Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Kasukkalan Mäkivetokisat on viihdyttävä ja rento urheilutapahtuma – sopii koko perheelle

Monet moottoriurheilutapahtumat ovat erittäin tiukasti sääntökirjan kahlitsemia. Millejä, senttejä, kiloja ja muita ennalta määrättyjä asioita syynätään ennen ja jälkeen kilpailun. Poikkeuksiakin onneksi on. Yksi rennon asiallinen tapahtuma järjestettiin viime syksynä Lappeenrannan lähellä olevalla Kasukkalan soramontulla. Laji ei ole sääntökirjoihin nojautuva nipotuskisa – ja siinäpä sen suosio piileekin.
Alavieskalaisen Voitto Kivimäen menossa on alkuvoimaa. Valmet 565:n alkuperäinen hevosvoimamäärä on kuusinkertaistettu noin 300:aan. Valmetin raikas ääni oli kuin musiikkia traktorimiehen korville.
Alavieskalaisen Voitto Kivimäen menossa on alkuvoimaa. Valmet 565:n alkuperäinen hevosvoimamäärä on kuusinkertaistettu noin 300:aan. Valmetin raikas ääni oli kuin musiikkia traktorimiehen korville. Kuva: Visa Vilkuna
Voitto Kivimäen (vas) ja Tapani Voltin yhteistyö on kantanut hedelmää. Valmet on esiintynyt edukseen myös tasamaan pullingkisoissa.
Voitto Kivimäen (vas) ja Tapani Voltin yhteistyö on kantanut hedelmää. Valmet on esiintynyt edukseen myös tasamaan pullingkisoissa. Kuva: Visa Vilkuna
Kohtalaisen harvinainen, vuosina 1964–67 tuotannossa ollut Valmet 864 on saanut uuden moottorin. Timo Luomanperä on asentanut traktoriinsa 7,3-litraisen V8 dieselin. Moottori on aikaisemmin palvellut Fordin raskaassa Pick Upissa. Moottorin valmistaja on kuitenkin Amerikoissa busseistaan ja kuormureistaan tunnettu Navistar International.
Kohtalaisen harvinainen, vuosina 1964–67 tuotannossa ollut Valmet 864 on saanut uuden moottorin. Timo Luomanperä on asentanut traktoriinsa 7,3-litraisen V8 dieselin. Moottori on aikaisemmin palvellut Fordin raskaassa Pick Upissa. Moottorin valmistaja on kuitenkin Amerikoissa busseistaan ja kuormureistaan tunnettu Navistar International. Kuva: Visa Vilkuna
Rapattilassa asuvan Ossi Urosen Ford 8NAN on saanut alkuperäistä pirteämmän bensamoottorin länsinaapurista pellin alle. Hevosia keveästä traktorista löytyi enemmän kuin tarpeeksi. Jokaisen Fordilla ajetun vedon jälkeen rataa oli lanattava ja jyrättävä, sillä renkaat löivät sen verran voimallisesti tyhjää.
Rapattilassa asuvan Ossi Urosen Ford 8NAN on saanut alkuperäistä pirteämmän bensamoottorin länsinaapurista pellin alle. Hevosia keveästä traktorista löytyi enemmän kuin tarpeeksi. Jokaisen Fordilla ajetun vedon jälkeen rataa oli lanattava ja jyrättävä, sillä renkaat löivät sen verran voimallisesti tyhjää. Kuva: Visa Vilkuna
Tähän Super Majoriin liittyy mielenkiintoinen tarina. Tarmo Juotasniemi (vas.) myi Majorin ummeljokiselle Henri Enille sillä ehdolla, että traktoriin asennetaan teollisuuskompressorin moottori. Kuusisylinterinen pata on läheistä sukua suositulle Traderin kuutoselle. Lentokonemekaanikon pätevyyden omaava Henri En rakenteli Sexsilinteri Majoriaan viisi vuotta. Kasukkalan mäkikisa viime syksynä oli ensimmäinen koitos kahdella Holsetin turbolla varustetulle traktorille.
