Hyötyajoneuvot Hannoverissa - Tehokasta ja kevyempää

Hyötyajoneuvonäyttelyn keskiössä olivat polttoainetehokkuuteen, pienempiin päästöihin ja kustannussäästöihin tähtäävät ratkaisut. Myös tulevaisuuden ratkaisut, vaikka ne paikoin futuristisilta tuntuivatkin, olivat näyttelyn keskeistä antia.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Agro Mover on Paul Nutzfahrzeugen Mercedes-Benz Arocs 2051 4x4 muokattu erikoisauto, joka voidaan rekisteröidä maa- tai metsätaloustraktoriksi. Takana on 7 tonnin kapasiteetin nosturi sekä mekaaninen (375 kW, 3 405 Nm) voiman ulosotto ja korkeussäädettävä vetokita. Hydrauliikan tuotto on 120 cm3. Varusteisiin kuuluu mm. ISOBUS-ohjausjärjestelmä.
Agro Mover on Paul Nutzfahrzeugen Mercedes-Benz Arocs 2051 4x4 muokattu erikoisauto, joka voidaan rekisteröidä maa- tai metsätaloustraktoriksi. Takana on 7 tonnin kapasiteetin nosturi sekä mekaaninen (375 kW, 3 405 Nm) voiman ulosotto ja korkeussäädettävä vetokita. Hydrauliikan tuotto on 120 cm3. Varusteisiin kuuluu mm. ISOBUS-ohjausjärjestelmä.
Peugeot Boxerista löytyy Kipper edition. Valittavan on joko taaksepäin tai sivulle kippaava kippi lyhyeen tai pitkään miehistöohjaamoon varustettuun Boxeriin. Pisimmässä 435 L3 Boxerissa on Henschel Automotiven lava, joka on 3 625 mm pituinen ja 2 040 mm levyinen. Kantavuutta on 980 kiloa.
Peugeot Boxerista löytyy Kipper edition. Valittavan on joko taaksepäin tai sivulle kippaava kippi lyhyeen tai pitkään miehistöohjaamoon varustettuun Boxeriin. Pisimmässä 435 L3 Boxerissa on Henschel Automotiven lava, joka on 3 625 mm pituinen ja 2 040 mm levyinen. Kantavuutta on 980 kiloa.
Hankookilta on tullut markkinoille SmartControl -talvirengasmallisto. Kuvan DW07 on tarkoitettu vetäville akseleille. Pidon luvataan parantuneen 25 % edeltäjäänsä verrattuna. Renkaassa on 580 kappaletta kuvion pohjaan ulottuvaa 3d-lamellia. Kulutuspinta on 8 % aiempaa leveämpi, minkä luvataan kasvattavan käyttöikää 13 %. Hankookin talvirenkaiden testit on ajettu Suomen Lapissa.
Hankookilta on tullut markkinoille SmartControl -talvirengasmallisto. Kuvan DW07 on tarkoitettu vetäville akseleille. Pidon luvataan parantuneen 25 % edeltäjäänsä verrattuna. Renkaassa on 580 kappaletta kuvion pohjaan ulottuvaa 3d-lamellia. Kulutuspinta on 8 % aiempaa leveämpi, minkä luvataan kasvattavan käyttöikää 13 %. Hankookin talvirenkaiden testit on ajettu Suomen Lapissa.
Cumminsin uusi Compact Box -pakokaasujen käsittelyjärjestelmä on aiempaa 40 % pienempi ja 20 % kevyempi. Urearuiskutusta on säädetty ja osat on muotoiltu uudestaan. Passiivista regenerointiprosessia on optimoitu niin, että putken lämpötilat ovat alempia ja tätä kautta katalysaattorin elinkaari pitenee.
Cumminsin uusi Compact Box -pakokaasujen käsittelyjärjestelmä on aiempaa 40 % pienempi ja 20 % kevyempi. Urearuiskutusta on säädetty ja osat on muotoiltu uudestaan. Passiivista regenerointiprosessia on optimoitu niin, että putken lämpötilat ovat alempia ja tätä kautta katalysaattorin elinkaari pitenee.
Cumminsin uudessa polttoainejärjestelmässä on räätälöidyt ruiskusuuttimet sekä korkeatuottoinen, yksisylinterinen pumppu. Näiden myötä tehokkuuden luvataan kohentuvan jopa 5 % kilpailijoiden tuotteisiin verrattuna. Samalla polttoaineenkulutusta saadaan pienennettyä.
