Euroforest 2018 osa 2, Ranska - Suomalaiset vahvasti mukana
Ranskan metsäsektorilla on tilaa monille tuotteille ja suomalaiset konevalmistajat ovat mukana menossa. Energiapuun osuus on nousussa ja esimerkiksi pilkekoneiden markkinoilla suomalaisten tuotteet kiinnostivat näyttelyvieraita. Ranskan kovakasvuisissa metsissä riittää työsarkaa mitä erikoisimmille tuotteille.
Suomalaisyritykset olivat vahvasti mukana myös energiapuukoneiden osalta. Palax, HakkiPilke ja Junkkari olivat kiinnostuksen kohteina.
Junkkari esitteli omaa energiapuukonettaan.
HakkiPilkkeellä on messuilla myös oma osasto.
Osarunkomenetelmä ja juontokoneet ovat oleellinen osa puunkorjuuta. Näyttelyn tarjonnan perusteella vinssikorjuusta on siirrytty kuvan kaltaisiin, puomistolla varustettuihin ratkaisuihin. Puomistollisella versiolla jalkatyö jää minimiin ja koneella ei ole tarve tunkea joka puskaan.
Pienin juontokone oli Lennartforsin Rautahepo kahmarijuontovarustuksella.
Technomeccanican kahmari on varusteltavissa piikkikahmariksi tai umpimalliksi. Lisäosat kiinnitetään leukojen läpi työnnettävillä tangoilla.
Vaikeistakin paikoista voidaan kaataa vaaraa aiheuttavia puita pitkäpuomisilla kaatolaitteilla.
Teleskooppipuomisella autonosturialustalla tai pitkäpuomisella kaivukoneella voidaan runkoja poimia yli 20 metrin päästä.
Nokian Tractor King -uutuusrengas sai suurta huomiota. Ranskassakin käytetään muiden Keski-Euroopan maiden tavoin suuria traktoreita metsäkäytössä, niissä uutuusrengas tulee olemaan suosittu. Renkaan runko on maansiirtokonetyyppinen ja pistosuojattu. 65 km/h nopeuteen luokitellun renkaan kuviossa on 50 % tavanomaista enemmän pitosärmiä.
Kesla oli Valtraan liitetyn metsäperävaunuyhdistelmän lisäksi tuonut paikalle ranskalaisen kattauksen. Se sisälsi järeimmän hakkuupään ja kuorma-autokäyttöön tarkoitetut nosturimallit. Puoliperävaunuyhdistelmissä käytetään useimmiten Kesla 2024 -tyyppisiä nostureita, jotka taittuvat ohjaamon yläpuolelle.
Saksalaisvalmistaja PM-Kran on tehnyt Farmi Forestin tavoin kuorma-autotyyppisellä rungolla varustetun metsäperävaunun. Vaunussa on U-palkkirunko ja kääntyvät karikat kiinnittyvät runkopalkkien sisäpuolelle.
Myös Fendt oli hyvin edustettuna traktoripuolella. Joissakin tapauksissa varustelu muistutti enemmän mellakkapoliisien autojen suojauksia.
Traktoreiden metsävarusteluissa yleisin peruskone oli suomalainen Valtra.,
Indus Support Neva on hyvin mielenkiintoinen idea. Neljästä irrotettavasta pystytolpasta ja alustalevystä koostuva säkkitavaran kuljetusteline muuttaa esim. pilkesäkit kappaletavaraksi. Trukilla käsiteltäviä telineitä voi pinota neljäkin päällekkäin. Kymmenen pakettia sopii purettuna vain kahden lavan kokoiseen tilaan, jolloin paluukuormassa tilaa ei vaadita paljon. Telineiden pystytolppia on kolmea pituutta, 1, 1,5 ja 2 kuution säkeille. Jalusta on varustettu ilma-aukoilla.
Eurooppalaisista pilkekonevalmistajista Rabaud esitteli vuorostaan massiivisen klapitehtaansa. Polttopuumarkkinat vetävät hyvin, sillä erilaisten kaminoiden suosio lisääntyy.
Halon ammattimaiseen katkontaan eri klapimittoihin voidaan tehdä hyvinkin monimutkainen laite, kuten kuvan uutuus, Logcut MCS40. Koneen kovapalaterät leikkaavat metrisen halon 25, 33 tai 50 sentin pätkiksi, jotka kuljetin siirtää kasaan tai kuljetusyksikköön.
Maastosuunnittelussa ollaan myös siirtymässä droneilla tapahtuvaan mittaukseen. Lentävien mittauslaitteiden edut korostuvat etenkin jyrkissä mäkimaastoissa.
