungsbüro Heinrich. Photoheyler riviohjaustoiminto tunnistaa sadon kameroiden avulla. Koneen hydraulisylintereillä ohjataan anturipyöriä synkronoidusti traktorin renkaiden kanssa. Haraa ohjataan tarkasti rivejä pitkin myös mutkaisella rivillä ja rinteessä. Hara leikkaa riviä aina 90° kulmassa, jolloin rikkakasvit poistetaan riviltä. Hehtaarin haraus vie aikaa noin tunnin.

Parsakaalit kerätään automaattisesti

Parsakaalit saadaan kerättyä automaattisesti, kun apuna on RoboVeg Robotti. Kyseisen parsakaalinkorjuurobotin ovat kehittäneet yhdessä Agro Intelligence ApS ja RoboVeg Ltd.

Robotti toimii kahdella moottorilla, joiden kokonaisteho on 104 kW. Tästä tehosta 40 kW voidaan ottaa voimanoton akselilta. Nostomekanismin nostovoima on 750 kg. RoboVeg on varustettu korkearesoluutioisilla 2D-kameroilla ja 3D-antureilla. Kaksi robottivartta, jotka voidaan kääntää kuuden akselin ympäri, suorittavat itsenäisen parsakaalin sadonkorjuun. Robottikäsivarsi kestää noin kolme sekuntia parsakaalin valitsemisesta pellolla siihen, kun ote irrotetaan. Laitteen korjuuteho on noin 2 400 kaalia tunnissa. Käsinkorjuussa nostetaan 300-360 kaalia tunnissa.

Kasteluvaunussa puomisto

Fasterholt Maskinfabrik A/S:n Fasterholt DL 66 Pro -kastelukone on uusi siirrettävä kastelulaite, jonka vaunu hoitaa koneen etenemisen. Samassa laitteessa on 66-metrin teleskooppinen ja hydraulisesti taitettavasta alumiinipuomistosta. Vaunu kelaa maksimissaan 1000 metrin letkun kulkiessaan, jolloin letku voi olla kevytrakenteinen. Vaunu edellyttää pientä, 1-2 barin vesipainetta, jolloin syöttöletku voi olla myös tästä syystä kevyt ja säästetään energiaa. Kastelussa on pieni haihdunta, kun suutinlinja voidaan pitää matalalla. Käytettävissä on täsmälevitys, kun suuttimia voidaan ohjata kuuden metrin segmenteissä esimerkiksi kiilaisella pellolla.