Cumminsin uudessa polttoainejärjestelmässä on räätälöidyt ruiskusuuttimet sekä korkeatuottoinen, yksisylinterinen pumppu. Näiden myötä tehokkuuden luvataan kohentuvan jopa 5 % kilpailijoiden tuotteisiin verrattuna. Samalla polttoaineenkulutusta saadaan pienennettyä.
Turkulainen Haulerman Oy lähti Hannoveriin esittelemään kehittämäänsä kuormanosturia. Nosturi asennetaan automallikohtaisen asennussarjan avulla kuormatilaan, jonka pituus kattotasossa on minimissään kolme metriä. Asennusaika on noin 4 tuntia. Ulottuvuutta on 1,6 metriä ja nostokykyä 300 kg. Järjestelmä painaa 220 kg jalkoineen. Hintaa on 7 822 euroa. Asiakkaina on mm. huoltoliikket.
Turkulainen Haulerman Oy lähti Hannoveriin esittelemään kehittämäänsä kuormanosturia. Nosturi asennetaan automallikohtaisen asennussarjan avulla kuormatilaan, jonka pituus kattotasossa on minimissään kolme metriä. Asennusaika on noin 4 tuntia. Ulottuvuutta on 1,6 metriä ja nostokykyä 300 kg. Järjestelmä painaa 220 kg jalkoineen. Hintaa on 7 822 euroa. Asiakkaina on mm. huoltoliikket.
Myös avolava-autoihin alkaa olla saatavilla kattavasti erilaisia varusteita. Italialainen Gema on varustellut Fiat Fullbackin lavalle sivuilta ja perästä avattavan kuomun, jonka alla on niin ulosvedettävät ruuvipenkki kuin liukulaatikosto ja tarvikelaatikotkin.
Myös avolava-autoihin alkaa olla saatavilla kattavasti erilaisia varusteita. Italialainen Gema on varustellut Fiat Fullbackin lavalle sivuilta ja perästä avattavan kuomun, jonka alla on niin ulosvedettävät ruuvipenkki kuin liukulaatikosto ja tarvikelaatikotkin.
Ranskalainen Dangel toimittaa jälkiasenteiset nelivetoratkaisut ja alustamuutokset PSA:n ja Fiatin pakettiautoihin. Muutospaketti sisältää voiman ulosoton, kardaaniakselit, viskokytkimen, takatasauspyörästön ja vetoakselit. Hintaa kuvan Jumpyn paketille tulee 6 665 euroa. Tähän kuuluu myös öljypohjan ja vaihteiston panssarit. Lisävarusteena voi hankkia myös mm. etutasauspyörästön lukon (795 euroa), maavaran 40 mm noston (825 euroa). Asennusaika on kuusi viikkoa ja tuotteella on EU-tyyppihyväksyntä.
Ranskalainen Dangel toimittaa jälkiasenteiset nelivetoratkaisut ja alustamuutokset PSA:n ja Fiatin pakettiautoihin. Muutospaketti sisältää voiman ulosoton, kardaaniakselit, viskokytkimen, takatasauspyörästön ja vetoakselit. Hintaa kuvan Jumpyn paketille tulee 6 665 euroa. Tähän kuuluu myös öljypohjan ja vaihteiston panssarit. Lisävarusteena voi hankkia myös mm. etutasauspyörästön lukon (795 euroa), maavaran 40 mm noston (825 euroa). Asennusaika on kuusi viikkoa ja tuotteella on EU-tyyppihyväksyntä.
Italialaisen FGM:n yksiakselisen 19 AF:n lavetin rakenteet ovat kuumavalssattua Domex 700 erikoisterästä. Tällä päästään pieneen 5,7 tonnin omapainoon, joten hyötykuormaa voi kyytiin ottaa 14,5 tonnia. Lavan pintaosat on sinkitty. Matalimmillaan pohja on 20 cm korkeudella maasta. Lavetti on helppo käyttää ja huoltaa, sillä siinä ei ole hydrauliosia. Ajosillat ovat pyörien takana olevassa kotelossa.
Italialaisen FGM:n yksiakselisen 19 AF:n lavetin rakenteet ovat kuumavalssattua Domex 700 erikoisterästä. Tällä päästään pieneen 5,7 tonnin omapainoon, joten hyötykuormaa voi kyytiin ottaa 14,5 tonnia. Lavan pintaosat on sinkitty. Matalimmillaan pohja on 20 cm korkeudella maasta. Lavetti on helppo käyttää ja huoltaa, sillä siinä ei ole hydrauliosia. Ajosillat ovat pyörien takana olevassa kotelossa.
