Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Merlo - Kysyntä yllättänyt

Italialainen Merlo on talouden alakulosta huolimatta onnistunut kasvattamaan myyntiään tasaisesti. Suosion taustalla on vahva panostus tuotekehitykseen, jonka myötä koneiden kysyntä on parantunut.
Merlon liikevaihdosta noin puolet tulee maatalouskurottajista, joita on tarjolla peräti 58 eri versiota. Moduulirakenteen ansiosta sama alusta voidaan räätälöidä useilla eri vaihtoehdoilla esim. moottorin suhteen.
Merlon liikevaihdosta noin puolet tulee maatalouskurottajista, joita on tarjolla peräti 58 eri versiota. Moduulirakenteen ansiosta sama alusta voidaan räätälöidä useilla eri vaihtoehdoilla esim. moottorin suhteen. 
Merlon tehdas sijaitsee Luoteis-Italian Cuneossa, jossa asiakkaat voivat testata kurottajien maasto-ominaisuuksia myös testiradalla.
Merlon tehdas sijaitsee Luoteis-Italian Cuneossa, jossa asiakkaat voivat testata kurottajien maasto-ominaisuuksia myös testiradalla. 
Euroopan heikosta taloustilanteesta huolimatta Merlon myynti on kasvanut tasaisesti. Tuotantoa tehostaakseen tehtaalle on tulossa uusi tuotantolinja, jolla pyritään lyhentämään toimitusaikoja.
Euroopan heikosta taloustilanteesta huolimatta Merlon myynti on kasvanut tasaisesti. Tuotantoa tehostaakseen tehtaalle on tulossa uusi tuotantolinja, jolla pyritään lyhentämään toimitusaikoja. 
Suurimpien roto-mallien nostokorkeus on 30 metriä ja nostokyky 6 tonnia. Merlo on kehittänyt myös useita hybridiversioita koneistaan.
Suurimpien roto-mallien nostokorkeus on 30 metriä ja nostokyky 6 tonnia. Merlo on kehittänyt myös useita hybridiversioita koneistaan. 
Kovaan kysyntään vastatakseen Merlo on pyrkinyt automatisoimaan tuotantoaan mahdollisimman paljon. Taivutus- ja hitsausrobotteja on useita. Merlo valmistaakin pääosan komponenteistään itse.
Kovaan kysyntään vastatakseen Merlo on pyrkinyt automatisoimaan tuotantoaan mahdollisimman paljon. Taivutus- ja hitsausrobotteja on useita. Merlo valmistaakin pääosan komponenteistään itse. 
Merloissa käytetään Deutzin, Ivecon ja Kubotan moottoreita.
Merloissa käytetään Deutzin, Ivecon ja Kubotan moottoreita. 

Merlo on tullut tunnetuksi kurottajistaan, mutta italialaisyhtiön tuotevalikoimaan kuuluu muutakin. Jo yli 50 vuotta toimineen yrityksen ensimmäinen tuotantosuunta oli betoninimyllyjen valmistus, mutta kurottajat astuivat kuvaan 1980-luvun alkupuolella. Nykyään tuotepalettiin kuuluvat myös mm. erilaiset työlaitealustat ja jätteenkäsittelyajoneuvot.

Merlon tuotteita myydään yli 50 maahan. Jälleenmyyjiä on noin 600. Italian heikko taloustilanne näkyy myös Merlon tilastoissa, sillä vain 12,5 % liikevaihdosta tulee kotimaisilta markkinoilta, vaikka esimerkiksi Italian armeija on tärkeä asiakas. Käytännössä 90 % koneista menee vientiin. Tämä selittänee osaltaan Merlon menestystä, sillä vientimarkkinoille panostaminen on auttanut selviytymään kotimarkkinoiden ongelmista. Tärkeimpiä vientimaita ovat Ranska ja Iso-Britannia.

Tehdas sijaitsee Cuneossa, Luoteis-Italiassa, jossa tehdasalueen kokonais pinta-ala on yli 300 000 neliömetriä. Vuositasolla Merlo valmistaa noin 5 000 konetta. Työntekijöitä tehtaalla on lähes 1 200, joten yritys on paikallisesti erittäin merkittävä työllistäjä. Paikallisuuden ansiosta työntekijät ovat erittäin ylpeitä valmistamistaan koneista, mikä kannustaa myös parempaan työnjälkeen ja vastuullisuuteen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Laaja valikoima

Merlo valmistaa jäykkärunkoisia kurottajia peräti 58:aa eri mallia, joiden nostokyky on 2,5–12 tonnia ja korkeus 6–18 metriä. Niin sanottuja maatalousmalleja ovat esim. Multifarmer ja Turbofarmer-mallisarjat. Farmikurottajat ovat Merlolle varsin tärkeitä, sillä noin puolet yrityksen liikevaihdosta tulee maataloussektorilta. Ympäripyöriviä malleja 14, joista suurimman nostokorkeus on 30 metriä ja nostokyky 6 000 kiloa.

