Koulutusta ja huipputekniikka

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Rototilt muistutti messuyleisöä konemallikohtaisista pikakiinnikkeistään. Esimerkkinä oli mallikohtaiset S-60-kiinnikkeet Caterpillariin ja Volvoon. Tällä hetkellä valikoima kattaa suosituimpia malleja, mutta valkoima täydentyy jatkuvasti. Asiakas saa kiinikkeen halutessaan SecureLock-turvalukituksella. (JL)
Rototilt muistutti messuyleisöä konemallikohtaisista pikakiinnikkeistään. Esimerkkinä oli mallikohtaiset S-60-kiinnikkeet Caterpillariin ja Volvoon. Tällä hetkellä valikoima kattaa suosituimpia malleja, mutta valkoima täydentyy jatkuvasti. Asiakas saa kiinikkeen halutessaan SecureLock-turvalukituksella. (JL)
Maakone myy saksalaisia Grundomat-myyriä. Niitä on saatavissa halkaisijaltaan 45180 mm. Servo control -malleissa etenemissuunnan vaihto tehdään kauko-ohjatusti ilmansulkuventtiilin yhteydessä olevalla kahvalla. Ohjauskäsky välitetään pääletkun sisällä kulkevalla pienemmällä paineilmaletkulla. (MS)
Maakone myy saksalaisia Grundomat-myyriä. Niitä on saatavissa halkaisijaltaan 45180 mm. Servo control -malleissa etenemissuunnan vaihto tehdään kauko-ohjatusti ilmansulkuventtiilin yhteydessä olevalla kahvalla. Ohjauskäsky välitetään pääletkun sisällä kulkevalla pienemmällä paineilmaletkulla. (MS)

Oulun seudun ammattiopisto OSAO kouluttaa muiden ammattialojen lisäksi myös maarakennuskoneiden kuljettajia ja mekaanikkoja. Koulutuksen kesto on 1,5–2 vuotta ja se toteutetaan monimuoto-opintoina.

Osao panostaa myös kalustoon, sillä Maxpossa heille luovutettiin kaksi uutta Bobcatin kaivukonetta, joista toinen on pyöräalustainen. Erityisessä osassa opetusta ovat uudet kone-ohjausjärjestelmät ja niiden tehokas hyödyntäminen, sillä digitalisaatio etenee myös maarakennusalalle. Myös huoltotaitoihin kiinnitetään huomiota. Koulun harjoittelualue sijaitsee moottoriurheilukeskus Ouluzonessa, jonne aletaan syksyn mittaan rakentaa speedway-rataa – koneohjausjärjestelmien tukemana totta kai.

OSAO  tekee yhteistyötä Oulun yliopiston kanssa tutkiessaan koneohjausjärjestelmien tuomia uusia mahdollisuuksia. Nyt alkavassa projektissa on tarkoitus testata automaattista kaivukonetta, joka osaisi 3D-mallinnetun työsuunnitelman mukaisesti tehdä esimerkiksi tien tai ojalinjan ilman kuljettajaa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Arto Turpeinen