Belgialaisessa Led Pressure Alarm rengaspaineenvalvontajärjestelmän antureissa on punainen led-valo, joka ilmaisee hälyttävän renkaan. Hälytysraja on joko -0,4 bar paineenalentuminen tai +-5% poikkeama asetetusta arvosta. Anturit kalibroituvat automaattisesti. Peruspaketti sisältää kuusi anturia, vastaanottimen ja ohjaamonäytön sekä kaksi anturiavainta. Hintaa tällä on 329 euroa. Lisäanturit maksavat 30 euroa/kpl. Järjestelmä on liitettävissä telematiikkajärjestelmiin.
Belgialaisessa Led Pressure Alarm rengaspaineenvalvontajärjestelmän antureissa on punainen led-valo, joka ilmaisee hälyttävän renkaan. Hälytysraja on joko -0,4 bar paineenalentuminen tai +-5% poikkeama asetetusta arvosta. Anturit kalibroituvat automaattisesti. Peruspaketti sisältää kuusi anturia, vastaanottimen ja ohjaamonäytön sekä kaksi anturiavainta. Hintaa tällä on 329 euroa. Lisäanturit maksavat 30 euroa/kpl. Järjestelmä on liitettävissä telematiikkajärjestelmiin.
Pietarsaarelainen Hilltip hakee vahvaa jalansijaa Eurooppalaisilta markkinoilta. Yritys on esittelemässä hiekoittimia, monitoimilevittimiä sekä uusimpia pick-upeihin tarkoitettuja SnowStriker-nivelauroja neljässä eri tapahtumassa Saksassa, Ruotsissa ja Englannissa lopuvuoden aikana.
Pietarsaarelainen Hilltip hakee vahvaa jalansijaa Eurooppalaisilta markkinoilta. Yritys on esittelemässä hiekoittimia, monitoimilevittimiä sekä uusimpia pick-upeihin tarkoitettuja SnowStriker-nivelauroja neljässä eri tapahtumassa Saksassa, Ruotsissa ja Englannissa lopuvuoden aikana.
Algeman Euro-Trans 30-21/48T alumiinisen trailerin omapaino on ainoastaan 635 kiloa. Kun suurin sallitu kokonaispaino on 3 000 kiloa, niin kantavuutta on kiitettävät 2375 kiloa. Lastausta ja käyttöä helpottaa kippi, jolla saadaan 7,5° lastauskulma. Renkaiden koko on 195/55R10C 98P, joilla lavakorkeus jää 580 mm. Ajosilloille on oma kotelo lavan alla.
Algeman Euro-Trans 30-21/48T alumiinisen trailerin omapaino on ainoastaan 635 kiloa. Kun suurin sallitu kokonaispaino on 3 000 kiloa, niin kantavuutta on kiitettävät 2375 kiloa. Lastausta ja käyttöä helpottaa kippi, jolla saadaan 7,5° lastauskulma. Renkaiden koko on 195/55R10C 98P, joilla lavakorkeus jää 580 mm. Ajosilloille on oma kotelo lavan alla.
Jonseredin 1200 RS -kierrätysnosturin käyttökohteita ovat mm. metalliromun ja rakennusjätteen käsittely, keräyskonttien tyhjennys ja käsittely, hiekan, mullan ja soran sekä lannan siirto. Rakenne molemminpuolisin ohjaimin mahdollistaa kuljettajan optimaalisen sijoittumisen nosturin taakse. Nosturi kuuluu 11,3 tm kapasiteettiluokkaan.
Jonseredin 1200 RS -kierrätysnosturin käyttökohteita ovat mm. metalliromun ja rakennusjätteen käsittely, keräyskonttien tyhjennys ja käsittely, hiekan, mullan ja soran sekä lannan siirto. Rakenne molemminpuolisin ohjaimin mahdollistaa kuljettajan optimaalisen sijoittumisen nosturin taakse. Nosturi kuuluu 11,3 tm kapasiteettiluokkaan.