Osaltaan laajaa mallikirjoa selittää Merlo-kurottajien moduulirakenne. Tilausvaiheessa kone voidaan räätälöidä erilaisilla vaihtoehdoilla. Esimerkiksi Turbofarmer II -mallit voidaan varustaa eri moottori- ja puomivaihtoehtojen lisäksi erilaisilla vaihteistoilla. Tarjolla on 2-vaihteisen hydrostaattisen voimansiirron lisäksi myös portaaton Merlo CVTronic -vaihteisto.

Pienillä nopeuksilla käytössä on kaksi portaattomasti säätyvää hydraulimoottoria, minkä luvataan tarjoavan optimaalisen väännön ja vetovoiman. Suuremmisa nopeuksissa toinen moottoreista kytkeytyy huomaamattomasti pois käytöstä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Laajennuksia ja tuotekehitystä

Merlo pyrkii pysymään kehityksen kärjessä sijoittamalla 8 % liikevaihdostaan tuotekehitykseen. Tällä hetkellä kehityksen painopisteisiin kuuluu myös tuotantotilojen laajennus, sillä vahvan kysynnän vuoksi tilausajat ovat venyneet – kaikki linjalta valmistuvat koneet myydään sama tien. Valmistusprosessia pyritään vauhdittamaan uudella asennuslinjalla, johon kuuluu rungon kasaus, hitsaus ja koneistus. Samalla myös laadunvalvontaa parannetaan.

Yhtiö luottaa vahvasti omaan valmistukseen, sillä suurin osa kurottajien komponenteista tehdään itse. Näihin kuuluvat jopa muoviosat sekä osa sähköjohdoista ja akseleista. Moottoreina käytetään Kubotaa, Ivecoa ja Deutzia. Varaosatoimitusten varmistamiseksi Cuneoon on kehitetty automatisoitu varaosavarasto.

Merlon kehittämiin teknologioihin kuuluu mm. EPD-järjestelmä, eli Eco Power Drive. Ohjaamosta valitaan kyseiseen työhön soveltuvin ajoalue, jonka jälkeen järjestelmä säätää ajopolkimen asennon mukaan sopivimman kierrosalueen. Menojalan asennolla ei siis ohjata moottorin kierroksia, vaan EPD-ohjausyksikköä, joka säätää kulloiseenkin tilanteeseen sopivimman tehon ja väännön. Tämä pienentää tieajossa moottorin kierroksia noin 25 %, minkä kerrotaan vähentävän polttoaineenkulutusta noin 18 % verrattuna tavalliseen hydrostaattiseen voimansiirtoon.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Maastossa nostotyötä helpottaa myös vaakaustoiminto, jonka avulla runko saadaan oikaistua vaakatasoon, vaikka kone olisikin kallellaan. Maksimioikaisu on 10 astetta. Puomia voidaan myös siirtää sivusuunnassa, jolloin esim. kuormalava saadaan tarkasti oikeaan kohtaan ilman koneen siirtämistä. Miellyttävä ominaisuus on myös ohjaamon erillisjousitus, jonka ansiosta meno on kuoppaisellakin tiellä tasaista.

Hybriditeknologiaa

Merlo on vahvasti tulevaisuuteen suuntaava yritys, tästä esimerkkinä ovat yrityksen hybridikurottajat, joista ensimmäinen esiteltiin jo vuonna 2010. Tällä hetkellä malleja on useita, joista suurin on ympäripyörivä ROTO 45.35 S Hybrid. Toiminta perustuu litiumakkuihin, joiden avulla esim. TF 42.7 -malli voi toimia pelkästään akkuvoimalla noin kaksi tuntia. Tästä on suurta hyötyä esimerkiksi sisätiloissa työskenneltäessä.

Hybridikurottajissa on perinteisiä sisarmallejaan selvästi pienempi moottori. Merlon mukaan suorituskyky on kuitenkin sama. Moottori lataa akkuja generaattorin avulla. Mekaanisen vaihteiston huippunopeudeksi ilmoitetaan 40 km/h. Akkuja voidaan ladata myös sähköverkosta. Hybridimallien luvataan säästävän polttoainetta jopa 30 % perinteiseen versioon verrattuna.