
KWF 2016 -näyttelyn antia saksalaisesta puunkorjuusta - Erilaisia menetelmiä














KWF 2016 näyttelyn sijainti Kaakkois-Saksan metsäisessä kulmassa, Baijerin Rodingissa oli hyvä paikka havainnoida pohjoismaisella katseella paikallista puunkorjuuta. Sitä korosti näyttelyn työnäytösten luonne, ne olivat hyvin kouluttavia tapahtumia. Tämä näkyi esimerkiksi siinä, että paikalla oli paljon metsälalan opiskelijoita, ja suomalaisesta tavasta poiketen mukaan oli otettu oma kypärä turvallisuus ensin!
Puuta ja riistaa
Saksalaisessa tavassa kasvattaa metsää näkyy hyvin se, että metsiä käytetään monipuolisesti. Metsiä kasvatetaan paljon jatkuvan kasvatuksen periaatteilla, mikä ei kuitenkaan tarkoita kovin luonnonmukaista kasvatusta. Tämä näkyi Rodingin lähistön metsissä, joissa vielä ensiharvennuskokoisissa metsissä näkyi jälkiä karkeista istutuspenkereistä. Myös istutustiheys on suomalaisittain hurja, puuväli on monin paikoin lähellä metriä. Tiheää puustoa käytetään tehokkuuden lisäksi myös aluskasvillisuuden torjuntaan. Silti useat ensiharvennuskohteet olivat sellaisia, että suomalainen yrittäjä lastaisi koneensa takasin lavetille odottamaan ennakkoraivausta.
Taimikonhoito on saksalaisille yllättävän uusi asia sitä kuvasi esimerkiksi erään työnäytöksen uutuusesittely, eli nelimetrisen kepin käyttö taimikon tiheyden määrittelyyn. Sen sijaan taimien suojelu eläintuhoilta on vahvasti opeteltua, riistanhoito ja metsästys ovat tasapainossa puunkorjuun kanssa. Erilaiset silmusuojat ja korkeat taimisuojat olivat näyttelyssä vahvasti esillä, ja niissä esiteltiin mielenkiintoisia rakenneratkaisuja.
Jatkuva kasvatus vaatii erilaista konekantaa
Suomessa on virinnyt viimeisimmän metsälakien muutosten myötä jälleen keskustelua jatkuvasta kasvatuksesta. Saksan näyttelyssä saattoi myös vertailla jatkuvan kasvatuksen menetelmiä, esimerkiksi erilaisten ajouravälien ja korjuumenetelmien vaikutusta. Samalla pystyi hyvin havainnoimaan menetelmän edut ja ongelmat.
Jatkuvan kasvatuksen perusta on periaatteessa jatkuva peitteisyys, eli metsästä puun korjuu tapahtuu järeiden yksilöiden keruuna. Samalla säästetään nuoria runkoja, niitä kuitenkin hieman harventaen. Koska puusto kasvaa Etelä-Saksassa hyvin järeäksi, käytännössä voidaan puhua jo pienaukkohakkuusta, yhdenkin järeän kuusen tai pyökin poisto avaa metsää suuresti. Peitteisyys toimii hyvin, mutta Saksassa on sama ongelma kuin meilläkin: uuden puuston muodostumisessa uusi sukupolvi on hyvin usein lehtipuuta. Havupuusto on syntynyt pääosin keinollisesti uudistamalla, mikä tarkoittaa istuttamista.
Järeiden, 3040-metristen valtapuiden korjuu onkin sitten oma ongelmansa. Etenkin, kun puunkorjuu tapahtuu tukkiosaltaan kokorunkokorjuuna. Menetelmä vaatii suorat ajourat, jotta yli 20-metriset rungot saadaan ylipäätään tien varteen. Ongelmaan esiteltiin ratkaisuna erittäin järeää hakkuukonetta, joka pystyy siirtämään tyveltään 80 senttisen rungon ajouran suuntaiseksi ennen maahan kaatamista. Eli periaatteessa puhutaan samasta toimintatavasta kuin Sakari Pinomäen PIKA 75 -harvesterissa, vain tuplaten painavampana versiona. Kuitenkin koneen ulottuma ei riitä kuin 20 metrin uravälille, mikä on harvinaista Saksassa.
Leveät ajouravälit vaativat manuaalihakkuuta
Suomalaisia ihmetyttää se, että johtaviin teollisuusmaihin ja kehityksen edelläkävijöihin kuuluvassa Saksassa moottorisahakorjuuta tapahtuu paljon ‒ ja sekin, että hevosjuontoa käytetään edelleen ammattimaisessa puunkorjuussa. Syy on kaavamainen kasvatusperiaate, yhdistettynä tarkkaan puuston kasvupinta-alan hyödyntämiseen. Kun käytetään 40- tai peräti 60-metrin ajouravälejä, ei koneellisen kaluston ulottuma riitä mitenkään koko alueen korjaamiseen. Ajourien sijoituskin kertoo tarkkuudesta, 2016-näyttelyssä esiteltiin muun muassa laseriin perustuvaa ajouralinjausta, jolla alueen kaikki ajourat saadaan 2030 sentin tarkkuudella oikealle paikalle. Kun työnäytösalueiden ilmakuvia silmäili, metsistä oli muodostettu lähes ruutukaavaan perustuvia alueita. Tältä kannalta katsottuna voisi sanoa, että pohjoismaissa kasvatetaan virikehäkittömästi puuta.