Toni Maurer on Saksalainen, MAN-alustalle rakennettujen erikoisautojen osaaja. Mallisto käsittää ajoneuvoja mm. ympäristön ja väylien hoitoon ja kunnossapitoon, palo- ja pelastussektorille, metsäsektorille ja erikoiskuljetuksiin. Kuvan alustalle tulee Jenzin hakkuriyksikkö. Claasin ohjaamo kääntyy 160° ja on nostettavissa hydraulisesti ylöspäin paremman näkyvyyden saavuttamiseksi.
Toni Maurer on Saksalainen, MAN-alustalle rakennettujen erikoisautojen osaaja. Mallisto käsittää ajoneuvoja mm. ympäristön ja väylien hoitoon ja kunnossapitoon, palo- ja pelastussektorille, metsäsektorille ja erikoiskuljetuksiin. Kuvan alustalle tulee Jenzin hakkuriyksikkö. Claasin ohjaamo kääntyy 160° ja on nostettavissa hydraulisesti ylöspäin paremman näkyvyyden saavuttamiseksi.
Hyundai H350:n saapuminen Suomen markkinoille on viivästynyt, eikä tarkkaa lanseerausajankohtaa ole julkaistu. Nyt mallisto on päivitetty Euro6-tasolle. Pakokaasujen käsittelyn hoitaa SCR-järjestelmä Polttoainenkulutus on pudonnut Euro5-tasoon verrattuna 4,4 %. Moottorissa on nyt mm. muuttuvatilavuuksinen öljypumppu. Takuumuodoksi asiakas voi valita joko kolme vuotta ilman kilometrirajaa tai viisi vuotta ja 200 000 kilometriä.
Hyundai H350:n saapuminen Suomen markkinoille on viivästynyt, eikä tarkkaa lanseerausajankohtaa ole julkaistu. Nyt mallisto on päivitetty Euro6-tasolle. Pakokaasujen käsittelyn hoitaa SCR-järjestelmä Polttoainenkulutus on pudonnut Euro5-tasoon verrattuna 4,4 %. Moottorissa on nyt mm. muuttuvatilavuuksinen öljypumppu. Takuumuodoksi asiakas voi valita joko kolme vuotta ilman kilometrirajaa tai viisi vuotta ja 200 000 kilometriä.
Taubenreuther on saksalainen maastoautojen, SUVien ja avolava-autojen off road- ja talvikunnossapitovarustelija. Mitsubishi L200 on asennettu lavakate ja kattoteline, snorkkeli, alumiiniset öljypohjan, vaihdelaatikon ja polttoainesäiliön panssarit ja etupuskurin led-lisävalot. Etupuskurin alta löytyy Warnin vinssi. Renkaina BF Goodrichin 245/75R17 All Terrainit 8x17 kevytmetallivanteilla.
Taubenreuther on saksalainen maastoautojen, SUVien ja avolava-autojen off road- ja talvikunnossapitovarustelija. Mitsubishi L200 on asennettu lavakate ja kattoteline, snorkkeli, alumiiniset öljypohjan, vaihdelaatikon ja polttoainesäiliön panssarit ja etupuskurin led-lisävalot. Etupuskurin alta löytyy Warnin vinssi. Renkaina BF Goodrichin 245/75R17 All Terrainit 8x17 kevytmetallivanteilla.
Allisonin automaattivaihteistojen sydän on patentointu momentinmuunnin. Kaikkiin kokoluokkiin on tarjolla oma muunnin, mikä on suunniteltu ja optimoitu kyseiseen vaihdelaatikkoon. Näin saadaan pehmeämmät ja nopeammat vaihdot. Allisonin vaihteistojen sähköisen ohjauksen anturit mm. ”haistavat” nousut, jolloin järjestelmä osaa ajoissa antaa käskyt vaihteistolle ja löytää sopivan vaihteen oikeaan aikaan. Tällä on tähdätty polttoaineenkulutuksen alentamiseen. Myös vaihteistojen painoa on pudotettu.
Allisonin automaattivaihteistojen sydän on patentointu momentinmuunnin. Kaikkiin kokoluokkiin on tarjolla oma muunnin, mikä on suunniteltu ja optimoitu kyseiseen vaihdelaatikkoon. Näin saadaan pehmeämmät ja nopeammat vaihdot. Allisonin vaihteistojen sähköisen ohjauksen anturit mm. ”haistavat” nousut, jolloin järjestelmä osaa ajoissa antaa käskyt vaihteistolle ja löytää sopivan vaihteen oikeaan aikaan. Tällä on tähdätty polttoaineenkulutuksen alentamiseen. Myös vaihteistojen painoa on pudotettu.