Hantsch SP 61 on traktorin nostolaitteisiin tarkoitettu piennarjyrsin.
Hantsch SP 61 -piennarjyrsimen hieman viistossa asennossa toimiva murskainrumpu jyrsii tien reunapalteen syvältä tuhoten erilaiset kasvustot juuristoa myöden. Työleveydeltään 120 senttisen koneen tehontarpeeksi ilmoitetaan 70–120 kW.
Neliskanttisissa poteissa kasvatetuille taimille esiteltiin oma pottiputki. Näin istutusvaiheessa potti asettuu tiiviimmin maahan kiinni.
Uusi innovaatio oli Go2Mill. Se on moottorisahan sahausohjain, joka kiinnittyy sahan laippamutterin tilalle. Laite myydään ilman liukukiskoa, joka voi olla myös höylättyä 50x50 puutavaraa. Liukukisko kiinnitetään ruuveilla kiinni sahattavaan runkoon.
Kurottajista tunnettu Merlo oli tuonut esille kurottajasta varustellun tienraivausmallin.
Merlo varustelee kurottajaa myös puukurottajaksi, niitä käytetään pienillä sahoilla ja puuterminaaleissa.
Rinnemaiden puunkorjuulaitteiden valmistukseen erikoistunut Konrad toi ensiesittelyyn kuvan kompaktin yhdistelmän. Siinä Liebherr-kaivukoneeseen on tehty alavaunun jatkeeksi vinssipuomisto. Puomisto kääntyy vaakatasoon siirtojen ajaksi, tai se on irrotettavissa. Kaivukoneen kauhapuomiksi on valmistettu teleskooppijatkeellinen versio. Nämä yhdistelmät toimivat metsäteiltä käsin ja ovat yllättävän tehokkaita, koska lähikuljetus jää pois.
Pezzolato TLC 1000 -pilkekone on varustettu monipuolisella halkaisukehikolla. Kuvan yläasennossa se halkaisee kahteen osaan, seuraavassa kohdassa on neljään. Vielä on kuuteen osaan halkaiseva asento ja ylimpänä on 12 osaan halkova terä.
Kaunis sää suosi vuoden 2018 Euroforest-näyttelyä. Nyt oli tarjolla pölyä ja helteistä säätä, edelliskerralla oli ollut kalseaa sadekeliä. Nyt pölyävä maa oli ollut sitkeää liejua. Hyvin kuvaavaa keskieurooppalaisille maastoille, olosuhteet vaihtelevat suuresti.
Näyttelyalueen maaperä oli hyvin tyypillistä alueen maalajia, eli helposti vettyvää hiesua. Vaikka alueella oli ollut kuivaa, silti maasta pulppusi vettä. Metsäteiden teossa onkin käytettävä karkeita materiaaleja ja suodatinkangasta. Laadukkaan tien tekoa esiteltiin havainnollisesti.
Rajusti vesovien kasvien kitkentään oli kuvan keksintö. Sen avulla saadaan juurakko irroitettua puolen metrin syvyydestä. Laitteen teräosa on molempiin suuntiin teroitettu.
Haketuskalustoa oli runsaasti esillä, bioenergia on kovassa nosteessa. Tässä esitellään mielenkiintoinen hakkurinvetäjä, jossa nelivetoisen ”autotraktorin” lavalla on hakkurin käyttäjän ohjaamo. Näin auton ohjaamoon ei tarvita muutoksia ja kokonaisuus on ketterä.
Kuljetuskalusto on kaikenkirjavaa. Täysperävaunuyhdistelmien lisäksi on mitä erilaisimpia versioita puoliperävaunuista sekä pylväsauto-tyyppisistä ratkaisuista. Kuvan yhdistelmällä onnistuu puutavaran kuljetus katkoituissa mitoissa välillä 2–22 metriä.
Suomalaiseen perinnerakentamiseen tuskin istuisi kuvan vapaa-ajan hirsimökin tiivistystapa, joka oli toteutettu solumuovisilla tiivisteillä. Kuvan esittelykappale puuosineen ja itsepurkaen oli tarjolla hintaan 16 000 euroa.
Juontokoneilla työskennellessä risuja ajautuu taakkojen mukana varastopaikalle ja metsäteille. Risujen siivoamiseen oli tarjolla kuvan Irmag -”nosturikampoja”.
Sana moottorisahaveistos saa todellisen merkityksen tämän tapauksen kohdalla. Etukahvaa lukuun ottamatta koko saha on veistetty yhdestä erittäin järeästä rungosta.