Leveistä ajouraväleistä johtuen käytetään erilaisia monivaiheisia korjuumenetelmiä. Niissä ajourat ja lähialueet käsitellään koneellisesti, välialueiden puusto joko kaadetaan manuaalisesti hakkuukoneen ulottuville, tai juonnetaan katkottuna urien varteen. Suomalaiseen silmään korjuu on etenkin kuusikoissa melkoisen rajun näköistä, etenkin juuristo- ja runkovaurioiden riski on huomattavan suuri. Jo kertaalleen käsitellyillä kuvioilla lahovauriot olivatkin hyvin havaittavissa kaadetuista rungoista kantokäsittelyä ei tehty yhdessäkään työnäytöksessä…
Routa ei palauta ajouria
Saksassa puun kasvuolosuhteet ovat otolliset, hehtaarilta kertyvät puumäärät ovat suuria. Tämä tarkoittaa korjuussa runsasta ajomäärää lähikuljetuksen osalta. Etenkin jatkuvan kasvatuksen kuvioilla samojen ajourien käyttö on ongelmallista. Maaperä on usein moreenia, tai tiivistä hienoa silttimaata. Sen päällä on multakerros, joka palautuu vähitellen ajourille. Mutta pohjamaakerros ei palaudu, vaan sen kuluma näkyy ikuisesti ‒ meillä routa vähitellen palauttaa maan ilmavuutta ja rouste tasoittaa vähitellen ajourat. Eikä uudistushakkuisiin perustuvassa pohjoismaisessa menetelmässä samoja ajouria käytetä kuin korkeintaan kolmesti ‒ sen jälkeen ajouratkin uudistuvat metsän kanssa.
Näyttelyssä esiteltiin erilaisin havaintokaivannoin varsinaisen maaperän kulumista, sekä sen palauttamista. Rinneolosuhteissa sadevedet lisäävät eroosiota, mistä syystä esitettiin karkean murskeen ajamista urien täytteeksi rauhoittamaan veden liikkumista. Mielenkiintoinen menetelmä oli lepän istuttaminen raiteisiin ‒ niiden juuristo muokkaa maata ja sitoo sen paikoilleen.
Pehmeiden arvojen raskaita koneita
Koska korjattava puusto on järeää, on konekantakin vastaavaa. Järeimmät tela-alustaiset hakkuukoneet painavat yli 30 tonnia. Kuormatraktoreissakin järeimmät mallit ovat yleisiä, johtuen kokorunkokorjuun vaatimasta pihtipankkovarustuksesta ja jyrkistä mäistä. Mutta ensiharvennuksiin käytetään myös kevyempää, pohjoismaista konekalustoa. Raskaiden koneiden käyttö ja maaperän kulumisen vähentäminen ovatkin haasteellinen yhdistelmä. Aikaisemmin telojen käyttöä on vältetty, tai se on ollut suoraan kiellettyä, tiestön vaurioitumisen vuoksi. Tästä syystä koneiden telakehityksessä ollaan tavallisten terästelojen rinnalla kehittämässä muoviin ja kumiin perustuvia tieajokelpoisia telamalleja. Niiden osalta kehitystyötä on tehty myös telapyörien välisen alueen kantokyvyn lisäämiseen, mikä tarkoittaa painotetun apupyörästön käyttöä. Toinen lähetymistapa kantavuuden lisäämiseen on paripyörien asennus.
Kunnollinen tiestö tarpeen
Jos jotain yhteistä haluaa etsiä saksalaisesta metsäsektorista suhteessa suomalaiseen, niin se on tiestöt ja niiden kunnossapito. Metsätieverkoston ylläpito on roudattomien olosuhteiden takia haasteellista lähinnä kantavuuden osalta, Suottomille alueille teiden perustaminen on toisaalta sitten helpompaa. Runsaiden sateiden vuoksi teiden muotoiluun on kiinnitettävä paljon huomiota. Yleisesti tiestö onkin poikkileikkaukseltaan erittäin pyöreämuotoista, ojat on myös luiskattu loivasti.
Osaston luetuimmat
- Valtran Suolahden tehtaalla tuotantoa kehitetään portaittain, jotta tuotantomääriä saadaan kasvatettua – yhden traktorin valmistusaika on noin kahdeksan tuntia
- Maxpossa oli laitteita moneen tarkoitukseen – lisää Maxpo-uutuuksia esittelyssä
- DC-3 sunnuntaina 2.9. Hyvinkään taivaalla!
- Herlevi Pulling Team: Uutta vetovoimaa radalle
- Tuurin konehuutokauppa 28.–29.04.2012 – kaivukone huutokaupasta -
- Fendtin Variokerho – portaaton poikakerho
- Okra 2023: Ennätysmäärä kalustoa ja paljon tarjouksia, mutta maatalouskonekaupassa on epävarmuustekijöitä