Alppi- ja vuoristoteitä varten rakennetussa Iveco Daily Hi-matic 70-210:ssä on Achleitnerin kytkettävä neliveto. Keulalla on Kahlbacherin alueaura. Meillerin Kipper-lavalta löytyy Küpperweisserin sirotin.
Alppi- ja vuoristoteitä varten rakennetussa Iveco Daily Hi-matic 70-210:ssä on Achleitnerin kytkettävä neliveto. Keulalla on Kahlbacherin alueaura. Meillerin Kipper-lavalta löytyy Küpperweisserin sirotin.
Danan kevyemmän pään taka-akseleiden tasauspyörästön rattaat on suunniteltu uudestaan.  Kärkenä on ollut aiempaa parempi polttoainetehokkuus. Hampaiden päät ovat leveämmät ja hammaskulmaa on säädetty. Myös öljynkiertoa ja virtauksia on muutettu. Näin kitka ja vastus ovat aiempaa pienemmät.
Danan kevyemmän pään taka-akseleiden tasauspyörästön rattaat on suunniteltu uudestaan. Kärkenä on ollut aiempaa parempi polttoainetehokkuus. Hampaiden päät ovat leveämmät ja hammaskulmaa on säädetty. Myös öljynkiertoa ja virtauksia on muutettu. Näin kitka ja vastus ovat aiempaa pienemmät.
Dana M226 -tasauspyörästön lukko kytketään elektronisesti. Mustasta pyörästä tulee kytkettäessä hampaat, jotka lukitsevat tasauspyörästön 100 %:sti. Tätä ja muita vastaavia löytyy runsaasti eri pick-upeista.
Dana M226 -tasauspyörästön lukko kytketään elektronisesti. Mustasta pyörästä tulee kytkettäessä hampaat, jotka lukitsevat tasauspyörästön 100 %:sti. Tätä ja muita vastaavia löytyy runsaasti eri pick-upeista.
Päästömääräysten kiristyessä ratkaisuja haetaan yhä monipuolisemmin. Vielä konseptiasteella oleva Eatonin hukkalämmön kerääjä. Konsepti perustuu Eatonin epäsuoraan järjestelmään, joka pohjautuu ORC-tekniikkaan. Siinä lämpöenergia muutetaan orgaanisen välittäjäaineen avulla mekaaniseksi voimaksi. Järjestelmän ydin on sähköavusteinen, muuttuvanopeuksinen supervaraaja sekä elektroninen hukkalämmön keräysyksikkö. Ne optimoivat sekä moottorin että EGR:n virtauksen ja ohjaa moottorin saamaa ilmamäärää. Tämän tavoitteena on saavuttaa 5 % parannus polttoainetehokkuuteen, alentaa päästöjä sekä saavuttaa helpommin kiristyvät päästömääräykset.
Päästömääräysten kiristyessä ratkaisuja haetaan yhä monipuolisemmin. Vielä konseptiasteella oleva Eatonin hukkalämmön kerääjä. Konsepti perustuu Eatonin epäsuoraan järjestelmään, joka pohjautuu ORC-tekniikkaan. Siinä lämpöenergia muutetaan orgaanisen välittäjäaineen avulla mekaaniseksi voimaksi. Järjestelmän ydin on sähköavusteinen, muuttuvanopeuksinen supervaraaja sekä elektroninen hukkalämmön keräysyksikkö. Ne optimoivat sekä moottorin että EGR:n virtauksen ja ohjaa moottorin saamaa ilmamäärää. Tämän tavoitteena on saavuttaa 5 % parannus polttoainetehokkuuteen, alentaa päästöjä sekä saavuttaa helpommin kiristyvät päästömääräykset.
DAF LF ja CF -sarjojen jakeluautoihin tarkoitetuissa uusissa PX-5 ja PX-7-moottoreissa on aiempaa suurempi vääntömomentti pienemmillä kierroksilla. Kriittisellä 85 km/ h nopeudella moottori kiertää 300 kierrosta vähemmän. Tämän luvataan parantavan polttoainetehokkuutta 4 %. Vääntömomentti on kasvanut 12% mm. uusien ohjelmistojen sekä paremman lämmön ja ilman kierron hallinnan ansiosta. Nelisylinterisen PX-5 huippuvääntö on nyt 850 Nm. Kuusisylinterisen PX-7 1 200 Nm. Huoltoväli on kasvanut parhaimillaan 60 000 saakka. Aktiivisen dieselpartikkelisuodattimen huoltoväli on 320 000 km tai 5 vuotta.