Tähän Super Majoriin liittyy mielenkiintoinen tarina. Tarmo Juotasniemi (vas.) myi Majorin ummeljokiselle Henri Enille sillä ehdolla, että traktoriin asennetaan teollisuuskompressorin moottori. Kuusisylinterinen pata on läheistä sukua suositulle Traderin kuutoselle. Lentokonemekaanikon pätevyyden omaava Henri En rakenteli Sexsilinteri Majoriaan viisi vuotta. Kasukkalan mäkikisa viime syksynä oli ensimmäinen koitos kahdella Holsetin turbolla varustetulle traktorille. Kuva: Visa Vilkuna
Kouvolalaisen Jukka Viuhkosen Fordson Major ei kärsi ainakaan polttoaineen puutteesta.
Kouvolalaisen Jukka Viuhkosen Fordson Major ei kärsi ainakaan polttoaineen puutteesta. Kuva: Visa Vilkuna
Ville Utti Myllykoskelta on tyytynyt Majorin vakiomoottoriin. Traktori on ristitty ”Vajaasylinterisen Vastaiskuksi”, lähinnä naapurissa asuvan Henri Enin Sixsilinteri Majorin takia. Mutta voimaa tuntuu neljästäkin pytystä irtoavan, kun ruuvaustaidot ovat kohdallaan.
Ville Utti Myllykoskelta on tyytynyt Majorin vakiomoottoriin. Traktori on ristitty ”Vajaasylinterisen Vastaiskuksi”, lähinnä naapurissa asuvan Henri Enin Sixsilinteri Majorin takia. Mutta voimaa tuntuu neljästäkin pytystä irtoavan, kun ruuvaustaidot ovat kohdallaan. Kuva: Visa Vilkuna
Chevroletin suositusta 350- kuutiotuumaisesta (5,7 litraa) moottorista on iskun pituutta lisäämällä tehty 396-kuutiotuumainen (6,3 litraa). Tämä "stroukkaus" ei niinkään lisää hevosvoimia, mutta antaa mukavasti lisää vääntöä.
Chevroletin suositusta 350- kuutiotuumaisesta (5,7 litraa) moottorista on iskun pituutta lisäämällä tehty 396-kuutiotuumainen (6,3 litraa). Tämä "stroukkaus" ei niinkään lisää hevosvoimia, mutta antaa mukavasti lisää vääntöä. Kuva: Visa Vilkuna
Apukuskin tehtävänä on hallita auton jousitusta ohjaamossa olevilla hydrauliikkavivuilla.
Apukuskin tehtävänä on hallita auton jousitusta ohjaamossa olevilla hydrauliikkavivuilla. Kuva: Visa Vilkuna
Montenegro Racingin auto ei kärsinyt voiman puutteesta kivutessaan hiekkamontun jyrkkiä seinämiä ylös.
Montenegro Racingin auto ei kärsinyt voiman puutteesta kivutessaan hiekkamontun jyrkkiä seinämiä ylös. Kuva: Visa Vilkuna
Trial Prototype -luokassa Eurooppaa kiertävät Montenegro Racingin taavettilaiset Ari-Pekka Juntto (oik.) ja Sami Hämäläinen kertovat harrastuksen vievän heiltä kaksi asiaa: rahat ja vapaa-ajan!
Trial Prototype -luokassa Eurooppaa kiertävät Montenegro Racingin taavettilaiset Ari-Pekka Juntto (oik.) ja Sami Hämäläinen kertovat harrastuksen vievän heiltä kaksi asiaa: rahat ja vapaa-ajan! Kuva: Visa Vilkuna

Kasukkalan Mäkivetokisat järjestänyt Karelia Pulling haluaa pitää tilaisuuden pienenä, kylätapahtumaa muistuttavana perhepäivänä. Muutamassa vuodessa tapahtuma on kuitenkin saanut suuren kannattajajoukon.

Yhdistyksen on jatkossakin tarkoitus pitää mäkivetokisa luonteeltaan rentona. Lippu maksaa viitosen ja alle 12-vuotiaat pääsevät ilmaiseksi. Näin perheilläkin on mahdollisuus nauttia erilaisesta moottoriurheilusta.

Tämän tyylisiä tapahtumia toivoisi enemmän Suomen suveen. Uudentyylistä kyläjuhlaa suunnittelevien kannattaakin olla yhteydessä Karjala Pullingin aktiiveihin ja tiedustella ohjeita mukavan tapahtuman järjestämiseksi.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vuoden 2018 kisan tuloksista voit lukea tarkemmin KV:n numerosta 15/2018. Tänä vuonna kisat järjestetään 14.9.2019. Lisätietoja voi katsoa kisojen nettisivulta osoitteesta:

www.karjalapulling.fi/makiveto/

Tässä vielä kuvia ja tunnelmia viime vuoden kisasta.