Dieselross uusin Pro Stokkeri

Pro Stock -luokan vetotraktorit ovat pääsääntöisesti olleet Jontikan, Nyykkärin, Natikan ja Valtran pohjalta rakennettuja. Alahärmän EM-kisassa mukavan poikkeuksen teki belgialaisen Gert Stessensin Fendt 930. Hänen Fendt Dieselrossinsa veti lähes huipputiimien mittoja.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Belgialainen Fendt-diileri Gert Stessens sanoo olevansa vetoradoilla puhtaasti harrastusmielessä. Mutta saattaahan sitä Fendt 930:llä ajamisesta jotain hyötyä merkin imagollekin olla.
Belgialainen Fendt-diileri Gert Stessens sanoo olevansa vetoradoilla puhtaasti harrastusmielessä. Mutta saattaahan sitä Fendt 930:llä ajamisesta jotain hyötyä merkin imagollekin olla.
Stessensin tiimille yhteiselo ja reipas retkeily tuntuu olevan kaikki kaikessa. Hotellilaskuja tiimin jäljiltä ei tule, sillä rekka tarjoaa hyvän majoituspaikan telttavuoteissa ja soppatykkikin kulkee mukavasti muun kaluston mukana.
Stessensin tiimille yhteiselo ja reipas retkeily tuntuu olevan kaikki kaikessa. Hotellilaskuja tiimin jäljiltä ei tule, sillä rekka tarjoaa hyvän majoituspaikan telttavuoteissa ja soppatykkikin kulkee mukavasti muun kaluston mukana.

Gert Stessens kertoo olevansa paikallinen Fendt-diileri. Vetotraktorin rakentaminen alkoi nelisen vuotta sitten. Konetta rakennettiin pikku hiljaa ja matalalla budjetilla kolmisen vuotta. Rahaakaan ei palanut kuin 30 000 euroa, mitä voidaan pitää kohtuullisena lopputulokseen verrattuna.

Kulunut kausi oli Gertin ensimmäinen ja se antoi kosolti kokemusta ja muutaman hyvän sijoituksenkin.

Paikallisia kisoja

Dieselrossin kuusihenkinen tiimi kertoo keskittyneensä ajamaan lähinnä paikallisia B-divisioonan kisoja Belgiassa ja muutaman kisan Hollannissakin. Härmän EM-reissu oli tiimin jäsenille ensimmäinen Suomen matka. Vaikka palkintopallisijoitus ei tiimiläisten mielessä kangastellutkaan, osallistumismahdollisuus otettiin ilolla vastaan. Varsinkin, kun Belgian pullingin kattojärjestö maksoi osan matkakuluista.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Osa tiimin ihmisistä on mukana myös Gertin Fendtin myynti- ja huoltoyrityksessä. Euro Cupiin Fendtillä ei olla vielä osallistuttu ja tuskinpa ihan heti osallistutaankaan.

”Ensi kesä menee samoilla nuoteilla. Voimavarat eivät riitä menestykseen Euro Cupissa. Meillä on pellin alla arviolta 1 200 hevosvoimaa ja se on hieman liian vähän Euroopan kärkeen verrattuna. Taitavat kovimmat pro stokkerit kehrätä lähemmäksi 2 000 hevosvoimaa,” arvioi Stessens.

Hevosvoimamäärät eivät kuitenkaan ole ainoa tie hyviin vetoihin ja menestykseen. Härmän EM-kisoissa Dieselross veti ensiksi full pullin monien muiden tapaan. Toinen veto hyytyi 83,25 metriin. Vertailun vuoksi kannattaa muistaa, että Herlevin Johannan Doris pysähtyi 87,92 metriin ja Pekan Sigma 89,85 metriin.

Alkukankeudet voitettu

Aivan ongelmitta ensimmäinen kausi ei mennyt, sillä kampiakselin laakeroinnin kanssa oli ongelmia. 7,1-litrainen Mannin kuutoskone koottiin liian pienillä laakerivälyksillä ja näin kampi narahti muutamaan otteeseen kiinni. Mutta kun oikeat liuskat saatiin paikoilleen, meno on ollut koko lailla ongelmatonta.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Pros stockin sääntökirjassa lukee, että moottorilohkon on oltava alkuperäinen ja maksimitilavuus on amerikkalaislähtöisesti rajattu 510 kuutiotuumaan. Eli tutummin ilmaistuna tilavuus saa olla enintään 8 364 kuutiosenttiä. Vaihteiston puolella puhutaan vain alkuperäisestä kotelosta, johon tiimi saa sovittaa sellaiset palikat, kuin parhaaksi näkee. Turboja saa olla yksi, mutta sen koolle ei olla asetettu rajoituksia.

”Puhtaasti harrastuksena meidän tiimi tätä tekee. En näe kovin suurta markkina-arvoa omaan traktorimyyntiini, vaikka me Fendtillä kisaammekin. Mutta hyvähän se on maailman parhaimmankin traktorin olla mukana vetoradoilla”, heittää Gert puoliksi leikillään ja lisää Fendtin tehtaan olevan myös pienellä panoksella mukana kisatoiminnassa.

Dieselrossin tiimin kulut kisamatkoilla rajoittuvat aivan pakollisiin menoihin. Kisaviikonloppuisin pulleri joutuu öiksi taivasalle ja saa antaa kuljetusrekkansa majoituskäyttöön. Tiimi nukkuu sulassa sovussa telttavuoteissaan rekan sisällä. Ruokapuolikin hoituu edullisesti mukana kulkevalla kenttäkeittiöllä. n

 

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

 

 

 

 

 

 

Avaa artikkelin PDF