DAF LF ja CF -sarjojen jakeluautoihin tarkoitetuissa uusissa PX-5 ja PX-7-moottoreissa on aiempaa suurempi vääntömomentti pienemmillä kierroksilla. Kriittisellä 85 km/ h nopeudella moottori kiertää 300 kierrosta vähemmän. Tämän luvataan parantavan polttoainetehokkuutta 4 %. Vääntömomentti on kasvanut 12% mm. uusien ohjelmistojen sekä paremman lämmön ja ilman kierron hallinnan ansiosta. Nelisylinterisen PX-5 huippuvääntö on nyt 850 Nm. Kuusisylinterisen PX-7 1 200 Nm. Huoltoväli on kasvanut parhaimillaan 60 000 saakka. Aktiivisen dieselpartikkelisuodattimen huoltoväli on 320 000 km tai 5 vuotta.
Boschin raskaaseen kalustoon tarkoitettu Servotwin ohjaus on uudenlainen hydraulisen ja elektronisen ohjauksen yhdistelmä. Tehostus mukautuu nopeuden mukaan antaen aktiivisen vasteen ja tehostuksen kaikissa nopeuksissa. Ominaisuuksiin kuuluu myös aktiivinen keskitys. Servotwiniin voidaan kytkeä myös kaista- ja sivutuuliavustimet.
Boschin raskaaseen kalustoon tarkoitettu Servotwin ohjaus on uudenlainen hydraulisen ja elektronisen ohjauksen yhdistelmä. Tehostus mukautuu nopeuden mukaan antaen aktiivisen vasteen ja tehostuksen kaikissa nopeuksissa. Ominaisuuksiin kuuluu myös aktiivinen keskitys. Servotwiniin voidaan kytkeä myös kaista- ja sivutuuliavustimet.
Nissan Navarasta on muokattu pelastuauton konseptimalli, jossa on mm. integroitu kannettavien akkuyksikköjen prototyyppi. Leaf- ja e-NV200- sähköautoissa käytettävää akkuteknologiaa on muokattu pelastustiimin kenttätöissä tarvitsemaksi virtalähteeksi. Tehoa on 2 kW per yksikkö. Ne latautuvat auton dieselmoottorilla. Varustukseen kuuluu mm. kannettava defibrillaattori ja reaaliaikaista kuvaa näyttävä kameralennokki.
Nissan Navarasta on muokattu pelastuauton konseptimalli, jossa on mm. integroitu kannettavien akkuyksikköjen prototyyppi. Leaf- ja e-NV200- sähköautoissa käytettävää akkuteknologiaa on muokattu pelastustiimin kenttätöissä tarvitsemaksi virtalähteeksi. Tehoa on 2 kW per yksikkö. Ne latautuvat auton dieselmoottorilla. Varustukseen kuuluu mm. kannettava defibrillaattori ja reaaliaikaista kuvaa näyttävä kameralennokki.
Nissan Navarasta on muokattu pelastuauton konseptimalli, jossa on mm. integroitu kannettavien akkuyksikköjen prototyyppi. Leaf- ja e-NV200- sähköautoissa käytettävää akkuteknologiaa on muokattu pelastustiimin kenttätöissä tarvitsemaksi virtalähteeksi. Tehoa on 2 kW per yksikkö. Ne latautuvat auton dieselmoottorilla. Varustukseen kuuluu mm. kannettava defibrillaattori ja reaaliaikaista kuvaa näyttävä kameralennokki.
Nissan Navarasta on muokattu pelastuauton konseptimalli, jossa on mm. integroitu kannettavien akkuyksikköjen prototyyppi. Leaf- ja e-NV200- sähköautoissa käytettävää akkuteknologiaa on muokattu pelastustiimin kenttätöissä tarvitsemaksi virtalähteeksi. Tehoa on 2 kW per yksikkö. Ne latautuvat auton dieselmoottorilla. Varustukseen kuuluu mm. kannettava defibrillaattori ja reaaliaikaista kuvaa näyttävä kameralennokki.
