Uusi kävijäennätys - Kelekkamessut 2015

Kelkkamessuille vaelsi tänä vuonna ennätysmäärä väkeä Suomesta ja naapurimaista. Uutuuskelkkoihin ja mönkijöihin sekä tarvikkeisiin kävi tutustumassa peräti 14 149 kävijää.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Arctic Cat toi näytille mallistonsa sekä yhden näyttelyn mielenkiintoisimmista hyötykelkoista. Bearcat 7000 on varustettu kolmeportaisella aluevaihteistolla, mikä on uutta moottorikelkoissa yleensä ja erityisesti Catilla, joka ei ole käyttänyt aikaisemmin aluevaihteistoa lainkaan. Catilla on kaikkiaan seitsemän hyötykelkaksi katsottavaa mallia. Yamaha-yhteistyö ei ole ainakaan vielä yltänyt Bearcatiin, käytössä ovat edelleen Suzuki-moottorit.
Arctic Cat toi näytille mallistonsa sekä yhden näyttelyn mielenkiintoisimmista hyötykelkoista. Bearcat 7000 on varustettu kolmeportaisella aluevaihteistolla, mikä on uutta moottorikelkoissa yleensä ja erityisesti Catilla, joka ei ole käyttänyt aikaisemmin aluevaihteistoa lainkaan. Catilla on kaikkiaan seitsemän hyötykelkaksi katsottavaa mallia. Yamaha-yhteistyö ei ole ainakaan vielä yltänyt Bearcatiin, käytössä ovat edelleen Suzuki-moottorit.
Lynx iski kultasuoneen Lynx Adventure LX ACE 600 -nelitahtimallillaan. Kelkka on erityisesti vuokraamoiden suosiossa ja lienee kappalemääräisesti myydyin hyötykelkka Suomessa.
Lynx iski kultasuoneen Lynx Adventure LX ACE 600 -nelitahtimallillaan. Kelkka on erityisesti vuokraamoiden suosiossa ja lienee kappalemääräisesti myydyin hyötykelkka Suomessa.
Polaris Aceen on saatavana umpiohjaamo.
Polaris Aceen on saatavana umpiohjaamo.
Onko tässä yksi ilmastonmuutoksen seuraus? Heikki Halkosaari on ideoinut uuden yritysidean. Kimppakuljetus.fi järjestää kelkkailijoille matkoja Ruotsin tunturi- ja vuoristoalueelle. Tarkoitusta varten on varusteltu bussi, johon sopii 9 kelkkaa ja sen sisällä on kuljettajille makuupaikat ja istumapaikat. Heikki räätälöi porukalle matkan, johon kuuluu kelkkojen ja kuljettajien kuljetukset kelkkailualueelle, majoitus ja ruuat. Polttoaineet on maksettava itse. Siirtymät tehdään öisin, joten perillä jää enemmän aikaa kelkkailulle.
Onko tässä yksi ilmastonmuutoksen seuraus? Heikki Halkosaari on ideoinut uuden yritysidean. Kimppakuljetus.fi järjestää kelkkailijoille matkoja Ruotsin tunturi- ja vuoristoalueelle. Tarkoitusta varten on varusteltu bussi, johon sopii 9 kelkkaa ja sen sisällä on kuljettajille makuupaikat ja istumapaikat. Heikki räätälöi porukalle matkan, johon kuuluu kelkkojen ja kuljettajien kuljetukset kelkkailualueelle, majoitus ja ruuat. Polttoaineet on maksettava itse. Siirtymät tehdään öisin, joten perillä jää enemmän aikaa kelkkailulle.
Ruotsalainen Superclamp toi näytille kelkkojen kiinnityssysteemin. Kelkkakärryn pohjaan kiinnitetään lenkki, ja kelkka ajetaan vaunuun siten, että lenkki jää suksien väliin. Tämän jälkeen nostetaan poikittainen komposiitista valmistettu tanko suksien päälle, laitetaan tangossa oleva koukku vaunun pohjassa olevaan lenkkiin ja käännetään tangon toisessa päässä olevasta vivusta. Silloin tanko painuu suksien päälle tiukasti, eikä kelkka pääse liikkumaan. Telastolle on oma kiinnitys, joka toimii samalla idealla.
Ruotsalainen Superclamp toi näytille kelkkojen kiinnityssysteemin. Kelkkakärryn pohjaan kiinnitetään lenkki, ja kelkka ajetaan vaunuun siten, että lenkki jää suksien väliin. Tämän jälkeen nostetaan poikittainen komposiitista valmistettu tanko suksien päälle, laitetaan tangossa oleva koukku vaunun pohjassa olevaan lenkkiin ja käännetään tangon toisessa päässä olevasta vivusta. Silloin tanko painuu suksien päälle tiukasti, eikä kelkka pääse liikkumaan. Telastolle on oma kiinnitys, joka toimii samalla idealla.
