Komatsu Days 2019, Uumaja – Katse tulevaisuuteen

Kuusipyöräisten harvestereiden takarunkoa on muutettu, nyt ”takapuskuri” on ylempänä. Stage 5 eli taso 5 -moottoreissa vaadittavat päästölaitteet on saatu mahtumaan konesuojan sisään. Hydraulisilla venttiilinnostimilla varustettujen moottoreiden yläpuolta ei tarvitse jättää vapaaksi huoltoa varten.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Ohjaamoihin ei enää asenneta hydraulisesti toimivaa ohjauspyörää, vaan se on korvattu sähköisellä versiolla. Kaikkiin konemalleihin tulee MaxiXT-ohjausjärjestelmä, jonka laskentateho on ylimitoitettu, jotta se täyttää myös tulevaisuuden tarpeet.
Ohjaamoihin ei enää asenneta hydraulisesti toimivaa ohjauspyörää, vaan se on korvattu sähköisellä versiolla. Kaikkiin konemalleihin tulee MaxiXT-ohjausjärjestelmä, jonka laskentateho on ylimitoitettu, jotta se täyttää myös tulevaisuuden tarpeet. Kuva: Tommi Hakala
Täysin uusi tuote on C164-hakkuupää. Neljällä vetorullalla varustettu hakkuupää on tarkoitettu järeimpään 951-harvesterimalliin. Sahalaitteen 90 sentin pituisella terälaipalla voi katkaista 79 cm paksuisen rungon.
Täysin uusi tuote on C164-hakkuupää. Neljällä vetorullalla varustettu hakkuupää on tarkoitettu järeimpään 951-harvesterimalliin. Sahalaitteen 90 sentin pituisella terälaipalla voi katkaista 79 cm paksuisen rungon. Kuva: Tommi Hakala

Samaan aikaan Skogsnolia-näyttelyn kanssa järjesti metsäkoneitaan valmistava Komatsu Forest asiakaspäivän Uumajassa. Yli 1 000 vierasta kävi tutustumassa 2020-malliston uutuuksiin ja yrityksen tulevaisuuden suunnitelmiin.

Japanilainen Komatsu osti Valmetin metsäkonevalmistuksen Partekilta vuonna 2004. Vähitellen on tuotanto ja mallisto muokattu kokonaan uudelleen. Nyt esitelty 2020-mallisto onkin jo kokonaisuudessaan Komatsun aikana suunniteltu. Yritys vahvistaa metsäkonevalmistustaan rakentamalla Uumajan lähistölle kokonaan uuden tehtaan. Tavoite on olla edelleen yksi kolmesta suurimmasta tavaralajimenetelmän koneita valmistavasta yrityksestä.

Huokaisun hetki moottorisuunnittelussa

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Viimeisten kymmenen vuoden aikana kaikkien alojen konevalmistus on paininut kiristyvien päästömääräysten haasteissa. Nyt on tulossa päästötaso 5:n voimaanastumisen myötä huokaisun aika, ja valmistajat voivat enemmän panostaa muuhunkin tekniikkaan.

Komatsulla nyt esitellyn 2020-malliston kuusisylinterisiä taso 5:n konemalleja on kehitetty monilta osin taso 4:n kokemusten perusteella. Kuormatraktoreiden lisäainesäiliöt on sijoitettu lähemmäs moottoria, mikä varmistaa järjestelmän toimintaa. Samalla kun moottoritilaan on tullut lisäpuhdistin, on moottoreiden venttiilinnostimet muutettu hydraulisiksi, eli huoltovapaiksi. Ratkaisun ansiosta on vältetty tarve suurentaa moottorisuojaa. Pienemmät nelisylinteriset kuormatraktorit päivittyvät myöhemmin samoilla rakenneratkaisuilla.

Uusi hakkuupää ja malliston viilausta

Esillä olleista uutuuksista yksi oli täysin uusi avaus, C-sarjan hakkuupäämalliston suurimmaksi tuleva monirullavetoinen C164. Sen maksimi karsintaläpimitta on 62 cm ja suurin rungon paksuus katkaisussa peräti 79 cm. Tämä hakkuupäämalli on suunniteltu 951-harvesterin varusteeksi, etenkin Keski-Euroopan järeisiin metsiin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kuormatraktoreissa kaikkien kuusisylinteristen mallien vaihtoehtoiseksi voimansiirroksi tulee SpeedShift-kaksoismoottoriversio. Ratkaisulla saadaan portaattomasti säädettyä ajonopeus 0–20 km/h -alueella yhtä tai kahta voimansiirron hydraulimoottoria käyttäen.

Kaikkiin kuormatraktoreihin tulee vaihtoehtoiseksi nosturin hydrauliikaksi SmartFlow. ”Se muodostunee lähes vakiovarusteeksi Suomeen toimitettaviin koneisiin, niin kova kiinnostus järjestelmää kohtaan on ollut”, totesi esittelytilaisuudessa Komatsu Forest Oy:n markkinointijohtaja Timo Korhonen.

Tulevaisuus on kuljettajaton

Nykyaikaisten metsäkoneiden toiminnasta vastaa keskustietokone. Sen teho määrittää koneen työskentelyn rajat. Nyt Komatsu uudistaa järjestelmänsä, uudeksi MaxiXT-versioksi. ”Sen teho riittää hyvin tulevaisuuden tarpeisiin, pitkällekin ajanjaksolle”, korosti Korhonen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tämä ”pitkä ajanjakso” onkin hyvin mullistava metsäkonekehityksessä. Ensivaiheessa MaxiXT käyttää uutta Maxi Vision -sovellusta, joka mahdollistaa kuljettajaa opastavien toimintojen maksimoinnin, puutavaran keruun ja koneiden keskinäisen reaaliaikaisten yhteistoimintojen myötä.

Seuraava vaihekin esiteltiin videon avulla – autonomiset eli omatoimisesti työskentelevät koneet ovat jo nurkan takana. Hurjimmillaan voidaan jo viiden vuoden kuluttua nähdä koneita, jotka työskentelevät konenäön ja maiseman skannaustoimintojen avulla – ensimmäisiä testejä tämän tyyppisillä koneilla tehdään jo ruotsalaisen tutkimuslaitoksen eli Skogsforskin toimesta.