Brembo on tuonut hyötyajoneuvojen jarrulevyihin uudelleenmuotoillut jäähdytysrivat. Ratkaisu vähentää levyjen halkeamisriskiä sekä parantaa levyn jäähtymistä uudenlaisen ilmankierron ansiosta. Myös erilaisten vieraiden partikkelien tunkeutuminen kanaviin on nyt vaikeampaa. Lisäksi ratkaisulla on saatu pudotettua painoa.
Brembo on tuonut hyötyajoneuvojen jarrulevyihin uudelleenmuotoillut jäähdytysrivat. Ratkaisu vähentää levyjen halkeamisriskiä sekä parantaa levyn jäähtymistä uudenlaisen ilmankierron ansiosta. Myös erilaisten vieraiden partikkelien tunkeutuminen kanaviin on nyt vaikeampaa. Lisäksi ratkaisulla on saatu pudotettua painoa.
Mahlelta on tullut tukku polttoainetehokkuuteen vaikuttavia tuotteita. MAP-ohjattu termostaatti ottaa tiedon tulevista ylämäistä GPS:n kautta, jolloin termostaatti aukeaa optimaalisella hetkellä. Näin visko ei pyöritä tuuletinta liikaa ja ota turhaa voimaa moottorilta. Polttoaineenkulutus alenee noin 0,5 %. Mahlen elektronisesti ohjattu öljypumppu tuottaa vain tarvittavan tehon ja virtausmäärän. Näin täältäkin voidaan ottaa turhaa vastusta pois, mikä näkyy noin 1,5 % polttoaineenkulutuksen säästöpotentiaalina.
Mahlelta on tullut tukku polttoainetehokkuuteen vaikuttavia tuotteita. MAP-ohjattu termostaatti ottaa tiedon tulevista ylämäistä GPS:n kautta, jolloin termostaatti aukeaa optimaalisella hetkellä. Näin visko ei pyöritä tuuletinta liikaa ja ota turhaa voimaa moottorilta. Polttoaineenkulutus alenee noin 0,5 %. Mahlen elektronisesti ohjattu öljypumppu tuottaa vain tarvittavan tehon ja virtausmäärän. Näin täältäkin voidaan ottaa turhaa vastusta pois, mikä näkyy noin 1,5 % polttoaineenkulutuksen säästöpotentiaalina.
Ainoastaan viisi ulkopuolista korirakentamisen kumppania pääsi esittelemään tuotteitaa Volkswagenin osastolle. Kaksi näistä tuli Suomesta. Toinen oli osaston ainoa bussivalmistaja, Ylöjärveläinen Car-sport Desing sekä kuvan VW Amarokin varustellut Tamperelainen Tamlans Oy, joka on erikoistunut hälytys-, pelastus- huolto- ja puollustussektorien varusteluihin. Tamlans on ainoa suomalainen korirakentaja, joka on saanut Volkswagenin myöntämän UBB/LOND-sertifikaatin.
Ainoastaan viisi ulkopuolista korirakentamisen kumppania pääsi esittelemään tuotteitaa Volkswagenin osastolle. Kaksi näistä tuli Suomesta. Toinen oli osaston ainoa bussivalmistaja, Ylöjärveläinen Car-sport Desing sekä kuvan VW Amarokin varustellut Tamperelainen Tamlans Oy, joka on erikoistunut hälytys-, pelastus- huolto- ja puollustussektorien varusteluihin. Tamlans on ainoa suomalainen korirakentaja, joka on saanut Volkswagenin myöntämän UBB/LOND-sertifikaatin.
Toyota esitteli Hilux Arctic Trucks AT35 erikoismallin. Maavara on 25 % suurempi kuin vakio-Hiluxissa jousituksen muutosten ja 35” renkaiden ansiosta. Vaihdelaatikon kohdalla maavaraa on 375 ja taka-akselin kohdalla 275 mm. Lähestymiskulma on 38° ja jättökulma 32°. Lisävarusteiksi voi valita mm. lavakaaren, pohjapanssarit, kompressorit, vinssit, painilmakäyttöiset voimansiirron lukot ja snorkkelin. Auton EU-tyyppihyväksyntä on vireillä ja sen odotetaan vahvistuvan vuoden lopulla.
