Volvolta markkinoille kaksoiskytkinvaihteisto
Volvo Trucksin I-Shift DC -kaksoiskytkinvaihteisto on markkinoiden ensimmäinen raskaisiin ajoneuvoihin kehitetty kaksoiskytkinvaihteisto. Koska vaihdot tapahtuvat ilman vetokatkoksia, vääntövoima säilyy, eikä kuorma-auto menetä nopeutta vaihteita vaihdettaessa.
I-Shift DC -kaksoiskytkinvaihteisto (I-Shift Dual Clutch) koostuu kahdesta kytkinakselista ja kahdesta kytkimestä. Tämä tarkoittaa, että kaksi vaihdetta voi olla valittuna samanaikaisesti. Kytkin määrittelee, kumpi vaihteista on käytössä. I-Shift DC -kaksoiskytkinvaihteisto perustuu I-Shift -vaihteistoon, mutta uudelleen suunniteltu vaihdelaatikon etuosa sisältää täysin uusia osia.
”Ajaessa tuntuu kuin käytettävissä olisi kaksi vaihteistoa. Kun yksi vaihde on päällä yhdessä vaihteistossa, seuraava vaihde on jo odottamassa toisessa. Kaksoiskytkinvaihteistossa vaihteet vaihtuvat täysin ilman vetokatkoksia. Näin moottorin vääntö säilyy ja ajomukavuus paranee huomattavasti”, toteaa Volvo Trucksin voimansiirtolinjojen tuotepäällikkö Astrid Drewsen.
Osaston luetuimmat
- Valtran Suolahden tehtaalla tuotantoa kehitetään portaittain, jotta tuotantomääriä saadaan kasvatettua – yhden traktorin valmistusaika on noin kahdeksan tuntia
- Maxpossa oli laitteita moneen tarkoitukseen – lisää Maxpo-uutuuksia esittelyssä
- DC-3 sunnuntaina 2.9. Hyvinkään taivaalla!
- Herlevi Pulling Team: Uutta vetovoimaa radalle
- Tuurin konehuutokauppa 28.–29.04.2012 – kaivukone huutokaupasta -
- Koneammattilaiset Maria Hiironen ja Annukka Markkula rohkaisevat muitakin nuoria kokeilemaan konetöitä – ”Konetekniikan ymmärtäminen ja koneen korjaaminen on siistiä”
- Fendtin Variokerho – portaaton poikakerho