Ride In -perävaunussa ei ole ajoramppeja, vaan lastitilan pohja laskee takaosassa noin puolen vaunun pituuden verran. Ratkaisu helpottaa vaunun kuormaamista. Normaalissa perävaunussa vaikkapa ruohonleikkurin lastaaminen on hankalaa, koska keskileikkuri ottaa helposti kiinni, kun leikkuria ajetaan ramppeja pitkin kyytiin tai pois. Ride Innin ratkaisussa kulma on loiva, joten pohjakosketusta ei tule. Lisäksi laskeva pohja mahdollistaa ajoneuvon ajamisen lavalle, vaikka vaunu ei olisi kytketty. Pohjaa nostetaan ja lasketaan hydraulisesti tai vinssillä.
Ride In -perävaunussa ei ole ajoramppeja, vaan lastitilan pohja laskee takaosassa noin puolen vaunun pituuden verran. Ratkaisu helpottaa vaunun kuormaamista. Normaalissa perävaunussa vaikkapa ruohonleikkurin lastaaminen on hankalaa, koska keskileikkuri ottaa helposti kiinni, kun leikkuria ajetaan ramppeja pitkin kyytiin tai pois. Ride Innin ratkaisussa kulma on loiva, joten pohjakosketusta ei tule. Lisäksi laskeva pohja mahdollistaa ajoneuvon ajamisen lavalle, vaikka vaunu ei olisi kytketty. Pohjaa nostetaan ja lasketaan hydraulisesti tai vinssillä.
Ski-Doolla on uusi innovaatio: säädettävä ohjainrauta Pilot TS. Kun kovalla kelillä rauta laitetaan ulos, ohjautuminen paranee. Pehmeällä kelillä rauta voidaan vetää sisään, jolloin suksi ei vetele urissa. Uutuus käy vain uusimpaan etujousitusversioon.
Ski-Doolla on uusi innovaatio: säädettävä ohjainrauta Pilot TS. Kun kovalla kelillä rauta laitetaan ulos, ohjautuminen paranee. Pehmeällä kelillä rauta voidaan vetää sisään, jolloin suksi ei vetele urissa. Uutuus käy vain uusimpaan etujousitusversioon.
Polaris haluaa tavoittaa asiakkaansa jo nuoresta pitäen: tässä on kolmen suora nuorisomalleja. Ensimmäisen pikkumönkijän väristä päätellen naisväkeäkään ei ole unohdettu.
Polaris haluaa tavoittaa asiakkaansa jo nuoresta pitäen: tässä on kolmen suora nuorisomalleja. Ensimmäisen pikkumönkijän väristä päätellen naisväkeäkään ei ole unohdettu.
Ski-Doo Summit SP 154:n väritys on yksin-
kertaisen tyylikäs. Suksiin on lisävarusteena saa-
tavana kelkan siirtelyä helpottavat pyörät. Niiden 
laitto on helppoa: nostetaan suksea kärjestä ylös, työn-
netään pyörät alle ja laitetaan koukku etulenkkiin, jolloin laite pysyy paikoillaan, eikä suksen ohjainrauta pääse koskettamaan maata. Pyörien ollessa olkatapin kohdalla kelkkaa on helppo ohjata. Kun sitä siirrellään, eikä pihaan tai lattioihin jää jälkiä. Kelkan liikuttelua helpottavan pyöräsarjan idea on loistava. Kelkkaa voi ajaa normaalisti, koska pyörien avulla sitä voidaan ohjata kunnolla. Pyöräalustaa saa myös muihin kelkkamerkkeihin, mallit ovat suksikohtaisia.
Ski-Doo Summit SP 154:n väritys on yksin-
kertaisen tyylikäs. Suksiin on lisävarusteena saa-
tavana kelkan siirtelyä helpottavat pyörät. Niiden 
laitto on helppoa: nostetaan suksea kärjestä ylös, työn-
netään pyörät alle ja laitetaan koukku etulenkkiin, jolloin laite pysyy paikoillaan, eikä suksen ohjainrauta pääse koskettamaan maata. Pyörien ollessa olkatapin kohdalla kelkkaa on helppo ohjata. Kun sitä siirrellään, eikä pihaan tai lattioihin jää jälkiä. Kelkan liikuttelua helpottavan pyöräsarjan idea on loistava. Kelkkaa voi ajaa normaalisti, koska pyörien avulla sitä voidaan ohjata kunnolla. Pyöräalustaa saa myös muihin kelkkamerkkeihin, mallit ovat suksikohtaisia.

Lappi Areenalla oli nyt ensimmäistä kertaa käytössä lisähalli, jonka ansiosta tilaa oli huomattavasti enemmän. Kelkat ja mönkijät oli siirretty jääkiekkokaukalosta yläpuolisiin hallitiloihin, joissa myös uusi lisähalli sijaitsee. Osastot olivat huomattavasti väljempiä kuin aikaisempina vuosina. Vaikka yleisöä oli aikaisempaa enemmän, entisenkaltaista ryysistä ei nyt ollut, ja laitteisiin pystyi tutustumaan paremmin.

Suurimmat uutuudet oli jo esitelty lehdistössä sekä maahantuojien kevätkiertueilla aikaisemmin, joten mitään erikoista uutta niihin liittyvää ei ollut tarjolla. Lisävarustepuolella oli kuitenkin muutama todellinen uutuus.