Toyota esitteli Hilux Arctic Trucks AT35 erikoismallin. Maavara on 25 % suurempi kuin vakio-Hiluxissa jousituksen muutosten ja 35” renkaiden ansiosta. Vaihdelaatikon kohdalla maavaraa on 375 ja taka-akselin kohdalla 275 mm. Lähestymiskulma on 38° ja jättökulma 32°. Lisävarusteiksi voi valita mm. lavakaaren, pohjapanssarit, kompressorit, vinssit, painilmakäyttöiset voimansiirron lukot ja snorkkelin. Auton EU-tyyppihyväksyntä on vireillä ja sen odotetaan vahvistuvan vuoden lopulla.
Fordin vahva menestys pakettiautokaupassa saa lisäeväitä jatkoon, sillä kuluvan vuoden lopulla Transitiin ja Transit Customin etuvetoisiin malleihin tulee saataville 6-nopeuksinen automaattivaihteisto. Ensi vuonna mallisto täydentyy AWD-nelivedolla.
Fordin vahva menestys pakettiautokaupassa saa lisäeväitä jatkoon, sillä kuluvan vuoden lopulla Transitiin ja Transit Customin etuvetoisiin malleihin tulee saataville 6-nopeuksinen automaattivaihteisto. Ensi vuonna mallisto täydentyy AWD-nelivedolla.
Ivecon näkemys tulevaisuuden rekasta on Z Truck, jonka nimellä on monta merkitystä. Zero (nolla) päästöt, onnettomuudet, kuljettajan stressi ja ajanhukka ovat auton keskeiset perusperiaatteet. Autonomisesti eli itsenäisesti ajavan rekkaveturin polttoaineena voidaan käyttää biometaania tai nesteytettyä maakaasua, toimintasäde on 2 200 kilometriä. Konseptilla on 29 patenttia ja yhteistyötahoina ovat Michelin ja Petronas.
Ivecon näkemys tulevaisuuden rekasta on Z Truck, jonka nimellä on monta merkitystä. Zero (nolla) päästöt, onnettomuudet, kuljettajan stressi ja ajanhukka ovat auton keskeiset perusperiaatteet. Autonomisesti eli itsenäisesti ajavan rekkaveturin polttoaineena voidaan käyttää biometaania tai nesteytettyä maakaasua, toimintasäde on 2 200 kilometriä. Konseptilla on 29 patenttia ja yhteistyötahoina ovat Michelin ja Petronas.

66. IAA-hyötyajoneuvonäyttely tarjosi jälleen huikean määrä erilaisia uutuuksia. Näytteilleasettajia oli 2013 kappaletta 52 eri maasta. Maailman ensiesittelyjä oli 322 kappaletta ja Euroopan 100 kappaletta. Kahdeksan messupäivän kuluessa näyttelyvieraita kävi noin 245 000. Oleellista lienee se, että kävijäkyselyihin vastanneista 60 % on tekemässä hankintoja tulevan 12 kuukauden aikana. Näytteilleasettajat olivat tyytyväisiä saatuihin asiakaskontakteihin ja ennen kaikkea Saksan ulkopuolisten kontaktien määrään ja laatuun. Vuoden 2014 näyttelyyn verrattuna mittarit näyttävät nyt myönteiseen suuntaan.

Näyttelyn suuria ja hallitsevia teemoja olivat liikenteen ja kuljettamisen sähköistyminen, digitalisoituminen sekä urbanisoituminen ja kuljetusratkaisut kaupunkimaisessa ympäristössä. Näihin teemoihin linkittyvät voimakkaasti yhä kireämmät päästömääräykset, tiukan kilpailutilanteen tuomat kustannuspaineet ja sitä kautta tehokkuusvaatimukset. Muuttuvat tarpeet ja tiukka kilpailutilanne pitää laitevalmistajat hereillä, joten valinnanvaraa ja uusia innovaatiota piisaa.

Myös Suomessa markkinat ovat kehittymässä suotuiseen suuntaan. Kuorma-autokauppa on 22,9 prosentin kasvussa edelliseen vuoteen verrattuna. Scania Suomi Oy:n markkinointipäällikkö Seppo Salmi totesi, että kauppa on käynyt odotuksia paremmin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Meillä se näkyy etenkin raskaamman pään korotettujen painojen kaluston kysynnän nousuna. Esimerkiksi puutavara-autoissa meillä on nyt hyvä vauhti päällä,” Salmi kertoo.

Myös pakettiautojen kauppa käy odotuksia paremmin. Keväällä alkanut kasvu on yllättänyt alan toimijat. Suurin kasvu on ollut 3,5 tonnin kokoluokassa ja suurimpia voittajia ovat olleet Ford, Renault ja Citroen.